بررسی سرفیس پرو ۶ مایکروسافت

نسل جدید سرفیس پرو صرف‌نظر از ارتقای سخت‌افزار به نسل هشتم اینتل و گزینه‌ی رنگ مشکی مات، تفاوت دیگری با گذشته ندارد.

مایکروسافت جایگاه منحصربه‌فردی بین تمام تولیدکنندگان کامپیوترهای شخصی دارد. ردموندی‌ها درکنار اپل، تنها شرکت‌هایی به‌حساب می‌آیند که کنترل سخت‌افزار و نرم‌افزار محصولات خود را دراختیار دارند. آن‌ها در سال ۲۰۱۲ خانواده‌ی محصولات گران‌قیمت سرفیس را به‌عنوان ویترینی برای به‌نمایش‌گذاشتن برتری‌های پلتفرم خود رونمایی کردند. در ابتدای کار، واحد سرفیس با ضرری ۹۰۰ میلیون‌ دلاری دردسرهای متعددی برای مایکروسافت به‌‌بار آورد؛ اما براساس گزارش گارتنر، طی سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۸ جایگاه پنجم بازار PC آمریکا را نصیب این شرکت کرد و اکنون کسب‌وکاری یک میلیارد دلاری به‌حساب می‌آید.

سرفیس پرو 6 مایکروسافت / Microsoft Surface Pro 6

سران ردموند بخش عمده‌ای از موفقیت‌های خانواده‌ی سرفیس را وام‌دار دستگاه هیبریدی محبوب سرفیس پرو هستند؛ بنابراین، انتظار داریم تمرکز ویژه‌ای نیز روی توسعه‌ی نسل‌های آتی آن داشته باشند. پانوس پانای در زمان رونمایی سرفیس پرو ۲۰۱۷، دلیل کنارگذاشتن عدد مربوط به نسل را نگه‌داشتن نام «سرفیس پرو ۵» برای محصولی دانست که تغییرات چشمگیری به تبلت ۲in1 سرفیس اضافه کند. بااین‌حال در سال ۲۰۱۸، نسل ششم سرفیس پرو با نام Surface Pro 6 بدون کوچک‌ترین تغییری در زبان طراحی با ارتقای سخت‌افزاری صِرف و اضافه‌شدن رنگ مشکی مات روانه‌ی بازار شد.

سرفیس پرو طی چند سال گذشته، به‌لطف طراحی منحصر‌به‌فرد و سخت‌افزار قدرتمند، پرچم‌دار دستگاه‌های هیبریدی و سبک به‌شمار می‌آمد؛ اما آیا در سال ۲۰۱۹ مقابل دستگا‌هایی با نمایشگرهای کم‌حاشیه و سخت‌افزار قدرتمندتر و درگاه‌های متنوع‌تر نیز می‌تواند عرض‌اندام کند؟ با بررسی سرفیس پرو ۶ همراه دیجیتال مارک باشید.

* متأسفانه قلم سرفیس پن را برای بررسی دراختیار نداشتیم؛ بنابراین، نمی‌توانیم درباره‌ی عملکردش اظهارنظر کنیم.

مشخصات / تبلتسرفیس پرو ۶سرفیس پرو ۲۰۱۷سرفیس پرو ۴
نمایشگرنمایشگر ۱۲.۳ اینچ پیکسل سنس، قابلیت دریافت ۱۰ لمس به‌صورت هم‌زمان
۲۷۳۶×۱۸۲۴ پیکسل، تراکم ۲۶۷ پیکسل‌براینچ و نسبت تصویر ۳:۲
سیستم‌عاملویندوز ۱۰ هومویندوز ۱۰ هوم (Core m3)
ویندوز ۱۰ پرو (Core i5/i7)
پردازندهIntel Core i5-8250U
Intel Core i7-8650U
 Intel Core m3-7Y30
Intel Core i5-7300U
Intel Core i7-7660U
Intel Core m3-6Y30
Intel Core i5-6300U
Intel Core i7-6650U
فضای ذخیره‌سازی۱۲۸ و ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت یا یک ترابایت SSD
حافظه‌ی رم۸ یا ۱۶ گیگابایت LPDDR3۴ یا ۸ یا ۱۶ گیگابایت رم LPDDR3-1866
گرافیکIntel UHD Graphics 620Core m3 and Core i5: Intel HD graphics 620
Core i7: Intel Iris Plus Graphics 640
Core m3: Intel HD Graphics 515
Core i5: Intel HD graphics 520
Core i7: Intel Iris Graphics 540
دوربین پشت۸ مگاپیکسل و فوکوس اتوماتیک و فیلم‌برداری فول اچ‌دی
دوربین جلو۵ مگاپیکسل و ضبط ویدئوی فول‌ اچ‌دی و تشخیص چهره به‌وسیله‌ی Windows Hello
اسپیکراسپیکرهای استریو به‌همراه Dolby Audio Premiumاسپیکرهای استریو
پورت‌هایک پورت USB 3.0 سایز کامل، مینی‌دیسپلی‌‌پورت
جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، Surface Connect و درگاه کارت microSDXC
حسگرهاحسگر نور محیط و شتاب‌سنج و ژیروسکوپ
شبکهWi-Fi: IEEE 802.11 a/b/g/n/ac compatible
Bluetooth Wireless 4.1
Wi-Fi: IEEE 802.11 a/b/g/n/ac compatible
LTE
Bluetooth Wireless 4.1
Wi-Fi: IEEE 802.11 a/b/g/n/ac compatible
Bluetooth Wireless 4.0
امنیتچیپ TPM برای مصارف سازمانی
قلمSurface Pen
وزن۷۷۰ تا ۷۸۴ گرم۷۶۸ تا ۷۸۴ گرم۷۶۸ تا ۷۸۴ گرم
ابعاد (میلی‌متر)۸.۵ × ۲۰۱ × ۲۹۲

شایان ذکر است تبلت هیبریدی سرفیس‌ پرو ۶ مایکروسافت را شرکت امتداد پارسه برای بررسی دراختیار دیجیتال مارک قرار داده است.

طراحی

اگرچه در آستانه‌ی پنجمین سالگرد رونمایی سرفیس پرو ۳ قرار داریم، به‌نظر می‌رسد مایکروسافت همچنان به زبان طراحی این محصول علاقه‌مند است؛ چراکه سرفیس پرو ۴ و سرفیس پرو ۲۰۱۷ (نسل پنجم) و اکنون سرفیس پرو ۶ همگی با ظاهری مشابه و تفاوت‌های بسیار جزئی روانه‌ی بازار شده‌اند. درحقیقت، بدنه‌ی دو نسل اخیر این تبلت هیبریدی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. از بسیاری جنبه‌ها، سرفیس پرو هنوزهم دستگاهی مدرن به‌حساب می‌آید و طراحی منحصربه‌فرد آن را در کمتر محصولی می‌توان یافت؛ اما در دوره‌ای که نمایشگرها در‌حال‌یکی‌شدن با لبه‌های فیزیکی دستگاه‌ها هستند و شرکت‌های مختلف، ازجمله اپل، پورت یونیورسال Type-C را برای محصولات خود برمی‌گزینند و با حربه‌های مختلف ابعاد آن‌ها را می‌کاهند، ردموندی‌ها با سرفیس پرو ۶ و طراحی ۵ ساله‌ی آن حرف چندانی برای گفتن ندارند.

سرفیس پرو 6 مایکروسافت / Microsoft Surface Pro 6

ابعاد ۲۹۲ در ۲۰۱ در ۸.۵ میلی‌متری و وزن حدودی ۷۸۰ گرمی سرفیس پرو ۶ نشان‌دهند‌ه‌ی آن است که مهندسان مایکروسافت هیچ تغییری در ابعاد بدنه‌ی تبلت به‌وجود نیاورده‌اند. بدنه‌‌ای خوش‌ساخت از جنس آلیاژ منیزیم، ترکیب سطح تخت و مورب لبه‌ها با انحنای ناچیز کناره‌ها، شیار ایجادشده در دورتادور لبه‌های دستگاه برای خنک‌سازی و پایه‌ی مستحکم کیک‌استند که به‌جای ۱۵۰ درجه (سرفیس پرو ۴)، اکنون تا ۱۶۵ درجه نیز بازمی‌شود و استفاده از تبلت را در شرایط و اشکال مختلف ممکن می‌کند، ازجمله ویژگی‌های چشمگیر تبلت‌های سرفیس پرو از گذشته تاکنون هستند که در نسل ششم نیز تکرار شده‌اند. ردموندی‌ها ادعا می‌کنند به‌لطف فُرم‌فکتور خاص سرفیس پرو، از این دستگاه می‌توان به‌عنوان تبلت و لپ‌تاپ و ابزاری برای خلق اثر با قلم (Studio Mode) استفاده کرد.

سرفیس پرو 6 مایکروسافت / Microsoft Surface Pro 6

برای لحظاتی نکوهش مایکروسافت برای استفاده از طراحی تکراری را کنار می‌گذاریم تا این شرکت را برای عرضه‌ی سرفیس پرو ۶ با رنگ مشکی مات درکنار رنگ نقره‌ای مرسوم ستایش کنیم. پوشش مشکی آنودیزه در نسل ششم تبلت محبوب ردموندی‌ها، جلوه‌ای باشکوه به این محصول می‌دهد و ترکیب آن با لوگوی براق مایکروسافت در پنل پشتی، حس فوق‌العاده‌ای در کاربر به‌وجود می‌آورد. رنگ‌آمیزی سرفیس پرو جدید به‌گونه‌ای است که لک و اثر انگشت بسیار کمتری درمقایسه‌با محصولات دیگر در طیف رنگی مشابه، روی بدنه باقی می‌ماند. این نکته را نیز مدنظر بگیرید که نسخه‌ی پایه‌ی سرفیس پرو با حافظه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی فقط در رنگ نقره‌ای فروخته می‌شود.

سرفیس پرو 6 مایکروسافت / Microsoft Surface Pro 6

کالبد قدیمی با پوشش مشکی باشکوه

نمای مقابل سرفیس پرو ۶ دقیقا همان بخشی است که طراحی آن را قدیمی جلوه می‌دهد. تبلت مایکروسافت ارتفاع (۲۹۲ دربرابر ۲۸۰.۶ میلی‌متر) و ضخامت (۸.۵ دربرابر ۵.۹ میلی‌متر) به‌مراتب بیشتری درمقایسه‌با نسخه‌ی ۱۲.۹ اینچی آیپد پرو ۲۰۱۸ دارد و حجم کلی آن نیز حدود ۴۰ درصد بیشتر از تبلت کوپرتینونشین‌ها است. با‌این‌حال، حاشیه‌های نسبتا ضخیم اطراف نمایشگر باعث می‌شوند سرفیس پرو ۶ از پنل کوچک‌تری با ابعاد ۱۲.۳ اینچ بهره ببرد. نسبت تصویر ۳:۲ نمایشگر که به‌نوعی امضای خانواده‌ی سرفیس به‌حساب می‌آید، علاوه‌بر آنکه استاندارد ایده‌آلی برای علاقه‌مندان به تولید محتوا محسوب می‌شود، استفاده از دستگاه را نیز درمقایسه‌با نمونه‌هایی با نمایشگر عریض‌تر تسهیل می‌کند. کلیدهای پاور و کنترل صدای سرفیس پرو همانند قبل در گوشه‌ی بالا و سمت چپ (در حالت افقی) قرار دارند و دسترسی به‌ آن‌ها در هر دو وضعیت افقی و عمودی آسان است.

سرفیس پرو 6 مایکروسافت / Microsoft Surface Pro 6

در وضعیتی که تمام صنعت موبایل و کامپیوتر درحال‌حرکت به‌سمت استفاده از پورت USB-C و تاندربولت ۳ است، مایکروسافت با دیده‌ی تردید به این روند می‌نگرد. از نسل ابتدایی سرفیس پرو تاکنون، درگاه‌های آن به یک پورت USB 3.0، یک پورت Mini DisplayPort، یک درگاه اختصاصی سرفیس‌کانکت (درگاه مغناطیسی برای شارژ یا اتصال سرفیس هاب)، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و درگاه تایپ‌کاور خلاصه می‌شود. دلیل دوری‌ ردموندی‌ها از پذیرش استاندارد جدید، به پافشاری آن‌ها بر استفاده از پورت Mini DisplayPort و درگاه اختصاصی سرفیس‌کانکت درکنار محدودیت تعداد مسیرهای PCIe در پردازنده‌های کیبی‌لیک ریفرش بازمی‌گردد. از بین ۱۲ مسیر دردسترس، مایکروسافت ۴ مسیر را برای سرفیس‌کانکت و ۲ مسیر برای درگاه تایپ‌کاور و ۲ مسیر را برای حافظه‌ی SSD درنظر می‌گیرد. درضمن، ۴ مسیر باقی‌مانده نیز ازطریق پل‌جنوبی به درگاه‌های دیگر ازجمله USB 3.0 و کارت حافظه‌ی MicroSDXC تعلق دارد.

مایکروسافت می‌توانست با کنارگذاشتن سرفیس‌کانکت و Mini DisplayPort، آن‌ها را با درگاه کاربردی تاندربولت ۳ با پهنای باند ۴۰ گیگابیت‌برثانیه‌ای جایگزین کند. ردموندی‌ها با انتخاب پردازنده‌ی ویسکی‌لیک، ضمن اضافه‌کردن تاندربولت ۳، سرفیس‌‌کانکت را نیز حفظ کردند؛ چراکه این پردازنده ۱۶ مسیر PCIe را پشتیبانی می‌کند. درگاه تاندربولت ۳ قابلیت‌های متعددی از کارت‌های گرافیک اکسترنال گرفته تا حافظه‌های پرسرعت و اتصال چند نمایشگر اکسترنال را دراختیار کاربر قرار می‌دهد؛ قابلیت‌هایی که برای دستگاهی در فُرم‌فکتور سرفیس پرو ضروری به‌نظر می‌رسند. امیدواریم سران ردموند در نسخه‌ی بازطراحی‌شده‌ی سرفیس پرو که براساس شایعات در سال جاری از راه خواهد رسید، اشتباه گذشته‌ی خود را تکرار نکنند.

نمایشگر

سرفیس پروهای مایکروسافت با گذشت زمان مشکلاتی مانند کالیبره‌نبودن نمایشگر را پشت‌سر گذاشته‌اند و اکنون ردموندی‌ها به این بخش مهم توجه بیشتری از تبلت‌هیبریدی خود دارند. سرفیس پرو ۶ همانند نسل‌های اخیر از نمایشگری ۱۲.۳ اینچی با رزولوشن ۲۷۳۶ در ۱۸۲۴ پیکسل بهره می‌برد و تراکم پیکسل‌ها در هر اینچ آن به ۲۶۷ می‌رسد و چنین تراکم‌پیکسلی درخورتوجهی، مشاهده‌ی تصاویر شارپ را برای استفاده در فاصله‌‌های معمولی تضمین می‌کند. نمایشگر ۴K قاتل باتری دستگاه خواهد بود و استفاده از آن آورده‌ی چندانی برای دستگاهی با نمایشگر ۱۲.۳ اینچی نخواهد داشت.

سرفیس پرو 6 مایکروسافت / Microsoft Surface Pro 6

مایکروسافت همانند گذشته از پنل ۸ بیتی منطبق بر فضای رنگی sRGB در سرفیس پرو ۶ بهره گرفته است. ردموندی‌های هنوز پشتیبانی از محتوای با گسترده‌‌ی دینامیکی بالا را به سرفیس پرو نیاورده‌اند؛ البته عمده‌ی رقبا نیز نمی‌توانند محتوای HDR را آن‌طورکه بایدوشاید ارائه دهند. پنل نمایشگر سرفیس پرو ۶ بررسی‌شده ساخته‌ی ال‌جی‌ فیلیپس بود. نسبت تصویر ۳:۲ به‌عنوان امضای خانواده‌ی سرفیس در نسل ششم سرفیس پرو نیز دیده می‌شود. ارتفاع بیشتر نمایشگر در چنین نسبت تصویری، سرفیس پرو را در کاربری‌هایی نظیر تولید محتوا به دستگاهی سودمند بدل می‌کند؛ اما برای محتوای عریض مانند فیلم‌ مناسب نیست؛ به‌طوری‌که نوار سیاه‌رنگی را در بالا و پایین نمایشگر مشاهده خواهید کرد.

نمایشگر پیکسل‌سنس؛ روشن و چشم‌نواز

خوشبختانه از دیدگاه زاویه‌ی دید با یکی از بهترین پنل‌های IPS بازار کامپیوترهای حمل‌شدنی روبه‌رو هستیم. کاهش روشنایی و طراوت رنگ‌ها حتی در زوایای تند نیز در نمایشگر سرفیس پرو جدید اندک است. سرفیس پرو ۶ در زیر نور مستقیم خورشید نیز خوانایی مناسبی دارد؛ اما هنوز سطح پایین‌تر پوشش ضدانعکاس تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها درمقایسه‌با گوشی‌های موبایل حس می‌شود. نمایشگر سرفیس پرو از ۱۰ لمس هم‌زمان پشتیبانی می‌کند و همچنان علاقه‌مندان می‌توانند از قلم محبوب سرفیس پن روی آن استفاده کنند.

لپ‌تاپ / تستتصویر سفیدتصویر مشکینسبت کنتراستAdobeRGBsRGBDCI-P3
حداکثر روشناییحداقل روشناییمیانگین روشناییNativeپوششمیانگین خطاپوششمیانگین خطاپوششمیانگین خطا
Surface Pro 6۴۴۰ نیت۴.۳ نیت۰.۶ نیت۷۳۳۶۶.۳ درصد۸۹.۵ درصد۱.۳
MacBook Pro 13 2018۴۴۰ نیت۰.۰۰ نیت۰.۵ نیت۸۸۸۷۷.۳ درصد۲.۸۱۰۰ درصد۰.۴۹۹ درصد۱.۴
MateBook X Pro۴۵۳ نیت۵.۰۹ نیت۴.۰۹ نیت۱۰۸.۳۷۷۳.۵ درصد۳.۷۹۸.۴ درصد۱.۱۷۳.۸ درصد۲.۹
MacBook Pro 13 2017۵۰۷ نیت۳.۳۱ نیت۶۰۸.۶۴
Surface Laptop۳۸۷ نیت۱.۷۱ نیت۸۶.۹۶

* تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه دیجیتال مارک حاصل شده است.

سرفیس پرو ۲۰۱۸ را در دو آزمایش روشنایی با الگو‌‌های ۵۰ و ۱۰۰ درصد سفید بررسی کردیم و طبق انتظار، با نتایج درخشانی روبه‌رو شدیم. روشنایی حداکثری میانگین بخش‌های مختلف نمایشگر در هر دو آزمایش، رقمی در حدود ۴۴۰ نیت به‌دست آمد. رنگ مشکی نیز در آزمایشی که الگوی شطرنجی ۵۰ درصد اجرا شد، تنها ۰.۶ نیت روشنایی تولید کرد که رقمی بسیار مناسب برای نمایشگر LCD محسوب می‌شود. همچنین، کنتراست Native این نمایشگر ۷۳۳ به‌دست آمد که رقم بسیار مناسبی در بین لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌های هیبریدی است. ناگفته نماند حداقل روشنایی ۴.۳ نیتی سرفیس پرو ۶ را نپسندیدیم و انتظار بیشتری از آن داشتیم.

پیش از هر نکته‌ای، باید گفت پنل استفاده‌شده در سرفیس پرو از فضاهای رنگی گسترده مانند DCI P3 پشتیبانی نمی‌کند و حالت تعبیه‌شده با نام Enhanced در تنظیمات نمایشگر تأثیر شگرفی بر پوشش رنگی نمی‌گذارد و تنها رنگ‌ها را کمی اشباع‌تر نمایش می‌دهد. در آزمایش‌های ما، سرفیس پرو ۶ فقط ۸۹.۵ درصد فضای رنگی sRGB را پوشش می‌دهد و این رقم برای فضای Adobe RGB به ۶۶ درصد کاهش پیدا می‌کند. خوشبختانه مشکل سردبودن رنگ‌‌‌‌ها که در برخی نسل‌های گذشته‌ی سرفیس شاهدش بودیم، در نسخه‌ی جدید ملموس و آزاردهنده نیست.

از منظر دقت رنگ، سرفیس پرو با ثبت خطای میانگین ۱.۳ در بین بهترین‌های بازار قرار می‌گیرد و خطای حداکثری نمایشگر نیز فقط ۳.۱ است. طبق انتظار، فعال‌بودن حالت Enhanced باعث کاهش دقت نمایشگر و افزایش خطا به ۲.۵ می‌شود؛ اما این عدد نیز چندان چشمگیر نیست و برای اکثر کاربری‌ها پذیرفتنی است. سرفیس جدید ردموندی‌ها در فضای رنگی Adobe RGB به‌عنوان گستره‌ی رنگی مهم دیگر در کامپیوترهای شخصی، ازنظر دقت رنگ عملکرد مناسبی دارد و خطای نمایش رنگ آن درحدود ۳.۹ است. شایان ذکر است ارقام زیر ۳ عملکرد موفق نمایشگر را در دقت رنگ نشان می‌دهند.

اسپیکر

سرفیس پرو ۶ در بخش اسپیکر نیز تفاوتی با گذشته ندارد و از همان اسپیکرهای استریویی بهره می‌برد که در طرفین نمایشگر جاسازی شده‌اند. این اسپیکرهای ۱.۶ واتی برای پردازش صدا از Dolby Audio Premium بهره می‌برند و بلندی صدای آن‌ها برای اتاقی کوچک کافی به‌نظر می‌رسد. ما در دیجیتال مارک، از شفافیت صدای سرفیس پرو ۶ نیز راضی بودیم؛ به‌طوری‌که در بیشترین حجم نیز به‌ندرت اعوجاج صدا به‌گوش می‌رسید.

سرفیس پرو 6 مایکروسافت / Microsoft Surface Pro 6

خروجی صدای سرفیس پرو ۶ رضایت‌بخش بود؛ اما به‌‌هیچ‌وجه نمی‌توان آن را با تجربه‌ی شنیداری حاصل از اسپیکرهای چهارگانه‌ی آیپد پرو ۲۰۱۸ مقایسه کرد. انتظار داریم ردموندی‌ها در نسخه‌ی آتی سرفیس پرو، تجربه‌ی صوتی آن را ارتقا دهند. برخلاف تبلت کوپرتینونشین‌ها، سرفیس پرو از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون نیز بهره می برد؛ اما محل نامناسب آن در گوشه‌ی بالایی تبلت باعث می‌شود همواره سیم هدفون از دستگاه آویزان باشد.

دوربین

مایکروسافت همانند گذشته از حسگری ۸ مگاپیکسلی به‌عنوان دوربین اصلی سرفیس پرو ۶ به‌کار گرفته است. به‌‌یقین نمی‌توان کیفیت تصاویر ثبت‌شده‌ی این دوربین را با پرچم‌داران دنیای گوشی‌های هوشمند مقایسه کرد؛ چراکه اساسا تبلت‌ها ابزار مناسبی برای عکاسی به‌شمار نمی‌روند و به‌دست‌گرفتن ابزاری ۱۲ اینچی برای ثبت عکسی از غذای دلخواهتان چندان جالب‌ به‌نظر نمی‌رسد. بااین‌حال، عملکرد سرفیس پرو در زمینه‌ی عکاسی قطعا شما را راضی خواهد کرد.

سرفیس پرو 6 مایکروسافت / Microsoft Surface Pro 6

سرفیس پرو ۶ از دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی بهره می‌برد تا علاوه‌بر ضبط ویدئو‌هایی با رزولوشن ۱۰۸۰p، عکس‌های مناسبی نیز بتوانید ثبت کنید. عملکرد دوربین سلفی سرفیس پرو ۲۰۱۷ همانند دوربین اصلی آن، خوب و راضی‌کننده به‌نظر می‌رسد و برای مکالمات ویدئویی کاملا پاسخ‌گوی نیاز شما خواهد بود. مهم‌ترین نکته، پشتیبانی دوربین جلو از ویندوز هِلو و سرعت بسیار زیاد آن به‌‌لطف بهره‌گیری سرفیس پرو از حسگر ثانویه است.

صفحه‌کلید و ترک‌پد

برای دستگاهی که شرکت سازنده آن را لپ‌تاپ می‌داند، وجود صفحه‌کلید و ترک‌پد ضروری به‌نظر می‌رسد؛ اما مایکروسافت صفحه‌کلید سرفیس پرو موسوم به Type Cover را به‌صورت جداگانه با برچسب قیمتی ۱۲۹،۹۹ و ۱۵۹،۹۹ دلار (نسخه‌ی Signature با پوشش آلکانترا) می‌فروشد. باتوجه‌به ماهیت ویندوز ۱۰ و تجربه‌ی نه‌چندان خوشایندی که در حالت لمسی ارائه می‌دهد، کاربران سرفیس پرو باید همراه‌با دستگاه خود تایپ‌کاور را نیز بخرند.

سرفیس پرو 6 مایکروسافت / Microsoft Surface Pro 6

تایپ‌کاور؛ صفحه‌کلید بی‌نظیر در دنیای تبلت‌ها

تایپ‌کاور به‌صورت مغناطیسی و ازطریق درگاهی اختصاصی به سرفیس پرو متصل می‌شود. این صفحه‌کلید نواری مغناطیسی نیز در بخش بالایی‌اش دارد تا کاربر به‌دلخواه خود از Type Cover‌ در حالت کاملا مسطح یا با اندکی زاویه‌ نسبت به سطح (ازطریق اتصال نوار یادشده به حاشیه‌ی پایین نمایشگر) استفاده کند. عمق کلیدها و بازخورد آن‌ها بسیار عالی به‌نظر می‌رسد و تجربه‌ی تایپ با آن‌ها حس بسیار خوشایندی به‌‌همراه دارد. اتصال مغناطیسی قدرتمند تایپ‌کاور درکنار استحکام درخورتوجه کیک‌استند باعث می‌شود در فُرم‌های مختلف بتوان با آن تایپ کرد؛ البته بدیهی است تجربه‌ای هم‌مانند لپ‌تاپ‌های عادی را به‌همراه نخواهد داشت.

سرفیس پرو 6 مایکروسافت / Microsoft Surface Pro 6

اندکی پایین‌تر از کلیدها، ترک‌پد تایپ‌کاور مشاهده می‌شود. این ترک‌پد عریض درمقایسه‌با ترک‌پد وسیع مک‌بوک پرو ارتفاع کمتری دارد. پوشش شیشه‌ای ترک‌پد تجربه‌ی رضایت‌بخشی برای کاربر به‌ارمغان می‌آورد و به‌لطف درایور پرسیژن مایکروسافت، بازخورد و دقت آن کم‌نظیر ارزیابی می‌شود. اگرچه ترک‌پد محصولات سرفیس جزو بهترین‌های دنیای ویندوز به‌شمار می‌آید، ترک‌پد فورس‌تاچ مک‌بوک پرو همچنان مقام نخست را در بین تمام لپ‌تاپ‌ها در اختیار دارد.

سیستم‌عامل

تاریخچه‌ی تبلت‌های ویندوزی به سال ۲۰۰۲ و عرضه‌ی دستگاه‌هایی موسوم به Tablet PC با سیستم‌عامل بهینه‌شده‌ی XP بازمی‌گردد؛ اما بی‌تردید می‌توان نخستین تلاش جدی مایکروسافت برای ورود به عرصه‌ی تبلت‌ها را معرفی نسخه‌ی ابتدایی سرفیس پرو در سال ۲۰۱۳ با سیستم‌‌عامل ویندوز ۸ دانست. بااین‌حال، عواملی چون دوگانگی محیط این سیستم‌عامل و لزوم جابه‌جایی مداوم بین فضای مدرن استارت و فضای سنّتی دسکتاپ، نبود امکان بوت‌‌ مستقیم سیستم‌عامل به محیط دسکتاپ و غنی‌‌نبودن فروشگاه اپلیکیشن ویندوز، همگی دست‌به‌دست هم دادند تا کاربران چندان از ویندوز ۸ استقبال نکنند.

مایکروسافت برای جبران اشتباهاتش، به‌روزرسانی ویندوز ۸.۱ را با قابلیت‌هایی همچون امکان اجرای اپلیکیشن‌های مدرن در محیط دسکتاپ، تجربه‌ی چندوظیفگی بهتر در محیط مدرن ویندوز و ادغام هرچه‌بهتر وان‌درایو (اسکای‌درایو سابق) دراختیار کاربران قرار داد. ردموندی‌ها در ادامه‌ی تلاششان برای هرچه کم‌رنگ‌ترکردن مرز بین محیط دسکتاپ و محیط لمسی، سیستم‌عامل موفق ویندوز ۱۰ را در جولای۲۰۱۵ منتشر کردند. این سیستم‌عامل به‌دلیل تصمیم مایکروسافت مبنی بر فراهم‌‌‌کردن رابط کاربری دسکتاپ‌محور، جایگزینی اینترنت‌اکسپلورر با مرورگر اج و ارائه‌ی دستیار صوتی کورتانا به‌همراه آن، با استقبال منتقدان مواجه شد.

ویندوز ۱۰ همچنان فرسنگ‌ها با تجربه‌ی لمسی ایده‌آل فاصله دارد

برخلاف نسل گذشته که با ویندوز ۱۰ پرو (نسخه‌های i5 و i7) دردسترس کاربران قرار می‌گرفت، سرفیس پرو ۶ از ویندوز ۱۰ هوم بهره می‌برد. ما برای بررسی تبلت جدید مایکروسافت، سیستم‌عامل آن را به نسخه‌ی ۱۸۰۹ (آپدیت اکتبر) به‌روز کردیم. ازجمله مهم‌ترین قابلیت‌های همراه این به‌روزرسانی عبارت‌اند از: حالت تیره برای فایل اکسپلورر، ابزار مدرن ثبت اسکرین‌شات موسوم به Snip and Sketch، اپلیکیشن Your Phone برای یکپارچه‌سازی گوشی‌های اندرویدی با دسکتاپ، ابزار جست‌وجوی ارتقایافته درکنار کلیپ‌بورد پیشرفته‌تر با قابلیت یکپارچه‌سازی بین دستگاه‌ها و جست‌وجو در تاریخچه.

سرفیس پرو 6 مایکروسافت / Microsoft Surface Pro 6

پس از گذشت ۴ سال از زمان انتشار نخستین نسخه‌ی ویندوز ۱۰، هنوزهم این سیستم‌عامل گزینه‌ای ایده‌آل برای استفاده در حالت تبلت (Tablet mode) به‌شمار نمی‌آید. بسیاری از محیط‌های سیستم‌عامل، مانند فایل اکسپلورر، برای کاربری لمسی بهینه نشده‌اند و هنوزهم حین کار با بخش تنظیمات، گاهی اوقات به محیط کلاسیک کنترل‌پنل منتقل می‌شوید و استفاده از نرم‌افزارهای دسکتاپ درکنار اپلیکیشن‌های مدرن نیز تجربه‌ای نه‌چندان خوشایند به‌ارمغان می‌آورد. درکنار آنچه گفته شد، ناپیوستگی بین انیمیشن‌های مختلف در حالت تبلت و تجربه‌ی ناخوشایند نرم‌افزارهای قدیمی دسکتاپ در حالت لمسی، باگ‌های متعدد صفحه‌کلید مجازی ویندوز و افت فریم حین اجرای انیمیشن‌های رابط کاربری از دیگر اشکالات این سیستم‌عامل است. در حالت کلی، هرچه آیپد پرو با iOS راه درازی را تا کامپیوترشدن در پیش دارد، سرفیس پرو نیز به‌همان میزان از تبدیل به تبلتی ایده‌آل دور است.

بازده و عملکرد

اینتل در سال ۲۰۱۸ دو خانواده‌ی Coffee Lake U و Whiskey Lake را به‌فاصله‌ی ۵ ماه در تاریخ‌های ۲آوریل (برابر با ۱۳فروردین) و ۲۸اوت (برابر با ۶شهریور) برای لپ‌تاپ‌ها و اولترابوک‌ها معرفی کرد؛ اما در کمال تعجب، مایکروسافت ترجیح داد سرفیس پرو ۶ را با پردازنده‌های ۱۵ واتی کیبی‌لیک ریفرش روانه‌ی بازار کند. این پردازنده‌ها در تاریخ ۲۱اوت۲۰۱۷ (برابر با ۳۰مرداد۱۳۹۶) معرفی شده‌اند و برعکسِ خانواده‌ی کافی‌لیک، از واحد پردازش گرافیکی قدرتمند Iris Plus‌ اینتل بی‌بهره هستند و برخلاف سری ویسکی‌لیک، راهکاری سخت‌افزاری برای جلوگیری از آسیب‌پذیری Meltdown نیز در بطن خود ندارند.

سرفیس پرو 6 مایکروسافت / Microsoft Surface Pro 6

استراتژی مایکروسافت برای محصولی که در سطح کالاهای گران‌قیمت قرار می‌گیرد و علاقه‌مندان آن را با نگاهی به آینده می‌خرند، بسیار مأیوس‌کننده به‌نظر می‌رسد. درهرصورت، سرفیس پرو ۶ با یکی از دو پردازنده‌ی نسل هشتمی Core i5-8250U یا Core i7-8650U دردسترس خریدار قرار دارد. ازآنجاکه اینتل هیچ‌یک از پردازنده‌های ۱۵ واتی خود را با گرافیک Iris Plus همراه نکرده، تبلت محبوب ردموندی‌ها برخلاف نسل پنجم، در هر دو مدل با گرافیک مرسوم UHD 620 و بدون eDRAM عرضه می‌شود. مشخصات فنی کامل پردازنده‌ی Surface Pro 6 را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

پارامترها / مدل‌هاسرفیس پرو ۲۰۱۷ (نسل پنجم)سرفیس پرو ۶
نام پردازندهIntel Core m3-7Y30Intel Core i5-7300UIntel Core i7-7660UIntel Core i5-8250UIntel Core i5-8650U
معمارینسل هفتم، کیبی‌لیکنسل هفتم، کیبی‌لیکنسل هفتم، کیبی‌لیکنسل هشتم، کیبی‌لیک ریفرشنسل‌ هفتم، کیبی‌لیک ریفرش
لیتوگرافی۱۴nm+
تعداد هسته۲ هسته، ۴ ترد۴ هسته، ۸ ترد
فرکانس۱.۰۰ گیگاهرتز پایه
۲.۶۰ گیگاهرتز بیشینه
۲.۶۰ گیگاهرتز پایه
۳.۵۰ گیگاهرتز بیشینه
۲.۵۰ گیگاهرتز پایه
۴.۰۰ گیگاهرتز بیشینه
۱.۶۰ گیگاهرتز پایه
۳.۴۰ گیگاهرتز بیشینه
۱.۹۰ گیگاهرتز پایه
۴.۲۰ گیگاهرتز بیشینه
حافظه‌ی کش۶ مگابایت۳ مگابایت۴ مگابایت۶ مگابایت۸ مگابایت
سرعت باس۴ گیگاترنسفر بر ثانیه
گرافیک یکپارچهIntel HD Graphics 615
۳۰۰ مگاهرتز پایه، ۹۰۰ مگاهرتز بیشینه

Intel HD Graphics 620
۳۰۰ مگاهرتز پایه، ۱.۱۰ مگاهرتز بیشینه

Intel Iris Plus Grphics 640
۳۰۰ مگاهرتز پایه، ۱.۱۰ گیگاهرتز بیشینه
Intel UHD Graphics 620
۳۰۰ مگاهرتز پایه، ۱.۱۰ گیگاهرتز بیشینه
Intel UHD Graphics 620
۳۰۰ مگاهرتز پایه، ۱.۱۵ گیگاهرتز بیشینه
eDRAM۶۴ مگابایت
توان طراحی گرمایی۷ وات، قابل کاهش به ۳.۷۵ وات۱۵ وات، قابل افزایش یا کاهش به ۲۳ یا ۷.۵ وات۱۵ وات، قابل کاهش به ۹.۵ وات۱۵ وات، قابل افزایش یا کاهش به ۲۵ یا ۱۰ وات
پشتیبانی از حافظه۱۶ گیگابایت
LPDDR3-1866, DDR3L-1600
۳۲ گیگابایت
DDR4-2133, LPDDR3-1866, DDR3L-1600
۳۲ گیگابایت
DDR4-2400, LPDDR3-2133

سرفیس پرو ۶ برخلاف نسل گذشته، دیگر از پردازنده‌ی ضعیف Core m3 استفاده نمی‌کند و این تبلت در دو نسخه‌ی Core i5 یا Core i7‌ به بازار عرضه شده است. گفتنی است در نسخه‌ی پایه‌ی آن نیز، حافظه‌ی رم ۴ گیگابایتی کنار گذاشته شده است. بی‌شک دو تغییر یادشده حُسنِ‌نیت ردموندی‌ها را نشان می‌دهد و باید آن‌ها را برای اتخاذ چنین تصمیمی تحسین کرد. تبلت محبوب مایکروسافت با حافظه‌ی رم ۸ یا ۱۶ گیگابایتی LPDDR3 درکنار ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ گیگابایت یا یک ترابایت حافظه‌ی SSD با رابط PCIe NVMe دردسترس کاربران قرار می‌گیرد.

ما نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی سرفیس پرو ۶ با پردازنده‌ی Core i5 و حافظه‌ی ۸ گیگابایتی را برای بررسی دراختیار داشتیم که از درایو SSD‌ توشیبای مدل KBG30ZPZ256G بهره می‌برد. سرعت خواندن و نوشتن دیتا با حافظه‌ی ذخیره‌سازی این تبلت ۲in1 را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

 جدول نرخ خواندن داده به‌وسیله‌ی حافظه

HD Tune Pro

CrystalDiskMark

Maximum MB/sMinimum MB/sAverage MB/sRead MB/sWrite MB/s
Surface Pro 6۸۵۲.۴۱۱۷.۵۶۰۱.۱۱۴۸۰.۱۲۳۵.۹
MacBook Pro 13 2018۳۷۷.۴۹۴.۰۱۹۷.۷۳۰۱۰۱۲۸۵
Huawei MateBook X Pro۸۳۶.۳۱۰۵.۰۸۳۶.۳۳۰۰۶.۴۲۰۰۴.۸
Asus FX503VD۱۳۷.۹۴۰.۸۱۰۳.۲۱۴۳.۲۱۲۵.۴
LG Gram 15 2017۳۵۵.۵۱۷۴.۴۲۹۸.۵۵۵۵.۸۲۶۵
Ideapad 320۲۳۶.۰۷۹.۵۳۸۲.۵۵۴۷.۲۱۹۸.۴
Razer Blade Stealth۱۲۹۶.۹۱۳۹۷.۴۱۴۶۲.۶۳۱۰۱۱۵۹۳
MacBook Pro 13 (2017)۳۵۵۱۲۴.۷۱۹۲.۸۲۹۹۶۷۱۸.۹
Surface Laptop (128GB)۱۷۰.۴۹۳.۷۱۲۱.۶۴۲۵.۶۱۲۸.۲
Galaxy Book 10.6۲۲۴.۸۶۶.۲۱۲۴۲۷۲۱۴۹
Surface Pro 2017۱۰۴۵.۴۸۲۹.۴۱۰۱۷.۱۱۷۱۱۹۷۷.۲

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را دیجیتال مارک اجرا کرده است.

قاعدتا مهم‌ترین تفاوت سرفیس پرو ۶ با نسل پنجم، به استفاده‌ی این محصول از پردازنده‌ی نسل هشتمی و ۴ هسته‌ای اینتل بازمی‌گردد. اگرچه فرکانس پایه‌ و بیشینه‌ی پردازنده‌ در نسخه‌ی Core i5 درمقایسه‌با نسل گذشته، به‌ترتیب یک گیگاهرتز و ۱۰۰ مگاهرتز کاهش یافته، افزایش ۱۰۰ درصدی تعداد هسته‌های پردازشی و تردها، احتمالا بر عملکرد تبلت مایکروسافت، به‌ویژه در کاربری‌های نیازمند به پردازش چندتردی، تأثیر درخورتوجهی خواهد گذاشت.

سرفیس پرو 6 مایکروسافت / Microsoft Surface Pro 6

تبلت جدید مایکروسافت برخلاف گذشته، از GPU‌ یکپارچه و توانمند Iris Plus اینتل با eDRAM مجزا استفاده نمی‌کند و مانند بسیاری از دستگاه‌های سبک موجود در بازار، به گرافیک مرسوم‌تر Intel UHD 620 Graphics‌ اتکا دارد. بنابراین، انتظار می‌رود در زمینه‌ی پردازش‌های گرافیکی، سرفیس پرو ۶ توان عرض‌اندام مقابل محصول قدرتمندی همچون مک‌بوک پرو با گرافیک Iris Plus 655‌ را نداشته باشد. حال، نوبت به ارزیابی عملکرد کلی دستگاه ۲in1 مایکروسافت می‌رسد.

برای ارزیابی عملکرد و بازدهی سرفیس پرو ۶، ابتدا بنچمارک‌های نرم‌افزاری را روی آن اجرا می‌کنیم تا دیدی ابتدایی از قدرت خام این دستگاه داشته باشیم. نرم‌افزارهای GFXBench و ۳DMark توان پردازش گرافیکی و نرم‌افزارهای GeekBench و CineBench قدرت CPU را می‌سنجند و درنهایت، نرم‌افزار‌های PCMark 8 و PCMark 10 کاربری‌های روزمره مانند وب‌گردی و ویرایش اسناد را شبیه‌سازی می‌کنند.

جدول بنچمارک‌های لپ‌تاپ
لپ‌تاپ / بنچمارکGFXBench۳DMarkBasic
GeekbenchGeekbench OpenCLPCMark8PCMark 10CineBench
Aztec Ruins
High Tier – Offscreen
Sky DiverFire StrikeCloud GateMultiSingledGPUGPUCreativeWorkHomeCPUOpenGL
Surface Pro 6۷۲۱.۶۸Frames
DirectX 12
۴۴۶۲۱۱۲۰۸۴۸۶۱۳۷۲۵۴۲۰۱۳۶۰۸۴۳۲۶۹۴۰۹۶۳۰۶۸۳۴۹۵۶۰۳۵۲.۰۱
Surface Pro 2017۷۷۹۳۶۴۸۹۳۱۵۴۵۷۴۲۹۵۲۷
MacBook Pro ۱۳ (۲۰۱۸) Windows 10۱۳۹۷.۶۱Frames
DirectX 12
۷۲۷۸۱۹۳۴۱۱۹۹۸۱۶۵۵۳۴۶۳۶۵۵۸۹۳۵۲۳۹۴۴۲۰۳۷۶۲۳۳۷۱۶۹۲۷۸.۹۷
MacBook Pro ۱۳ (۲۰۱۸) macOS۱۴۱۶.۹۳Frames
Metal
۱۷۳۸۰۴۷۱۹۵۲۷۲۹۷۰۱۳۵.۸۵
Huawei MateBook X Pro۱۴۶۹.۳۷Frames
DirectX 12
۷۱۸۵۲۳۲۱۹۲۲۵۱۳۹۶۰۴۸۴۶۴۱۰۲۹۲۳۰۰۶۴۷۱۵۴۲۴۶۳۳۷۲۳۴۸۸۵۳۴۹۱.۸۷
Asus FX503VD ۱۶۷۶۵۵۵۹۲۲۰۱۶۰۱۲۷۷۹۴۳۹۰۷۴۲۰۵۱۷۹۶۴۴۰۱۰۴۳۹۱۳۵۰۶۷۴۴۸۵.۳۲
LG Gram 15 2017۳۴۲۱۷۳۹۵۶۴۲۵۷۳۶۳۲۷۰۱۵۹۱۳۴۳۳۱۵۱۹۶۲۷۳۲۳.۶۲
IdeaPad 320 ۹۳۶۴۳۰۰۶۹۵۴۳۱۳۹۷۵۴۲۵۰۴۶۰۶۶۲۰۰۵۷۳۸۳۲۴۹۳۸۴۸۱۸۳.۵۴
Asus FX553VD۵۳۶۸۱۷۵۲۳۱۴۸۴۳۴۷۶۷۷۲۷۱۸۲۱۱۳۲۵۱۰۵۴۲۰۶
Razer Blade 2017۲۳۸۱۹۹۲۵۰۲۵۱۱۳۱۴۸۲۱۴۴۳۳۱۴۸۲۱۴۴۳۳۵۱۹۶۵۱۵۶۴۰۱۸۷۴۱۹۲.۳۳
Razer Blade Stealth ۴۲۱۸۹۸۶۶۹۱۷۸۵۷۴۴۳۰۱۱۹۶۹۷۴۷۶۰۴۵۵۵۳۶۷۱۳۶۳۴۶.۸۸
MacBook Pro 13 2017۳۵۹۱۱۱۵۲۷۳۶۳۹۴۷۸۴۴۷۹۲۹۶۸۸۵۴۰۹۴۵۶۰۴۰۱۷۳۷۶۳۶.۵۳
Surface Laptop ۳۶۴۶۷۳۶۵۷۳۳۷۴۳۴۳۷۶۰۱۸۰۰۴۴۲۴۶۴۱۷۴۳۳۳۸۳۲۶۳۹.۸۱
Galaxy Book 10.6 ۴۹۸۳۹۶۲۳۹۲۵۲۵۲۲۱۳۸۸۹

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را دیجیتال مارک اجرا کرده است.

براساس آزمون گیک‌بنچ، کاهش فرکانس CPU باعث افت ۸ درصدی عملکرد آن در پردازش تک‌هسته‌ای شده است؛ اما در پردازش‌های چندهسته‌ای، سرفیس پرو جدید ۴۷ درصد بهبود را درمقایسه‌با نسل قبل تجربه می‌کند. همان‌طورکه مشاهده می‌کنید، فرکانس بیشتر پردازنده درکنار گرافیک‌ قدرتمندتر Iris Plus 655 در مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی، نتایج به‌مراتب بهتری برای اولترابوک اپل به‌همراه دارد. طبیعتا نمی‌توان از دستگاهی با مشخصات فنی سرفیس پرو ۶ انتظار اجرای بازی داشت. درضمن، خلأ درگاه تاندربولت ۳ نیز امکان استفاده از کارت‌های گرافیک اکسترنال را ازبین می‌برد. 

عملکرد پایدار و سریع و کاملا بی‌صدا

مایکروسافت همانند گذشته، در نسل ششم سرفیس پرو نیز نسخه‌ی Core i5 را بدون سیستم خنک‌کننده‌ی اکتیو عرضه می‌کند. این، یعنی درون این نسخه از فن خنک‌کننده خبری نیست؛ بنابراین، پایش عملکرد تبلت جدید ردموندی‌ها زیر بار پردازشی مداوم و افزایش دمای دستگاه جالب خواهد بود. دیجیتال مارک در آزمایش استرس لپ‌تاپ‌ها و دستگاهی هیبریدی با سیستم‌عامل دسکتاپ، برای شبیه‌سازی چنین وضعیتی بنچمارک CineBench را ۲۰ بار به‌صورت مداوم اجرا می‌کند.

آزمایش استرس پردازنده‌ی لپ‌تاپ با بنچمارک CineBench
مدلپردازندهتک هستهچند هستهچند هسته (میانگین ۲۰ بار اجرا)
Surface Pro 6Core i5 – 8250U۱۴۵۶۰۳۵۰۹.۳
MacBook Pro 13 2018 macOSCore i5 – 8259U۱۵۶۷۰۱۶۸۱
MacBook Pro 13 2018 WindowsCore i5 – 8259U۱۵۵۶۹۲۶۶۶
MateBook X ProCore i7 – 8550U۵۳۴۴۸۹

براساس داده‌های ابزار Power Gadget اینتل، سرفیس پرو ۶ در حالت اجرای آزمون تک‌هسته‌ای CineBench به فرکانس ۳.۴ گیگاهرتز دست می‌یابد و دمای آن به حدود ۵۲ درجه‌ی سلسیوس می‌رسد. تبلت هیبریدی مایکروسافت در نخستین مرحله‌ی آزمون استرس دیجیتال مارک، با فرکانس ۳.۰۰ گیگاهرتز و توان حدودی ۲۴ وات کار می‌کند؛ اما از آزمون دوم تا ششم، فرکانس و توان پردازنده به‌ترتیب در همسایگی ۲.۶۰ گیگاهرتز و ۱۸ وات نوسان دارد. از مرحله‌ی هفتم تا دوازدهم، فرکانس و توان پردازنده به‌ترتیب به ۲.۲۰ گیگاهرتز و حدود ۱۴ وات می‌رسد و از آزمون سیزدهم تا پایان پردازنده، با توان حدودی ۱۲ وات در فرکانس حدودی ۲.۲۰ تا ۲.۱۰ گیگاهرتز وظیفه‌اش را انجام می‌دهد.

تست استرس سرفیس پرو 6

اگرچه سرفیس پرو ۶ از سیستم‌خنک‌کننده‌ی اکتیو استفاده نمی‌کند، براساس نتایج آزمون استرس، میانگین امتیاز چندهسته‌ای آن از میت‌بوک ایکس پرو بیشتر است. با نگاهی به اعداد ثبت‌شده‌ی مک‌بوک پرو ۱۳، بازهم می‌توان برتری اولترابوک کوپرتینونشین‌ها به‌لطف پردازنده‌ی ۲۸ واتی را متوجه شد. براساس نمودار بالا، می‌توان مشاهده کرد عملکرد دستگاه دچار نوسان شدیدی نیست. توجه کنید در طول کل مراحل آزمایش، فرکانس پردازنده بالاتر از فرکانس پایه باقی ماند و دمای آن نیز از حدود ۶۵ درجه‌ی سلسیوس فراتر نرفت.

باتری

برای دستگاهی که با هدف جلب رضایت علاقه‌مندان تبلت و لپ‌تاپ روانه‌ی بازار می‌شود، شارژدهی مناسب یکی از پیش‌نیازهای ابتدایی‌ به‌حساب می‌آید. با وجود افزایش تعداد هسته‌های پردازنده و به‌تبع آن توان پردازشی سرفیس پرو ۶، مایکروسافت همچنان از باتری لیتیوم‌‌یونی و ۴۵ وات‌ساعتی (۷.۵۷ ولت در ۵۹۴۰ میلی‌آمپرساعت) نسل گذشته در تبلت جدیدش استفاده می‌کند؛ بنابراین، روی کاغذ می‌توان انتظار داشت حداقل در کاربری‌هایی که CPU درگیری فراوانی دارد، شارژدهی دستگاه درمقایسه‌با قبل کاهش داشته باشد.

سرفیس پرو 6 مایکروسافت / Microsoft Surface Pro 6

یک روز کاری با سرفیس پرو

براساس ادعای مایکروسافت، سرفیس پرو ۶ می‌تواند تا ۱۳.۵ ساعت حین پخش ویدئو شما را همراهی کند. برای بررسی ادعای ردموندی‌ها و ارزیابی عملکرد باتری دستگاه، آزمون‌های متداول دیجیتال مارک را روی آن اجرا می‌کنیم. در گام نخست، با قطع صدا و اتصالات بی‌سیم درکنار تنظیم روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت و حالت مصرف انرژی روی Power mode یا Better Battery، ویدئویی با رزولوشن HD را به‌صورت مداوم روی سرفیس پرو ۶ پخش کردیم. در این حالت، سرفیس پرو ۶ به‌مدت ۱۰ ساعت و ۲۰ دقیقه دوام آورد که با نسل گذشته تفاوت چندانی ندارد؛ اما از مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی ۲۰۱۸ و میت‌بوک ایکس پرو ضعیف‌تر است.

لپ‌تاپ / تستنمایشگرباتری ویدیو Battery
Eater
GFXBench Manhattan 3.1
ابعاد و رزولوشنوات‌ساعتساعتدقیقهBattery LifeTime
(min)
LongTerm Performance
(Frame)
Surface Pro 6۱۲.۳ اینچ
۱۸۲۴ × ۲۷۳۶ پیکسل
۴۵۱۰:۲۰۱۳۹۱۲۵.۴۳۹۴۹.۷۱
MacBook Pro 13 2018 Windows 10۱۳.۳ اینچ
۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل
۵۸.۰۱۲:۳۰۸۷۶۹.۶۷۲۱۷۱.۵۳
MacBook Pro 13 2018 macOS۱۳.۳ اینچ
۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل
۵۸.۰۱۱:۰۷۷۶.۲۲۱۲۳۳.۱۶
Huawei MateBook X Pro۱۳.۹ اینچ
۲۰۰۰ × ۳۰۰۰ پیکسل
۵۷.۴۱۴:۱۷۱۷۷۱۵۰.۹۷۱۵۵۸.۷۷
Asus FX503VD۱۵.۶ اینچ
۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل
۶۴۵:۵۳۸۰
LG Gram 15 2017۱۵.۶ اینچ
۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل
۶۰۱۰:۰۰۲۴۱
Lenovo Ideapad 320۱۵.۶ اینچ
۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل
۳۰۶:۱۵۱۰۰
Razer Blade Stealth 2017۱۲.۵ اینچ
۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسل
۵۳.۶۶:۴۰۱۱۵
Razer Blade 2017۱۴ اینچ
۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل
۷۰۶:۲۴۵۹
MacBook Pro 13 2017
macOS
۱۳.۳ اینچ
۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل
۵۴.۵۱۱:۰۶
MacBook Pro 13 2017
Windows
۱۳.۳ اینچ
۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل
۵۴.۵۱۰:۲۴۱۵۰
Surface Laptop۱۳.۵ اینچ
۱۵۰۴ × ۲۲۵۶ پیکسل
۴۷۱۲:۳۰۱۷۶
Galaxy Book 10.6۱۰.۶ اینچ
۱۲۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل
۳۰.۴۵:۵۳۲۲۵
Surface Pro 2017۱۲.۳ اینچ
۱۸۲۴ × ۲۷۳۶ پیکسل
۴۵۱۰:۰۰۲۶۵

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را دیجیتال مارک اجرا کرده است.

در گام بعدی، نوبت به نرم‌افزار Battery Eater می‌رسد که با زیرفشار قراردادن هم‌زمان CPU و GPU باتری را محک بزند. در این آزمون با تکرار وضعیت آزمون قبلی، تبلت هیبریدی جدید مایکروسافت ۱۳۹ دقیقه شارژدهی داشت. این عدد از نتیجه‌ی به‌دست‌آمده روی مک‌بوک پرو بیشتر است؛ اما قدرتمندترشدن پردازنده باعث شده سرفیس پرو ۶ افت درخورتوجهی درمقایسه‌با نسل پیشینش را با نتیجه‌ی ۲۶۵ دقیقه تجربه کند. درنهایت، برای ارزیابی شارژدهی در پردازش‌های گرافیکی سنگین، آزمون باتری ۳۰ مرحله‌‌ای Manhattan 3.1 را درحالی اجرا کردیم که روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت تنظیم شده بود و اسلایدر مدیریت انرژی ویندوز روی حالت Better Performance قرار داشت. 

تست باتری سرفیس پرو 6 - GFXBench

سرفیس پرو ۶ به‌لحاظ حداقل تعداد فریم‌های پردازش‌شده، با ثبت عدد ۹۴۹.۷۱ از مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی ۲۰۱۸ چه در حالت macOS و چه در حالت ویندوز ۱۰، عملکرد ضعیف‌تری دارد؛ اما با ثبت عمر باتری ۱۲۵.۴۳ دقیقه، عملکرد به‌مراتب بهتریدرمقایسه‌با رقیبش به‌نمایش می‌گذارد. در حالت کلی، نسل ششم سرفیس پرو حین بررسی دیجیتال مارک و درحالی‌که اسلایدر مصرف انرژی و روشنایی دستگاه به‌ترتیب روی Power mode و ۲۰۰ نیت تنظیم شده بود، در استفاده‌هایی مانند وب‌گردی، تماشای ویدئو، ویرایش اسناد و استریم موسیقی (با هدفون)، تا یک روز کاری ما را همراهی می‌کرد که عملکرد مناسبی به‌حساب می‌آید.

جمع‌بندی

نسل ششم سرفیس پرو قدرتمندتر و ارزان‌تر از نسل گذشته است؛ اما دقیقا از همان کالبدی بهره می‌برد که در پنج سال گذشته، با تبلت‌های هیبریدی محبوب مایکروسافت تجربه کرده‌ایم. زبان طراحی تکراری سرفیس پرو لزوما مأیوس‌کننده نیست؛ ولی در دوره‌ای که قیدهای فیزیکی از مسیر غوطه‌وری در محتوا به‌تدریج درحال‌حذف‌ هستند، حاشیه‌های نسبتا ضخیم سرفیس پرو ۶ اندکی بوی کهنگی می‌دهند.

سرفیس پرو 6 مایکروسافت / Microsoft Surface Pro 6

سرفیس پرو به‌لطف کیفیت ساخت کم‌نظیر و پایه‌ی مستحکم تنظیم‌شدنی و اکنون پردازنده‌ی ۴ هسته‌ای، همچنان بهترین دستگاه ۲in1 در دنیای دسکتاپ به‌حساب می‌آید. باوجوداین، خلأ پورت فوق‌العاده کاربردی و آینده‌نگرانه‌ی تاندربولت ۳ باعث می‌شود این دستگاه گران‌قیمت و پریمیوم از فهرست خرید بسیاری از کاربران دنیا و البته فهرست آرزوهای اغلب ما ایرانی‌ها خط بخورد. درکنار محدودیت‌های سخت‌افزاری، به نقص‌های متعدد ویندوز در دنیای تبلت‌ها نیز باید اشاره کنیم، سیستم‌عامل محبوب ردموندی‌ها هنوزهم نمی‌تواند تجربه‌‌ی لمسی لذت‌بخشی برای کاربر به‌ارمغان آورد. 

نکات مثبت

  • عملکرد سریع و پایدار با وجود سیستم‌ خنک‌کننده‌ی فاقد فن
  • تجربه‌ی تایپ دلچسب تایپ‌کاور
  • شارژدهی رضایت‌بخش
  • رنگ مشکی مات بسیار جذاب

نکات منفی

  • خلأ پورت بسیار کارآمد تاندربولت ۳
  • زبان طراحی قدیمی با حاشیه‌های ضخیم نمایشگر

این مطالب صرفا از سایت zoomit کپی برداری شده است و جنبه اموزشی دارد



کلیدواژه : بررسی تخصصی موبایلجعبه گشایی لپ تاپدیجیتال مارکدیجیتال مارک برترین فروشگاه اینترنتیفروش لپ تاپفروش موبایلقروشگاه اینترنتیلنوونقد و بررسی لپ تاپنقد و بررسی موبایل
admin
ارسال دیدگاه