پانوس پانای: برای ساخت نرم‌افزار قدرتمند، باید سخت‌افزار قوی ساخت

پس از رویداد مایکروسافت و معرفی محصولات بسیاری همچون سرفیس پرو ۷ و ایکس، سرفیس لپ‌تاپ ۳، سرفیس نئو، سرفیس دوئو و ایرباد، مصاحبه‌ای با پانوس پانای، مدیر محصولات شرکت مایکروسافت، در‌این‌باره انجام شد.

روز گذشته، مایکروسافت محصولات بسیاری معرفی کرد که برخی کاملا نوآورانه، برخی ارتقای عمده و برخی نیز اساسا دسته‌بندی جدیدی بودند که شرکت امیدوار است منعکس‌کننده‌ی رایانش فردا باشد. بیشتر زمان رویداد دیروز به پانوس پانای اختصاص داشت که مدیر تمام محصولات سخت‌افزاری ساخت این شرکت است؛ از ایکس‌باکس گرفته تا لپ‌تاپ و هولولنز. او دیروز سرفیس دوئو را معرفی کرد که شاید بتوان آن را اولین جولان دوباره‌ی این شرکت در بازار گوشی‌های هوشمند از زمانی‌ بدانیم که ساتیا نادلا خط گوشی‌های این شرکت را در سال ۲۰۱۶ از بین برد. پانوس می‌گوید مایکروسافت قصد دارد تا اواخر سال ۲۰۲۰ دو محصول جدید با نام‌های سرفیس دوئو و نئو معرفی کند که دو نمایشگر لمسی خواهند داشت.

به کدام‌یک از محصولاتی که امروز معرفی کردید، بیشتر علاقه‌مند بودید؟

برای تعطیلات امسال محصولات فوق‌العاده‌ای داریم که به نظرم هم برای مشتریان و هم طرفداران حق انتخاب گذاشته‌ایم و این همان چیزی است که برایم اهمیت دارد. بنابراین نه‌فقط یک محصول که تمامی آن‌ها برایم اهمیت دارند و همگی همچون فرزندانم هستند. من عاشق تمامشان هستم و مدام از لحاظ علاقه‌مندی بینشان در حال نوسان هستم. 

اشتباه برداشت نکنید، من از همه‌ محصولات استفاده می‌کنم؛ اما چون سال پرکاری داشتم، مجبور بودم از دیوایسی به دیوایس دیگر در نوسان باشم. ما هر سال معمولا یک یا دو محصول را عرضه می‌کردیم و امتحان این همه محصول کمی برایم چالش‌برانگیز بود. برای مثال، درمورد سرفیس لپ‌تاپ، ترجیحم استفاده از لپ‌تاپ پارچه‌ای است تا فلزی؛ یا با اینکه عاشق سرفیس پرو ایکس هستم، عاشق پرو عادی هم هستم و مدام بین این دو در نوسانم. درنهایت، دوست دارم مشتریانمان حق انتخاب داشته باشند و این احتمالا موردعلاقه‌ترین چیز برایم است.

اگر به هفت سال پیش برگردیم، فقط یک محصول وجود داشت و باید به چه فکر می‌کردید؟ یا دوستش داشتید یا خیر؛ باینری (دودویی) بود و تمام. اما حالا چه داریم؟ کدام‌یک؟ چه رنگی؟ چه سیلیکونی؟ چه جنسی؟ چه فرم‌فکتوری؟ این چیزها است که برایم درجه یک محسوب می‌شوند. فکر کنم تمام اعضای تیم حسابی کنجکاو و هیجان‌زده بودیم و از این می‌گفتیم که با این همه اطلاعاتی که قرار است در نود دقیقه به مردم ارائه بدهیم، کلیدواژه‌ی این رویداد چه چیزی باید باشد؟  سه روز پیش که با اعضای تیم نشست داشتیم، مدام تمرین می‌کردم تا بخشی کم و زیاد نباشد یا چطور باید داستانِ درست را روی صحنه روایت کنم؛ اعضای تیم می‌گفتند؛ خب پانوس، سختی بیان موضوعات یک‌چهارم پیچیدگی ساخت آن هم نیست. دو سال در تلاش بودیم تا این محصولات را بسازیم،  حتی برخی بیشتر از دو سال زمان برد.

چرا برای فصل تعطیلات امسال دو تبلت سرفیس طراحی کردید؟

ازآنجاکه می‌دیدیم محصولات خانواده‌ی پرو بسیار موفق هستند و مشتریان علاقه‌مند بسیاری داریم که خواهان ثبات آن هستند، چند راه برای اندیشیدن داشتیم: اولا مشتریان تجاری بخش بزرگی از کسب‌و‌کار ما را تشکیل می‌دهند و برایشان ثبات در پلتفرم از اهمیت بسیاری برخوردار است. البته دسته‌ای از مشتریان عادی هم هستند که عاشق سرفیس پرو و ثبات آن هستند. باوجوداین، دوست داشتیم مرزهای فناوری را تا حد امکان جلوتر ببریم و حقیقتا می‌خواستم برای طرفداران نیز کاری کرده باشم. برای همین گفتم، بسیار خب، حالا که شما خواهان باریک‌ترین محصول ممکن و در پی ابداعات جدید از بطن محصول و از دل سیلیکون هستید، ما هم نه‌فقط برای دل طرفداران فناوری، بلکه برای کسانی که مدام در حرکت هستند و در پی ارتباط دائمی اینترنت، با باریک‌ترین و سبک‌ترین دیوایس تمام‌صفحه‌ی ممکن هستند، تا آنجا که ممکن باشد جلو می‌روم. بنابراین، هم هسته‌ی اصلی محصولی را داشتیم که باید همین‌طور عالی ادامه پیدا می‌کرد و هم محصولی طراحی و تکامل دادیم که هم مختص شیفتگان فناوری و هم حرفه‌ای‌هایی بود که خواهان باریک‌ترین و سبک‌ترین محصول بودند.

Surface pro X

استراتژی شما برای نام‌گذاری یکی به‌نام پرو ۷ و دیگری X که در اعداد رومی معادل عدد ۱۰ است چیست؟

کاملا به‌دنبال این بودیم تا خط این دو محصول را از هم جدا کنیم. محصول جدید، پرو ۷ نبود؛ بلکه سرآغاز تراشه و معماری جدیدی بود. بااین‌حال، کسی به قصد خرید معماری یا نسل به فروشگاه نمی‌رود؛ بلکه به محصول نگاه می‌کند و عاشقش می‌شود و آن را می‌خرد. این دو محصول از هم متمایز هستند، پس گفتم اسمشان را هم متمایز کنیم و این برایم مهم بود. با اینکه دلایل بسیاری برای یکی فرض‌کردن این دو وجود دارد، نمی‌خواستم محصولی که روی آن کار کرده بودم، به‌عنوان نسل هفتم شناخته شود؛ درست برعکس لپ‌تاپ. با نگاه به سرفیس لپ‌تاپ ۳ خواهید گفت، خب ازنظر هویت محصول، تقریبا همان محصول ۱۳ اینچ قبلی است که نهایتا حالا بزرگ‌تر از قبل شده.

با اینکه شاید این نام‌گذاری را قبول نداشته باشید، به شما می‌گویم چرا احتمالا یکی از پیچیده‌ترین کارهایی بود که انجام دادیم. به سرفیس نئو و سرفیس دوئو نگاه کردیم و به تمام اسم‌های ممکنی که می‌شد داشته باشند، فکر کردیم. بعد با خودمان گفتیم این‌ها [دستگاه‌ها] چه هستند؟ درنهایت به نئو رسیدیم؛ زیرا باور داشتیم که نئو درواقع فرم‌فکتور نو و جدیدی است.

یعنی معتقدید سرفیس دوئو درکنار سرفیس نئو قرار می‌گیرد؟

کاملا، درواقع دلایل بسیاری وجود دارد. اصل داستان این است که سبک تعامل با هر دو بسیار شبیه یکدیگر است؛ فقط برای نئو ویندوز سیستم‌عامل مناسب و برای دوئو اندروید. چرا؟ چون اندروید هزاران اپلیکیشن مناسب برای اندازه‌ی جیب ارائه می‌دهد. در سطح API یا نوع برداشتمان از دستگاه یا عملکرد لولا یا مزیتی که توسعه‌دهنده با این فرم‌فکتور به‌دست می‌اورد، هر دو یکی محسوب می‌شوند. بنابراین، نقاط اشتراک بسیاری وجود دارد. حتی علاوه‌بر اینکه هرکدام از این دو را می‌توان کنار آن یکی قرار داد، سرفیس دوئو را می‌توان درکنار هر سرفیس دیگری قرار داد. من که این‌طور فکر می‌کنم.

panos panay

چه فلسفه‌ای در پس معرفی محصولاتی است که تا یک سال دیگر آماده نخواهند بود؟

خیلی می‌ترسیدم. حتی روی صحنه هم همین را گفتم و طبق برنامه نبود. تقریبا وقتی به مشخصات [فعلی] دستگاه نگاه می‌کردم. با خودم گفتم شاید اصلا نباید معرفی می‌کردم و حقیقتا از این بابت عصبی بودم؛ اما ازآنجاکه به توسعه‌دهندگان وابسته هستیم، خواستم دنیا نظرم را درباره فرم‌فکتور بعدی بداند، پیش از آنکه باعجله چیز غلطی را اجرا کرده باشم. شاید این دو محصول فعلا دردسترس نباشند؛ اما در چند ماه آینده، آماده‌شان خواهیم کرد و حقیقتا فوق‌العاده خواهند شد و تمام توسعه‌دهندگان شانس این را خواهند داشت تا به خلق جادو بپردازند.

یعنی این‌ها نمونه‌های مرجع برای آینده هستند؟

امیدوارم دنیا بپذیرد و در پاسخ بگوید: «گرفتم، حالا گرفتم چرا دو نمایشگر ذهن را درگیر خود می‌کنند؛ چرا دو نمایشگر فرد را خلاق‌تر و بهره‌ورتر می‌کند؛ پس شروع کنیم» دوست دارم هر شرکتی با نگاه به آن بگوید بسیار خب، انجامش می‌دهیم. تا می‌توان مردم را خلاق‌تر و بهره‌ورتر می‌کنیم.

اینکه چطور در کمتر از یک دهه، مایکروسافت از شرکتی صرفا نرم‌افزاری، به تولیدکننده‌ی سخت‌افزارهایی با طراحی خوب بدل بشود، واقعا تأثیرگذار است؛ ولی چرا سخت‌افزار جایگاه مهم استراتژیکی برای مایکروسافت دارد، به‌جای اینکه صرفا درکنار کارهایش باشد؟

به‌نظرم همان‌طورکه ساتیا گفت، سخت‌افزار برایمان اهمیت استراتژیک بسیاری دارد. من به این موضوع نه از منظر نرم‌افزاری و نه سخت‌افزاری، بلکه به‌عنوان یک محصول نگاه می‌کنم. معتقدم اگر می‌خواهید نرم‌افزار خیلی خوبی بسازید، باید سخت‌افزار هم بسازید؛ زیرا هر دو یک محصول هستند. این همان روشی است که دنیا با آن به جلو می‌رود؛ همانی که هرچیزی را کنارهم قرار می‌دهد. بنابراین، اگر چیزی را برازنده می‌دانید، گوشی یا هر چیزی، درواقع با یک محصول طرف هستید. می‌توان هر نرم‌افزار یا سخت‌افزاری را تحسین کرد؛ اما برازندگی است که اهمیت دارد؛ یعنی سطح کیفیت و طراحی و احساسی که از یک قطعه سخت‌افزار دریافت می‌کنید. به این منظور باید هر دو را توأمان انجام بدهید؛ وگرنه موفق نخواهید شد، نمی‌توانید.

پس چرا اندروید را برای سرفیس دوئو انتخاب کردید؟

خب، این حاصل همکاری با گوگل بود تا به کمک هم محصولی عالی بسازیم. البته نرم‌افزارهای بسیاری را هم ساخته‌ایم؛ مثلا آفیس ۳۶۵ که چقدر روی دو نمایشگر عالی از کار درمی‌آید یا اوت‌لوک که روی اندروید عالی عمل می‌کند و چقدر با دونمایشگر بهره‌وری بیشتر می‌شود. احساس بسیار خوبی دارم از اینکه اپلیکیشن‌ها به چه سطح و لایه‌ای خواهند رفت، از اینکه چقدر مایکروسافت اج معرکه می‌شود؛ بنابراین، مایکروسافت هم با این محصول خواهد درخشید و وقتی می‌گویم بهترین‌های مایکروسافت را با این محصول خواهید داشت، واقعا برایم اهیمت دارد. بااین‌حال، می‌خواستم بهترین‌های اندروید را هم داشته باشم. درحال‌حاضر، در حال همکاری با گوگل هستیم و حتی هنگامی که از محصول حرف می‌زدم، همکارم از آنجا پیام برایم می‌فرستاد؛ زیرا این لحظه برای هر دو ما بسیار مهم بود. ما دوئو را بسیار قوی حمایت خواهیم کرد.

روی صحنه از اینکه سرفیس دوئو را یک تلفن بنامید، تردید داشتید؛ اما این همان اسمی است که مردم قرار است به آن بدهند.

مشکلی نیست. مردم می‌توانند با هر اسمی که می‌خواهند صدایش کنند، فقط می‌خواهم واقعا محصول مفیدی باشد. می‌خواهم به این دلیل آن را تهیه کنید؛ چون که خواسته‌هایتان را ممکن می‌کند.

آیا هیچ تردیدی در درون شرکت برای بازگشت دوباره به صنعت تلفن وجود ندارد؟

گمان نکنم چنین صحبتی اصلا وجود داشته باشد. ما کسب‌و‌کار سرفیس را انجام می‌دهیم که کسب‌و‌کاری بسیار بزرگ با رقم ۵٫۷ میلیارد دلار است که در حال رشد نیز است. دوئو جزو همین کسب‌و‌کار است. نه من و نه ساتیا نه به چشم کسب‌و‌کار گوشی، بلکه به‌عنوان سرفیس می‌بینیم. اصلا مسئله این نیست که آن را تلفن صدا کنیم یا نه، اصلا برایم اهمیتی ندارد. مهم این است که مردم به آن باور داشته باشند، بخرند، استفاده کنند و بهره‌وری‌شان بیشتر شود.

این مطالب صرفا از سایت zoomit کپی برداری شده است و جنبه اموزشی دارد



کلیدواژه : بررسی تخصصی لپ تاپبررسی تخصصی موبایلجعبه گشایی موبایلفروش موبایلقروشگاه اینترنتیلنوونقد و بررسی لپ تاپنقد و بررسی موبایل
admin
ارسال دیدگاه