بررسی آیفون SE 2020 اپل در دیجیتال مارک

آیفون اس ای ۲۰۲۰ / iPhone SE 2020
آیفون اس ای ۲۰۲۰ / iPhone SE 2020
آیفون اس ای ۲۰۲۰ / iPhone SE 2020
آیفون اس ای ۲۰۲۰ / iPhone SE 2020

صرف‌نظر از به‌کارگیری زبان طراحی قدیمی، سران اپل هیچ مصالحه‌ی دیگری در ساخت آیفون اس‌ای ۲۰۲۰ انجام نداده‌اند. پنل‌های شیشه‌ای جلویی و پشتی با دقت بسیار زیادی روی فریم آلومینیومی دستگاه سوار شده و با آن پیوند خورده‌اند، انحنای ظریف لبه‌های پنل پشتی و جلویی ضمن بخشیدنِ فُرمی متقارن به آیفون جدید، لذتِ در دست‌گرفتنِ آن را نیز دوچندان کرده‌اند. نگفته پیدا است که مانند هر گوشی شیشه‌ای دیگری، نسل دوم آیفون SE نیز استعداد شگرفی در جذب لکه و اثرانگشت دارد، اما به‌لطف پوشش اولئوفوبیک روی سطح شیشه، لکه‌ها به‌سادگی زدوده می‌شوند.

کلید پاور آیفون SE در لبه‌ی سمت راست فریم جای گرفته است و لبه‌ی سمت چپ از کلیدهای کنترل حجم صدا و سویچ نوتیفیکیشن میزبانی می‌کند. کلید آشنای هوم با همان سازوکار جذاب فورس‌تاچ و صدالبته حسگر اثرانگشت Touch ID پس از غیبتی ۳ ساله به دنیای آیفون بازگشته است. تمام کلیدهای فیزیکی آیفون اس‌ای ۲۰۲۰ فلزی هستند و بازخورد کم‌نظیری دارند. مطابق انتظار خبری از پورت USB Type-C نیست، در عوض پورت لایتنینگ کنارِ دریچه‌ی اسپیکر، در لبه‌ی پایین فریم قرار دارد. فقدان جک ۳٫۵ میلی‌متری در گوشی‌ها دیگر جنجال به‌پا نمی‌کند و کوپرتینونشین‌ها نیز دیگر تبدیل لایتنینگ به جک ۳٫۵ میلی‌متر هدفون را به‌همراه گوشی ارائه نمی‌دهند؛ اما ایرپاد سیمی کماکان داخل جعبه وجود دارد.

اپل موفق به دریافت گواهی IP67 از مؤسسه‌ی IEC برای آیفون SE 2020 شده است؛ بنابراین روی کاغذ، گوشی‌ اقتصادی کوپرتینونشین‌‌ها مقاومت خوبی در برابر آب‌ و گردوغبار دارند و می‌تواند به مدت ۳۰ دقیقه، فشار آب را در عمق ۱.۵ متری تحمل کند. از سوی دیگر به‌لطف بهره‌گیری از بدنه‌ی شیشه‌ای، مهندسان اپل ماژول شارژ بی‌سیم را نیز در دل آیفون اس‌ای جدید کار گذاشته‌اند. 

نمایشگر و اسپیکر

کوپرتینویی‌ها پیش از مهاجرت به نمایشگرهای اولد در آیفون‌های جدیدشان از نمایشگرهای LCD شایسته‌ای در گوشی‌های خود استفاده می‌کردند؛ این نمایشگرها در بحث روشنایی و دقت رنگ حرف‌های زیادی برای گفتن داشتند. اپل همانند آیفون ۸ از یک نمایشگر ۴.۷ اینچی در آیفون اقتصادی جدید خود بهره گرفته است که در بررسی‌های ما شباهت غیرقابل‌انکاری به آیفون ۸ دارد اما تفاوت‌های اندکی (ممکن است به دلیل تنوع سازندگان پنل باشد) در آن‌ها به چشم می‌خورد.

آیفون اس ای ۲۰۲۰ / iPhone SE 2020

پنل IPS LCD نمایشگر با رزولوشن ۱۳۳۴ در ۷۵۰ و تراکم ۳۲۶ در هر اینچ شاید با استانداردهای میان‌رده‌های کنونی همخوانی نداشته باشد اما در برخی زمینه‌ها هنوز حرف‌هایی برای گفتن دارد. تراکم پیکسل نسبتا پایین نمایشگر آیفون SE به‌عنوان یک ضعف بر کسی پوشیده نیست اما با درنظر گرفتن چینش پیکسل‌ها در نمایشگرهای LCD و با کمی ارفاق می‌توان به این نمایشگر در ارائه‌ی تصاویر شارپ نمره‌ی قبولی داد ولی در این بازه‌ی قیمتی نمایشگرهای بهتر از این نظر کم نیستند.

نسبت تصویر سنتی ۱۶ به ۹ دیگر در گوشی‌های مدرن جایگاهی ندارد و ابعاد نمایشگر نیز برای بسیاری از کاربران ممکن است غریب باشد. با توجه به اطلاعات منتشر شده توسط اپل این پنل از فضای رنگی DCI-P3 پشتیبانی می‌کند اما به دلیل تنظیم خودکار فضای رنگی در محصولات اپل ما تنها به فضای رنگی sRGB برای بررسی رنگ‌ها اکتفا کرده‌ایم. نمایشگر آیفون SE قادر به نمایش محتوای HDR10 و دالبی ویژن است اما با محدودیت‌‌های کنتراست در نمایشگرهای LCD انتظار زیادی از آن نباید داشته باشید.

عملکرد نمایشگر آیفون اس‌ای ۲۰۲۰ در برابر رقبا
محصول / پارامترهاحداقل روشناییحداکثر روشنایی دستیحداکثر روشنایی خودکارنسبت کنتراست Nativeخطای رنگی میانگین
سفیدمشکیسفیدمشکیسفیدحالت پیش‌فرضدقیق‌ترین حالت
آیفون SE 2020۲۱.۵۶۰۵۱.۴۵۵۲۰۴۰۳۲۲
می نوت ۱۰۲/۷۰۵۶۶۰۸۰۷۳/۵۱/۲ (Standard)
آنر ۲۰۰/۸۴/۲۴۰۰۴/۲۴۰۰۹۵/۲۷/۳۲/۶ (Normal)
نوا ۵ تی۰/۸۴/۷۴۰۰۴/۷۴۰۰۸۵۷/۵۳/۴ (Normal)
گلکسی A80۲/۶۵۰۶۶۰۰۹۷۰۵/۳۳/۱ (Natural Mode)

* تمامی نتایج جدول بالا را دیجیتال مارک با ابزاری مخصوص به‌‌دست آورده است.

در بحث روشنایی نمایشگر آیفون SE عملکرد درخشانی به‌عنوان یک نمایشگر LCD از خود نشان می‌دهد و با رسیدن به ۶۰۵ نیت در آزمایش‌ روشنایی دیجیتال مارک جای خود را درکنار برادرانش در بین روشن‌ترین نمایشگرهای موبایل LCD ثبت می‌کند. در آزمایش با الگوی ۱۰۰ درصدی نیز روشنایی تا ۶۲۰ نیت در مرکز رسید،‌ همچنین رنگ مشکی با روشنایی ۱.۵ نیتی عمق قابل‌قبولی دارد.

قابلیت True Tone اپل نیز در آیفون SE فراموش نشده است؛ این قابلیت با سنجش نور محیط و دمای آن، رنگ‌ها و تعادل رنگ سفید را برای راحتی بیشتر چشم تغییر می‌دهد. روشنایی حداقل ۲ نیتی نمایشگر نیز در بازه‌ی مناسب برای استفاده در محیط‌های تاریک قرار می‌گیرد. در صورتی که روشنایی نمایشگر را در حداکثر آن تنظیم کنید مشکلی از نظر خوانایی نمایشگر زیر نور خورشید و در فضاهای باز نخواهید داشت.

با نگاهی به بخش تنظیمات نمایشگر آیفون‌ها نشانه‌ای از بخش تنظیمات کالیبراسیون و تغییر فضای رنگی به چشم نمی‌‌خورد و این کار توسط خود گوشی انجام می‌شود؛ این کار اجازه‌ی بررسی فضاهای رنگی گسترده‌تر در آیفون‌های اپل‌ را به ما نداد. فضای رنگی پیش‌فرض نمایشگر sRGB است و خطای رنگ میانگین در آن ۲ است؛ با فعال شدن True Tone این خطا به ۴.۲ افزایش پیدا می‌کند. بیشترین خطا مربوط به نمایش رنگ سفید است که کمی به سردی گرایش دارد. از نظر پوشش فضای رنگی sRGB نیز مشاهده پوشش ۱۰۰ درصدی در نتایج چندان دور از انتظار نبود.

نمایشگر آیفون SE با وجود رزولوشن پایین‌تر آن نسبت به رقبا و اندازه‌ای که شاید برای بسیاری از کاربران دیگر قابل‌قبول نباشد هنوز یک استاندارد و الگوی برای پنل‌های LCD محسوب می‌شود. رنگ‌های شاداب، روشنایی بالا و کنترل مناسب روشنایی رنگ مشکی و دقت رنگ مناسب از نکات مثبت این نمایشگر محسوب می‌شود.

آیفون میان‌رده‌ی اپل در زمینه‌ی صدا نیز رضایت‌بخش ظاهر می‌شود. این گوشی برای تولید صدا به اسپیکر دو کاناله‌ای اتکا دارد که در لبه‌ی پایینه فریم و حاشیه‌ی بالایی نمایشگر قرار گرفته‌اند. شدت صدای خروجی از هر دو کانال تقریبا برابر به‌گوش می‌رسد، از سوی دیگر شدت، وضوح، شفافیت و سطح نویز آن‌ها مطلوب ارزیابی می‌شود.

متأسفانه اپل دیگر به‌همراه گوشی‌های خود تبدیل لایتنینگ به جک ۳/۵ ارائه نمی‌دهد؛ اما هدفون سیمی مبتنی بر پورت لایتنینگ کماکان درون جعبه‌ وجود دارد. در‌حالی‌که کیفیت صدای خروجی از هدفون همراه گوشی بسیار خوب و در سطح بهترین‌ها ارزیابی می‌شود، شدت صدای هدفون اندکی کم‌تر از محصولات شاخص دیگر است.

نرم‌افزار و رابط کاربری

آیفون اس‌ای ۲۰۲۰ به‌صورت پیش‌فرض با iOS 13.4، جدیدترین به‌روزرسانی سیستم‌عامل محبوب اپل در زمان نگارش بررسی پیش‌رو به‌فروش می‌رسد. iOS 13 تغییرات بزرگی نسبت به نسخه‌ی قبل به‌همراه دارد که از جمله‌ی مهم‌ترین موارد آن‌ها می‌توان به مواردی همچون تم تیره در سطح سیستمی با قابلیت برنامه‌ریزی، اضافه‌شدن ابزار مدیریت دانلود به سافاری، اپلیکیشن‌های بهبودیافته‌ی Photos و Maps، قابلیت لاگین با اپل آیدی، اضافه‌شدن قابلیت کنترل نورپردازی و جلوه‌ی High Key Mono به نرم‌افزار دوربین، بهبود شارژدهی گوشی و بهبود عملکرد سیری اشاره کرد. برای اطلاع از تمام قابلیت‌های سیستم‌عامل جدید اپل، بررسی iOS 13 را در دیجیتال مارک مطالعه کنید.

آیفون اس ای ۲۰۲۰ / iPhone SE 2020

در آیفون SE خبری از فیس‌آیدی، سیستم تشخیص چهره‌ی اپل نیست. این گوشی زمینه‌ساز بازگشت دوباره‌ی تاچ‌آیدی شد. حسگر اثر انگشت اپل نسبت به نمونه‌ی به‌کاررفته در آیفون ۸ هیچ تفاوتی ندارد و مانند همیشه پس از ثبت اثر انگشت، با فشرده‌شدن کلید هوم در کسری از ثانیه کاربر را شناسایی می‌کند.

دوربین

در آیفون اس‌ای از دوربین چندگانه با حسگرهای چند ۱۰مگاپیکسلی یا ماژول‌‌های اختصاصی ماکرو و تشخیص عمق خبری نیست. آیفون میان‌رده‌ی اپل دقیقا از همان دوربین تکی ۱۲ مگاپیکسلی به‌کاررفته در آیفون ۸ استفاده می‌کند. این حسگر پیکسل‌هایی با ابعاد ۱٫۲۲ میکرومتر روی سطح خود دارد و در پسِ لنز وایدی با دیافراگم f/1.8 و لرزش‌گیر اپتیکال قرار گرفته؛ لنزی که برای ارائه‌ی عملکردی ایده‌آل در کاربری‌های مبتنی‌بر واقعیت افزوده، به‌صورت پیش‌فرض کالیبره شده است. دوربین پشتی آیفون اس‌ای از فوکوس خودکار تشخیص فاز نیز پشتیبانی می‌کند.

آیفون اس ای ۲۰۲۰ / iPhone SE 2020

فلش چهارگانه‌ی آیفون ۸ در آیفون SE جدید نیز به‌کاررفته است. حین فعال‌سازی این فلش، شاتر دوربین نیز برای جذب نور محیطی برای مدت طولانی‌تری باز باقی می‌ماند. بدین ترتیب براساس ادعای اپل، عکس نهایی نسبت به‌ حالت استفاده از فلش‌های عادی، طبیعی‌تر به‌نظر خواهد رسید. به‌لطف پردازنده‌ی قدرتمند A13 Bionic آیفون اس‌ای با هر دو دوربین پشتی و سلفی حالت پرتره را نیز دراختیار کاربر قرار می‌دهد؛ چرا که اکنون فرایند جداسازی سوژه از پس‌زمینه و پیاده‌سازی افکت بوکه به‌‌کمک یادگیری ماشین صورت می‌گیرد.

آیفون اس ای ۲۰۲۰ / iPhone SE 2020

مهندسان اپل نسخه‌ی جدید قابلیت Smart HDR ارائه‌شده در آیفون ۱۱ / ۱۱ پرو را نیز به دستگاه میان‌رده‌شان آورده‌اند؛ قابلیتی که براساس ادعای اپل با نورپردازی مجدد چهره، رنگ آن را به حالت طبیعی‌تر نزدیک می‌سازد؛ ضمن اینکه جزئیات سایه‌ها و هایلایت‌های پس‌زمینه را حفظ می‌کند. متأسفانه با وجود بهره‌گیری از قدرتمندترین پردازنده‌ی دنیای موبایل، آیفون SE جدید حالت Night برادران پرچم‌دارش را دراختیار کاربر نمی‌گذارد. 

اپلیکیشن دوربین آیفون همواره چینشی بسیار داشته است و این موضوع در مورد آیفون اس‌ای نیز صدق می‌کند. مطابق گذشته با سوایپ‌ به‌سمت کناره‌ها می‌توان بین حالت‌های مختلف استفاده از دوربین، شامل تایم‌لپس، اسلوموشن، فیلم‌برداری، عکاسی، پرتره و پانوراما جابه‌جا شد. اپلیکیشن دوربین عملکرد فوق‌العاده نرم و سریعی دارد؛ اما برای تغییر تنظیمات عکاسی یا ویدئو کاربر را به بخش تنظیمات گوشی ارجاع می‌دهد. از سوی دیگر مهندسان اپل حالت پرتره را صرفا به سوژه‌ی انسان محدود ساخته‌اند؛ بدین ترتیب برای پیاده‌سازی افکت بوکه روی سوژه‌های بی‌جان یا حیوانات باید دست‌به‌دامان نرم‌افزارهای جانبی شوید.

آیفون اس ای ۲۰۲۰ / iPhone SE 2020

به‌موجب قابلیت Depth Control حین عکاسی پرتره یا پس از آن، با تغییر نرم‌افزاری دیافراگم بین F/1.4 تا F/16 می‌توان شدت افکت بوکه را نیز تغییر داد. نورپردازی پرتره در ۶ حالت نور استودیویی، طبیعی، کانتور، نور صحنه، نور صحنه مونو (سیاه‌وسفید) و حالت سیاه‌وسفید جدیدترِ High-Key Light قابلیت دیگری است که حین عکاسی پرتره دردسترس کاربر قرار دارد.

در تنظیمات دوربین آزادی عمل چندانی برای کاربر فراهم نیست؛ تغییر وضوح و نرخ فریم فیلم‌برداری یا اسلوموشن، تغییر فرمت عکاسی و فیلم‌برداری از HEIF/HEVC به JPEG/H.264، فعال یا غیرفعال‌سازی Smart HDR و Live Photo‌ از جمله‌ی شاخص‌ترین تنظیمات دوربین آیفون SE به‌حساب می‌آید. اپل حالت‌های فیلم‌برداری و اسلوموشن زیر را دراختیار کاربر می‌گذارد:

  • ۷۲۰p 30 fps
  • ۱۰۸۰p 30 fps
  • ۱۰۸۰p 60 fps
  • ۴K 24 fps
  • ۴K 30 fps
  • ۴K 60 fps
  • ۱۰۸۰p 120 fps Slo Mo
  • ۱۰۸۰p 240 fps Slo Mo

آیفون اس‌ای ویدئوهای ۳۰ فریم‌برثانیه‌ای را در تمامی وضوح‌ها با استفاده از لرزش‌گیر سینماتیک ضبط می‌کند و گستره‌ی دینامیکی وسیعی را نیز در آن‌ها به‌ارمغان می‌آورد. برخلاف پرچم‌داران قدرتمند اندرویدی که غالبا در نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه، تصاویری با جزئیات کمتر ضبط می‌کنند، ویدئوهای ۳۰ و ۶۰ فریم‌برثانیه‌ی آیفون SE تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. رنگ‌های طبیعی، فوکوس پایدار و گستره‌ی دینامیکی وسیع جزو ویژگی‌های کلیدی ویدئوهای آیفون هستند.

گالری عکس‌های آیفون اس‌ای ۲۰۲۰ در روشنایی روز

آیفون اس‌ای انتظارات را برای عکاسی در سناریوهای متنوع برآورده نمی‌کند؛ اما به‌عنوان محصولی با محدوده‌ی قیمتی ۴۰۰ دلار، در طول روز عکس‌های فوق‌العاده‌ای را با دوربین تکی خود ثبت می‌کند. رنگ‌های طبیعی، گستره‌ی دینامیکی کم‌نظیر، سطح جزئیات مطلوب، نویز اندک و کنتراست عالی جزو ویژگی‌های اصلی عکس‌های آیفون SE نسل دوم در روشنایی روز به‌شمار می‌آید.

گالری عکس‌های آیفون اس‌ای ۲۰۲۰ در تاریکی

اگرچه آیفون اس‌ای ۲۰۲۰ از دوربین یکسانی با آیفون ۸ بهره می‌برد، الگوریتم پردازش تصویر بهبودیافته و ISP پیشرفته‌تر به دستگاه‌ میان‌رده‌ی اپل کمک می‌کند تا عکس‌های بسیار رضایت‌بخشی را در محیط‌های تاریک ثبت کند. آیفون اس‌ای در چنین شرایطی، عموما سطح نویز را در سطح معقولی نگه می‌دارد، جزئیات مناسبی را به‌ارمغان می‌آورد و رنگ‌های نسبتا زنده‌ای تولید می‌کند؛ اما در هر صورت، خلأ حالت Night‌ و نوردهی طولانی در عکس‌ها کاملا مشهود است. 

iPhone SE Portrait

Portrait Mode


iPhone SE Portrait Mode

Portrait Mode

iPhone SE Non-Portrait

Photo

آیفون SE در ثبت عکس‌های پرتره نیز رضایت‌بخش عمل می‌کند، دقت دستگاه در تفکیک سوژه از پس‌زمینه و پیاده‌سازی نرم‌افزاری بوکه عموما مناسب است. جزئیات چهره، رنگ‌ها و گستره‌ی دینامیکی پس‌زمینه همگی در سطح مطلوبی هستند.

iPhone SE Selfie

Selfie

iPhone SE Selfie - Bokeh

Selfie Portrait Mode

دوربین سلفی ۷ مگاپیکسلی آیفون اس‌ای وضوح کمتری نسبت به برادر پرچم‌دارش دارد و از سوی دیگر امکان فیلم‌برداری ۴K را نیز ارائه نمی‌‌دهد؛ اما کمتر‌بودن تعداد پیکسل‌های حسگر لزوما به‌مفهوم عملکرد ضعیف‌تر آن نیست. آیفون اس‌ای ۲۰۲۰ در زمینه‌ی عکاسی سلفی چه در روشنایی روز چه تاریکی شب، یکی از بهترین گوشی‌های هوشمندی است که تاکنون بررسی کرده‌ایم.

کارایی و عملکرد

سال گذشته اپل بار دیگر دنیای پردازنده‌های موبایل را به لرزه درآورد و برتری مطلق‌اش در این زمینه را به رخ رقبا کشید. A13 Bionic، قلب تپنده‌ی آیفون ۱۱ / آیفون ۱۱ پرو تقریبا در تمام بنچمارک‌ها با اختلافی فاحش اسنپدراگون ۸۵۵ و اکسینوس ۹۸۲۵ را از پیش‌رو برمی‌دارد و حتی امروزه نیز مقابل پردازنده‌های جدیدتر و قدرتمندترِ کوالکام، سامسونگ و هواوی خم به ابرو نمی‌آورد. حال نوبت به آیفون اس‌ای ۲۰۲۰ رسیده است تا به‌لطف A13، دنیای دستگاه‌های میان‌رده در محدوده‌ی قیمتی ۴۰۰ دلار را دگرگون کند.

A13 Bionic در برابر رقبا
پارامترها / پردازندهاپل A13 Bionicاپل A12اکسینوس ۹۸۲۵اسنپدراگون ۸۵۵کرین ۹۸۰
CPU۲ هسته Lightning با فرکانس ۲/۶۵ گیگاهرتز
۴ هسته‌ی Thunder با فرکانس ۱/۸ گیگاهرتز
۲ هسته‌ی Vortex با فرکانس ۲/۵ گیگاهرتز
۴ هسته‌ی Tempest با فرکانس ۱/۵۹ گیگاهرتز
۲ هسته‌ی اکسینوس M4 با فرکانس ۲/۷۳ گیگاهرتز
۲ هسته‌ی Cortex A75 با فرکانس ۲/۴ گیگاهرتز
۴ هسته‌ی Cortex A55 با فرکانس ۱/۹۵ گیگاهرتز
یک هسته‌ی Kryo 485 Gold Prime با فرکانس ۲/۸۴ گیگاهرتز
۳ هسته‌ی Kryo 485 Gold با فرکانس ۲/۴۲ گیگاهرتز
۴ هسته‌ی Kryo 485 Silver با فرکانس ۱/۸ گیگاهرتز
۲ هسته‌ی A76 با فرکانس ۲/۶۰ گیگاهرتز
۲ هسته‌ی A76 با فرکانس ۱/۹۲ گیگاهرتز
۴ هسته‌ی A55 با فرکانس ۱/۸۰ گیگاهرتز
حافظه‌ی کش L2؟۱۲۸ کیلوبایت L1
۸ مگابایت L2
هسته‌های M4 کش ۵۱۲ کیلوبایتی
هسته‌های A75 کش ۲۵۶ کیلوبایتی
هسته‌های A55 بدون کش
هسته‌ی Gold Prime کش ۵۱۲ کیلوبایتی
هسته‌های Gold هرکدام ۲۵۶ کیلوبایت
هسته‌های Silver هرکدام ۱۲۸ کیلوبایت
هسته‌های A76 هرکدام ۵۱۲ کیلوبایت
هسته‌های A55 هرکدام ۱۲۸ کیلوبایت
حافظه‌ی کش L3؟۴ مگابایت L3 مشترک۲ مگابایت L3 مشترک در قالب DSU
۳ مگابایت کش سطح سیستم 
۴ مگابایت مشترک در قالب DSU
GPUچهار هسته‌ای با طراحی اختصاصی اپلهفت هسته‌ای با طراحی اختصاصی اپلMali G76MP12
فرکانس نامشخص
Adreno 640آرم Mali-G76MP10
با فرکانس ۷۲۰ مگاهرتز
حافظه‌ی رمLPDDR4XLPDDR4X۴ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X
فرکانس ۲۰۹۳ مگاهرتز
۴ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X
فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز
پهنای باند ۳۴/۱ گیگابایت‌برثانیه
۴ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X
فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز
پهنای باند ۳۴/۱ گیگابایت‌برثانیه
رابط حافظه‌ی ذخیره‌سازیUFS 3.0UFS 3.0UFS 2.1
پردازنده‌ی سیگنال تصویرISP اختصاصیISP اختصاصی با فوکوس خودکار سریع‌تر در محیط‌ تاریکISP دوگانهSpectra 380ISP‌ دوگانه‌ی جدید با ۴۶ درصد سرعت بیشتر
پایپ‌لاین ۱۰ بیتی
ان‌کُد / دی‌کُد۸K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه
۲۱۶۰p با نرخ ۱۵۰ فریم‌برثانیه
۱۰ بیتی H.265
۲۱۶۰p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه
۱۰ بیتی H.265
ان‌کُد ۲۱۶۰p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه
دی‌کُد ۲۱۶۰p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه
مودمLTELTEShannon 5000 LTECat.20/13
دانلود ۲۰۰۰ مگابیت‌برثانیه
آپلود ۳۱۶ مگابیت‌برثانیه
Snapdragon X24 LTE
Cat.20
دانلود ۲۰۰۰ مگابیت‌برثانیه
آپلود ۳۱۶ مگابیت‌برثانیه
LTE Cat.21/18
دانلود ۱۴۰۰ مگابیت‌برثانیه
آپلود ۲۰۰ مگابیت‌برثانیه
NPUبلهبلهبلهبله
فرایند ساختN7 Pro۷ نانومتری FinFET۷ نانومتری LPP سامسونگ۷ نانومتری TSMC۷ نانومتری TSMC

A13 Bionic محوریت تمام امور را در آیفون‌ SE برعهده دارد. پردازنده‌ی جدید به‌گفته‌ی اپل بر مبنای لیتوگرافی «۷ نانومتری نسل دومی» یا N7 Pro تولید می‌شود و به‌لحاظ ابعادی نیز تراشه‌ی نسبتا بزرگی محسوب می‌شود. A13 Bionic با افزایش ۲۳ درصدی نسبت به A12 Bionic با ۶/۹ میلیارد ترانزیستور، اکنون ۸/۵ میلیارد ترانزیستور را در بطن خود دارد. اپل می‌گوید تقریبا تمام بلوک‌های پردازنده‌ی جدید را به‌لحاظ عملکرد، کارایی و بهره‌وری بهبود داده است.

سریبلان سانتانم، قائم‌مقام واحد نیمه‌هادی اپل مهم‌ترین تغییرات A13 Bionic را به طراحی ‌بهینه‌تر و کاربری آن در زمینه‌ی یادگیری ماشین (ML) مربوط می‌داند. او می‌گوید هر سه واحد پردازنده‌ی مرکزی، واحد پردازش گرافیکی و موتور پردازش عصبی A13 برای کاربری‌های‌ مختلف ML بهینه شده‌اند. پردازنده‌ی مرکزی اکنون از شتاب‌دهنده‌‌های ML‌ اختصاصی بهره می‌برد که توان محاسباتی آن در زمینه‌ی ضرب ماتریسی (یکی از محاسبات پرکاربرد یادگیری ماشین) را ۶ برابر کرده‌اند؛ به‌طوری که CPU اکنون در هر ثانیه یک تریلیون عملیات محاسباتی انجام می‌دهد.

آیفون اس ای ۲۰۲۰ / iPhone SE 2020

به‌‌‌گفته‌ی قائم‌مقام واحد نیمه‌هادی اپل، در قلب پردازنده‌ی A13 صدها دامنه‌ی ولتاژ وجود دارد که اجازه می‌دهند در هر لحظه تنها بخش‌های موردنیاز تراشه فعال شوند. همچنین به‌لطف صدها هزار دامنه‌ی Clock-gating، در هر لحظه، تنها بخش کوچکی از توان منطقی پردازنده فعال خواهد بود. بدین ترتیب هر کدام از واحد‌های A13 بهبود چشم‌گیری در بهره‌وری انرژی نسبت به نسل گذشته نشان می‌‌دهند. سانتانم با اتکا بر تغییرات پیاده‌شده در A13 Bionic، آن را بهینه‌ترین پردازنده‌ی تاریخ اپل می‌داند.

پردازنده‌ی مرکزی A13 Bionic چینشی ۶ هسته‌ای شامل ۲ هسته‌ی قدرتمند Lightning با فرکانس ۲/۶۵ گیگاهرتزی (۶ درصد بیشتر از نسل قبل) و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف Thunder با فرکانس ۱/۸ گیگاهرتزی دارد. هسته‌های قدرتمند Lightning نسبت به‌ هسته‌های نسل قبل ۲۰ درصد سریع‌تر یا ۳۰ درصد بهینه‌تر شده‌اند؛ درحالی‌که هسته‌های کم‌مصرف Thunder بالغ بر ۲۰ درصد بهبود سرعت عملکرد یا ۴۰ درصد کاهش مصرف انرژی را تجربه می‌کنند.

واحد پردازش گرافیکی A13 Bionic مانند گذشته ۴ هسته‌ای است؛ اما از ریزمعماری جدیدی بهره می‌برد. GPU به‌کاررفته در پردازنده‌ی آیفون‌های امسال ۲۰ درصد بهبود عملکرد یا ۴۰ درصد بهبود در مصرف انرژی را تجربه می‌کند و بار دیگر اپل را در زمینه‌ی پردازش‌های گرافیکی از رقبا پیش خواهد انداخت. از سوی دیگر موتور پردازش عصبی نسل سومی اپل از ۸ هسته بهره می‌برد، ۲۰ درصد سریع‌تر است و ۱۵ درصد بهینگی بیش‌تری دارد.

برخلاف رقبا، اپل کماکان اعتقادی به پیوستن به موج نوپای ۵G ندارد و A13 Bionic را به مودم LTE مجهز کرده است. آیفون اس ای ۲۰۲۰ از اتصال گیگابیتی تا سقف پشتیبانی می‌کند؛ درحالی‌که با اتصال WiFi 6 و بلوتوث نسخه‌ی ۵٫۰ نیز سازگاری دارد. توجه 

اپل عموما در مورد رم گوشی‌های هوشمندش صحبت نمی‌کند؛ اما کالبدشکافی وب‌سایت iFixit نشان می‌دهد آیفون SE جدید از  ۳ گیگابایت رم LPDDR4X بهره می‌برد که یک گیگابایت کمتر از رم ۴ گیگابایتی آیفون ۱۱ / ۱۱ پرو است. ما شکایتی در مورد عملکرد چندوظیفگی پرچم‌دار اپل نداشتیم و آیفون اس‌ای نیز در این زمینه ناامیدمان نمی‌کند.

گوشی میان‌رده‌ی اپل در سه نسخه با حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی به‌فروش می‌رسد. براساس نتایج حاصل از اجرای آزمون PeformanceTest، عملکرد خواندن و نوشتن حافظه‌ی آیفون اس‌ای ۲۰۲۰ بسیار کمتر از پرچم‌دار ۱۰۰۰ دلاری اپل است؛ اما اغلب رقبای هم‌قیمت را از پیش‌رو برمی‌دارد. ما نسخه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی آیفون اس‌ای جدید را دراختیار داریم.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی آیفون اس‌ای ۲۰۲۰ مقابل رقبایی از دنیای پرچم‌دار و میان‌رده
مدل‌ها / عملکردنرخ خواندن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ خواندن تصادفی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن تصادفی
(مگابایت‌برثانیه)
آیفون اس‌ای ۲۰۲۰۴۲۹۲۸۶
آیفون ۱۱ پرو۱۵۳۱۶۵۷
آیفون ۱۱۱۱۹۷۵۰۴
گلکسی S20۱۶۱۸/۶۸۶۹۸/۱۶۲۰۶/۶۹۲۲۶/۲۹
می ۹‌تی پرو۸۴۶/۵۱۸۸/۶۵۱۴۳/۳۱۲۸/۲۶
گلکسی نوت ۱۰ پلاس۱۵۱۱/۹۵۵۸۷/۷۷۲۰۳/۰۸۲۰۵/۳۹
هواوی پی ۳۰ پرو۸۵۰/۴۶۲۵۱/۰۱۱۴۹/۲۶۱۵۵/۵۳
شیائومی می نوت ۱۰ (چین)۵۱۴٫۰۲۱۹۶٫۰۸۱۲۷٫۲۵۱۱۶٫۸۹
آنر ۲۰۸۰۷/۴۷۳۹۲/۶۹۲۱۷/۷۴۱۵۳/۹۲
گلکسی A80۴۹۷.۱۱۱۹۱.۹۲۱۱۴.۹۴۲۱.۸۷
هواوی نوا ۵T۸۰۰/۱۴۳۰۳/۳۴۲۱۰/۳۲۱۵۹/۴۷

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را دیجیتال مارک اجرا کرده است.

شما می‌توانید در جدول فوق به‌صورت تقریبی عملکرد حافظه‌ی آیفون SE جدید را در برابر تعدادی از پرچم‌داران و میان‌رده‌ها مشاهده کنید، توجه داشته باشید که سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی گوشی‌های اندرویدی با استفاده از فایل‌های ۳۲ و ۲ مگابایتی در قالب بلوک‌های ۲۵۶ کیلوبایتی سنجیده می‌شود؛ حال آنکه آزمون PerformanceTest در دستگاه‌های iOS با فایلی ۹۰ مگابایتی و در قالب بلوک‌های ۱۶ کیلوبایتی صورت می‌گیرد؛ بنابراین اعداد حاصل در تست iOS، سخت‌گیرانه‌تر هستند.

برای ارزیابی عملکرد آیفون اس‌ای ۲۰۲۰ مطابق روال بررسی‌های دیجیتال مارک، بنچمارک‌های نرم‌افزاری نامدار را روی آن اجرا می‌کنیم و وضعیت افت عملکرد GPU را با اجرای مداوم تست Sling Shot Extreme آزمایش می‌کنیم. بنچمارک انتوتو امتیازی به عملکرد کلی دستگاه نسبت می‌دهد، آزمون گیک‌بنچ CPU را تحت فشار می‌گذارد و آزمون‌های ۳DMark و GFXBench عملکرد واحد پردازش گرافیکی را بررسی می‌کنند. متأسفانه مجموعه‌ی آزمون‌های PCMark برای پلتفرم iOS‌ دردسترس نیست.

عملکرد آیفون اس‌ای ۲۰۲۰ مقابل رقبایی از دنیای پرچم‌دار و میان‌رده
محصول / بنچمارکAnTutu 8۳DMark

PCMark
Work 2.0

GeekBench 5GFXBench
IceStorm
Unlimited
Sling Shot Extreme Overall / Web Browsing Single / MultiAztec Ruins Vulkan
Manhattan 3.1 Car ChaseT-Rex
Unlimited(Onscreen / Offscreen (FPS
آیفون اس ای ۲۰۲۰۴۶۹۰۸۵۹۷۳۶۸۵۹۱۹ (Metal)۱۳۳۴
۳۲۳۷
۵۹٫۹
۲۹٫۹
۶۰٫۰
۱۰۱٫۶
۵۹٫۹
۶۷٫۷
۶۰٫۰
۲۷۳٫۱
آیفون ۸۲۷۳۷۳۱۶۴۷۶۹۲۵۳۰ (Metal)۹۱۹
۲۲۳۵
 آیفون ۱۱ پرو ۵۴۶۰۰۵۹۶۷۱۲۶۴۳۸ (Metal)۱۳۱۵
۳۳۶۱
۴۵.۳
۲۸.۴
۵۹.۹
۱۱۶.۳
۴۸.۹
۶۲.۷
۶۰.۰
۲۹۷.۱
آیفون ۱۱۵۲۲۱۷۰۹۷۱۶۹۶۵۵۸۱۳۲۶
۳۲۶۲
۵۹.۹
۳۱.۶
۶۰.۰
۱۰۴.۶
۶۰.۰
۷۱.۶
۶۰.۰
۲۷۲.۲
گلکسی S20۵۰۵۰۴۱۶۴۹۴۷۷۱۸۸۱۰۳۵۱
۹۲۸۱
۹۱۲
۲۸۰۱
۲۳
۲۰
۴۸
۸۵
۴۴
۵۰
۶۰
۲۰۰
می ۹‌تی پرو۴۴۵۰۰۹۶۰۵۵۵۵۸۲۹۹۵۴۹
۷۸۰۴
۷۳۶
۲۷۸۰
۲۳
۱۶
۵۷
۶۷
۳۶
۴۲
۶۰
۱۶۶
گلکسی نوت ۱۰ پلاس
(۲۲۸۰ × ۱۰۸۰)
۴۵۴۳۲۲۵۰۱۵۸۵۱۶۱۹۰۲۸
۸۳۱۴
۷۲۸
۲۰۸۶
۲۰
۱۷
۵۷
۷۱
۳۸
۴۲
۶۰
۱۷۰
وان‌پلاس ۷ پرو
(۹۰ هرتز)
۴۷۲۲۷۲۷۰۱۰۲۶۰۷۱۹۱۹۶
۷۳۲۰
۷۲۱
۲۶۴۰
۱۳
۱۶
۱۹
۴۰
۳۱
۶۶
۶۰
۱۶۰
هواوی پی ۳۰ پرو
(Performance)
۳۹۶۲۰۰۵۴۳۳۳۴۴۹۳۹۳۱۰
۱۰۰۹۳
۶۸۱
۲۲۸۷
۱۶
۱۳
۴۹
۵۶
۲۹
۳۳
۶۰
۱۳۷
شیائومی می نوت ۱۰۲۵۹۱۸۱۳۸۴۶۲۲۵۱۹۷۸۳۶
۸۶۶۶
۵۴۷
۱۷۶۰
۱۶
۱۸
۲۲
۳۰
۱۵
۱۷
۶۰
۸۳
گلکسی A80۲۵۱۶۷۳۳۷۷۶۲۲۳۹۳۷۰۹۹
۲۴۶۶
۶۸۱۳
۱۵
۱۸
۲۴
۲۵
۱۴
۱۷
۵۹
۸۴
آنر ۲۰
(Perf. mode)
۴۳۵۱۹۰۶۰۴۳۴۳۲۷۲۹۷۱۵
۹۸۰۷
۷۰۵
۲۴۷۴
۲۰
۳۲
۵۰
۵۵
۲۹
۳۲
۶۰
۱۳۷
هواوی نوا ۵T
(Perf. mode)
۳۴۳۲۵۶۵۴۵۴۷۴۴۱۰۹۱۳۵
۹۰۵۳
۶۹۳
۲۴۴۳
۲۰
۳۲
۵۰
۵۶
۳۰
۳۳
۶۰
۱۳۶

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را دیجیتال مارک اجرا کرده است.

مطابق انتظار آیفون SE عملکرد مشابهی با خانواده‌ی آیفون ۱۱ / ۱۱ پرو به نمایش می‌گذارد و به‌مدد پردازنده‌ی بسیار قدرتمندش، چه در زمینه‌ی توان خام CPU چه GPU حریفان اندرویدی پرچم‌دار را نیز با اختلافی فاحش از پیش رو برمی‌دارد. از سوی دیگر، وضوح پایین‌ترِ نمایشگر آیفون اس‌ای نسبت به آیفون ۱۱ پرو باعث می‌شود تا این گوشی هوشمند در تست‌های گرافیکی OnScreen‌ بنچمارک GFXBench حتی برادر پرچم‌دارش را نیز از پیش‌رو بردارد!

حال پایداری عملکرد آیفون تحت بار پردازشی مداوم را با اجرای آزمایش زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم. برای انجام این کار، آزمون گرافیکی و سنگین Sling Shot Extreme را ۱۰ بار به‌صورت متوالی روی آیفون اس‌ای اجرا می‌‌کنیم. آزمون یادشده محتوای گرافیکی را با رزولوشن ۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسل رندر می‌کند و با رزولوشن یکسان با صفحه‌نمایش گوشی به‌نمایش می‌گذارد. همان‌طور که در نمودار دیده می‌شود، عملکرد آیفون SE در مرحله‌ی پایانی و پس از حدود ۳۰ دقیقه اجرای متوالی آزمون، افتی ۲۵ درصدی نسبت به امتیاز اولیه دارد.

iPhone SE 2020 Stress Test

صرف‌نظر از اعداد و ارقام بالا، آیفون اس‌ای به‌لطف ترکیب نرم‌افزار بسیار بهینه و پردازنده‌ی فوق‌العاده قدرتمند خود، استفاده‌ی روزمره از گوشی را به تجربه‌ای لذت‌بخش بدل می‌سازد. در دستگاه میان‌رده‌ی اپل همه‌‌‌چیز از جابه‌جایی بین محیط‌های مختلف رابط‌کاربری گرفته تا انتقال از یک اپلیکیشن به اپلیکیشن دیگر، به‌ نرم‌ترین حالت ممکن صورت می‌گیرد. ما روی آیفون اس‌ای دو بازی سنگین Call of Duty و بازی Fortnite را اجرا کردیم که عملکرد گوشی در هر دو بازی فوق‌العاده بود.

بی‌شک قدرت سخت‌افزاری کم‌نظیر آیفون اس‌ای ۲۰۲۰ از نیاز فعلی دنیای موبایل فراتر می‌رود و پیش‌ازهرچیز، ماندگاری این محصول در دنیای رقابتی گوشی‌های هوشمند طی چند سال آینده را تضمین می‌کند. همین نکته یکی از نقاط قوت اصلی دستگاه ۴۰۰ دلاری اپل در برابر میان‌رده‌های اندرویدی است؛ گوشی‌های هوشمندی که عموما در گذر زمان به بهانه‌هایی همچون «ناسازگاری و پشتیبانی‌نشدن سخت‌افزار» مورد بی‌مهری شرکت‌های سازنده قرار می‌گیرند.

باتری

اپل شارژدهی آیفون SE 2020 را تقریبا معادل آیفون ۸ می‌داند و مدعی است که گوشی جدیدش تا ۱۳ ساعت پخش ویدئو، ۸ ساعت استریم ویدئو و ۴۰ ساعت پخش مداوم صوت دوام می‌آورد. اپل در مورد ظرفیت باتری آیفون اس ای جدید اطلاعاتی نمی‌دهد؛ اما براساس کالبدشکافی iFixit، انرژی موردنیاز این گوشی را باتری نسبتا کم‌حجم ۶٫۹۶ وات‌ساعتی یا ۱۸۲۱ میلی‌آمپرساعتی (یکسان با آیفون ۸) تأمین می‌کند. بدین‌ترتیب روی کاغذ می‌توان روی کاغذ، یکی از نقاط ضعف آیفون اس ای ۲۰۲۰ را باتری آن بدانیم؛ البته برای دادن نظر قطعی، اندکی زود است!

آیفون اس ای ۲۰۲۰ / iPhone SE 2020

در مرحله‌ی نخست از آزمون شارژدهی دیجیتال مارک، با تنظیم روشنایی روی ۲۰۰ نیت و قطع تمام اتصالات بی‌سیم به‌همراه صدای اسپیکر، آزمون معیارمان با وضوح HD را به‌صورت مداوم روی آیفون اس‌ای ۲۰۲۰ پخش می‌کنیم. در این آزمون آیفون با ثبت زمان ۱۰ ساعت و ۴۳ دقیقه تا خالی‌شدن کامل شارژ باتری، عملکرد متوسط روبه‌پایین و نسبتا مأیوس‌کننده‌ای را به‌نمایش می‌گذارد.

محصول / آزمایشنمایشگرباتریویدئو GFXBenchManhattan 3.1PCMark
Work 2.0
ابعاد و رزولوشنمیلی‌آمپرساعتدقیقه:ساعتطول‌عمر باتری
(دقیقه)
عملکرد طولانی‌مدت
(فریم)
درصد افت عملکرددمای بیشینه
(درجه‌ی سلسیوس)
دقیقه:ساعت
آیفون اس‌ای ۲۰۲۰۴٫۷ اینچ
۱۳۳۴ × ۷۵۰ پیکسل
۱۸۲۱۱۰:۴۳۳۴۰٫۹۳۷۱۹٫۴۰∼
آیفون ۸۴٫۷ اینچ
۱۳۳۴ × ۷۵۰ پیکسل
۱۸۲۱۹:۳۵۱۲۲۳۹۹۵
آیفون ۱۱ پرو۶.۳۹ اینچ
۲۴۳۶ × ۱۱۲۵ پیکسل
۳۰۴۶۱۴:۰۳۲۵۱/۱۸۳۰۹۶.۳
آیفون ۱۱۶.۱ اینچ
۱۷۹۲ × ۸۲۸ پیکسل
۳۱۱۰۱۲:۱۷۶۹۲/۹۷۳۷۱۸.۲
گلکسی S20
+FHD و ۶۰ هرتز
۶/۲ اینچ
۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیکسل
۴۰۰۰۱۶:۴۰۲۹۷/۰۱۴۴۸۳۷/۶۴۶/۲۵۹:۱۹
گلکسی نوت ۱۰ پلاس۶.۸ اینچ
۳۰۴۰ × ۱۴۴۰ پیکسل
۴۳۰۰۱۵:۲۵۲۲۹/۶۱۲۴۳۳۸/۳۴۵/۵Failed
وان‌پلاس ۷ پرو
(۹۰ هرتز)
۶.۶۷ اینچ
۳۱۲۰ × ۱۴۴۰ پیکسل
۴۰۰۰۱۴:۱۷FailedFailed۹:۵۲
هواوی پی ۳۰ پرو
(Performance)
۶.۴۷ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۲۰۰۳۷۱/۷۱۲۸۷۵۷/۷۴۵
هواوی پی ۳۰ پرو۲۰:۰۰۵۸۵/۴۱۴۲۱۴/۷۴۱۱۱:۳۶
می نوت ۱۰ (چین)۶٫۴۷ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۵۲۶۰۲۲:۰۹۴۱۳٫۲۱۶۷۲۰٫۳۶۴۱∼۱۱:۴۳
آنر ۲۰۶/۲۶ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۷۵۰۳۹۹/۲
Perf. mode
۱۳۴۷
Perf. mode
۵۷
Perf. mode
۴۵/۵
Perf. mode
۱۲:۵۸۶۲۹/۳۱۰۰۲۳۴/۹۴۳۸:۵۱
نوا ۵T۶/۲۶ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۷۵۰۲۴۴/۸
Perf. mode
۱۳۳۷
Perf. mode
۵۷∼
Perf. mode
۴۷/۵
Perf. mode
۱۳:۳۰۴۵۱/۰۱۰۷۵۶۳∼۴۰۹:۱۲
گلکسی A80۶/۷ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۷۰۰۱۶:۳۴۳۱۷/۵۱۲۸۹۸:۲۵

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را دیجیتال مارک اجرا کرده است.

آیفون SE در آزمون ۳۰ مرحله‌ای و گرافیکی GFXBench بهینگی و قدرت پردازنده‌ی A13 Bionic را به رخ رقبا می‌کشد. این گوشی در زمینه‌ی مدت‌زمان شارژدهی آیفون ۸ را از پیش رو برمی‌دارد و در طول آزمون به‌میزان آزاردهنده‌ای نیز داغ نمی‌شود.

متأسفانه PCMark برای پلتفرم iOS دردسترس نیست؛ بنابراین نمی‌توان عملکرد باتری آیفون SE در کاربری‌های روزمره را به‌صورت کمی به‌تصویر کشید. بی‌شک شارژدهی جزو نقاط قوت آیفون اس ای ۲۰۲۰ نیست؛ اما در استفاده‌های عادی کاربر را ناامید نخواهد کرد. 

آیفون اس‌ای ۲۰۲۰‌ از شارژرهای سریع ۱۸ واتی مبتنی‌بر USB Power Delivery و شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کند؛ اما به‌صورت پیش‌فرض با شارژر بسیار کوچک ۵ واتی به‌فروش می‌رسد. این شارژر برای پر کردن کامل باتری به حدود ۱۵۰ دقیقه زمان نیاز دارد. 

جمع‌بندی

آیفون جدید یکی از جمع‌وجورترین، ارگونومیک‌ترین، سبک‌وزن‌ترین و در عین‌حال قدرتمندترین گوشی‌های هوشمند دنیا به‌حساب می‌آید؛ عکس‌های چشم‌نوازی را در طول روز ثبت می‌کند، نمایشگر HD آن به‌لطف رنگ‌های جذاب و روشنایی مناسبش، پاره‌ای از نمایشگرهای OLED بازار را نیز به چالش می‌کشد و به لحاظ پشتیبانی نرم‌افزاری، حتی پرچم‌داران اندرویدی را نیز پشت سر می‌گذارد.

آیفون اس ای ۲۰۲۰ / iPhone SE 2020

زبان طراحی آیفون SE یکی از بحث‌برانگیزترین جنبه‌های آن است؛ اما نباید فراموش کرد که استراتژی اپل در مورد نسل نخست نیز چنین بود: ظاهر آیفون ۵s با باطن آیفون ۶s! بدین ترتیب اگر با ظاهر کلاسیک، شارژدهی متوسط و فقدان حالت Night آیفون اس‌ای ۲۰۲۰ کنار بیاییم، به‌سختی می‌توان ایرادی را به این دستگاه وارد ساخت. فراموش نکنیم که برای نخستین‌بار پس از مدت‌های طولانی، بار دیگر می‌توان با قیمتی معقول، صاحب «iPhone» شد.

شما کاربر عزیز می‌توانید برای خرید آیفون اس‌ای جدید به فروشگاه اینترنتی آل‌دیجیتال مراجعه کنید.

نکات مثبت

  • طراحی ارگونومیک، سبک و مقاوم در برابر آب و گردوغبار
  • قدرتمندترین گوشی میان‌رده‌ی بازار
  • عملکرد عالی عکاسی و فیلم‌برداری در طول روز و رضایت‌بخش در طول شب
  • پشتیبانی نرم‌افزاری کم‌نظیر
  • اسپیکرهای استریو با خروجی صدای مطلوب

نکات منفی

  • طراحی قدیمی و حاشیه‌های بسیار قطور نمایشگر
  • شارژدهی متوسط
  • فروش جداگانه‌ی شارژر سریع و عرضه با شارژر ۵ واتی
  • فقدان حالت Night

این مطالب صرفا از سایت zoomit کپی برداری شده است و جنبه اموزشی دارد



کلیدواژه : بررسی تخصصی لپ تاپجعبه گشایی لپ تاپدیجیتال مارکدیجیتال مارک برترین فروشگاه اینترنتیفروش لپ تاپقروشگاه اینترنتینقد و بررسی لپ تاپ
admin
ارسال دیدگاه