انویدیا پردازنده گرافیکی GT 1010 را معرفی کرد در دیجیتال مارک

انویدیا به‌تازگی در سکوت خبری پردازنده‌ی گرافیکی جدیدی رونمایی کرده است که با نام GT 1010 شناخته می‌شود. نکته‌ی عجیب اینکه GT 1010 برپایه‌ی معماری پنج‌ساله‌ی پاسکال (Pascal) ساخته شده است. براساس گزارش خبرگزاری تامز هاردور، نخستین‌بار کانالی در یوتیوب با نام Dapz خبر معرفی GT 1010 را اعلام کرد و مدیر این کانال در جلسه‌ای زنده با فرد‌ی به‌نمایندگی از انویدیا، ساخت GT 1010 را رسما تأیید کرد.

از قرار معلوم، پردازنده‌ی گرافیکی GT 1010 با هدف پردازش وظایف گرافیکی بسیار ساده نظیر ۲D Acceleration و ۳D Acceleration و سینمای خانگی ساخته شده است؛ بنابراین، انتظار نداشته باشید که این پردازنده‌ی گرافیکی چندان قدرتمند باشد.

ظاهرا GT 1010 قرار است جایگزین پردازنده‌ی گرافیکی بسیار قدیمی‌تر GT 710 شود که برپایه‌ی معماری کپلر (Kepler) ساخته شده بود. GT 1010 بهبود محسوسی درمقایسه‌با GT 710 پیدا کرده است. آمار نشان می‌دهد پردازنده‌های گرافیکی سری GT تا حد زیادی از مشکلات اخیر ناشی از ویروس کرونا متأثر نشده‌اند و در تعداد کافی ساخته می‌شوند؛ به‌همین‌دلیل، به‌احتمال زیاد با کمبود پردازنده‌ی گرافیکی GT 1010 در بازار مواجه نخواهیم شد. 

چرا انویدیا باید بخواهد معماری قدیمی پاسکال را زنده کند؟ پاسخ این پرسش به نحوه‌ی عملکرد پردازنده‌های گرافیکی سری GT در بین مجموعه‌محصولات انویدیا ارتباط دارد. پردازنده‌های گرافیکی سری GT با هدف پردازش‌های ساده نظیر ۲D Acceleration و ۳D Acceleration ساخته شده‌اند و خروجی‌های تصویر اضافی برای سیستم‌ها به‌ارمغان می‌آورند. وظایف این‌چنینی در دنیای امروز نیز ازطریق معماری‌های قدیمی‌تری همچون پاسکال انجام‌پذیر هستند و لزوما نیازی به استفاده از معماری‌های مدرن‌تر نظیر تورینگ و امپر در آن‌ها حس نمی‌شود. 

پردازنده‌ی گرافیکی GT 1010 همچون پردازنده‌ی گرافیکی GT 1030 از هسته‌ی GP108 برخوردار است؛ اما یک‌سوم هسته‌‌های سایه‌زن را غیرفعال می‌کند تا تعداد کل هسته‌های سایه‌زن به ۲۵۶ عدد برسد. این در حالی است که پردازنده‌ی گرافیکی GT 1030 از مجموع ۳۸۴ هسته‌ی سایه‌زن بهره می‌گیرد. پردازنده‌ی گرافیکی GT 1010 صرفا در یک مدل با دو گیگابایت حافظه‌ی GDDR5 تولید شده است. بااین‌حال، پردازنده‌ی گرافیکی GT 1030 حافظه‌های GDDR5 و DDR4 داشت. 

در زمینه‌ی مصرف انرژی، توان طراحی حرارتی (TDP) پردازنده‌ی گرافیکی GT 1010 برابر با ۳۰ وات است. انویدیا منبع تغذیه با توان ۲۰۰ وات را برای این پردازنده‌ی گرافیکی پیشنهاد می‌کند. بدین‌ترتیب، پردازنده‌ی گرافیکی انویدیا تقریبا با تمامی رایانه‌های مدرن مجهز به اسلات PCI-E سازگار است. متأسفانه فعلا قیمت دقیق GPU جدید انویدیا را نمی‌دانیم و هیچ تصویری هم از محصول نداریم. GT 1010 احتمالا قیمتی مشابه‌ GT 710 خواهد داشت.

دیدگاه شما کاربران دیجیتال مارک در این زمینه چیست؟

تصویر اصلی مقاله ارتباطی به پردازنده‌ی گرافیکی GT 1010 انویدیا ندارد. 

این مطالب صرفا از سایت zoomit کپی برداری شده است و جنبه اموزشی دارد



کلیدواژه : بررسی تخصصی لپ تاپجعبه گشایی لپ تاپدیجیتال مارکدیجیتال مارک برترین فروشگاه اینترنتیفروش لپ تاپقروشگاه اینترنتینقد و بررسی لپ تاپ
admin
ارسال دیدگاه