ادامه نبردهای حقوقی اپل بر سر مالکیت قابلیت Slide to Unlock – دیجیتال مارک

ظاهرا نبرد حقوقی بر سر مالکیت پتنت بازکردن قفل صفحه‌نمایش با لغزاندن انگشت روی آن (Slide to Unlock) هنوزهم ادامه دارد. این درحالی است که اپل از سال‌ها پیش استفاده از این روش را برای بازکردن قفل صفحه‌نمایش گوشی‌هایش کنار گذاشته است. البته پس از مدت‌ها و با معرفی آیفون ۱۰ در سال ۲۰۱۷، ژست لمسی مشابهی به آیفون‌ها بازگشت که ازطریق آن برای بازکردن قفل صفحه باید انگشت خود را از پایین به سمت بالا بکشید. بااین‌حال، اسناد جدید ادعا می‌کنند اپل در روش Slide to Unlock پتنت خاصی را نقض کرده است. این شرکت نیز در دفاع از خود چنین موضوعی را تکذیب می‌کند. 

Slide to Unlock قابلیتی بود که استیو جابز هنگام رونمایی نخستین نسل از گوشی‌ آیفون در سال ۲۰۰۷، مانور ویژه‌ای روی آن داد. در آن زمان، وی روی صحنه حاضر شد و گفت:

به‌منظور بازکردن گوشی، تنها کافی است انگشتم را روی صفحه بکشم. می‌خواهید دوباره آن را ببینید؟ ما روشی را به‌کار بسته‌ایم که از بازشدن تصادفی قفل هنگام قرارداشتن گوشی در جیب جلوگیری کند. فقط کافی است انگشت خود را روی صفحه بکشید و بوم!

پس از حدود چهار سال از این مراسم، گفته شد اپل پتنت مربوط به Slide to Unlock را ثبت کرده است. ثبت‌شدن این پتنت باعث شد اپل درگیر برخی دعواهای حقوقی شود. در سال ۲۰۱۲، یعنی کمتر از یک سال پس از ثبت پتنت، اپل مدعی شد پتنت مذکور را HTC نقض کرده است. HTC نیز دست ‌به اقدام متقابل زد و اعلام کرد ایده‌ی استفاده از این روش برای بازکردن قفل گوشی به‌حدی ساده و بدیهی است که اصلا نیازی به ثبت پتنت برای آن حس نمی‌شود.

اپل در آن پرونده‌ی حقوقی شکست خورد؛ اما این اتفاق باعث نشد اهالی کوپرتینو از متهم‌کردن سامسونگ به نقض همان پتنت خودداری کنند. اپل در ابتدا موفق‌ شد پرونده‌ی حقوقی خود را با سامسونگ برنده شود؛ ولی بعدا حق به سامسونگ داده شد. به‌دنبال تغییر حکم دادگاه، اپل خواستار تجدیدنظر شد و درنهایت، رأی دادگاه برگشت و درپایان، این اپل بود که از این نبرد حقوقی سربلند بیرون آمد.

البته ماجرا در آنجا به‌پایان نرسید. شرکتی با نام Zeroclick در سال ۲۰۱۵ طرح دعوی جدیدی علیه اپل ثبت کرد و مدعی شد در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۱۰ دو پتنت ثبت کرده که ایده‌ی اصلی قابلیت Slide to Unlock در آن‌ها وجود داشته است. درواقع، Zeroclick اپل را به نقض آن پتنت‌ها متهم کرد. در این پرونده نیز، تغییر حکم نهایی دادگاه را شاهد بودیم و اپل توانست از آن سربلند بیرون بیاید. در سال ۲۰۱۸، این پرونده باردیگر به جریان افتاد و اپل بازهم توانست نظر دادگاه را جلب کند و رأی به‌‌سود این شرکت صادر شود.

Zeroclick همچنان روی ادعاهای خود مُصر است و پرونده‌ی مذکور ادامه دارد. در همین زمینه، رسانه‌ی پتنتلی اپل در گزارشی اختصاصی اعلام کرد کوپرتینویی‌ها هفته‌ی گذشته مجددا در پرونده برنده شده‌اند؛ البته نه به‌طورکامل. درحال‌حاضر، همچنان نبرد بر سر این موضوع ادامه دارد که کدام شرکت در چه زمانی مالک پتنت‌ها بوده است.

در اطلاعیه‌ی جدید آمده است:

جان تیگار، قاضی‌ سن‌فرانسیسکو، پس از برگزاری جلسه‌ی توجیهی با دو طرف و شنیدن حرف‌های آنان، تصمیم گرفت طرح دعوی جدید Zeroclick را در ۱۱ ژوئن ۲۰۲۰ (۲۲ خرداد ۱۳۹۹) رد کند.

بااین‌حال، ظاهرا Zeroclick هنوزهم روی ادعاهای خود تأکید می‌کند و اپل می‌خواهد با ثبت درخواستی به‌منظور داده‌شدن برچسب «نامعتبر» به هر دو پتنت Zeroclick، این داستان را خاتمه دهد. وب‌سایت پتنتلی اپل در بخشی از گزارش خود می‌گوید اپل به دادگاه گفته هیچ‌یک از پتنت‌های Zeroclick را نقض نکرده و این پتنت‌ها نامعتبر هستند. 

دیدگاه شما کاربران دیجیتال مارک در این زمینه چیست؟

این مطالب صرفا از سایت zoomit کپی برداری شده است و جنبه اموزشی دارد



کلیدواژه : بررسی تخصصی موبایلخرید اینترنتی موبایلفروشگاه موبایل دیجیتال مارکمعرفی برترین گوشی های موبایلموبایل اپل
admin
ارسال دیدگاه