رعایت قانون هوای پاک، ۷۰ درصد بنگاه‌های اقتصادی را تعطیل می‌کند در دیجیتال مارک

به‌گزارش خبرگزاری مهر، عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط‌زیست، در آیین رونمایی برنامه جامع اقدام ملی برای کاهش آلودگی هوا گفت:

۳۰۰ روز از سال می‌گذرد و ۱۰۷ روز سال آلوده بوده است؛ یعنی معادل یک‌سوم روزهای سال. خوشبختانه امسال گردوغبار داخلی نداشته‌ایم؛ درحالی‌که گردوغبار با منشأ خارجی همچنان باقی است و آلاینده‌های موجود انسانی و طبیعی بوده است. استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های کشور هنوز کافی نیست و ظرفیت فراوانی باقی است. دانشگاه‌های کشور باید سعی کنند حقوق شهروندان پایمال نشود. هوا و آب سالم و استفاده‌ی درست و بهینه از انرژی از حقوق شهروندی است.

در بخش مهندسی، کشور ظرفیت چشمگیری دارد و این مسائل دانشگاه‌ها را بهتر می‌توانند حل کنند. در مسئله‌ی دریاچه‌ی ارومیه، مشاوران امکان حل آن را نداشتند و نگاهشان محدود بود؛ اما دانشگاه‌ها مشکل دریاچه‌ی ارومیه را با محوریت دانشگاه شریف پیش بردند. بااین‌حال، دولت تصمیم گرفت با ۱۴ دانشگاه برنامه‌ی احیا را ارائه کند و امروز می‌بینید روند احیا شروع شده است و تا پایان سال عملیات سخت‌افزاری تمام می‌شود.

در مسئله‌ی آلودگی هوا، دانشگاه‌ها می‌توانند به‌درستی برنامهریزی کنند. باید وضعیت کشور را در نظر بگیریم. واقعیت این است که اگر قانون هوای پاک اجرایی شود، ۷۰ درصد اقتصاد تعطیل می‌شود. دلیل آلایندگی ۹۹ درصد کلان‌شهرها انسان‌محور است. نمی‌توانیم بگوییم سه‌میلیون موتور‌سوار کاربراتوری وارد شهر نشوند یا برق نداشته باشیم.

تحریم‌ها یکی از عوامل این وضعیت بوده است و نتوانستیم خودروهایمان را جایگزین کنیم و اصل آلاینده‌ها به موتورهای گازوییل‌سوز و صنایع مازوت‌سوز مربوط است. قرار بود ۷۰ هزار کامیون جایگزین کامیون‌های فرسوده و ۶ هزار اتوبوس جایگزین اتوبوس‌های فرسوده شود؛ اما چون درآمد ارزی نداشتیم، نتوانستیم.

تأثیر تحریم‌ها بر محیط‌زیست و آلودگی هوا

رئیس سازمان محیط‌زیست به تحریم‌ها و مشکلات مربوط به حمل‌و‌نقل عمومی اشاره کرد و گفت:

خوشبختانه در بخش سوخت بنزین و گازوئیل وضعیت مناسبی داشتیم و تقریبا استاندارد هستند؛ اما سوخت نیروگاه‌ها فرق می‌کند و آن دیوانه‌ای که ما را تحریم کرد، باعث شد دولت نتواند به وظایفش عمل کند.

نمی‌خواهیم دشمن را بزرگ کنیم؛ اما ضرباتش را زد و درآمدهای ارزی کشور محدود شد و ناوگان حمل‌و‌نقل و صنعت ماند؛ حتی اتوبوس هم نتوانستیم بیاوریم. یک‌میلیارد دلار پول اتوبوس را نداشتیم و تولید داخلی هم نداشته‌ایم.

پول‌های ما در کره‌جنوبی، ترکیه و هند بلوکه شده و بخش عمده‌ی مشکل هوا هم ارزی است و سیاست‌های خارجی اثرهایش را در هوای پاک به ما نشان می‌دهد. وقتی سه‌میلیون موتورسیکلت مستهلک کاربراتوری در تهران است و چند برابر خودرو آلودگی ایجاد می‌کند و ما آن‌ را کوچک تلقی می‌کنیم، فکر می‌کنیم سیاست خارجی با داخلی ارتباطی ندارند.

حداقل ۴۰۰ هزار کامیون سنگین باید اسقاط شود، مشکل اعتباری نداریم و اگر در موضوع هوای پاک در حوزه پژوهشی سرمایه‌گذاری نشود، فایده ندارد. خودروها، کامیونها، اتوبوس‌های شهر تهران با بیش از ۳۰ سال عمر باید جایگزین شود.

این مطالب صرفا از سایت zoomit کپی برداری شده است و جنبه اموزشی دارد



کلیدواژه : بررسی تخصصی لپ تاپجعبه گشایی لپ تاپدیجیتال مارکفروش لپ تاپقروشگاه اینترنتینقد و بررسی لپ تاپ
admin
ارسال دیدگاه