بررسی نوکیا X7 – دیجیتال مارک در دیجیتال مارک

ایکس ۷ میان‌رده‌ی جدیدی از برند نوکیا است و به‌نوعی جانشین گوشی موفق نوکیا ۷ پلاس محسوب می‌شود.

با شنیدن نام نوکیا ناخودآگاه خاطراتمان از این برند دوست‌داشتنی را به‌یاد می‌آوریم؛ اما زنده‌شدن دوباره‌ی آن به‌وسیله‌ی HMD هنوز با شکوه گذشته‌ فاصله دارد. با عرضه‌ی ۶ گوشی از برند نوکیا در سال ۲۰۱۷، امیدها به این برند دوباره زنده شد؛ اما هنوز بازارهای مشکل‌پسند دنیا هدف این HMD نبودند. نوکیا ۷ پلاس با اندروید وان و طراحی متفاوتش به یکی از میان‌رده‌های محبوب سال ۲۰۱۸ تبدیل شد و برخلاف تصور، نوکیا ایکس ۷ یا همان نوکیا ۸.۱ جانشین نوکیا ۸ نیست و درحقیقت، میراث‌دار نوکیا ۷ پلاس است.

نوکیا ایکس 7 / Nokia X7 / نوکیا 8.1

نوکیا ایکس ۷ تفاوت بنیادینی با نوکیا ۸.۱ ندارند؛ بلکه اصلی‌ترین تفاوت به رنگ‌بندی، میزان رم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی، NFC و نسخه‌‌ی اندروید نصب‌شده روی آن‌ها با می‌گردد. تراشه‌ی قدرتمند اسنپدراگون ۷۱۰ و تفاوت‌هایی در بخش دوربین مانند استفاده از OIS و زبان طراحی محبوب بازار، از نوکیا ایکس ۷ گوشی کاملا متفاوتی درمقایسه‌با نوکیا ۷ پلاس ساخته است. نوکیا میان‌رده‌ی دیگری نیز با نام نوکیا ۷.۱ با طراحی تقریبا مشابه و سخت‌افزار ضعیف‌تر روانه‌ی بازار کرده است؛ اما نوکیا ۸.۱ را می‌توان بهترین میان‌رده‌ی نوکیا دانست.


گفتنی است نوکیا ایکس ۷ را فروشگاه بنگ‌گود برای بررسی دراختیار دیجیتال مارک قرار داده است.

طراحی

گوشی‌های برند نوکیا در زمان حمکرانی خود بر بازار، همواره الگوی کیفیت برای دیگر سازندگان بودند. اچ‌ام‌دی پس از احیای دوباره‌ی این برند، باردیگر کیفیت ساخت و القای حس کیفیت را به‌عنوان اصلی مهم مدنظر قرار داده است؛ ازاین‌رو در اولین استفاده از نوکیا ایکس ۷، حس پرمیوم‌بودن و کیفیت به خوبی به کاربر منتقل می‌شود. برخلاف نسل گذشته که استفاده از فلز در دستورکار بود، اچ‌ام‌دی در گوشی‌‌های جدیدش به پنل‌های شیشه‌ای روی آورده و شیشه‌ای مقاوم با نام Dinorex را برای این گوشی در نظر گرفته است. این شیشه ساخته‌ی کمپانی ژاپنی Nippon Electric Glass یا NEG است. درباره‌ی برتری یا ضعف این شیشه دربرابر رقیب قدرتمندش، یعنی گوریلا گلس کرنینیگ، نمی‌توان سخنی گفت.

نوکیا ایکس 7 / Nokia X7 / نوکیا 8.1

فریم فلزی دستگاه بافت ماتی دارد که با ماشین‌کاری نوار براقی به‌زیبایی روی آن ایجاد شده که نوار اطراف نوکیا ۷ پلاس را به ذهن ما تداعی کرد. این فریم از آلومینیوم ۶۰۰۰ ساخته شده است. نوکیا ایکس ۷ با پیروی از ترند سال ۲۰۱۸ بازار، یعنی بریدگی بزرگی در بالای نمایشگر، عرضه شده است. با‌توجه‌به اینکه حسگر خاصی به‌جز حسگرهای معمول در این بخش استفاده نشده، نمونه‌های با بریدگی قطره‌ای را زیباتر و هوشمندانه‌تر می‌دانیم. بیش از ۸۱ درصد از جلوِ گوشی را نمایشگر پوشانده که برای محصولی میان‌رده پذیرفتنی است؛ اما بهترین چیزی نیست که تاکنون در این بازار دیده‌ایم. تکرار دوباره‌ی NOKIA در پشت‌وجلوِ گوشی، تمرکز اچ‌ام‌دی روی ترویج نام این برند را نشان می‌دهد.

نوکیا ایکس 7 / Nokia X7 / نوکیا 8.1

وقتی به پشت نوکیا ایکس ۷ نگاه می‌کنید، چینش عمودی دوربین و نام زایس شما را به یاد گوشی‌های دو سال گذشته‌ی نوکیا می‌اندازد. بیرون‌زدگی دوربین زیاد است؛ اما خوشبختانه در مرکز گوشی قرار دارد. وزن ۱۸۰ گرمی برای نوکیا ایکس ۷ مناسب است؛ به‌طوری‌که نه به حس پرمیوم‌بودن دستگاه لطمه‌ای می‌زند و نه خستگی دست را در پی دارد. نوکیا ایکس ۷ گوشی لغزنده‌ای است؛ ولی لغزنده‌ترین گوشی شیشه‌ای آزمایش‌شده‌ی ما نبود. قاب شفاف موجود در دستگاه خیال شما را از یافت‌نشدن قاب محافظ برای نوکیا ایکس ۷ در بازار تاحدودی راحت خواهد کرد.

متأسفانه در نوکیا ایکس ۷، از مقاومت دربرابر نفوذ آب و چراغ اعلان خبری نیست؛ اما خبر خوشحال‌کننده وجود جک ۳.۵ میلی‌متری صدا و درگاه USB نوع C در این گوشی است. کلیدهای پاور و تغییر حجم صدا محل مناسبی دارند. این کلیدها با وجود ارتفاع کم،‌ کلیک‌پذیری خوبی دارند. انگشت کاربر بدون کشیدن یا خم‌شدن به‌خوبی روی حسگر اثرانگشت پشت دستگاه می‌نشیند. سرعت و دقت این حسگر را کاملا رضایت‌بخش ارزیابی کردیم. درمجموع، نوکیا ایکس ۷ یا همان نوکیا ۸.۱ را گوشی زیبا و باکیفیتی می‌دانیم که به برخی مؤلفه‌های طراحی پیشینیان خود وفادار مانده است.

نمایشگر و قابلیت‌های صوتی

نمایشگر کشیده و بزرگ ۶.۱۸ اینچی نوکیا X7 طبق انتظار و استاندارد بازار رزولوشنی معادل ۲۲۸۰ در ۱۰۸۹ پیکسل دارد. رزولوشن FHD+ در نمایشگری با این ابعاد و نسبت تصویر ۱۸.۷ به ۹ تراکم ۴۲۰ پیکسل در هر اینچ را به‌دنبال دارد. ما در دیجیتال مارک، چنین تراکم پیکسلی را برای محصولی میان‌رده کاملا ایده‌آل می‌دانیم؛ زیرا تصاویر و متون در چنین نمایشگری به‌اندازه‌ی کافی شارپ به‌نظر می‌رسند. هر دو گوشی نوکیا ۸.۱ و ۷.۱ به نمایشگرهایی با فناوری PureDisplay مجهز شده‌اند. بهبود گسترده‌ی دینامیکی و جزئیات و ارائه‌ی تصاویر شارپ‌تر از ویژگی‌های این فناوری ذکر شده است. خوشبختانه این دو میان‌رده‌ی جدید نوکیا از HDR10 نیز پشتیبانی می‌کنند که در کمتر گوشی میان‌رده‌ای شاهد آن بوده‌ایم.

نوکیا ایکس 7 / Nokia X7 / نوکیا 8.1

نوکیا در آزمایش‌های روشنایی ما که با دو الگوی ۵۰ و ۱۰۰ درصد سفید و مشکی انجام می‌شود، نسبتا موفق عمل کرد؛ اما نمایش رنگ مشکی فاصله‌ی زیادی با بهترین‌های بازار دارد. روشنایی حداکثر در حالت دستی و خودکار به‌ترتیب ۴۳۰ (۴۴۱ برای الگوی ۱۰۰ درصد سفید) و ۵۱۰ نیت (۵۳۰ نیت برای الگوی ۱۰۰ درصد سفید) به‌دست آمد. متأسفانه حداقل روشنایی نمایشگر نزدیک به ۳ برابر نوکیا ۷ پلاس و برابر ۵.۸ نیت است. بیشترین کنتراست Native در حالت دستی و برابر ۱۲۵ به‌دست آمد که در بازاری که میان‌رده‌های سامسونگ حضور دارند، نتیجه‌ی درخشانی محسوب نمی‌شود.

عملکرد نمایشگر محصولات میان‌رده و اقتصادی
محصول / پارامترهاحداقل روشناییحداکثر روشنایی دستیحداکثر روشنایی خودکارنسبت کنتراست Nativeخطای رنگی میانگین
سفیدمشکیسفیدمشکیسفیدحالت استاندارددقیق‌ترین حالت
نوکیا X7۵.۸۳.۴۴۳۰۴.۴۶۵۳۰۱۲۵۱.۶۵.۴ (Dynamic)
ردمی نوت ۷۰.۶۴.۲۴۱۰۴.۲۴۱۰۹۷.۷۶.۴۳.۴ (Standard)
نوا ۳۰.۷۵۲.۷۳۵۰۲.۹۵۳۲۵۱۳۰۸.۵۴.۸ (Normal Mode)
گلکسی A7 2018۳۰۶۰۶۰۹۶۰۱۰.۱۱.۹ (AMOLED Photo)
موتو X4۵۳.۹۲۴۰۰۵.۵۵۲۰۱۰۲۵.۲۵.۲ (Standard Mode)
نوکیا ۶.۱۱.۴۴.۴۴۰۴۴.۱۲۴۰۹۲۶.۴۶.۴
نوکیا ۷ پلاس۲.۱۳.۳۳۳۶۲.۸۷۲۴۱۱۰۱۴.۶۴.۶
ردمی نوت ۵۰.۸۷۲.۹۵۳۶۷۳۳۷۲۱۲۴.۴۴.۳۴ (Standard Mode)
ردمی نوت ۵ پلاس۰.۸۳۳.۲۳۷۷۴.۵۲۴۰۵۱۲۴۴.۷۴.۲ (Standard Mode)
آنر ۹ لایت۱.۸۳.۰۲۳۵۲۳.۰۲۳۵۲۱۱۶.۶۶.۹۶.۹
هواوی Y7 پرایم ۲۰۱۸۱.۶۲.۰۲۳۱۰۲.۰۲۳۱۰۱۵۳.۵۸.۵۸.۵
نوا ۳e۱.۴۲۳.۰۳۳۲۵۳.۰۳۳۲۵۱۰۷۴.۸۴.۸
اکسپریا XA2 اولترا۴.۸۲۴.۷۵۶۰۳۴.۷۵۶۰۳۱۲۷۵.۷۳.۸ (Standard Mode)
اکسپریا XA2۳.۴۲۴.۲۶۴۸۲۴.۲۶۴۸۲۱۱۳۶.۴۴.۱ (Standard Mode)
ردمی نوت ۵A۱.۲۳.۴۵۳۹۱۳.۵۰۴۰۰۱۱۶
آنر ۷X۲.۶۶۲.۰۴۲۹۰۲.۰۹۲۹۲۱۴۲
پی اسمارت۲.۴۳۳.۹۴۵۲۲۳.۹۵۵۲۲۱۳۲۵.۶۵.۶
ذن‌فون مکس پلاس۶.۵۳.۵۸۳۷۸۳.۲۳۳۵۴۱۰۵.۶
اکسپریا XA1 اولترا۲۳.۳۳.۹۵۴۷۰۳.۹۶۴۷۰۱۱۸
گلکسی A8 پلاس ۲۰۱۸۲.۵۳۰۵۶۸۰۷۹۵
گلکسی A8 2018۲.۶۰۰۵۷۰۰۷۶۳
آنر ۹۲.۴۸۳.۸۷۴۷۹۳.۸۷۴۸۰۱۲۴
میت ۱۰ لایت۲.۴۲۱.۹۲۲۷۹۱.۹۲۲۸۳۱۴۷
اکسپریا XA1 پلاس۳۲۳.۵۲۴۳۲۳.۶۱۴۴۳۱۲۲

پس از به‌روزرسانی به اندروید پای اضافه‌شدن حالت‌های تصویر به تنظیمات نمایشگر را شاهد بودیم که به قرار زیر هستند:

  • Dynamic: حالت پیش‌فرض با پوشش ۱۰۰ و ۹۹.۳ درصد فضاهای sRGB و P3
  • Vivid: حالتی کاملا منطبق بر فضای گسترده DCI P3 برای ارائه‌ی رنگ‌های اشباع
  • Cinema: دقیق‌ترین حالت در فضای DCI P3
  • Basic: دقیق‌ترین حالت برای فضای sRGB و منطبق بر این فضای رنگی

نوکیا ازنظر دقت رنگ و پوشش آن‌ها کاملا موفق است و یکی از میان‌رده‌های بررسی‌شده‌ی برتر تا‌به‌امروز در دیجیتال مارک است. علاوه‌بر پوشش نزدیک به ۱۰۰ درصدی فضای sRGB و فضای گسترده‌ی DCI P3 دقت این نمایشگر در ارائه‌ی رنگ‌ها نیز درخورتوجه است. دو حالت Cinema و Basic به‌ترتیب در فضاهای رنگی DCI P3 و sRGB با خطای ۱.۶ ما را شگفت‌زده کردند. علاوه‌برآن، حداکثر خطاها و میانگین آن‌ها به‌شکل شایسته‌ای در تمام حالت کنترل می‌شود. تعادل رنگ سفید در دو حالت Dynamic و Vivid همانند بسیاری از نمونه‌های بازار به‌سمت آبی گرایش دارد؛ اما دو حالت Basic و Cinema رنگ سفید تقریبا نزدیک به معیار نمایش می‌دهند.

خوانایی نمایشگر نوکیا ایکس ۷ در زیر نور آفتاب و فضاهای پرنور به‌خوبی میان‌رده‌های سامسونگ نیست؛ با‌این‌حال افزایش روشنایی در حالت خودکار، استفاده از گوشی در این حالت را به مشکلی جدی تبدیل نمی‌کند. امکان پنهان‌سازی بریدگی نمایشگر در بخش Status Bar Style وجود دارد و Eye Protection Mode نیز برای کاهش نور آبی نمایشگر در رابط کاربری تعبیه شده است.

اسپیکر تکی زیر دستگاه حجم مناسبی دارد؛ اما اعواج (Distortion) در حجم صدای زیاد تشخیص‌دادنی است. اسپیکر نوکیا ایکس ۷ با بهترین محصول تجربه‌شده در دنیای میان‌رده‌ها فاصله دارد؛ اما هنوز استانداردهای این بازه‌ی قیمت را دارد. درصورتی‌که حجم صدا را در حد معقولی نگاه دارید، شفافیت صدا رضایتتان را جلب خواهد کرد. خوشبختانه مشکلی از بابت کاهش حجم صدای خروجی ازطریق هدفون‌های مختلف حس نکردیم. گردش در تنظیمات گوشی برای یافتن بهبود صدا و شخصی‌سازی آن به در بسته خواهد خورد؛ پس، خود را برای آن آماده کنید.

رابط کاربری

نوکیا ایکس ۷ برخلاف نسخه‌ی جهانی این گوشی، یعنی نوکیا ۸.۱، از اندروید وان بی‌بهره است و اچ‌ام‌دی به رابط کاربری شخصی‌سازی‌شده‌ای شبیه به اندروید خالص اکتفا کرده است. نبود صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها از همان ابتدای کار احساس می‌شود و متأسفانه امکان اضافه‌کردن آن نیز وجود ندارد. آیکون‌های دایره‌ای ما را به‌یاد اندروید خالص می‌اندازد؛ اما اپلیکیشن‌های گوگل به‌صورت پیش‌فرض غایب هستند. البته تمام این اپ‌ها ازطریق App Market نصب‌شدنی هستند و مشکلی از این بابت وجود نخواهد داشت؛ ولی همچنان رام‌های چینی را ازنظر تجربه‌ی کاربری و مشکلات پیش‌بینی‌نشده یک پله پایین‌تر از رام‌های جهانی می‌دانیم. برای مثال، می‌توان به‌مشکل‌برخوردن دانلود برخی اپلیکیشن‌های گوگل‌پلی اشاره کرد. نوکیا ایکس ۷ به‌صورت پیش‌فرض با اندروید اوریو روانه‌‌ی بازار شده است؛ اما خبر خوش این است نوکیا ایکس ۷ در طول بررسی، به‌روزرسانی اندروید پای را نیز دریافت کرد.

رابط کاربری نوکیا X7

پنل اعلان‌ها شباهت زیادی به اندروید خالص دارد و برای نمایش کامل به سوایپ نیاز دارد. تنظیم خودکار نور نمایشگر در این بخش به‌چشم نمی‌خورد و هر صفحه ۹ آیکون میان‌بر را دراختیار شما قرار می‌دهد. صفحه‌ی اپلیکیشن‌های اخیر نیز به فرم جدید افقی اندروید پای تغییر یافته است و برای استفاده از قابلیت Split screen و دسترسی به اطلاعات اپلیکیشن باید از آیکون بالای هر کارت استفاده کنید. ژست‌های حرکتی ناوبری در نوکیا ایکس ۷ به‌شکل ساده‌ای اجرا شده؛ به‌طوری‌که پایین صفحه به سه ناحیه‌ی مساوی تقسیم شده و سوایپ به‌سمت بالا از هرکدام یکی از نقش‌های بازگشت و هوم و اپلیکیشن‌های اخیر را ایفا می‌کند. ما استفاده از سبک جدید ناوبری دوکلیده‌ی اندروید پای را درمقایسه‌با این روش راحت‌تر می‌دانیم.

نوکیا ایکس 7 / Nokia X7 / نوکیا 8.1

طراحی مینیمال و ساده‌ی رابط کاربری نوکیا علاقه‌مندان اندروید خالص را راضی خواهد کرد. خوشبختانه امکان تغییر آیکون‌ها و دریافت پوسته (Theme) در این رابط کاربری وجود دارد. استفاده از حسگر اثرانگشت برای نمایش اعلان‌ها و سوایپ به‌سمت پایین در صفحه‌‌ی اصلی رابط کاربری برای این کار درکنار خاموش‌کردن نمایشگر با دوبار ضربه به نوار اعلان‌ها یا نوار ناوبری مواردی هستند که حضور آن‌‌ها در این رابط کاربری خوشحال‌کننده است. اگر بازی با گوشی موبایل یکی از سرگرمی‌های شما محسوب می‌شوید، قابلیت Game Assistant علاوه‌بر بهینه‌سازی عملکرد دستگاه، امکانات متنوعی برای کنترل اعلان‌ها و تماس‌ها و مواردی ازاین‌دست به شما می‌دهد.

رابط کاربری نوکیا X7

قابلیت‌هایی مانند App Twins برای استفاده‌ی هم‌زمان از چند اکانت برای پیام‌رسان‌ها، داک شناور موسوم به AIl Floating Touch برای دسترسی به اپلیکیشن‌های پرکابرد و شخصی‌سازی آن برای ناوبری دیگر مواردی هستند که در رابط کاربری نوکیا ایکس ۷ به‌چشم می‌خورند. تشخیص چهره (Face Unlock) در نوکیا ایکس ۷ را دوربین سلفی و الگوریتم‌ نرم‌افزاری انجام می‌دهد. این قابلیت در محیط‌های تاریک کاربردی نیست و ازنظر امنیت چند پله پایین‌تر از حسگر اثرانگشت قرار می‌گیرد. سرعت بازگشایی قفل گوشی به‌وسیله‌ی تشخیص چهره متوسط ارزیابی می‌شود. اچ‌ام‌دی قابلیتی برای بازگشایی قفل گوشی بدون فشردن کلید در این رابط کاربری گنجانده است؛ به این صورت که کاربر با برداشتن گوشی و نگاه‌کردن به آن در زمان خاموش‌بودن نمایشگر می‌تواند قفل گوشی را بازکند.

دوربین

شاید روی کاغذ حسگرهای استفاده‌‌شده در دوربین نوکیا ۸.۱ مشابه با نوکیا ۷ پلاس باشد؛ اما تفاوت‌های اساسی بین این دو گوشی ازنظر دوربین وجود دارد. باردیگر چینش دوگانه‌ی دوربین‌های ۱۲ و ۱۳ مگاپیکسلی را در پشت گوشی شاهد هستیم؛ با این تفاوت که دوربین ۱۳ مگاپیکسلی برای ثبت عمق تصویر به‌کار می‌رود. خوشبختانه دوربین ۱۲ مگاپیکسلی و اصلی نوکیا ایکس ۷ به لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) برای عملکرد بهتر دوربین در عکاسی شبانه و فیلم‌برداری مجهز شده است. سازنده لنزی عریض (۸۰ درجه‌ی میدان‌دید) با گشودگی f/1.8 برای حسگری با پیکسل‌های ۱.۴ میکرونی در نظر گرفته است؛ از‌این‌رو، انتظار عملکردی مناسب‌‌‌تر از نسل گذشته در فضاهای کم‌نور را می‌توان متصور شد.

نوکیا ایکس 7 / Nokia X7 / نوکیا 8.1

نوکیا در گوشی جدیدش از حسگر IMX363 بهره گرفته که ازنظر مشخصات، شباهت بسیار زیادی به IMX362 به‌کاررفته در نوکیا ۷ پلاس دارد. حسگر دوربین سلفی نیز از نوع S5k3L6 و ساخت سامسونگ است. همکاری HMD و زایس اپتیکس همچنان به‌قوت خود باقی است و در میان‌رده‌ی جدید نوکیا نیز نقش‌بستن نام این برند خوش‌نام به‌چشم می‌خورد. دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی میان‌رده‌ی جدید برند نوکیا با پیسکل‌های ۰.۹ میکرونی به لنزی با f/2.0 مجهز شده است. طبق ادعای هواوی، ترکیب ۴ پیکسل و تولید یک پیکسل عکاسی در محیط‌های کم‌نور با این دوربین را ساده‌تر از گذشته کرده است. برخلاف دوربین پشتی که به فوکوس خودکار دوال‌پیکسل با تشخیص فاز مجهز شده، دوربینی با فوکوس ثابت برای جلوِ دستگاه تعبیه شده است.

نوکیا ایکس 7 / Nokia X7 / نوکیا 8.1

رابط کاربری دوربین در نوکیا ایکس ۷ ساده طراحی شده است؛ با‌این‌حال برخی موارد گاهی آزاردهنده می‌شود؛ مانند فعال‌کردن Scene Detection و HDR Support که تنها از صفحه‌ی تنظیمات انجام می‌گیرد. Scene Detection به‌کمک هوش مصنوعی و تشخیص صحنه و سوژه‌ی عکاسی مؤلفه‌های عکاسی را تنظیم می‌کند. سوایپ به‌سمت بالا و پایین کار جابه‌جایی در بین دوربین‌های اصلی و سلفی را انجام نمی‌دهد؛ باوجوداین، سوایپ به طرفین حالت‌های مختلف عکاسی و فیلم‌برداری را دردسترس شما قرار می‌دهد:

  • Square: ثبت تصاویر مربعی برای شبکه‌های اجتماعی
  • Panorama: ثبت تصویر پانوراما
  • Live Bokeh: ثبت تصاویر با افکت بوکه تغییردادنی
  • Pro: تغییر دستی مؤلفه‌های دخیل در عکاسی مانند ISO و تعادل رنگ‌سفید
  • Photo: حالت پیش‌فرض عکاسی
  • Video: فیلم‌برداری با رزولوشن‌های HD و FHD و UHD
  • Slow-motion: ضبط ویدئوهایی با نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه
  • Time-lapsed: ضبط ویدئوهای تایم‌لپس

عکس‌های گرفته‌شده در طول روز ازنظر جزئیات در سطحی پذیرفتنی قرار دارند؛ اما انتظار اسکپوژر بهتری از این دوربین داشتیم. ثبت رنگ‌ها در عکس‌ها با تمرکز بر حفظ طبیعی‌بودن آن انجام می‌شود و اغراق چندانی در آن ها به‌چشم نمی‌خورد. گوشی نویز تصاویر در طول روز را به‌خوبی کنترل می‌کند و حتی در آسمان آبی (رنگ یکپارچه) نیز نویز چندانی مشاهده نمی‌شود. فعال‌بودن HDR را برای بهبود عملکرد دوربین در بخش گستره‌ی دینامیکی توصیه می‌کنیم؛ هرچند بدون فعال‌بودن آن نیز تصاویر گرفته‌شده برای محصولی میان‌رده کاملا امیدوارکننده است. ازنظر سرعت فوکوس نیز نوکیا ایکس ۷ نمره‌ی قبولی را از ما دریافت می‌کند.

مقایسه‌ی HDR روشن و خاموش

Nokia X7 HDR off

HDR off

Nokia X7 HDR on

HDR on


مقایسه‌ی حالت عکاسی عادی و AI

Nokia X7 HDR off

AI off

Nokia X7 AI on

AI on


حالت Scene Detection به‌نوعی نقش حالت AI را ایفا می‌کند و همان‌طورکه در نمونه‌تصاویر نیز دیده می‌شود، تاحدی تعادل رنگ‌ سفید را تحت‌تأثیر قرار داده است و تأثیر نه‌چندان محسوسی بر گستره‌ی دینامیکی می‌گذارد. در حالت پرتره نیز، تشخیص سوژه از پس‌زمینه به‌شکل مقبولی اجرا می‌شود؛ اما هنوز نقص‌های رایج در بخش‌های دشواری مانند موها دیده می‌شود. همچنین، در دوربین سلفی عمق‌سنجی کاملا به‌صورت نرم‌افزاری انجام می‌شود و عملکرد نوکیا ایکس ۷ در عکاسی پرتره پذیرفتنی است. فرانوردهی (Overexposure) در برخی از عکس‌های سلفی گرفته‌شده مشهود بود؛ اما ازنظر جزئیات و رنگ‌ها نوکیا ایکس ۷ بازهم موفق عمل می‌کند.

گالری نمونه‌عکس‌های نوکیا X7

عکس‌های گرفته‌شده در شب نویز چندانی ندارند؛ ولی جزئیات ثبت‌شده در آن‌ها را تنها می‌توان متوسط ارزیابی کرد. متأسفانه حالتی اختصاصی برای عکاسی شب در نوکیا ایکس ۷ تعبیه نشده است؛ از‌این‌رو، روشنایی تصاویر کمی پایین‌تر از نمونه‌های دارای آن است. روشنایی به‌اندازه‌ای کم نیست که آن را ضعف بزرگ بدانیم. دوربین این میان‌رده‌ی جدید نوکیا در ثبت رنگ‌ها در فضاهای تاریک عملکرد مناسبی دارد و نزدیکی سوژه با منبع نور عکس‌هایی باکیفیت در شب را به‌ارمغان می‌آورد.

بازده و عملکرد

نوکیا X7 نخستین دستگاه میان‌رده با پردازنده‌ی اسنپدراگون ۷۱۰ به‌حساب می‌آید که دیجیتال مارک برای بررسی دراختیار دارد. همچنین، نخستین SoC کوالکام از سری ۷۰۰ است که در می۲۰۱۸ معرفی شد. سری اسنپدراگون ۷xx جایی بین سری میان‌رده‌ی ۶۰۰ و خانواده‌ی پرچم‌دار ۸۰۰ قرار می‌گیرد. علاوه‌بر موضوع یادشده، تراشه‌ی توانمند اسنپدراگون ۷۱۰ نخستین محصول میان‌رده‌ی شرکت سازنده با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری به‌شمار می‌رود. 

پردازنده‌‌های میان‌رده و قدرتمند کوالکام
مشخصات / پردازندهاسنپدراگون ۷۱۰اسنپدراگون ۶۶۰
CPU۲ هسته‌ی ۲.۲ گیگاهرتزی Kryo 360 Gold
۶ هسته‌ی ۱.۷ گیگاهرتزی Kryo 360 Silver
۴ هسته‌ی ۲.۲ گیگاهرتزی Kryo 260 Gold
۴ هسته‌ی ۱.۸ گیگاهرتزی Kryo 260 Silver
GPUآدرنو ۶۱۶آدرنو ۵۱۲
DSPهگزاگون ۶۸۵هگزاگون ۶۸۰
ISPاسپکترا ۲۵۰اسپکترا ۱۶۰
کنترلر حافظهحافظه‌ی رم ۱۶ بیتی LPDDR4X دو کاناله
فرکانس ۱۸۶۶ مگاهرتز
حافظه‌ی رم ۱۶ بیتی LPDDR4 دو کاناله
فرکانس ۱۸۶۶ مگاهرتز
مودماسنپدراگون X15 LTE
Cat. 15/13
دانلود: ۸۰۰ مگابیت‌برثانیه
آپلود: ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه
اسنپدراگون X12 LTE
Cat. 12/13
دانلود: ۶۰۰ مگابیت‌برثانیه
آپلود: ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه
ان‌کُد/دی‌کُد۴K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه، ۱۰۸۰p با نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه
پایپ‌لاین ۱۰ بیتی HDR
۴K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه، ۱۰۸۰p با نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه
فرآیند تولید۱۰ نانومتری۱۴ نانومتری

اسنپدراگون ۷۱۰ از ۸ هسته‌ی اختصاصی کوالکام شامل ۲ هسته‌ی ۲.۲ گیگاهرتزی Kryo 360 Gold درکنار ۶ هسته‌ی ۱.۷ گیگاهرتزی Kryo 360 Silver به‌عنوان پردازنده‌ی مرکزی استفاده می‌کند. این هسته‌ها به‌ترتیب برمبنای هسته‌های Cortex A75 و Cortex A55 توسعه داده شده‌‌اند. توان پردازش گرافیکی اسنپدراگون ۷۱۰ را ماژول آدرنو ۶۱۶ برعهده دارد و مودم X15 LTE امکان اتصال Cat 15/13 را با سرعت دانلود و آپلود ۸۰۰ و ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه دراختیار کاربر می‌‌گذارد. شرکت سازنده از موتور چندهسته‌ای هوش مصنوعی نیز سخن به‌میان آورده که درمقایسه‌با نسل گذشته، بهبودی دوبرابری در کاربری‌های AI روی دستگاه ایجاد خواهد کرد. 

نوکیا ایکس 7 / Nokia X7 / نوکیا 8.1

فنلاندی‌ها نوکیا X7 را در سه‌ نسخه‌‌ی ۶۴ / ۴ و ۶۴ / ۶ و ۱۲۸ / ۶ گیگابایت روانه‌ی بازار کرده‌اند. ما نسخه‌ی ۶۴ گیگابایتی آن با ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم LPDDR4X را برای بررسی دراختیار داریم؛ بنابراین براساس تجربیات قبلی، تصور می‌کنیم چنین حافظه‌‌‌ای مدت‌ها تجربه‌ی چندوظیفگی مطلوبی ارائه دهد. بنچمارک Androbench نشان می‌دهد با کنارگذاشتن نوا ۳، میان‌رده‌ی نوکیا از سایر دستگاه‌هایی که تاکنون بررسی کرده‌ایم، سرعت بسیار سریع‌تری دارد.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده
مدل‌ها / عملکردنرخ خواندن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ خواندن تصادفی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن تصادفی
(مگابایت‌برثانیه)
نوکیا X7۲۹۱.۰۲۰۸.۳۵۸۴.۲۱۱۷.۰۶
ردمی نوت ۷۲۷۳.۶۵۱۱۹.۹۹۴۹.۶۶۱۵.۸۶
نوا ۳۸۷۹.۸۳۱۷۶.۵۳۱۵۰.۵۳۱۵۷.۷۶
گلکسی A7 2018۲۹۴.۷۱۱۰۲.۸۲۷۲.۷۸۱۵.۲۵
موتو ایکس ۴۲۶۹.۱۲۰۲.۳۸۶۵.۳۹۸۰.۴۳
نوکیا ۶.۱۲۷۷.۰۴۱۱۶.۳۹۴۱.۸۴۱۵.۰۲
نوکیا ۷ پلاس۲۷۶.۱۸۲۰۲.۵۵۵۵.۵۴۱۷.۶۴
ردمی ۵ پلاس۲۸۰.۵۲۲۱۱.۴۱۶۰.۰۷۱۷.۷۹
ردمی نوت ۵۲۵۲.۴۱‍‍۱۲۶.۲۴۷.۰۱۱۳.۷۹
آنر ۹ لایت۲۶۷.۵۴۱۳۰.۷۱۶۷.۹۵۶۵.۰۷
وای ۷ پرایم ۲۰۱۸۲۶۱.۲۳۱۱۹.۵۲۳۶.۴۵۸.۵۱
نوا ۳e۲۹۶.۲۱۲۰۱.۶۶۴۳.۸۷۲.۶۱
اکسپریا ایکس ای ۲ اولترا۲۸۷.۵۵۱۴۱.۲۴۷۶.۲۹۱۰.۱۵
اکسپریا ایکس ای ۲۲۶۷.۹۳۱۲۷.۸۵۴۳.۷۶۱۳.۱۷
شیائومی ردمی نوت ۵A۲۶۳.۶۲۷۹.۸۹۵۷.۱۴۹.۶۹
آنر ۷ ایکس۲۹۵.۸۶۱۹۲.۳۸۵۷.۸۲۲۵.۴۸
پی اسمارت۲۶۶.۸۱۳۲.۰۲۷۱.۹۶۲۰.۵۴
ذن‌فون مکس پلاس۲۶۹.۶۸۷۲.۱۹۳۶.۸۲۱۰.۵
اکسپریا ایکس‌ ای وان اولترا۲۶۲.۸۴۸۵.۳۹۴۲.۳۷۱۲.۱۹
گلکسی ای ۸ پلاس۲۹۲.۲۱۹۹.۱۳۷۱.۳۵۹.۳۱
گلکسی ای ۸۲۹۹.۲۶۸۶.۶۷۸.۲۸۱۰.۱۳
آنر ۹۲۸۱.۷۲۹۷.۷۱۲۸.۳۸۱۳.۸۵

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را دیجیتال مارک اجرا کرده است.

کوالکام ادعا می‌کند اسنپدراگون ۷۱۰ درمقایسه‌با برادرش، اسنپدراگون ۶۶۰، در عملکرد CPU و GPU به‌ترتیب ۲۰ و ۳۵ درصد بهتر عمل می‌کند و به‌لطف مودم پیشرفته‌ترش، ۳۰ درصد در اتصال اینترنت سریع‌تر است. حال، باید دید تراشه‌ی میانی این شرکت در دنیای واقعی چه عملکردی از خود به‌جا می‌گذارد. برای پی‌بردن به واقعیت، آزمون‌های متداول دیجیتال مارک را روی گوشی میان‌رده‌ی نوکیا X7 اجرا می‌کنیم.

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده
محصول / بنچمارکAnTutu 7/6۳DMark

PCMark
Work 2.0

GeekBench 4GFXBench
IceStorm
Unlimited
Sling Shot Extreme – OpenGLOverall / Web Browsing Single / MultiAztec Ruins Vulkan – Normal Tier / OffscreenManhattan 3.1 / OffScreen Car Chase / OffScreenT-Rex / OffScreen
نوکیا X7۱۷۰۳۲۹
۲۸۸۶۰۱۸۳۵۶۶۳۱
۶۳۶۴
۱۸۴۰
۵۹۰۰
۱۲FPS
۱۳FPS
۲۲FPS
۲۳FPS
۱۲FPS
۱۳FPS
۵۷FPS
۶۶FPS
ردمی نوت ۷ ۱۴۰۶۹۵
۲۶۲۵۷۱۳۳۱۶۳۴۱
۵۹۰۱
۱۶۲۸
۵۸۱۱
۷FPS
۸FPS
۱۳FPS
۱۵FPS
۷.۷FPS
۹.۱FPS
۴۴FPS
۵۰FPS
نوا ۳۱۹۸۳۸۲
۳۰۹۲۴۲۷۹۷۷۳۷۵
۷۸۲۹
۱۸۸۲
۶۴۲۰
۱۵FPS
۲۱FPS
۳۱FPS
۳۲FPS
۱۹FPS
۲۱FPS
۶۰FPS
۱۲۳FPS
گلکسی A7 2018 ۱۲۱۳۶۱
۱۵۱۴۶۷۳۸۵۴۴۳
۵۳۴۱
۱۵۱۴
۴۱۳۷
۴.۵FPS
۴.۹FPS
۹.۴FPS
۱۰FPS
۵.۷FPS
۶.۳FPS
۲۹FPS
۳۲FPS
موتو ایکس ۴۸۹۳۸۸
۷۰۰۱۹
۱۶۷۷۸۸۲۶۵۰۵۹
۵۴۳۸
۸۳۳
۴۱۰۸
۵.۵FPS
۵.۱FPS
۱۰FPS
۹.۶FPS
۵.۸FPS
۵.۳FPS
۳۱FPS
۲۹FPS
نوکیا ۶.۱۸۴۲۴۴
۷۱۳۷۸
۱۶۰۶۸۴۸۵۵
۴۹۲۳
۸۸۱
۴۲۳۰
۱۰FPS
۹.۶FPS
۵.۹FPS
۵.۵FPS
۳۰FPS
۳۰FPS
نوکیا ۷ پلاس۱۳۴۸۲۴
۱۱۵۷۱۳
۲۶۱۴۲۶۱۰۳
۵۶۰۲
۱۶۵۰
۵۸۲۶
۱۴FPS
۱۵FPS
۸.۵FPS
۹FPS
۴۷FPS
۵۰FPS
ردمی ۵ پلاس۷۶۵۴۶
۶۰۰۸۷
۱۳۶۴۱۴۸۹۹
۵۱۴۰
۸۷۰
۳۸۷۱
۶.۲FPS
۶.۴FPS
۳.۴FPS
۳.۵FPS
۱۷FPS
۲۳FPS
ردمی نوت ۵۱۱۴۴۵۳
۹۱۸۵۹
۱۹۷۶۹۵۶۰۲
۵۳۰۰
۱۳۴۰
۴۹۴۰
۹.۷FPS
۱۰FPS
۶.0FPS
۶.۳FPS
۳۴FPS
۳۵FPS
آنر ۹ لایت۸۹۰۶۲
۵۰۴۱۲
۸۱۱۵۵۰۵۳
۵۸۹۳
۹۳۳
۳۷۰۹
۵.۴FPS
۵.۴FPS
۳.۲FPS
۳.۲FPS
۱۹FPS
۱۹FPS
هواوی وای ۷ پرایم ۲۰۱۸ ۵۹۷۸۹
۴۵۸۱۵
۵۸۴۶۳۹۷۰
۴۴۸۸
۶۷۱
۲۸۰۱
۱۰FPS
۴.۶FPS
۵.۳FPS
۲.۵FPS
۲۶FPS
۱۶FPS
هواوی نوا ۳e۸۸۱۳۰
۷۰۱۷۹
۱۱۹۱۶۴۹۰۷
۵۱۶۵
۹۲۷
۳۶۹۲
۵.۳FPS
۵.۱FPS
۳.۱FPS
۳.۲FPS
۱۹FPS
۱۹FPS
اکسپریا XA2 اولترا۸۸۸۷۶
۷۰۰۷۹
۱۶۹۶۷۵۱۶۷
۵۳۸۷
۸۵۱
۴۱۸۶
۱۰.0FPS
۹.۷FPS
۶.0FPS
۵.۵FPS
۳۱FPS
۲۹FPS
اکسپریا XA2۸۹۳۶۵
۷۰۸۱۸
۱۶۴۹۳۴۹۳۶
۵۲۷۶
۸۵۵
۴۱۴۵
۱۰.0FPS
۹.۷FPS
۵.۹FPS
۵.۵FPS
۳۱FPS
۲۹FPS
ردمی نوت ۵A ۴۳۲۵۷
۳۴۸۱۷
۶۲۹۵۳۳۴۶
۴۱۳۳
۶۷۹
۱۸۹۱
Not SupportedNot Supported۱۴FPS
۷.۷FPS
آنر ۷X۷۱۳۰۸
۵۲۲۳۳
۱۱۱۳۱۴۸۸۸
۵۰۷۳
۹۰۴
۳۳۷۱
۴.۳FPS
۴.۳FPS
۲.۷FPS
۲.۶FPS
۱۶FPS
۱۶FPS
هواوی پی اسمارت۸۷۷۴۷
۶۶۲۹۳
۱۲۴۸۴۴۹۱۰
۵۰۳۴
۹۳۹
۳۶۸۴
۵.۴FPS
۵.۴FPS
۳.۲FPS
۳.۲FPS
۱۹FPS
۱۹FPS
میت ۱۰ لایت
۶۱۹۹۷
۱۰۰۶۲۴۹۳۰
۵۲۴۳
۸۷۰
۳۲۶۷
۴.۸FPS
۴.۸FPS
۲.۹FPS
۲.۹FPS
۱۷FPS
۱۷FPS
گلکسی A8 پلاس
۷۶۹۸۲
۱۴۰۹۱۴۸۵۹
۴۸۰۸
۱۵۰۰
۴۲۱۳
۹.۶FPS
۹.۹FPS
۵.۸FPS
۶.0FPS
۳۱FPS
۳۳FPS
گلکسی A8
۷۶۵۴۳
۱۴۲۶۱۴۹۷۲
۵۰۵۵
۱۵۰۱
۴۱۷۵
۹.۵FPS
۹.۹FPS
۵.۸FPS
۶.0FPS
۳۱FPS
۳۳FPS

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را دیجیتال مارک اجرا کرده است.

نوکیا ایکس ۷ به‌لطف پردازنده‌ی اسنپدراگون ۷۱۰ درمقایسه‌با دستگا‌هی مانند ردمی نوت ۷ با پردازنده‌ی اسنپدراگون ۶۶۰، برتری‌های جزئی و چنددرصدی را به‌نمایش می‌گذارد؛ اما نباید از رقیبی همچون نوا ۳ با قیمت حدودی یکسان و پردازنده‌ی بسیار قدرتمند کرین ۹۷۰ چشم‌پوشی کرد. درهرصورت، نوکیا ایکس ۷ همانند بسیاری دیگر از دستگاه‌های میان‌رده‌ی امروزی، در اغلب کاربری‌ها عملکردی نرم و روان و عاری از هرگونه لگ یا کُندی به‌نمایش می‌گذارد. برتری میان‌رده‌ی فنلاندی‌ها را باید در نسخه‌ی اندروید وان آن موسوم به نوکیا ۸.۱ دانست.

باتری

نوکیا X7 برای تأمین انرژی موردنیاز به باتری ۳،۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی اتکا دارد که با‌توجه‌به باتری ۴،۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی رقیبی همچون ردمی نوت ۷، ظرفیت متوسطی به‌حساب می‌آید؛ اما فراموش نکنیم ظرفیت فقط یکی از عوامل تأثیرگذار بر شارژدهی گوشی است و شاخصه‌های دیگری همچون پردازنده و نمایشگر و بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری نیز نقشی مهم در‌این‌زمینه دارند. حال، باید دید میان‌رده‌ی نوکیا در عمل چه نمایشی از خود به‌جا می‌گذارد.

نوکیا ایکس 7 / Nokia X7 / نوکیا 8.1

مطابق روال متداول در بررسی‌های دیجیتال مارک، ابتدا ویدئویی با رزولوشن HD را در شرایطی روی نوکیا ایکس ۷ اجرا کردیم که روشنایی نمایشگر ۲۰۰ نیت بود و تمامی اتصالات بی‌سیم درکنار خروجی صدای اسپیکر قطع شده بودند. میان‌رده‌ی فنلاندی‌ها در این وضعیت، ۱۱ ساعت و ۶ دقیقه شارژدهی داشت که عملکرد رضایت‌بخشی به‌حساب می‌آید.

محصول / آزمایشنمایشگرباتریویدیو GFXBench
Manhattan 3.1
PCMark
Work 2.0
GeekBench
ابعاد و رزولوشنمیلی‌آمپرساعتساعتBattery LifeTime
(min)
LongTerm Performance
(Frame)
ساعتامتیاز
مدت‌زمان
نوکیا X7۶.۱۸ اینچ
۲۲۸۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۵۰۰۱۱:۰۶۳۶۵.۶۱۳۵۰۸:۳۱۵۳۴۴
۸:۴۹
ردمی نوت ۷۶.۳ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰۱۲:۳۰۳۷۴.۵۷۸۲.۹۹:۵۱۴۰۳۸
۷:۰۸
نوا ۳۶.۳ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۷۵۰۱۱:۴۰FailedFailed۹:۲۱۲۵۵۶
۴:۴۶
گلکسی ای ۷ ۲۰۱۸۶.۰ اینچ
۲۲۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۳۰۰۱۴:۱۷۳۴۹.۱۲۴۰.۹۷:۵۳۳۷۷۳
۵:۲۷
موتورولا موتو ایکس ۴۵.۲ اینچ
۱۹۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۰۰۰۱۱:۰۷۳۱۳.۶۶۳۹.۶۱۰:۵۳۳۸۵۱
۸:۱۱
نوکیا ۶.۱۵.۵ اینچ
۱۹۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۰۰۰۱۰:۱۸۳۲۰.۷۶۲۶.۸۷:۴۴۳۰۰۵
۶:۴۰
نوکیا ۷ پلاس۶.۰ اینچ
۲۱۶۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۸۰۰۱۲:۳۵۳۳۸.۸۸۴۸.۶۱۱:۱۹۳۹۵۳
۷:۰۸
ردمی ۵ پلاس۵.۹۹ اینچ
۲۱۶۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰۱۳:۳۲۶۵۳.۱۳۸۱.۰۱۲:۳۸۵۲۵۱
۱۲:۰۰
ردمی نوت ۵۵.۹۹ اینچ
۲۱۶۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰۱۵:۲۸۵۵۵.۱۶۰۱.۰۱۳:۵۹۶۰۵۳
۱۱:۰۶
آنر ۹ لایت۵.۶۵ اینچ
۲۱۶۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۰۰۰۸:۲۰۲۶۴.۰۳۱۷.۵۶:۱۲۳۲۷۴
۶:۳۹
هواوی Y7 پرایم ۲۰۱۸۵.۹۹ اینچ
۱۴۴۰ × ۷۲۰ پیکسل
۳۰۰۰۷:۰۸۲۹۳.۷۶۴۶.۶۵:۴۸۲۳۹۹
۷:۲۲
هواوی نوا ۳e۵.۸۴ اینچ
۲۲۸۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۰۰۰۹:۲۰۲۸۳.۶۳۳۰.۴۵:۲۳۳۲۵۰
۶:۱۴
سونی اکسپریا XA2 اولترا۶.۰ اینچ
۱۹۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۵۸۰۱۲:۳۰۳۶۲.۰۶۴۵.۲۸:۲۰۴۶۹۰
۱۰:۴۳
سونی اکسپریا XA2۵.۲ اینچ
۱۹۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۳۰۰۱۱:۰۶۳۵۸.۳۶۴۷.۹۸:۱۹۴۷۰۱
۹:۰۵
شیائومی ردمی نوت ۵A۵.۵ اینچ
۱۲۸۰ × ۷۲۰ پیکسل
۳۰۸۰۷:۱۰Not SupportedNot Supported۷:۳۲
آنر ۷X۵.۹۳ اینچ
۲۱۶۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۳۴۰۹:۰۷۲۸۸.۲۲۲۶.۱۶:۵۸
هواوی پی اسمارت۵.۶۵ اینچ
۲۱۶۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۰۰۰۹:۱۰۳۳۶.۸۳۱۴.۲۵:۲۰
ایسوس ذن‌فون مکس پلاس۵.۷ اینچ
۲۱۶۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۱۳۰۱۱:۱۴۳۵۳.۹۲۷۱.۰۹:۰۰
سونی اکسپریا XA1‌ اولترا۶.۰ اینچ
۱۹۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۲۷۰۰۱۱:۰۷۳۴۹.۳۴۰۹.۰Failed
هواوی میت ۱۰ لایت۵.۹ اینچ
۲۱۶۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۳۴۰۹:۰۵۳۰۶.۸۲۵۲.۰۵:۳۸. —
سامسونگ گلکسی A8 پلاس۶.۰ اینچ
۲۲۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۵۰۰۱۶:۳۵۵۱۴.۶۲۵۴.۰۹:۵۲
سامسونگ گلکسی A8۵.۶ اینچ
۲۲۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۰۰۰۱۴:۱۰۳۸۶.۵۲۴۵.۲۷:۳۲

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را دیجیتال مارک اجرا کرده است.

پردازنده‌ی بهینه و قدرتمند اسنپدراگون ۷۱۰ باعث می‌شود نوکیا X7 در آزمون‌های CPU و GPUمحور گیک‌بنچ و GFXBench نتایج درخشانی ثبت کند. درحقیقت، آزمون گرافیکی GFXBench نشان می‌دهد گوشی فنلاندی‌ها در سطح پرچم‌داران ظاهر می‌شود. نکته‌ی درخورتوجه‌ به عملکرد فوق‌العاده پایدار و دمای پایین نوکیا ایکس ۷ در طول اجرای آزمون ۳۰ مرحله‌ای GFXBench بازمی‌گردد که در نمودارهای زیر مشاهده می‌کنید:

آزمون باتری GFXBench روی گوشی نوکیا X7

X7 در آزمون PCMark که استفاده‌ی روزمره شامل وب‌گردی و پخش فیلم است، با ثبت زمان ۸ ساعت و ۳۱ دقیقه نوید شارژدهی یک‌روزه یا حتی بیش را به کاربر می‌دهد. شارژر موجود در جعبه‌ی نوکیا ایکس ۷ از نوع سریع با توان ۱۸ واتی است و براساس ادعای شرکت سازنده، می‌تواند در ۳۰ دقیقه آن را ۵۰ درصد شارژ کند.

جمع‌بندی

نوکیا ایکس ۷ در القای حس پرمیوم‌بودن به کاربر موفق است؛ با‌این‌حال دیدن بریدگی بزرگ در بالای نمایشگر با گذر بیش از یک سال هنوز آزاردهنده است. فقدان گواهی مقاومت دربرابر نفوذ آب و گردوغبار هنوز در محصولات نوکیا به‌چشم می‌خورد. نمایشگر نوکیا ایکس ۷ چه ازنظر روشنایی و چه ازنظر ارائه‌ی رنگ‌ها یکی از میان‌رده‌های برتر بازار است.

نوکیا ایکس 7 / Nokia X7 / نوکیا 8.1

استفاده از تراشه‌ی اسنپدراگون ۷۱۰ از نوکیا ایکس ۷ میان‌رده‌ی قدرتمند و سریعی ساخته که ترکیب آن با اندروید وان و رابط کاربری اختصاصی این شرکت لذت‌بخش است. البته رام چینی نوکیا ایکس ۷ ازنظر باگ‌ کمی آزاردهنده است. این مسئله باعث می‌شود خرید نسخه‌ی جهانی یا همان نوکیا ۸.۱ را توصیه کنیم. پایداری عمکلرد نوکیا ایکس ۷ ما را به تعجب واداشت؛ اما دراین‌بین از شارژدهی راضی‌کننده‌ی باتری نیز نباید گذشت.

درمجموع، دوربین نوکیا ایکس ۷ به‌ویژه در عکاسی در روز موفق عمل می‌کند. عکس‌هایی باجزئیات و رنگ‌های طبیعی و نویز کم از ویژگی‌‌های این دوربین است. درپایان، باید بگوییم نوکیا ایکس ۷ جانشین شایسته‌ای برای نوکیا ۷ پلاس به‌عنوان میان‌رده‌ای محبوب است و اچ‌ام‌دی با کمی دقت در ساخته‌های بعدی می‌تواند سهم‌خواهی بیشتری از بازار کند.

شما کاربران محترم می‌توانید گوشی نوکیا X7 را از فروشگاه اینترنتی بنگ‌گود بخرید.

نکات مثبت

  • شارژدهی مناسب باتری
  •  عملکرد و سرعت مناسب گوشی 
  • دوربین با عملکرد کلی مناسب در روز و شب
  • نمایشگر روشن با دقت رنگ چشمگیر

نکات منفی

  • رام چینی و مشکلات آن
  • کیفیت و حجم صدای کمتر اسپیکر درمقایسه‌با رقبا
  • حداقل روشنایی نامناسب نمایشگر

این مطالب صرفا از سایت zoomit کپی برداری شده است و جنبه اموزشی دارد



کلیدواژه : بررسی تخصصی لپ تاپجعبه گشایی لپ تاپدیجیتال مارکدیجیتال مارک برترین فروشگاه اینترنتیفروش لپ تاپقروشگاه اینترنتینقد و بررسی لپ تاپ
admin
ارسال دیدگاه