فروش جهانی کامپیوترهای شخصی در فصل اول ۲۰۱۹، به ۵۸.۵ میلیون دستگاه کاهش یافت

مؤسسه‌های تحقیقاتی بازار کامپیوترهای شخصی، آمارها و تحلیل‌های خود از بازار را منتشر کردند که کاهش فروش را در فصل اول ۲۰۱۹ تأیید می‌کنند.

بازار کامپیوترهای شخصی، هنوز روند سقوط را تجربه می‌کند. مؤسسه‌های تحقیقاتی گارتنر و IDC در جدیدترین تحقیقات خود، صحت این گزاره را تأیید کردند و به‌نوعی نتایج هماهنگی هم ارائه دادند. پیش‌بینی و تحلیل سقوط در بازار کامپیوتر، امری دشوار نیست اما نکته‌ی جالب این است که برای اولین‌بار، دو مؤسسه‌ی تحقیقاتی آمار برابری را برای فروش ارائه‌ کردند. هر دو مؤسسه، آمار فروش در فصل اول ۲۰۱۹ را ۵۸.۵ میلیون دستگاه اعلام کردند. به‌علاوه، آن‌ها کاهش فروش را در گزارش‌های خود اعلام کردند که به‌نوعی تأییدکننده‌ی روندی مشابه سال‌های گذشته، برای سال ۲۰۱۹ است.

در سال ۲۰۱۸، آمار فروش فصل‌ها کمی با هم تفاوت داشت. پس از ۶ سال کاهش فروش در بازار کامپیوترهای شخصی، در فصل دوم سال شاهد رشد بودیم. سپس، فصل سوم روند ثابت و در فصل پایانی، کاهش فروش را تجربه کردیم.

مقاله‌های مرتبط:

محققان گارتنر و IDC، کمبود پردازنده را یکی از عوامل دخیل در کاهش فروش کامپیوترها اعلام کردند. البته، شاید این تحلیل را بتوان توجیهی نه‌چندان دقیق دانست. همه می‌دانیم که تقاضا برای کامپیوترهای شخصی، دیگر مانند گذشته نیست.

مؤسسه‌ی گارتنر، علاوه‌بر آمارهای جهانی، آمار فروش اختصاصی در آمریکا را نیز منتشر می‌کند. طبق گزارش آن‌ها، مایکروسافت از فصل سوم سال ۲۰۱۸، به جمع ۵ فروشنده‌ی برتر در کشور پیوست و رتبه‌ی خود را تا پایان سال و فصل اول ۲۰۱۹ نیز حفظ کرد. البته، در آمارهای جهانی هنوز نشانی از ردموندی‌ها در فهرست برترین فروشنده‌ها دیده نمی‌شود.

آمار مؤسسه‌ی Gartner

گارتنر در گزارش خود تخمین می‌زند که فروش کامپیوترهای شخصی به‌صورت جهانی، کاهش ۴.۶ درصدی را در فصل اول ۲۰۱۹ تجربه کرده و به ۵۸.۵ میلیون دستگاه رسیده است. در گزارش آن‌ها، برترین فروشندگان به‌ترتیب لنوو، HP، دل، اپل، ایسوس و ایسر هستند.

همان‌طور که در جدول پایین می‌بینید، گارتنر به این نتیجه رسید که در میان ۶ شرکت برتر، تنها ۳ عدد از آن‌ها افزایش فروش کامپیوترهای شخصی را تجربه کردند. به‌علاوه، آمار افزایشی آن شرکت‌ها، کمتر از مقدار کاهش فروش در شرکت‌های رقیب بود. سایر فروشنده‌ها هم کاهش شدید ۲۰.۹ درصدی را تجربه کردند.

شرکتفروش فصل اول ۲۰۱۹سهم بازار در فصل اول ۲۰۱۹ (درصد)فروش فصل اول ۲۰۱۸سهم بازار در فصل اول ۲۰۱۸ (درصد)رشد  فصل اول ۲۰۱۹ نسبت به ۲۰۱۸
لنوو۱۳۱۹۶۲۲.۵۱۲۳۴۳۲۰.۱۶.۹
HP Inc۱۲۸۲۶۲۱.۹۱۲۷۲۷۲۰.۷۰.۸
دل۹۹۸۹۱۷.۶۹۸۴۱۱۶.۰۱.۵
اپل۳۹۷۷۶.۸۴۰۷۸۶.۶۲.۵-
ایسوس۳۶۰۳۶.۲۳۸۸۷۶.۳۷.۳-
ایسر۳۳۲۲۵.۷۳۸۲۹۶.۲۱۳.۲-
شرکت‌های دیگر۱۱۶۱۰۱۹.۸۱۴۶۷۱۲۳.۹۲۰.۹-
جمع۵۸۵۲۳۱۰۰.۰۶۱۳۷۵۱۰۰.۰۴.۶-

لنوو و HP،‌ آمار بسیار نزدیکی دارند. HP روند رشد خوبی را طی کرده است، اما رشد لنوو، بسیار حائز اهمیت‌تر به نظر می‌رسد. در ادامه، دل نیز با کاهش سرعت رشد روبه‌رو شد، اما به‌هرحال فاصله‌ی خود را با پیش‌گامان بازار حفظ کرد.

مدیر تحلیل گارتنر، میکاکو کیتاگاوا در بیانیه‌ای پیرامون گزارش منتشرشده گفت:

ما در میانه‌ی سال ۲۰۱۸ شاهد روند بازگشتی خوبی در بازار کامپیوترهای شخصی بودیم. البته، احتمال ضربه به بازار به‌خاطر کمبود پردازنده‌ها، همه‌ی بازارهای کامپیوتر شخصی را تحت تأثیر قرار داد. عرضه‌کننده‌ها، تمرکز خود را بیشتر روی محصولات حرفه‌ای یا کروم‌بوک‌ها متمرکز کردند.

با وجود آنکه بازار مصرف‌کننده همچنان ضعیف بود، افزایش محصولات ارائه‌شده نیز به کاهش تقاضا کمک کرد. درمقابل، فروش کروم‌بوک‌ها رشد دو رقمی را نسبت به فصل اول ۲۰۱۸ تجربه کرد. حتی کمبود پردازنده‌های پایین‌رده نیز مانع رشد این بخش از بازار نشد. به‌هرحال، کل بازار کامپیوترهای شخصی در سرتاسر جهان، در فصل اول سال ۲۰۱۹، کاهش ۳.۵ درصدی را تجربه کرد.

آمار مؤسسه‌ی IDC

IDC تخمین می‌زند که فروش جهانی کامپیوترهای شخصی، با کاهشی ۳ درصدی به ۵۸.۵ میلیون دلار در فصل اول ۲۰۱۹ رسیده باشد. ۵ فروشنده‌ی برتر از دیدگاه IDC، به‌ترتیب HP، لنوو، دل، اپل و ایسر بودند. این مؤسسه، HP را در رتبه‌ی اول و لنوو را در رتبه‌ی دوم قرار می‌دهد؛ اما اظهار می‌کند که تعداد فروش محصولات HP کمتر بوده است. درنتیجه، طبق آمارهای IDC، تنها لنوو و دل افزایش فروش را تجربه کردند. سایر ۵ شرکت برتر نیز روند کاهشی را تجربه کرده‌اند. سایر بازار نیز کاهش ۱۰.۴ درصدی را ثبت کردند. آمارهای دقیق را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

شرکتفروش فصل اول ۲۰۱۹سهم بازار در فصل اول ۲۰۱۹ (درصد)فروش فصل اول ۲۰۱۸سهم بازار در فصل اول ۲۰۱۸ (درصد)رشد  فصل اول ۲۰۱۹ نسبت به ۲۰۱۸
HP Inc۱۳۵۸۰۲۳.۲۱۳۶۸۸۲۲.۷۰.۸-
لنوو۱۳۴۲۷۲۳.۰۱۳۱۹۴۲۱.۹۱.۸
دل۱۰۳۷۹۱۷.۷۱۰۱۹۰۱۶.۹۱.۹
اپل۴۰۵۸۶.۹۴۰۷۸۶.۸۰.۵-
ایسر۳۵۸۸۶.۱۴۱۴۰۶.۹۱۳.۳-
شرکت‌های دیگر۱۳۴۵۱۲۳.۰۱۵۰۱۳۲۴.۹۱۰.۴-
جمع۵۸۴۸۴۱۰۰.۰۶۰۳۰۴۱۰۰.۰۳.۰-

مدیر تحقیقات IDC، جیتش اوبرانی درباره‌ی گزارش‌های منتشرشده گفت:

کامپیوترهای دسکتاپ، مقاومت قابل توجهی دربرابر روند بازار داشتند و بخش تجاری در فصل گذشته به پویایی آن هم کمک کرد. تولیدکننده‌های برتر همچون HP، لنوو و دل، با بهره‌گیری از همین پویایی ایجادشده، حجم تولید را نسبت به سال گذشته افزایش دادند و سهم بیشتری از بازار کامپیوترهای دسکتاپ کسب کردند.

این مطالب صرفا از سایت zoomit کپی برداری شده است و جنبه اموزشی دارد



کلیدواژه : ایسوسبررسی تخصصی موبایلجعبه گشایی لپ تاپدیجیتال مارکفروش لپ تاپقروشگاه اینترنتیلنوونقد و بررسی لپ تاپنقد و بررسی موبایل
admin
ارسال دیدگاه