بررسی اولترابوک هیبریدی یوگا ۲ (Yoga 2 Pro) لنوو در دیجیتال مارک

{autotoc}لنوو سال گذشته با معرفی فرم فکتور یوگا توانست توجه بسیاری را به سمت خودش جلب کند. این کمپانی چینی بر خلاف ایسوس، ایسر، سونی و… به سمت فرم‌فکتورهای عجیب و غریب حرکت نکرد و یک اولترابوک لمسی با قابلیت چرخش ۱۸۰ درجه را ارائه داد که از آن می‌توان در چهار شکل مختلف استفاده کرد. بسیاری از کارشناسان، یوگا را بهترین ابزار هیبریدی تبدیل شدنی می‌دانند. لنوو نسخه دوم این اولترابوک را با نام یوگا ۲ پرو روانه بازار کرد که علاوه بر بهبودهایی که در سخت‌افزار آن ایجاد شده، ضخامت و وزن آن نیز کاهش یافته است.

نسخه Core i7 با حافظه ۲۵۶ گیگابایت یوگا ۲ پرو توسط شرکت سازگار ارقام در اختیار دیجیتال مارک قرار گرفته تا به صورت عمیق و موشکافانه بررسی شود.

طراحی و سخت‌افزار

این اولترابوک ۱۳ اینچی کمتر از ۱.۴ کیلوگرم وزن دارد و ضخامتش فقط ۱۵.۵ میلی‌متر است. بدنه‌ی پشت این ابزار از جنس پلاستیک نرم ضدخش است که احساس خوبی را به کاربر منتقل می‌کند. وقتی لپ‌تاپ را باز می‌کنید باز هم با نوعی پلاستیک طرح‌دار نرم شبیه به چرم روبرو هستید. جنس بدنه‌ی داخلی و خارجی به گونه‌ای است که اثر انگشت شما را جذب نمی‌کند اما به نظر می‌رسد که در دراز مدت، گردوغبار در لابلای طرح روی بدنه بنشیند و در بلندمدت به زیبایی ظاهری این لپ‌تاپ ضربه وارد کند. تضاد رنگ مشکی داخل و نقره‌ای بدنه‌ی خارجی این محصول به جذابیت ظاهریش کمک کرده است.

یوگای جدید یک نمایشگر ۱۳.۳ اینچی با رزولوشن ۳۲۰۰ در ۱۸۰۰ پیکسل دارد. بدون شک نمایشگر این دستگاه یکی از نقاط قوتش به حساب می‌آید، اما شاید مهم‌ترین ایرادی که بتوان به این اولترابوک وارد کرد، حاشیه نسبتا ضخیم دور نمایشگرش باشد. یوگا به شکلی طراحی شده است تا بتوان آن  را در چهار حالت مورد استفاده قرار داد. حالت لپ‌تاپ که نیازی به توضیح ندارد و همه با آن آشنا هستیم. حالت Tent یا خیمه که برای پرزنتیشن یا کار با صفحه لمسی مناسب است. حالت استند که برای تماشای فیلم می‌تواند کارآمد باشد و در آخر حالت تبلت. در این حالت صفحه کلید به طور کامل در پشت نمایشگر قرار می‌گیرد. در این حالت صفحه کلید از کار می‌افتد تا وقتی آن را در دست می‌گیرید کلیدها به اشتباه فشرده نشوند. اما با این وجود حالت تبلت چندان رضایت بخش نیست و کار کردن با یک تبلت ضخیم ویندوزی ۱۳ اینچی آن هم در حالی که پشت آن یک صفحه کلید باشد کمی عجیب و نامطلوب به نظر می‌رسد. البته همانطور که اشاره شد خوشبختانه وقتی این تبلت را در حالت‌های استند و تبلت قرار می‌دهید کیبورد غیرفعال می‌شود تا برخورد دست و سطح با دکمه‌ها مشکل‌ساز نشود.

همه دکمه‌های کنترلی و پورت‌های این دستگاه در اطراف آن تعبیه شده‌اند. روی لبه سمت راست، دکمه روشن و خاموش کردن و دکمه معروف OneKey Recovery لنوو، دکمه فعال و غیرفعال‌سازی چرخش خودکار صفحه، دکمه‌های تغییر حجم صدا، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و یک پورت USB 2.0 دیده می‌شود. ممکن است بگویید چقدر لبه سمت راست دستگاه شلوغ است! ولی اگر به تصاویر توجه کنید، می‌بینید این دکمه‌ها و پورت‌ها چندان دیده نمی‌شوند و به زیبایی ظاهری دستگاه صدمه‌ای وارد نکرده‌اند. روی لبه سمت چپ هم یک درگاه کارت SD، یک پورت microHDMI، یک پورت USB 3.0 و در نهایت درگاه شارژ معروف لنوو را می‌بینیم که در اکثر لپ‌تاپ‌های این کمپانی دیده می‌شود.

طراحی این اولترابوک به شکلی است که در بخش جلو کمی تیزتر و باریک‌تر می‌شود، بنابراین روی لبه جلویی دستگاه هیچ درگاه و منفذی وجود ندارد. در لبه پشت نیز شاهد منافذ خروجی حرارت هستیم که طراحی جالبی داشته و به دلیل آن که این منفذ در پشت دستگاه هستند می‌توان به راحتی از آن بر روی هر سطحی استفاده کرد.

لولاها کمی سفت هستند و برای باز کردن لپ‌تاپ حتما باید با یک دست‌تان بخش پایینی بدنه را نگه داشته و با دست دیگر آن را باز کنید.

مشخصات سخت‌افزاری Yoga 2 Pro لنوو

  • پردازنده نسل چهارم Core i7 4500U اینتل با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز (نسخه‌ی  Core i3 و Core i5 آن نیز عرضه شده است)
  • پردازنده گرافیکی مجتمع Intel HD 4400
  • حافظه رم ۸ گیگابایت DDR3L
  • حافظه ذخیره‌سازی نوع SSD با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت
  • نمایشگر ۱۳.۳ اینچ IPS با رزولوشن ۳۲۰۰ در ۱۸۰۰ پیکسل
  • اسپیکرهای استریو با تکنولوژی دالبی
  • وب‌کم با قابلیت فیلمبرداری ۷۲۰p
  • باتری ۴ سلولی
  • یک پورت USB 3.0، یک پورت USB 2.0، درگاه کارت SD، خروجی micro HDMI و جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری
  • ابعاد ۳۳۰ در ۲۲۰ در ۱۵.۵ میلی‌متر
  • وزن ۱.۳۹ کیلوگرم
  • سیستم عامل ویندوز ۸.۱
  • قیمت مدل Core i7 با SSD باظرفیت ۲۵۶ گیگابایت ۵٫۱۵۰٫۰۰۰ تومان و قیمت مدل Core i3 آن ۳٫۱۸۰٫۰۰۰ تومان

در نهایت شما با یک لپ‌تاپ شیک با طراحی زیبا و دلنشین روبرو هستید که مطمئنا در نگاه اول شما را جذب خواهد کرد. اما در کلاس اولترابوک‌ها در مقایسه با محصولاتی چون مک‌بوک ایر یا اولترابوک‌های سری ۹ سامسونگ یا حتی زن‌بوک‌های ایسوس، یوگا ۲ لنوو اندکی (و فقط اندکی) ضخیم‌تر است. ظاهر جذاب، ترکیب رنگ عالی، وزن و ابعاد مناسب و کیفیت ساخت بالا مهم‌ترین نقاط قوت طراحی این نوت‌بوک و حاشیه ضخیم دور نمایشگر جذب گردوغبار توسط بدنه مهم‌ترین ایرادات طراحی این محصول به حساب می‌آیند.

مهم‌ترین مزیت یوگا نسبت به اولترابوک‌های رایج بازار امکان تغییر شکل‌پذیری آن و تبدیل آن به تبلت است. یوگا می‌تواند در چهار شکل مختلف در اختیار کاربر قرار بگیرد تا بتواند در شرایط مختلف از آن استفاده کند. از زمان معرفی ویندوز ۸ چندین فرم‌فکتور جدید از جانب کمپانی‌های مختلف ابداع شدند تا تبلت به لپ‌تاپ و برعکس تبدیل شود. بسیاری از آن‌ها آنقدر فانتزی هستند که واقعا تاثیری در تجربه کاربری ندارند و عموما یکی از دو حالت تبلت یا لپ‌تاپ در آن‌ها چندان قابل استفاده نیست. در این بین لنوو با یوگا بهترین فرم‌فکتور را ارائه کرد که هرچند در حالت تبلت کار کردن با آن چندان رضایت بخش نیست اما به تجربه به مراتب بهتری را در مقایسه با رقبای خود ارائه می‌کند.

کیبورد و ترک‌پد

کیبورد AccuType لنوو همیشه مورد ستایش کاربران بوده و در این محصول نیز با یک کیبورد جزیره‌ای بسیار راحت روبرو هستیم که ارگونومی خوبی هم دارد. اگر تایپ سریع و راحت برایتان اهمیت دارد، یوگا ۲ پرو یکی از بهترین کیبوردهایی را در کلاس اولترابوک‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد. اولترابوک‌ها عموما به دلیل ضخامت بسیار کمی که دارند، ارتفاع کلیدها در کی‌برد آن‌ها کم است و تایپ کردن با آن‌ها دشوار. اما لنوو به شکل استادانه‌ای توانسته در ابزاری با این ضخامت کم یک صفحه‌کلید مناسب را بگنجاند. لنوو در یوگای جدید نور پس‌زمینه را هم به کیبورد محصولش اضافه کرده که بر خلاف برخی محصولات مشابه، نور نرم و مناسبی داشته و آزاردهنده نیست. هنگام تایپ کردن سروصدای زیادی تولید نمی‌شود و دکمه‌ها به نرمی به داخل رفته و بالا می‌آیند. این کیبورد پلاستیکی حالت ماتی دارد که مانع جذب اثر انگشت بر روی آن می‌گردد.

Yoga 2 Pro

یک ترک‌پد نسبتا بزرگ که با دکمه‌های کلیک چپ و راست یکپارچه پایین‌تر از کیبورد دیده می‌شود که کار کردن با آن بسیار راحت و لذت بخش است. انگشت کاربر روی تاچ‌پد به راحتی حرکت می‌کند و اصطکاکی ایجاد نمی‌شود. تاچ‌پد نیز همچون کیبورد رنگ مشکی مات دارد و اثر انگشت بر روی آن چندان باقی نمی‌ماند. این ترک‌پد از تمام ژست‌های چند-لمسی ویندوز ۸.۱ پشتیبانی می‌کند.

نمایشگر و اسپیکر

نسخه دوم یوگا پرو مجهز به یک نمایشگر LCD لمسی ۱۳.۳ اینچی است که از رزولوشن بسیار بالای ۳۲۰۰ در ۱۸۰۰ پیکسل پشتیبانی می‌کند. روشنایی تصویر آن برای یک لپ‌تاپ در این رده خوب است و به راحتی می‌توانید از این محصول در زیر نور آفتاب استفاده کنید. کنتراست تصاویر در نمایشگر این لپ‌تاپ بالا است و زاویه دید بسیار خوبی را در این کانورتیبل شاهد هستیم.

Yoga 2 Pro

لنوو از یک پنل RGBW ساخت سامسونگ در این لپ‌تاپ بهره برده است. استفاده از پنل‌های RGBW به جای پنل‌های RGB باعث می‌شود تا نور سفید تقویت شده و با توان مصرفی کمتر، روشنایی بیشتری را شاهد باشیم. دقت نمایش رنگ‌ها در یوگا ۲ پرو بسیار بالا است شاید تنها ایرادی که بتوان به آن وارد کرد در نمایش رنگ زرد باشد، که اندکی و فقط اندکی به رنگ سبز متمایل است. این موضوع در نسخه قبلی یوگا مشهودتر بود ولی در نسخه جدید تا حد زیادی مرتفع شده است.

چینش پیکسل‌ها در این نمایشگر از نوع ماتریس Pentile است. این موضوع باعث شده تا نمایشگر این اولترابوک در نمایش متون عملکرد چندان مناسبی نداشته باشید. مثلا در نمایشگر رتینای مک‌بوک‌ها متون بسیار نرم و خوانا هستند و اصلا باعث آزار چشم نمی‌شوند. ولی در بوگا ۲ پرو در هنگام وبگردی مشاهده خواهید شد که فونت‌ها اندکی بریده بریده نمایش داده می‌شوند که کمی آزار دهنده است. البته دلیل این مشکلات مربوط به نمایشگر نیست چراکه سیستم عامل ویندوز ۸ پشتیبانی صحیحی از نمایشگری با این رزولوشن ندارد. انتظار می‌رود با معرفی سرفیس پرو ۳ که آن هم به نمایشگر با تراکم پیکسلی بالایی مجهز شده است. این مشکل نیز مرتفع شود اما تا اینجای کار تجربه‌ی وب گردی و مطالعه متون در لپ تاپ‌های مجهز به نمایشگر رتینای اپل در سطح بالاتری نسبت به یوگا قرار دارد.

از آنجایی که با یک صفحه نمایش IPS LCD روبرو هستیم، یوگا ۲ از نظر زاویه دید بسیار وسیع و از نظر دقت نمایش رنگ‌ها بسیار خوب عمل می‌کند. تصاویر در این صفحه نمایش به شکل خیره کننده و فوق العاده جذابی نمایش داده می‌شوند.

دو اسپیکر در زیر دستگاه دیده می‌شوند. معمولا انتظار صدای قوی از اولترابوک‌ها نداریم ولی یوگا ۲ پرو ما رو ناامید نکرد و کیفیت و حجم صدای خروجی مطلوبی داشت. کیفیت صدای استریوی خروجی نسبت به بسیاری از رقبا برتر بود و حجم صدای خروجی نیز بالاتر از کلاس اولترابوک ها است. نمایشگر مناسب با تراکم پیکسل بالا و زاویه دید عالی به همراه اسپیکرهای نسبتا قدرتمند باعث می‌شود تا این محصول برای کاربردهای مالتی‌مدیا مثل تماشای فیلم و ویدئوهای آموزشی محصول مناسبی باشد.

نرم‌افزار

اولترابوک جدید لنوو به جدیدترین سیستم عامل مایکروسافت، یعنی ویندوز ۸.۱ مجهز شده است. اپلیکیشن‌هایی چون Evernote Touch برای یادداشت‌برداری و AccuWeather برای گزارش آب و هوا و همچنین چندین اپلیکیشن دیگر به صورت پیش‌فرض بر روی آن وجود دارند.

برای مطالعه درباره اپلیکیشن‌های Lenovo Companion، Hightail و Zinio می‌توانید به بررسی تبلت تینک‌پد ۲ لنوو مراجعه کنید. ما در ادامه به بررسی سایر اپلیکیشن‌های پیش‌فرض و قابلیت‌های نرم‌افزاری اختصاصی لنوو خواهیم پرداخت.

یکی از ویژگی‌های جالب یوگا ۲ پرو ویژگی تشخیص تغییر حالت است. وقتی شما بین چهار حالت مختلف لپ‌تاپ، استند، خیمه و تبلت سوئیچ می‌کنید، دستگاه رابط کاربری جدید را تشخیص داده و نوتیفیکیشنی را نشان می‌دهد که با لمس آن می‌توانید وارد اپلیکیشن Yoga Picks شوید. در این اپلیکیشن برای هر حالت کاربری این دستگاه یک سری اپ مناسب پیشنهاد می‌شود تا کاربر بتواند راحت‌تر اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود برای هر حالت کاربری را بیابد.

yoga2-scrshot-1

اپلیکیشن دیگر Yoga Phone Companion نام دارد که به کمک آن می‌توانید بین تلفن هوشمند یا تبلت خود با یوگا ۲ ارتباط بی‌سیم داخلی به وجود آورده و از روی این اولترابوک پیامک‌های رسیده را خوانده و پاسخ دهید، تماس صوتی برقرار کنید، به فایل‌های تلفن دسترسی پیدا کنید و… . بدون شک این اپلیکیشن می‌تواند بسیار کاربردی و جذاب باشد.

yoga2-scrshot-2

یک اپلیکیشن دوربین بسیار خوب به نام Yoga Cemera Man به لیست اپ‌های پیش‌فرض لنوو اضافه شده که علاوه بر قابلیت‌های ویژه مثل تنظیمات رنگ پیشرفته، افکت‌های مختلف، ساخت GIF یا اضافه کردن فریم‌ها و افزونه‌های فانتزی به عکس که در اپ دوربین مایکروسافت دیده نمی‌شود، امکان عکس‌برداری با استفاده از فرمان صوتی را نیز دارد. کافی است این اپلیکیشن را اجرا کرده و با گفتن عبارت «One, Two, Three… Cheese» از خودتان عکس بگیرید. به نظر می‌رسد این اپ دوربین بیشتر در تبلت‌های لنوو کاربرد دارد تا در وب‌کم یک اولترابوک!

yoga2-scrshot-3

اپلیکیشن Yoga Photo Touch که بیشتر برای حالت کاربری تبلت در نظر گرفته شده، ابزاری برای ویرایش تصاویر، ساخت کولاژ و قرار دادن فریم برای عکس‌های شما است. با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید حتی پس از عکاسی روی سوژه‌ی خاصی فوکوس مصنوعی کرده و آن را از بقیه تصویر جدا کنید. البته این اپلیکیشن نیز بیشتر برای تبلت‌هایی با دوربین‌های قوی‌تر تهیه شده و در یوگا ۲ پرو چندان کاربردی نیست.

yoga2-scrshot-4

لنوودر این اولترابوک از نرم‌افزار امنیتی McAfee استفاده کرده است که اپ آن به صورت پیش‌فرض در رابط کاربری مدرن ویندوز قابل مشاهده است. اپلیکیشن Filmon نیز که برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی بر بستر اینترنت تولید شده به صورت پیش‌فرض در این دستگاه وجود دارد که در کشور ما چندان کاربردی ندارد.

Lenovo Transition قابلیتی است که امکان تنظیم حالت اجرای اپلیکیشن‌ها و… را به شما می‌دهد. مثلا می‌توانید تنظیم کنید که وقتی از حالت لپ‌تاپ به حالت‌های دیگر کاربری لمسی سوئیچ می‌کنید کدام اپلیکیشن‌ها به صورت تمام صفحه اجرا شوند! یا مثلا وقتی به حالت‌های کاربری لمسی می‌روید کیبورد لمسی فعال شود یا خیر.

yoga2-scrshot-5

Veriface قابلیت امنیتی دیگری است که شبیه به آن چیزی است که در ابزارهای اندرویدی شاهد آن بوده‌ایم. با استفاده از این قابلیت می‌توانید تنظیم کنید که حساب ویندوز شما با تشخیص چره‌تان توسط دوربین صورت پذیرد و حتی دقت تشخیص چهره نیز قابل تغییر است.

اما اجازه دهید به Lenovo Motion Control بپردازیم. این قابلیت در واقع روشی برای کنترل کامپیوتر است که به کمک آن می‌توانید با استفاده از ژست‌های حرکتی در جلوی دوربین کارهای مختلفی را انجام دهید؛ درست مانند کینکت ایکس‌باکس! البته اشتباه نکنید! دقت این ویژگی با ابزارهای اختصاصی این کار قابل مقایسه نیست ولی شاید بد نباشد یوگا ۲ پرو را در حالت خیمه روی میز قرار داده، روی مبل لم دهید و با ژست‌های حرکتی عکس‌هایتان را مرور کنید یا سر کلاس با ژست‌های حرکتی به اسلاید بعد بروید.

yoga2-scrshot-6

یکی از ویژگی‌های جالب این است که در حالتی که این قابلیت فعال باشد، وقتی فیلم می‌بینید می‌توانید با ژست‌های حرکتی حجم صدا را کم و زیاد کرده، فیلم را به جلو و عقب ببرید یا حتی با آوردن انگشت سبابه به جلوی بینی‌تان صدا را قطع کنید! به نظر من پشتیبانی از ژست‌های حرکتی در لپ‌تاپ‌ها می‌تواند جذاب و کاربردی باشد، ولی آنچه در لنوو یوگا ۲ پرو با آن روبرو هستیم دقت پایینی دارد، محدود به فاصله ۳۰ تا ۱۵۰ سانتیمتر دست از دستگاه است و البته کافی است این قابلیت را فعال کنید تا ببینید عمر باتری شما به نصف زمان حالت عادی کاهش پیدا می‌کند!

بازده و عملکرد

لنوو یوگا ۲ پرو به یک پردازنده نسل چهارم Core i7 4500U اینتل با فرکانس کلاک ۱.۸ گیگاهرتز مجهز است که با فناوری توربو بوست به ۲.۴ گیگاهرتز هم می‌رسد. این اولترابوک کارت گرافیک اختصاصی ندارد و لنوو به همان پردازنده گرافیکی مجتمع HD 4400 بسنده کرده است؛ امری که در اولترابوک‌ها بسیار رایج است و به جز موارد خاص، هیچ اولترابوکی از کارت گرافیک اختصاصی استفاده نمی‌کند. ۸ گیگابایت حافظه رم DDR3L پرسرعت و بهره‌گیری از یک SSD با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت باعث شده تا یوگا ۲ پرو به یک محصول پرقدرت تبدیل شود. در طول مدتی که با این اولترابوک/تبلت کار می‌کردیم هیچ تاخیر و کندی را مشاهده نکردیم و عملکرد سیستم عامل ویندوز ۸.۱ در آن خیلی خوب، نرم و روان بود. سیستم عامل ویندوز ۸.۱ در زمانی کمتر از ۱۸ ثانیه به طور کامل بوت می‌شود و کاربر می‌تواند با آن کار کند.

در ادامه می‌توانید نتیجه بنچمارک‌های همیشگی دیجیتال مارک که روی یوگا ۲ پرو لنوو اجرا شده‌اند را مشاهده کرده و با محصولات مشابه مقایسه کنید.

لپ‌تاپ۳D Mark 2006PC Mark 2007۳D Mark 2011Nova
Bench
۳D Mark 2013
Ice / Cloud / Fire
Lenovo Yoga 2 Pro۵,۷۱۱۵,۲۷۴۱,۳۷۳۷۰۴۵۶۹ / ۳,۴۱۲ / ۲۳,۰۹۶
Lenovo ThinkPad Tablet 2۴۶۳۱,۲۱۵۲۲۲
Asus ET2321 AIO۸,۸۰۷۳,۷۸۴۱,۸۹۳۶۵۴۱۲,۲۳۰ / ۴,۴۹۴ / ۱,۰۳۲
Acer Aspire S7 2013۶,۱۶۶۵,۴۰۸۹۰۳۶۸۹۱۶,۳۶۵ / ۴,۶۳۴ / ۷۰۶
Lenovo T430۹,۷۹۲۲,۷۰۴۱,۲۱۸۷۷۸۳۳,۵۱۹ / ۳,۶۶۳ / ۴۸۹
Fujitsu AH552/SL ۵,۵۸۰ ۲,۹۸۸ ۶۶۱  
TransformerBook TX 300 – i5 ۲,۰۸۱۲,۴۵۰۵۵۰  
Samsung 550P5C-S02۱۳,۰۳۸۲,۲۳۹۲,۳۵۹  
Samsung 900X3C-A02۵,۵۲۰۳,۶۳۰ ۵۴۳  
Sony VPC-SA33GX/BI۳,۷۶۸۳,۲۴۶   
Samsung 530U3C-A02 ۳,۸۱۵ ۱,۲۸۸   
Samsung 300E5Z-A01۶,۰۷۳۱,۷۸۸   
Samsung 530U2A۳,۰۶۱۱,۴۹۱   
Asus K53SV۹,۳۴۸۲,۲۸۲   
۱۵.۶ – Samsung Series 7۹,۷۲۰۲,۲۸۲   

اگر به دنبال اجرای بازی‌ها با گرافیک پیشرفته و سنگین یا نرم‌افزارهای گرافیکی حرفه‌ای سه‌بعدی هستید، نه تنها لنوو یوگا ۲ پرو، که باید کلا فکر خرید اولترابوک را از سرتان بیرون کنید! چرا که اجرای ان نوع برنامه‌ها و بازی‌ها مستلزم یک کارت گرافیک اختصاصی قدرتمند است. اما اگر می‌خواهید بازی‌های سبک را روی کامپیوتر نصب کنید، یا قصد دارید از ابزارهای گرافیکی نه چندان سنگین مثل فتوشاپ استفاده کنید، یوگا ۲ پرو می‌تواند رد بین گزینه‌های شما قرار گیرد.

پردازنده هسول این اولترابوک از سری کم‌مصرف U اینتل است که مخصوص اولترابوک‌ها تولید شده است. استفاده از یک درایو حالت جامد ۲۵۶ گیگابایتی باعث می‌شود که سرعت انتقال دیتا در این اولترابوک بسیار بالا باشد که به عملکرد کلی سیستم‌عامل نیز بسیار کمک می‌کند. از سویی بهره‌گیری از این نوع حافظه ذخیره‌سازی توان مصرفی کلی را نیز کاهش داده و به عمر باتری می‌افزاید. ما فکر می‌کنیم که اگر نخواهید از لپ‌تاپ خود به عنوان محل اصلی ذخیره‌سازی موزیک‌ها و فیلم‌هایتان استفاده کنید، ۲۵۶ گیگابایت برای کاربرهای عادی کافی است.

برای بررسی سرعت خواندن و نوشتن دیتا در حافظه SSD این لپ‌تاپ از نرم‌افزار همیشگی HD Tune Pro استفاده کردیم که نتایج آن را در جدول مقایسه‌ای زیر مشاهده می‌کنید.

همان طور که از جدول پیدا است، استفاده از SSD منجر به افزایش چشمگیر سرعت انتقال اطلاعات شده و این موضوع بر روی تجربه کاربری تاثیر محسوسی خواهد گذاشت.

از آنجا که در این نوت‌بوک به جای دیسک سخت از SSD استفاده می‌کند، ما هم علاوه بر بنچمارک همیشگی‌مان، نرم‌افزار بنچمارک AS SSD را نیز اجرا نمودیم. این بنچمارک سرعت خواندن اطلاعات را ۳۶۷ مگابایت بر ثانیه، سرعت نوشتن را ۲۷۰ مگابایت بر ثانیه و نرخ مجموع را ۸۲۸ مگابایت بر ثانیه گزارش نمود.

باتری

یوگا ۲ یک باتری ۴ سلولی دارد که می‌تواند کاربر را راضی نگه دارد. در تست‌هایی که ما انجام دادیم متوجه شدیم که عمر باتری این دستگاه قابل قبول است ولی نسبت به بعضی محصولات مشابه گران قیمت‌تر کمی ضعیف‌تر است. این اولترابوک در تست پخش مکرر فیلم HD با خاموش بودن اتصالات و روشنایی ۵۰٪ نمایشگر توانست ۶ ساعت دوام بیاورد که قابل قبول است. در استفاده عادی و روزمره نیز عمر باتری از ۸ ساعت تجاوز نمی‌کند.

یوگا ۲ پرو در تست Battery Eater توانست ۲ ساعت و ۵۰ دقیقه دوام بیاورد که عملکرد متوسطی محسوب می‌شود.

مطمئنا باتری این اولترابوک می‌تواند پاسخگوی نیازهای شما حتی در یک روز پرکار باشد ولی اگر دنبال یک اولترابوک با باتری بهتر هستید می‌توانید روی Aspire S7 ایسر، آتیوبوک سامسونگ یا مک‌بوک‌های اپل حساب کنید. در مجموع باید بگوییم که باتری این لپ‌تاپ در حد نسبتا خوبی است، اما نه می‌تواند نقطه قوت آن و نه نقطه ضعفش تلقی شود!

جمع‌بندی

Yoga 2 Pro

لنوو سال گذشته با نسخه‌ی اول یوگا توانست در بازار موفق عمل کند. امسال نیز در نسخه دوم با رفع برخی ایرادات، افزودن قابلیت‌های جدید، کاهش وزن، بهبود نمایشگر و بروزرسانی سخت‌افزار انتظار می‌رود که فروش خوبی برای این محصول را شاهد باشیم. یوگا ۲ پرو یک تبدیل‌شدنی بسیار خوب است که حالت‌های تبدیل و کاربری آن در عین سادگی کاربردی نیز هستند. نمایشگر لمسی باکیفیت در کنار سخت‌افزار قدرتمند و ویندوز ۸.۱ می‌تواند هر کاربری را راضی کند. طول عمر باتری عالی نیست ولی از سطح متوسط بالاتر است. طراحی ظاهری شیک و جذاب است و کیفیت ساخت آن نیز بدک نیست. بدنه چندان اثر انگشت را به خود جذب نمی‌کند ولی به دلیل طرحی که بر روی بخش داخلی آن وجود دارد، پس از مدتی گردوغبار روی آن را می‌گیرد.

یوگا ۲ پرو اولترابوک خوبی است، اما قیمت پنج میلیون و صدوپنجاه هزار تومانی آن چندان معقول به نظر نمی‌رسد. محصولات رقیب این اولترابوک با قیمت‌هایی پایین‌تر سخت‌افزار و طراحی بهتری را ارائه می‌کنند. می‌توانیم بگوییم که مهم‌ترین ایراد این اولترابوک قیمت نه چندان معقول آن است.

نقاط قوت

  • نمایشگر بسیار خوب
  • طراحی شیک با وزن کم
  • کیبورد AccuType با نور پس‌زمینه
  • قابلیت تبدیل شدن از لپ تاپ به تبلت

نقاط ضعف

  • قیمت نه چندان مناسب
  • حاشیه ضخیم دور نمایشگر
  • جذب گردوغبار در بخش داخلی بدنه


این مطالب صرفا از سایت zoomit کپی برداری شده است و جنبه اموزشی دارد


منبع

admin
ارسال دیدگاه