بررسی هوای Y7p – دیجیتال مارک در دیجیتال مارک

«هواوی Y7p» یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده‌ی هواوی به حساب می‌آید که اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی معرفی شد. این گوشی در برخی از بازارها با نام Y7p و در برخی دیگر با نام «پی ۴۰ لایت ای» (P40 Lite E) عرضه می‌شود، البته از نظر قیمت و مشخصات سخت‌افزاری، شباهت زیادی به سری پرچم‌دار P40 ندارد؛ بنابراین هواوی آن را در بیشتر کشورهای جهان (از جمله ایران) با نام Y7p عرضه می‌کند.

پنل پشت هواوی Y7p

پیش از آنکه بررسی هواوی Y7p را آغاز کنیم، نگاهی به مشخصات فنی این گوشی می‌اندازیم:

مشخصات فنی هواوی Y7p
بدنهپلاستیکی با محافظ شیشه‌ای نمایشگر
نمایشگر۶٫۳۹ اینچ IPS LCD با وضوح ۱۵۶۰ × ۷۲۰ پیکسل
پردازندهکرین ۷۱۰F با ۴ هسته‌ی ۲٫۲ گیگاهرتزی Cortex-A73 و ۴ هسته‌ی ۱٫۷ گیگاهرتزی Cortex-A53، گرافیک Mali-G51 MP4
رم۴ گیگابایت
حافظه۶۴ گیگابایت با امکان ارتقا ازطریق درگاه microSD
دوربین پشتدوربین سه‌گانه شامل ۴۸ مگاپیکسلی اصلی، ۸ مگاپیکسلی اولتراواید و ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق
دوربین جلودوربین تکی ۸ مگاپیکسلی
باتری۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعت با شارژر ۱۰ واتی
سیستم‌عاملاندروید ۹ پای بدون سرویس‌های گوگل
ابعاد۸٫۱ × ۷۶٫۱ × ۱۵۹٫۸ میلی‌متر
وزن۱۷۶ گرم

همان‌طور که در جدول بالا می‌بینید، Y7p با اینکه قیمتی مشابه گوشی‌های اندرویدی پایین‌رده دارد، ولی از نظر مشخصات فنی، با گوشی‌های میان‌رده رقابت می‌کند. برای نمونه می‌توانیم به نمایشگر عریض با حاشیه‌های کم، دوربین سه‌گانه با ماژول اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، چهار گیگابایت رم و باتری حجیمِ ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی اشاره کنیم؛ البته باید در سمت دیگر، قدرت تراشه و نبود سرویس‌های گوگل را هم در نظر بگیریم.

آیا گوشی هواوی وای ۷ پی انتخاب هوشمندانه‌ای در این بازه‌ی قیمتی محسوب می‌شود یا خیر؛ سوالی که قصد داریم در مقاله‌ی پیش‌رو پاسخ دهیم. با دیجیتال مارک در بررسی هواوی Y7p همراه شوید. برای اطلاع از قیمت گوشی موبایل و فروشندگان، اطلاعات فنی و به‌روزترین قیمت گوشی ‌های سامسونگ، قیمت آیفون، قیمت گوشی هواوی و قیمت گوشی شیائومی و گوشی نوکیا از بخش محصولات دیجیتال مارک استفاده کنید. 

جعبه‌گشایی هواوی Y7P

طراحی و کیفیت ساخت

بررسی میان‌رده‌ی جدید هواوی را از بدنه‌ی آن آغاز می‌کنیم. پیش از هر چیز باید بدانید که هواوی Y7p در دو رنگ به‌فروش می‌رسد: مشکلی و آبی «آرورا». رنگ مشکلی گوشی کاملا مشکی است و با تغییر زاویه نور می‌توانید رنگین‌کمان خفیفی را روی آن ببینید. ولی رنگ آبی آرورا (آرورا به‌معنی شفق قطبی)، با تغییر زاویه‌ی نور، طیف رنگ آبی تا سبز را با جذابیت زیادی منعکس می‌کند.

نمایشگر هواوی Y7p

انتخاب رنگ امری کاملا سلیقه‌ای به‌شمار می‌آید؛ رنگ مشکی، سنگین است و جلب‌توجه نمی‌کند. همیشه هم گوشی‌های مشکی‌ طرفداران خاص خودشان را دارند. در سمت دیگر، رنگ آبی جلوه‌ی زیادی دارد و اگر می‌خواهید همه را جذب زیبایی گوشی خود کنید، باید به سراغ این رنگ بروید. هواوی Y7p با بدنه‌ای بزرگ و نمایشگری عریض، فقط ۱۷۶ گرم وزن دارد؛ بنابراین جزو گوشی‌های سبک محسوب می‌شود. به‌لطف توزیع مناسب وزن در بدنه، گوشی کاملا ارگونومیک است و با یک دست هم می‌توانید کم‌وبیش با آن کار کنید.

نخستین باری که گوشی را در دست می‌گیرید، به احتمال زیاد تصور می‌کنید که هواوی Y7p هم مثل گوشی‌های گران‌قیمت از چارچوب فلزی با روکش‌های شیشه‌ای ساخته شده است؛ اما هم بدنه، هم قاب پشت گوشی از پلاستیک ساخته شده‌‌اند. البته برخلاف اکثر گوشی‌های اقتصادی بازار که از بدنه‌ای با پلاستیک بی‌کیفیت بهره می‌برند، هواوی برای ساخت Y7p، خساست به خرج نداده و از مواد اولیه باکیفیتی استفاده کرده است.

پنل پشت هواوی Y7p

در بخش جلویی وای ۷ پی، نمایشگر کشیده‌ی ۶٫۳۹ اینچی با حاشیه‌هایی باریک به‌چشم می‌خورد که بیش از ۸۲ درصد از کل فضای جلوی گوشی را دراختیار دارد. به‌جای بریدگی‌های آشنای نمایشگر، دوربین سلفی Y7p درون حفره‌ای در گوشه‌ی سمت چپ نمایشگر دیده می‌شود. این نمایشگر که هواوی آن را Punch FullView Display می‌نامد، معمولا روی گوشی‌های رده‌بالا مثل «هواوی نوا ۵» پیدا می‌شود؛ چراکه تولید آن هزینه‌ی زیادی دارد. هواوی هیچ صحبتی در مورد جنس شیشه روی نمایشگر نمی‌کند و مشخص نیست که نمایشگر Y7p از شیشه‌های مقاوم شرکت گوریلا گلس بهره می‌برد یا خیر؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که حتما برای گوشی خود یک محافظ نمایشگر تهیه کنید.

در نمای پشتی گوشی، سه دوربین به‌صورت عمودی در گوشه‌ی سمت چپ قرار گرفته‌اند که دوربین اصلی، دوربین واید و دوربین تشخیص عمق را شامل می‌شود. فلش LED و نوشته «دوربین سه‌تایی ۴۸ مگاپیکسلی» هم در زیر این سه دوربین قرار دارند. درکنار این سه دوربین، حسگر اثرانگشت Y7p قرار دارد. باتوجه‌به بدنه‌ی عریض گوشی، انتظار داشتیم که حسگر اثرانگشت کمی پایین‌تر باشد تا ارگونومی بهتری داشته باشد؛ اما سرعت و دقت حسگر اثر انگشت وای ۷ پی کاملا رضایتمان را جلب کرد.

در نظر داشته باشید که قاب پشت گوشی استعداد زیادی در نشان‌دادن اثرانگشت و چربی دست دارد و مقاومت زیادی هم در برابر خط و خش ندارد؛ بنابراین اگر زیبایی گوشی برایتان مهم است، پیشنهاد می‌کنیم که از محافظ ژله‌ای موجود در جعبه‌ی گوشی استفاده کنید.

روی لبه سمت راست، کلید پاور و کلیدهای کنترل صدا قرار دارد. کلیدها کمی سفت هستند، ولی در عوض وقتی گوشی را در جیبتان قرار دهید، به‌صورت تصادفی فشرده نمی‌شوند. در سمت دیگر و روی لبه‌ی سمت چپ، شکاف کارت حافظه و سیم‌کارت تعبیه شده است. خوشبختانه، این شکاف می‌تواند دو سیم‌کارت و یک کارت حافظه را به‌صورت هم‌زمان در خود جای‌ دهد. در شرایطی که اکثر گوشی‌ها از شکاف سیم‌کارت دوم برای کارت حافظه هم استفاده می‌کنند، این موضوع یکی از برتری‌های Y7p در مقایسه با گوشی‌های هم قیمت آن محسوب می‌شود.

روی لبه‌ی بالایی، میکروفن دوم قرار دارد و لبه‌ی پایینی هم از جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون، میکروفن اصلی، اسپیکر و درگاه USB میزبانی می‌کند؛ البته کمی جای تأسف دارد که هواوی برای گوشی جدید خود، درگاه منسوخ‌شده microUSB را در نظر گرفته است.

نمایشگر و اسپیکر

وای ۷ پی همانند نسخه‌ی معمولی و پرایم به نمایشگر HD+ مجهز شده است؛ اما در این گوشی روزلوشن ۱۵۶۰ × ۷۲۰ پیکسل و نمایشگر کشیده‌تر و کمی بزرگ‌تر شده است. پنل نمایشگر ۶٫۳۹ اینچی این گوشی از نوع IPS LCD بوده و به‌جای بریدگی در بالا، حفره‌ای در سمت چپ آن برای دوربین سلفی درنظر گرفته شده است. تراکم ۲۶۹ پیکسل در هر اینچ برای یک گوشی ۶.۴ اینچی پایین‌تر از مقداری است که تصاویر شارپی را به نمایش بگذارد؛ این مسئله را در دو گوشی دیگر سری Y7 نیز دیده بودیم.

روشنایی نمایشگر هیچگاه نقطه‌ی قوتی برای میان‌رده‌ها و گوشی‌های اقتصادی هواوی نبوده است. روشنایی حداکثر نمایشگر در حالت آزمایش با الگوی ۵۰ و ۱۰۰ درصد سفید به ترتیب ۲۸۵ و ۳۰۲ نیت است. با درنظرگرفتن روشنایی ۲.۶ نیتی رنگ مشکی کنتراست Native چیزی در حدود ۱۱۰ محاسبه می‌شود. این روشنایی خوانایی نمایشگر در زیر نور خورشید را چالش‌ برانگیز می‌کند؛ تنظیم خودکار نیز تأثیر در بیشینه‌ی روشنایی نمایشگر ندارد.

* تمامی نتایج جدول بالا را دیجیتال مارک با ابزاری مخصوص به‌‌دست آورده است.

روشنایی Y7p تا ۰.۲ نیت کاهش می‌یابد که عددی عالی برای یک گوشی محسوب می‌شود و کار با دستگاه در فضای تاریک را برای افراد حساس به روشنایی آسان‌تر می‌کند. در بخش تنظیمات نمایشگر خبری از شخصی‌سازی فضای رنگی نیست و تنها به انتخاب گزینه‌هایی چون Warm برای گرم‌تر کردن رنگ‌ها باید اکتفا کرد. انتظار زیادی از نظر طراوت و شادابی رنگ‌ها نباید از این گوشی اقتصادی داشت.

خطای نمایش رنگ ۵.۵ آن هم در فضای sRGB نتیجه‌ی خوبی به حساب نمی‌آید؛ البته تغییر حالت به Warm باعث بهبود وضعیت سردی رنگ‌ها، به‌خصوص سفید می‌شود و خطا را به ۴ کاهش می‌‌دهد. دمای رنگ میانگین برای سفید در آزمایش‌های ما در حالت عادی ۹۲۱۴ کلوین به دست آمد و انحراف شدید تعادل رنگ‌ها به سمت آبی نیز مشاهده شد بنابراین توصیه می‌کنیم که حالت Warm را برای بهبود وضعیت فعال کنید.

صفحه نمایش هواوی Y7p

اسپیکر تک‌کاناله‌ی هواوی Y7p در لبه‌ی پایین گوشی قرار دارد و مطابق انتظار چه از حیث بلندی صدا، چه شفافیت شایسته‌ی هیچ ستایشی نیست و در بهترین حالت، حتی برای محصولی در دسته‌ی میان‌رده، می‌توان متوسطِ رو‌به‌پایین دانست. از سوی دیگر، گوشی در پوشش فرکانس‌های زیر و میانی نیز چندان رضایت‌بخش عمل نمی‌کند. در هر صورت وجود درگاه جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون، اندکی از نارضایتی‌مان می‌کاهد.

نرم‌افزار و رابط کاربری

بی‌شک نرم‌افزار، بحث‌برانگیزترین بخش‌ از گوشی هوشمند Y7p محسوب می‌شود؛ محصولی اندرویدی که به‌واسطه‌ی تحریم‌های اعمال‌شده بر شرکت سازنده‌اش، نمی‌تواند سرویس‌های گوگل را دراختیار کاربر بگذارد. Y7p نخستین محصول HMS-محور هواوی است که به‌صورت رسمی در بازار کشورمان به‌فروش می‌رسد. HMS یا سرویس‌های موبایل هواوی خلأ سرویس‌های گوگل همچون فروشگاه پلی‌استور، موقعیت جغرافیایی و API اعلانیه‌ها را در گوشی اندروید Y7p پر می‌کنند.

نرم افزار هواوی Y7p

وای ۷ پی به‌صورت پیش‌فرض با سیستم‌عامل اندروید ۹ پای و رابط کاربری EMUI 9.1.1 به‌فروش می‌رسد. از جمله‌ی مهم‌ترین ویژگی‌های EMUI 9.1 می‌توان به فایل‌سیستم EROFS با افزایش ۲۰ درصدی نرخ خواندن تصادفی، ۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی اضافه‌تر نسبت به گذشته، امنیت بیشتر ازطریق ایزوله‌سازی حافظه‌ی read-only، قابلیت GPU Turbo 3.0 سازگار با ۲۵ بازی محبوب، کاهش ۱۰ درصدی مصرف انرژی پردازنده و بهینه‌سازی تجربه‌ی بازی مداوم اشاره کرد.

در نگاه نخست رابط کاربری گوشی هیچ با آنچه همواره با گوشی‌های هواوی تجربه کرده‌ایم، هیچ تفاوتی ندارد و همان حس‌وحال گذشته را به‌ارمغان می‌آورد. قابلیت‌های متنوع، ساختاری مشابه iOS و آیکن‌های رنگی EMUI بی‌تغییر مانده است؛ اما با کمی نگاهی جزئی‌تر، متوجهِ جایگزینی پلی‌استور با اپ‌گالری هواوی، کروم با مرورگر هواوی و حذف فولدر آشنای Google از صفحه‌ی هوم گوشی می‌شویم، درحالی‌که با سوایپ به راست نیز به‌جای گوگل فید، صفحه‌‌ای متفاوت با امکان نمایش تعداد قدم‌های کاربر، جدیدترین مخاطب‌ها و محتوای گالری، مخاطب‌های منتخب و کارت‌هایی همچون SmartCare برای نمایش مدت‌زمان استفاده از هر اپ ظاهر می‌شود.

رابط کاربری EMUI 9.1 هواوی

هواوی درکنار راهکار ناوبری قدیمی اندروید مبتنی‌بر سه کلید هوم، بازگشت و اپلیکیشن‌های اخیر، امکان استفاده از ژست‌های حرکتی را دراختیار کاربر می‌گذارد، بدین‌ترتیب که با سوایپ از کناره‌های نمایشگر، می‌توان به عقب بازگشت، با سوایپ از لبه‌ی پایین به‌سمت بالا، وارد صفحه‌ی هوم شد یا با مکثی کوتاه، به فهرستی افقی از اپلیکیشن‌های اجرا‌شده‌ دسترسی داشت و در نهایت برای دسترسی به منوی همبرگی اپلیکیشن‌ها نیز باید از کناره‌های بالایی نمایشگر سوایپ کرد. براثر فقدان دستیار دیجیتال گوگل، اکنون سوایپ به‌سمت بالا از گوشه‌های نمایشگر، حالت استفاده‌ی یک‌دستی (One-handed mode) را فعال می‌سازد.

پیش‌تر در مقاله‌‌ی جداگانه‌ای به‌صورت مفصل، عملکرد سرویس‌های موبایل هواوی (HMS) در سازگاری با اپلیکیشن‌های مختلف و وضعیت اپلیکیشن‌های مهم گوگل همچون گوگل مپ، یوتیوب، جیمیل و کروم به‌همراه اپ‌های محبوب ایرانی را روی گوشی Y7p بررسی کردیم. مطابق انتظار بسیاری از اپلیکیشن‌های گوگل کارکرد صحیحی روی Y7p ندارند؛ اما وضعیت در مورد اپ‌های دیگر چندان بغرنج نیست.

میزان سازگاری اپ‌ها و بازی‌های محبوب با HMS
نام نرم‌افزار یا بازیوضعیت اجرانام نرم‌افزار یا بازیوضعیت اجرا
گوگل‌مپاجرا می‌شود؛ اما امکان ورود به حساب‌کاربری گوگل یا ذخیره‌سازی موقعیت‌های دلخواه وجود نداردشیپوراجرا همراه‌با پیغام خطا و ناتوانی در شناسایی خودکار موقعیت کاربر
جیمیلصرفا اجرا می‌‌شود؛ اما امکان وارد‌شدن به حساب جیمیل وجود نداردآچارهاجرا می‌شود
گوگل‌کروماجرا می‌شود؛ اما امکان همگام‌سازی با حساب گوگل وجود ندارداستادکاراجرا می‌شود
یوتیوباجرا نمی‌شودهمراه مناجرا می‌شود
گوگل‌کیپاجرا نمی‌شودایرانسل مناجرا می‌شود
کیبورد گوگلاجرا می‌شودتقویم سیمرغاجرا می‌شود
تقویم گوگلاجرا نمی‌شودفیلیمواجرا می‌شود
گوگل‌درایواجرا نمی‌شودنماوااجرا می‌شود
گوگل‌ترنسلیتاجرا می‌شودماسکاجرا می‌شود
گوگل‌داکساجرا نمی‌شودکرفساجرا می‌شود
اوتلوکاجرا می‌شودقبضینواجرا همراه‌با پیغام خطای فقدان سرویس‌های گوگل
وان‌درایواجرا می‌شودلست‌پساجرا می‌شود
اسکایپاجرا می‌شودنواراجرا می‌شود
مایکروسافت اجاجرا می‌شودخلافیاجرا می‌شود
توییتراجرا می‌شودسینماتیکتاجرا می‌شود
اینستاگراماجرا می‌شودآپاجرا می‌شود
واتساپاجرا می‌شودتومناجرا می‌شود
تلگراماجرا می‌شودفون‌پیاجرا می‌شود
ترلواجرا همراه‌با پیغام خطا‌ی فقدان سرویس‌های گوگلهمراه‌کارتاجرا می‌شود
مایکروسافت تیمزاجرا همراه‌با پیغام خطای فقدان سرویس‌های گوگلهمراه بام ملیاجرا می‌شود
ویزاجرا می‌شودهمراه بانک سپهاجرا می‌شود
نشاناجرا می‌شودنوردوی‌پی‌اناجرا می‌شود
بلداجرا می‌شود۱.۱.۱.۱اجرا نمی‌شود
تپسیاجرا نشدشیر-ایتاجرا می‌شود
اسنپاجرا نشداسپاتیفایاجرا می‌شود
اسنپ‌مارکتاجرا همراه‌با پیغام خطای فقدان سرویس‌های گوگلآپاراتاجرا می‌شود
طاقچهاجرا همراه‌با پیغام خطای فقدان سرویس‌های گوگلVirtual Table Tennisاجرا همراه‌با پیغام خطای فقدان سرویس‌های گوگل
فیدیبواجرا می‌شودMad Skills Motocross 2اجرا همراه‌با پیغام خطای فقدان سرویس‌های گوگل
دیجی‌کالااجرا می‌شودClash of Clansاجرا می‌شود
MX Playerاجرا می‌شودQuiz of Kingsاجرا می‌شود
کافه‌بازاراجرا می‌شودآسفالت ۹ و ۸هر دو اجرا می‌شوند.
دیواراجرا می‌شودCall of Dutyاجرا می‌شود
ایوااجرا می‌شودتاپاجرا می‌شود
تلوبیوناجرا می‌شوداسنپ‌فوداجرا همراه‌با پیغام خطای فقدان سرویس‌های گوگل
ADMاجرا می‌شودRARاجرا می‌شود

روابط عمومی هواوی می‌گوید این شرکت در زمان فروش وای ۷ پی به‌صورت کامل خریدار را فقدان سرویس‌های گوگل آگاه می‌کند و برای اطمینان از رضایت کاربر، در صورت تمایل او، ۲۰۰ اپلیکیشن پرکاربرد روی گوشی نصب می‌شود. در هر صورت برای اطلاع از جزئیات مربوط به HMS و توضیحات روابط عمومی هواوی در مورد تلاش‌های این شرکت برای جلب‌توجه توسعه‌دهندگان ایرانی به پلتفرم HMS از شما دعوت می‌کنیم تا روی لینک زیر کلیک کنید. 

بررسی سازگاری اپلیکیشن ها با هواوی HMS


دوربین

مجموعه‌ی دوربین‌های پشتی وای ۷ پی، تفاوتی با نمونه‌های به‌کاررفته در وای ۹ اس یا حتی آنر ۹ ایکس ندارند. دوربین پشتی در گوشی اقتصادی هواوی از ترکیب ماژول اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، ماژول ۸ مگاپیکسلی با لنز اولتراواید و ماژول عمق‌سنج ۲ مگاپیکسلی بهره می‌برد؛ اما دوربین جلو به‌جای ماژول ۱۶ مگاپیکسلی به‌کاررفته در دو محصول دیگر، از حسگر کوچک‌ترِ ۸ مگاپیکسلی برای ثبت‌ عکس‌ها یا ویدئوهای سلفی استفاده می‌کند.

دوربین هواوی Y7p

نرم‌افزار دوربین وای ۷ پی تفاوتی با میان‌رده‌های دیگر هواوی ندارد؛ با اسکرول روی نوار باریکی می‌توان بین حالت‌های مختلف استفاده از دوربین شامل فیلم‌برداری (با وضوح حداکثری ۱۰۸۰p و نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه)، عکاسی خودکار، پرتره و البته حالت Night جابه‌جا شد؛ مهندسان هواوی حالت مجزایی برای پیاده‌سازی افکت بوکه روی سوژه‌های بی‌جان موسوم به Aperture نیز در نظر گرفته‌اند. با لمس آیکون More روی نوار یادشده می‌توان به تعدادی حالت دیگر، شامل عکاسی حرفه‌ای (با امکان تغییر سطح ایزو، نوردهی و سرعت شاتر)، HDR، اسلوموشن (با وضوح ۷۲۰p و نرخ ۴۸۰ یا ۱۲۰ فریم‌برثانیه) و تایم‌لپس دسترسی داشت.

در لبه‌ی انتهایی رابط کاربری دوربین وای ۷ پی، نوار دیگری با کلیدهای تنظیمات، هوش مصنوعی، فلش و HiVision‌ دیده می‌شود که مورد آخر برای تشخیص سوژه از غذا و کالری آن گرفته تا نقاشی‌های مشهور کاربرد دارد. براساس ادعای هواوی، الگوریتم AI می‌تواند بیش از ۲۲ دسته‌بندی و ۵۰۰ صحنه را به‌صورت بی‌درنگ شناسایی و پارامترهای عکاسی را به‌صورت خودکار تنظیم کند. با فعال‌بودن AI، وای ۷ پی تنها اجازه‌ی ثبت عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی را می‌دهد. براساس تجربه‌ی ما با روشن‌بودن AI، رنگ‌ها اندکی اشباع و گستره‌ی دینامیکی پایدارتر است.

عکس اولتراواید از روایت امام علی (ع) بر سردر پارک

عکس اولتراواید در طول روز

عکس واید از روایت امام علی (ع) بر سردر پارک

عکس واید در طول روز


عکس اولتراواید از بزرگراه و ساختمان‌های کنار آن در تاریکی

عکس اولتراواید در طول شب

عکس واید از بزرگراه و ساختمان‌های کنار آن در تاریکی

عکس واید در طول شب


دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی وای ۷ پی در پسِ لنزی با F/1.8 و فاقد لرزش‌گیر اپتیکال تصویر قرار دارد. مطابق انتظار، دوربین اصلی از فیلتر Quad Bayer برای تجمیع داده‌های هر ۴ پیکسل مجاور و ثبت عکس‌های ۱۲ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۱/۶ میکرومتری استفاده می‌کند. عکس‌های وای ۷ پی با دوربین اصلی را چه از حیث سطح جزئیات، چه گستره‌ی دینامیکی، می‌توان متوسط ارزیابی کرد و نمی‌توان آن‌ها را در ردیف بهترین‌های دسته‌ی میان‌رده دانست.

پنل پشت هواوی Y7p

دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی وای ۷ پی نور محیط را از لنزی با دیافراگم F/2.4 عبور می‌دهد. عکس‌های این دوربین به‌لحاظ گستره‌ی دینامیکی و سطح جزئیات، یک‌سروگردن از دوربین اصلی پایین‌تر هستند. عکس‌های پرتره‌ی وای ۷ پی با وضوح ۸ مگاپیکسلی ثبت می‌شوند و وظیفه‌ی سنجش عمق برای پیاده‌سازی بهتر افکت بوکه به‌کمک ماژول ۲ مگاپیکسلی صورت می‌گیرد.

عکس از تیر برق و شاخ و برگ درخت با حالت Photo گوشی Y7p

عکس در تاریکی با حالت Photo

عکس از تیر برق و شاخ و برگ درخت با حالت Night گوشی Y7p

عکس در تاریکی با حالت Night


وای ۷ پی از حالت Night با نوردهی تا ۶ ثانیه برای ثبت عکس‌های روشن‌تر با جزئیات بیشتر بهره می‌گیرد؛ اما عملکرد این الگوریتم اندکی ناپایدار است. عکس‌های شبِ وای ۷ پی گاهی روشن و با جزئیات مناسب هستند، گاهی به‌شدت سافت از کار درمی‌آیند و گاهی نیز شاهد شارپ‌شدن بیش‌از‌حد سوژه هستیم؛ اما در مجموع گستره‌ی دینامیکی عکس‌ها نسبت به‌ حالت Photo بهبود می‌یابد. دوربین اولتراواید از حالت Night بهره‌ای نمی‌برد و مطابق انتظار در تاریکی عکس‌های ناامیدکنند‌ه‌ای تولید می‌کند.

هواوی می‌توانست به‌جای استفاده از ماژول‌های ناکارآمدی همچون دوربین اولتراواید و دوربین تشخیص عمق، هزینه‌ی مازاد را صرف بخش‌های دیگر گوشی کند یا حتی دوربین اصلی بهتری در محصول اقتصادی‌اش به‌کار گیرد.

دوربین ۸ مگاپیکسلی سلفی، نور را از دریچه‌ی لنزی با دیافراگم F/2.0 جذب می‌کند. مادامی‌که نور کافی وجود داشته باشد، عکس‌های سلفی Y7p برای اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی مناسب خواهند بود؛ اما بی‌شک در زمینه‌ی سطح جزئیات و گستره‌ی دینامیکی، نمی‌توان آن‌ها را شگفت‌انگیز دانست. 

دوربین سلفی هواوی Y7p

کارایی و عملکرد

از سال گذشته تاکنون بسیاری از مدل‌های مقرون‌به‌صرفه‌ی گروه هواوی به‌‌دلیل تحریم‌های آمریکا، در بازارهای جهانی با پردازنده‌ی Kirin 710F روانه‌ی بازار شده‌اند، این موضوع حتی در مورد مدل HMS-محور Y7p نیز صدق می‌‌کند. متأسفانه در وب‌سایت HISILICON، زیرمجموعه‌ی هواوی و سازنده‌ی تراشه‌های سری Kirin، هیچ اطلاعاتی درباره‌ی کرین ۷۱۰F دردسترس نیست؛ اما ظاهرا برخلاف آنچه نام پردازنده القا می‌کند، کرین ۷۱۰F نسخه‌ای ارتقا‌یافته از کرین ۷۱۰ به‌حساب نمی‌آید و تنها تفاوت آن با مدل یادشده به استفاده از راهکار FCCSP (بسته‌بندی در مقیاس تراشه‌ی Flip Chip) برای بسته‌بندی ماژول‌های پردازنده بازمی‌گردد و در حقیقت پسوند F نیز از نام همین راهکار گرفته شده است.

نمایشگر هواوی Y7p

برخلاف پردازنده‌ای همچون اسنپدراگون ۷۱۰ که از هسته‌های قدرتمند‌ترِ A75 و A55 بهره می‌برد، Kirin 710F از ترکیب ۴ هسته‌ی ۲.۲ گیگاهرتزی A73 با ۴ هسته‌ی ۱.۷ گیگاهرتزی A53 به‌عنوان پردازنده‌ی مرکزی استفاده می‌کند. پردازنده‌ی کرین ۷۱۰F برای پردازش‌های گرافیکی نیز از ماژول Mali G51 MP4 کمک می‌گیرد. مشخصات یادشده برای محصولی که جزو دسته‌ی اقتصادی به‌حساب می‌آید، کافی به‌نظر می‌رسد؛ اما بی‌شک بهترین انتخاب ممکن نیست.

کرین ۷۱۰F‌ در برابر رقبا
پارامترها ٫ پردازندهاسنپدراگون ۶۶۵کرین ۷۱۰Fاسنپدراگون ۷۱۰اکسینوس ۹۶۱۱
CPU۴ هسته‌ی Kryo 260 Gold مبتنی بر A73 با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتز
۴ هسته‌ی Kryo 260 Silver مبتنی بر A53 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز
۴ هسته‌ی Cortex A73 با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز
۴ هسته‌ی Cortex A53 با فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز
۲ هسته‌ی Kryo 360 Gold مبتنی بر A75 با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز
۶ هسته‌ی Kryo 360 Silver مبتنی بر A55 با فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز
۴ هسته‌ی Cortex A73 با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز
۴ هسته‌ی Cortex A53 با فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز
GPUآدرنو ۶۱۰آرم Mali-G51 MP4آدرنو ۶۱۶آرم Mali-G72 MP3
حافظه‌ی رم

۲ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X با فرکانس ۱۸۶۶ مگاهرتز

۲ کانال ۱۶ بیتی
LPDDR4

۲ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X با فرکانس ۱۸۶۶ مگاهرتز
پهنای باند ۱۳.۹۱ گیگابایت‌برثانیه
۴ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X با فرکانس ۱۶۰۰ مگاهرتز
رابط حافظه‌ی ذخیره‌سازیUFS 2.1UFS 2.1UFS 2.1UFS 2.1, eMMC 5.1
ان‌کُد ٫ دی‌کُدان‌کُد ۲۱۶۰p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه
دی‌کُد ۲۱۶۰p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه
ان‌کُد ۱۰۸۰p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه
دی‌کُد ۱۰۸۰p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه
ان‌کُد ۲۱۶۰p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه
دی‌کُد ۲۱۶۰p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه
ان‌کُد ۲۱۶۰p با نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه
دی‌کُد ۲۱۶۰p با نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه
مودماسنپدراگون X12
LTE Cat.12٫۱۳
دانلود ۶۰۰ مگابیت‌برثانیه
آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه
LTE Cat.12٫۱۳
دانلود ۶۰۰ مگابیت‌برثانیه
آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه
اسنپدراگون X15
LTE Cat.15٫۱۳
دانلود ۸۰۰ مگابیت‌برثانیه
آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه
LTE Cat.12٫۱۳
دانلود ۶۰۰ مگابیت‌برثانیه
آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه
NPUکوالکام AI Engine نسل سومکوالکام AI Engine نسل سوم
فرایند ساخت۱۱ نانومتری۱۲ نانومتری۱۰ نانومتری۱۰ نانومتری

هواوی گوشی هوشمند Y9p را تنها در یک نسخه با رم ۴ گیگابایتی و حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۶۴ گیگابابایتی به‌فروش می‌رساند. بدین‌ترتیب در کاربری‌های روزمره می‌توان انتظار چندوظیفگی نسبتا رضایت‌بخشی را این گوشی هوشمند داشت؛ اما چنانچه ۶۴ گیگابایت برای شما کافی نیست، می‌توانید از درگاه microSD مشترک با سیمکارت دوم برای ارتقا حافظه‌ استفاده کنید.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده
مدل‌ها ٫ عملکردنرخ خواندن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن ترتیبی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ خواندن تصادفی
(مگابایت‌برثانیه)
نرخ نوشتن تصادفی
(مگابایت‌برثانیه)
هواوی Y7p۲۹۰٫‌۶۵۲۰۹٫۵۹۴۸٫۸۱۴۴٫۹۳
هواوی Y9s۸۱۶٫۹۴۱۹۳٫۲۳۱۴۲٫۸۳۱۵۳٫۸۵
گلکسی A51۴۹۵٫۸۳۱۸۱٫۳۵۱۱۳٫۸۸۱۱۳٫۹۷
آنر ۹X۸۱۴٫۳۹۱۹۵٫۴۱۵۳٫۰۹۱۵۶٫۴۹
Y9 پرایم ۲۰۱۹۲۸۱٫۰۱۱۹۹٫۰۸۴۵٫۵۴۷۶٫۴۷
موتورولا وان اکشن۴۹۹٫۲۴۱۹۰٫۰۳۱۱۱٫۱۲۱۲۹٫۲۲
می ۹ لایت۴۳۰٫۲۸۲۴۹٫۳۷۱۱۳٫۶۱۱۲۲٫۲۷
شاهین ۲۲۹۶٫۹۵۱۹۰٫۳۷۸۹٫۵۶۲۰٫۷
گلکسی A70۵۰۳٫۳۲۱۹۳٫۰۲۱۳۱٫۰۷۲۲٫۱
ردمی نوت ۸ پرو۵۲۵٫۲۱۱۹۵٫۹۷۱۴۹٫۳۵۱۷۲٫۴۳
ردمی نوت ۸۳۰۲٫۴۷۲۳۷٫۸۱۵۹٫۷۳۱۱۴٫۲۳
شیائومی می ای ۳۵۰۶٫۸۱۱۹۱٫۰۴۱۲۶٫۴۸۱۰۳٫۲۴
شیائومی Mi 9 SE۴۸۵٫۲۷۱۸۴٫۶۴۱۱۸٫۳۲۶٫۹
سامسونگ گلکسی A50۴۹۴٫۸۱۹۲٫۵۵۱۰۳٫۵۲۱۸٫۹۶
سامسونگ گلکسی M30۲۸۰٫۳۵۱۰۱٫۴۶۶۴٫۸۹۶۱٫۲
سامسونگ گلکسی M20۳۰۹٫۹۷۱۴۳٫۶۶۷٫۷۷۴۵٫۴۷

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را دیجیتال مارک اجرا کرده است.

وضوح HD نمایشگر Y7p در بنچمارک‌های گرافیکی Onscreen به عملکرد گرافیکی بهتر این گوشی هوشمند در مقایسه با محصولات دیگر گروه هواوی با پردازنده‌ی کرین ۷۱۰ نظیر Y9s ،Y9 Prime یا آنر ۹X می‌انجامد؛ اما با تمرکز بر عملکرد CPU اختلاف‌ها کاهش می‌یابد. حالت Performance کماکان در منوی تنظیمات باتری به‌چشم می‌خورد؛ حالتی که به‌گفته‌ی هواوی با چشم‌پوشی از افزایش مصرف انرژی، تمام توان پردازنده را به‌کار می‌گیرد. در جدول زیر نتیجه‌ی فعال‌سازی این حالت آمده است.

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده
محصول ٫ بنچمارکAnTutu 8۳DMark

PCMark
Work 2.0

GeekBench 5GFXBench
IceStorm
Unlimited
Sling Shot Extreme Overall ٫ Web Browsing Single ٫ MultiAztec Ruins Vulkan
Normal Tier
Manhattan 3.1 Car ChaseT-Rex
Unlimited(Onscreen ٫ Offscreen (FPS
هواوی Y7p
(Perf. mode)
۱۶۵۵۴۷۲۱۹۸۳۹۹۰۷۳۱۳
۷۲۸۴
۳۳۳
۱۳۴۷
۹٫۸
۵٫۶
۲۹
۱۴
۱۵
۷٫۷
۵۳
۳۹
هواوی Y7p۱۵۵۷۳۶۱۶۶۱۴۹۷۹۶۴۴۶
۶۰۳۳
۳۲۱
۱۳۳۱
۹٫۹
۵٫۶
۲۹
۱۴
۱۴
۷٫۷
۵۲
۳۹
موتورولا وان هایپر ۲۰۶۶۵۸۲۶۹۳۸۱۲۷۱۷۴۵۶
۶۷۶۲
۵۰۳
۱۶۰۹
Failed۱۵
۱۷
۷٫۸
۸٫۹
۳۶
۴۴
آنر ۹X Pro
(Perf. mode)
۳۱۷۵۳۵۳۶۶۳۷۲۵۵۳۸۷۷۰
۷۵۶۷
۵۹۸
۱۹۰۶
۱۱
۱۶
۳۰
۳۴
۱۸
۲۱
۵۹
۸۸
شیائومی Mi 9T۲۵۱۳۷۷۳۲۷۵۴۲۳۳۸۷۵۰۸
۷۲۰۴
۵۴۵
۱۷۲۰
۱۳
۱۶
۲۳
۲۷
۱۳
۱۶
۵۸
۷۷
آنر ۹X
(Perf. mode)
۱۹۱۶۵۷۲۱۲۶۳۹۸۹۷۱۸۱
۷۹۵۴
۳۳۳
۱۳۶۶
۴.۷
۵.۶
۱۲
۱۴
۶.۵
۷.۷
۳۵
۳۹
هواوی Y9s
(Perf. mode)
۱۹۲۸۹۰۲۰۷۱۸۹۸۷۷۰۷۹
۷۰۸۲
۳۲۹
۱۳۰۱
۴٫۷
۵٫۶
۱۲
۱۴
۶٫۵
۷٫۷
۳۵
۳۹
گلکسی A51۱۸۹۰۶۳۲۳۴۹۰۱۶۳۵۵۳۶۸
۴۵۸۸
۳۴۶
۱۳۰۶
۸٫۳
۱۱
۱۴
۱۶
۹٫۰
۱۰
۴۲
۴۸
گلکسی A50۱۷۲۷۶۳۱۶۵۲۰۱۳۴۹۵۸۳۹
۵۲۶۹
۷٫۹
۹٫۷
۱۳
۱۴
۸٫۳
۹٫۱
۳۷
۴۱
می ۹ لایت ۱۹۵۶۴۰۲۹۲۲۳۱۹۴۵۶۷۶۳
۶۴۱۱
۳۴۴
۱۴۰۷
۱۱
۱۲‍
۲۱
۲۳
۱۲
۱۳
۵۶
۶۵
وای ۹ پرایم ۲۰۱۹
Perf. mode
۱۷۵۵۶۷۲۱۳۱۱۹۹۴۷۰۰۸
۷۳۹۴
۳۳۳
۱۴۱۵
۴.۵
۵.۶
۱۲
۱۴
۶.۲
۷.۷
۳۴
۳۹
موتورولا وان اکشن۱۸۵۸۲۶۲۳۴۸۲۱۳۵۴۶۶۵۱
۶۴۵۸
۳۴۱
۱۳۶۱
۷.۳
۹.۷
۱۳
۱۴
۷.۹
۹.۳
۳۶
۴۰
شیائومی Mi 9 SE۲۱۹۹۷۱۳۱۶۵۳۲۲۰۹۶۸۷۵
۶۴۷۰
۳۹۴
۱۵۱۵
۱۳
۱۴
۲۴
۲۶
۱۳
۱۵
۵۸
۷۴
شاهین ۲۱۵۵۶۹۸۱۹۰۸۷۱۱۵۳۸۰۵۶
۸۷۱۹
۲۸۵
۱۴۳۲
۶٫۹
۷٫۵
۱۱
۱۲
۶٫۷
۷٫۴
۳۳
۳۹
گلکسی A70۱۹۹۶۸۲۲۴۵۲۰۱۱۱۸۷۳۳۷
۶۷۳۴
۵۰۷
۱۶۰۶
Failed۱۳
۱۵
۶٫۹
۸٫۱
۳۷
۴۱
ردمی نوت ۸ پرو۲۸۱۴۶۷۳۴۰۹۰۲۰۳۸۱۰۲۰۲
۹۵۵۷
۴۹۸
۱۶۴۰
۱۳
۱۳
۱۶
۱۹
۱۱
۱۱
۴۵
۵۲
ردمی نوت ۸ ۱۶۵۶۱۹۲۳۷۸۱۱۱۲۴۶۷۱۹
۶۵۸۳
۳۱۳
۱۳۸۹
Failed۱۲
۱۳
۶٫۲
۷٫۰
۳۳
۳۶
شیائومی می ای ۳۱۷۳۲۵۲۲۳۶۶۰۱۱۳۲۶۶۲۶
۶۱۶۲
Failed۲۶
۱۳
۱۳
۷٫۲
۵۲
۳۶
ردمی نوت ۷۱۷۲۹۷۴۲۶۲۵۷۱۴۱۰۶۳۴۱
۵۹۰۱
۷
۸
۱۳
۱۵
۷٫۷
۹٫۱
۴۴
۵۰
گلکسی M30۱۳۲۲۸۵۸۴۵۱۴۲
۵۳۳۵
۴٫۳
۴٫۸
۴٫۳
۴٫۹
۷
۷٫۹
۲۲
۲۵
گلکسی M20۱۳۲۴۸۵۸۱۵۱۲۰
۵۳۴۰
۲٫۳
۲٫۶
۲٫۴
۲٫۶
۳٫۸
۴٫۳
۱۲
۱۴

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را دیجیتال مارک اجرا کرده است.

مطابق تجربه‌های قبلی‌مان، حالت Performance تأثیر به‌سزایی بر عملکرد Y7p در تست‌های گرافیکی و تست‌‌های کلی AnTutu و PCMark می‌گذارد؛ اما همان‌طور که در بخش باتری نیز مشاهده خواهید کرد، بهای دستیابی به عملکرد بهتر گوشی، کاهش عمر باتری است. در هر صورت قدرت پردازشی Y7p با یا بدون حالت Performance برای فردی با استفاده‌های روزمره، کافی به‌نظر می‌رسد؛ هرچند که به‌صورت واضحی، نمی‌توان نرمی و روانی بی‌حدوحصر محصولات پرچم‌دار را از وای ۷ پی انتظار داشت.

باتری

هواوی می‌گوید Y7p با باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی‌اش بالغ بر ۲۲ ساعت پخش ویدئو، ۱۱۱ ساعت پخش موسیقی یا ۲۰ ساعت وب‌گردی را پوشش می‌دهد. باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعت براساس استانداردهای کنونی نیز نسبتا حجیم به‌حساب می‌آید؛ اما براساس تجربه‌ی گذشته‌مان از بررسی محصولاتی با ظرفیت باتری مشابه، دستیابی به اعداد ادعا‌شده از سوی هواوی اندکی دشوار به‌نظر می‌رسد. درهرصورت فقدان سرویس‌های گوگل و تأثیر EMUI مبتنی‌بر سرویس‌های خود هواوی بر شارژدهی گوشی و مدیریت منابع آن جالب توجه خواهد بود.

سیستم عامل هواوی Y7p

دیجیتال مارک آزمون پخش ویدئو را در شرایطی اجرا می‌کند که روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت قرار دارد و کلیه‌ی اتصالات بی‌سیم به‌همراه صدای اسپیکر دستگاه قطع شده‌اند. Y7p در این شرایط، ویدئوی معیار دیجیتال مارک با وضوح HD را به‌مدت ۱۹ ساعت و ۲۰ دقیقه به‌صورت مداوم پخش کرد که به عدد ادعا‌شده از سوی هواوی بسیار نزدیک است و نتیجه‌ی فوق‌العاده‌ای برای گوشی اقتصادی وای ۷ پی به‌حساب می‌آید.

محصول ٫ آزمایشنمایشگرباتریویدئو GFXBenchManhattan 3.1PCMark
Work 2.0
ابعاد و رزولوشنمیلی‌آمپرساعتدقیقه:ساعتطول‌عمر باتری
(دقیقه)
عملکرد طولانی‌مدت
(فریم)
درصد افت عملکرددمای بیشینه
(درجه‌ی سلسیوس)
دقیقه:ساعت
هواوی Y7p۶٫۳۹ اینچ
۱۵۶۰ × ۷۲۰ پیکسل
۴۰۰۰۵۸۸٫۷۱۰۰۳۴۲∼۴۸∼
۱۹:۲۰۷۵۷٫۱۱۰۰۲۴۱∼۵۰۱۱:۵۳
موتورولا وان هایپر۶٫۵ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰۱۳:۳۲۳۸۰٫۱۹۱۷٫۳۰٫۹۴۴۳۱۰:۰۳
آنر ۹X Pro۶٫۵۹ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰۲۶۶٫۷
Perf. mode
۱۸۴۵
Perf. mode
۰٫۷∼
Perf. mode
۴۲٫۵
Perf. mode
۱۳:۴۹۳۶۸٫۴۱۴۹۰۱۸٫۹۴۲٫۵۱۰:۱۵
آنر ۹X۶٫۵۹ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰۳۰۲.۳
Perf. mode
۷۶۹.۷
Perf. mode
۰٫۵∼
Perf. mode
۴۴
Perf. mode
۱۱:۳۱۴۶۶٫۵۶۵۲٫۵۱۶٫۷۴۱۹:۱۱
هواوی Y9s۶٫۵۹ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰۲۹۵٫۱
Perf. mode
۷۳۹٫۳
Perf. mode
۰٫۹∼
Perf. mode
۴۲
Perf. mode
۱۰:۴۷۴۳۵٫۷۶۲۴٫۱۱۷∼۴۰۸:۴۸
گلکسی A51۶٫۵ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰۱۴:۴۱۳۴۸٫۵۵۵۱٫۸۳۶٫۷۳۶٫۲۵۱۰:۰۷
وای ۹ پرایم ۲۰۱۹۶٫۵۹ اینچ
۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰۲۴۵٫۲
Perf. mode
۷۳۸٫۶
Perf. mode
۰٫۷∼
Perf. mode
۴۲٫۸
Perf. mode
۱۱:۳۰۳۰۹٫۵۶۸۷٫۳۸٫۵∼۴۱۹:۴۲
موتورولا وان اکشن۶٫۳ اینچ
۲۵۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۵۰۰۱۰:۴۴۲۷۹٫۸۷۷۹٫۵۰٫۱۹∼۳۷٫۶۸:۱۳
می ۹ لایت۶٫۳۹ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۳۰۱۷:۵۳۳۶۳٫۳۱۲۸۲‍‍‍‍۰∼۳۷٫۵۰۱۲:۰۶
شاهین ۲۶٫۲۹ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۹۵۰۱۱:۴۵۵۰۶٫۲۶۷۲٫۳۰٫۲۵۳۹۷:۱۶
گلکسی ای ۷۰۶٫۷ اینچ
۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۵۰۰۱۶:۴۰۴۴۹٫۱۶۳۴٫۳۲۴٫۶۳۵.۷۱۰:۵۷
ردمی نوت ۸ پرو۶٫۵۳ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۵۰۰۱۴:۰۳۴۳۱۱۰۲۵۳۶٫۹۴۱٫۲۵۸:۱۱
ردمی نوت ۸۶٫۳ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰۱۶:۲۳۳۷۸۶۸۹٫۵۲٫۵۳۷٫۵۱۱:۰۲
شیائومی می ای ۳۶٫۰۱ اینچ
۱۵۶۰ × ۷۲۰ پیکسل
۴۰۳۰۱۵:۲۵۳۷۸٫۶۱۵۵۶۵۳۹۱۲:۴۰
شیائومی Mi 9T۶٫۳۹ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰۱۸:۱۱۳۶۸٫۹۱۲۴۹۱۱۴۰۱۲:۳۷
شیائومی Mi 9 SE۵٫۹۷ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۳۰۷۰۱۴:۰۵۳۰۳٫۷۱۰۳۰۳۰۴۲۸:۳۶
گلکسی A50۶٫۴ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۴۰۰۰۱۶:۲۰۵۳۳٫۲۴۶۸٫۹۱۱:۲۳
گلکسی M30۶٫۴ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۵۰۰۰۲۰۲۳۴۸۵۷٫۶۱۳:۵۳
گلکسی M20۶٫۳ اینچ
۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
۵۰۰۰۱۴:۲۰۲۳۸۸۴۳٫۲۱۱:۰۰

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را دیجیتال مارک اجرا کرده است.

آزمون گرافیکی و ۳۰ مرحله‌ای GFXBench‌ عمر باتری دستگاه را حین اجرای محتوای گرافیکی، مانند بازی شبیه‌سازی می‌کند. ما این آزمون را با و بدون فعال‌سازی حالت Performance روی وای ۷ پی اجرا کردیم و مطابق نتایج به‌دست‌آمده، در استفاده‌ی مداوم، نه‌تنها فعال‌سازی حالت یادشده برتری خاصی به‌لحاظ پایداری عملکرد به‌ارمغان نمی‌آورد، بلکه باعث افت ۲۲ درصدی عمر باتری نیز می‌شود. دمای بدنه‌ی وای ۷ پی در هر دو حالت به عدد بسیار زیاد ۵۰ درجه‌ی سلسیوس نزدیک می‌‌رسد.

نمایشگر هواوی Y7p با روشنایی ۲۰۰ نیتی و حین شبیه‌سازی کاربری‌های روزمره با آزمون باتری PCMark مدت ۱۱ ساعت و ۵۳ دقیقه روشن می‌ماند؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت که در عموم کاربری‌ها، گوشی اقتصادی هواوی نزدیک به دو روز همراه کاربر باشد.

جمع‌بندی

وای ۷ پی عمر باتری فوق‌العاده‌ای دارد، به‌لطف پردازنده‌ی Kirin 710F، در کاربری‌های روزمره عملکرد نسبتا نرم و روانی ارائه می‌دهد، به‌عنوان محصولی اقتصادی در روشنایی روز، عکس‌هایی با رنگ‌ها و جزئیات رضایت‌بخش می‌گیرد و با وجود جنس پلاستیکی‌ بدنه‌، کیفیت ساخت مناسبی دارد. شاید بتوان اصلی‌ترین ضعف سخت‌افزاری وای ۷ پی را روشنایی نه‌چندان زیاد نمایشگرش بدانیم؛ اما چالش‌های نرم‌افزار متعدد وای ۷ پی و در عین‌حال برچسب قیمتی کنونی‌اش، شرایط را برای آن تغییر می‌دهد.

هواوی Y7p

برای عمده‌ی کاربرانی که به استفاده از پلتفرم گوگل عادت دارند، فقدان سرویس‌های گوگل اصلی‌ترین ضعف Y7p است. وای ۷ پی هم‌اکنون در بازار پرآشوب موبایل ایران با قیمت حدودی ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد. در این بازه‌ی قیمتی، رقبای سرسختی، حتی از محصولات خود هواوی، در انتظار این گوشی هوشمند HMS-محور هستند؛ محصولاتی که پاره‌ای از آن‌ها حتی توان سخت‌افزاری بیشتری را نیز نسبت به گوشی اقتصادی هواوی ارائه می‌دهند و البته، سرویس‌های گوگل را نیز به‌همراه دارند.

چنانچه قیمت هواوی Y7p رقابتی‌تر از مبلغ کنونی‌اش می‌بود، می‌توانستیم آن را برای افرادی که به هیچ‌وجه به پلتفرم گوگل وابسته نیستند، گزینه‌ی مناسبی بدانیم.

نکات مثبت

  • شارژدهی فوق‌العاده
  • عملکرد رضایت‌بخش در کاربری‌های روزمره

نکات منفی

  • فقدان سرویس‌های گوگل و پیامدهای متعدد آن
  • دوربین اولتراواید بسیار ناکارآمد
  • روشنایی نه‌چندان زیاد نمایشگر

این مطالب صرفا از سایت zoomit کپی برداری شده است و جنبه اموزشی دارد



کلیدواژه : بررسی تخصصی لپ تاپجعبه گشایی لپ تاپدیجیتال مارکدیجیتال مارک برترین فروشگاه اینترنتیفروش لپ تاپقروشگاه اینترنتینقد و بررسی لپ تاپ
admin
ارسال دیدگاه