طعم خوش نوستالژی با فیچرفون‌های نوکیا – دیجیتال مارک

احیای دوباره‌ی نوکیا توسط شرکت اچ ام دی گلوبال این فرصت را در اختیار فنلاندی‌ها قرار داد تا با عرضه‌ی فیچرفون‌ها، خاطرات ما را زنده کنند.

چه بخواهیم و چه نخواهیم، باید اعتراف کرد که سال جاری میلادی با اتفاقات ناخوشایندی در حوزه‌ی فناوری همراه بوده است؛ از رسوایی فیس‌بوک بر سر انتشار اطلاعات کاربران بگیرید تا الگوریتم‌های بحث‌برانگیز یوتیوب که درآمد یوتیوبرهای تازه‌کار را با کاهش همراه می‌کرد. در همین چند ماه که از آغاز سال ۲۰۱۸ میلادی گذشته، اخبار ناراحت‌کننده در این حوزه، قلب هر فرد عاشقِ تکنولوژی را به درد آورده است. باتوجه به این اتفاقات، اکنون بهترین زمان برای قدردانی از شرکتی است که با ساخت گوشی‌های خاطره‌انگیزش، طعم خوش تکنولوژی در ایام نه‌چندان دور را دوباره به ما چشاند.

ممکن است خیلی از افراد با نام‌های نوکیا ۳۳۱۰ یا نوکیا ۸۱۱۰ آشنایی نزدیک نداشته باشند؛ اما مسلماً اگر اهل تکنولوژی باشید، با شنیدن نام‌های فوق، قلبتان به تپش می‌افتد. این دو گوشی‌، دستگاه‌هایی بودند که نوکیا را به دوران اوج خود رساندند و این شرکت را به حاکم بلامنازع گوشی‌های همراه تبدیل کردند؛ گوشی‌های رنگارنگی  که عصرِ پیش از آیفون را رقم می‌زدند.

مقاله‌های مرتبط:

همانطور که احتمالاً می‌دانید، سال گذشته شرکتی به نام اچ‌ام‌دی گلوبال هر دوی این گوشی‌ها را مجدداً احیا کرد و برای کاربرانی که همچنان به فیچرفون نیاز دارد، ارتقا و به‌روزرسانی‌هایی را به آن‌ها اعمال کرد. عرضه‌ی آن‌ها در بهترین زمان ممکن انجام شد.

اجازه دهید در ابتدا شفاف‌سازی‌ای درباره‌ی شرکت اچ‌ام‌دی گلوبال انجام دهیم. اچ‌ام‌دی نامِ شرکتی است که اقدام به تولید گوشی‌های هوشمند و فیچرفون می‌کند؛ با این تفاوت که تمامی محصولات تولیدشده توسط شرکت اچ‌ام‌دی، تحت برند نوکیا راهی بازار می‌شوند؛ بنابراین از لحاظ فنی، نوکیا فعلی همان نوکیایی نیست که سال‌ها پیش در عرصه‌ی موبایل یکه‌تازی می‌کرد. با این وجود، اچ‌ام‌دی در همان مقری قرار گرفته که سال‌ها پیش نوکیا در آن قرار داشت؛ اما موردی که نوکیا فعلی را شبیه‌تر به نوکیای سابق می‌کند، کارمندانِ آن‌ هستند. نوکیا فعلی توسط کارمندانی اداره می‌شوند که سال‌ها پیش در این شرکت فعالیت می‌کردند؛ برای نمونه می‌توان به مدیر ارشد اسبق محصولات این شرکت، جوهو سرویگاس اشاره کرد که احیای گوشی‌های ۳۳۱۰ و ۸۱۱۰ را مطرح کرد؛ به بیانی دیگر، در خون نوکیای فعلی خونِ نوکیای‌ پیشین جریان دارد.

تمامِ این‌ها، در گرو تجدید حیات فیچرفون‌های نوکیا محقق شده است. سال گذشته، ۳۳۱۰ در حالی عرضه شد که نزدیک به دو دهه از عرضه‌ی اولیه‌ی آن زمان می‌گذشت؛ اگرچه این دستگاه برای حفظ اصالت خود تغییر آنچنانی از لحاظ ظاهری نکرده؛ اما برای سازگاری با نیازهای امروزی، برخی ویژگی‌های آن با بهبود همراه شده که می‌توان به اضافه‌شدن دوربین ۲ مگاپیکسلی، مرورگر وب و بهبود‌های طراحی اشاره کرد. مهم‌ترین نکته‌ درباره‌ی این دستگاه به باتری آن بر می‌گردد که می‌توانند به مدت ۱ ماه، بی‌نیاز از کابل شارژ، فعالیت کند. با این حال، چنین تعادلی برخلاف آنچه که تصور می‌کنید، مستلزمِ انجام‌ِ کارهای زیادی بوده است.

سارویگاس باور دارد که بازسازی، نیازمند مقدار خاصی از خلاقیت است. او می‌گوید:

ما زمان زیادی را صرف واشکافی ۳۳۱۰ اصلی کردیم. یکی از سخت‌ترین بخش‌های کار با ۳۳۱۰ مربوط به نزدیک‌سازی گوشه‌های صفحه‌نمایش به قاب دستگاه می‌شد. این بخشی بود که ما را مجبور به توسعه‌ی راهکارهای کاملاً جدیدی کرد که پیش‌تر در این حوزه وجود نداشت.

دلیل نبودنِ چنین راهکاری بسیار ساده است. باتوجه به اینکه فیچرفون‌ها قیمت پایینی دارند، معمولاً از اجزای ارزان‌قیمتی نیز تشکیل شده‌اند. اکثر فیچرفون‌ها ظاهری شبیه به هم دارند؛ زیرا شرکت‌های سازنده‌ قطعات این گوشی‌ها را از تأمین‌کنندگان یکسانی دریافت می‌کنند.

آوی گرینگارت، تحلیلگر حوزه‌ی فناوری گلوبال دیتا می‌گوید:

داشتن فیچرفون‌های جذاب که بر شاخصه‌های طراحی استوار باشند، استراتژی هوشمندی است؛ زیرا سایر فروشندگان تنها به ویژگی‌های ساده بسنده می‌کنند.

مورد فوق دقیقاً همان چیزی است که ۳۳۱۰ را نسبت به هم نسلی‌های خود، چند سر و گردن بالاتر برد. نسخه‌ی ۳۳۱۰ که امروزه تولید می‌شود؛ اگرچه به ویژگی‌های جدید مزین شده؛ اما همان ظاهر قدیمی را با اندکی تغییر مثبت به کاربر ارائه می‌کند.

با این وجود، تغییرات ظاهری تنها به بیرونِ دستگاه مربوط نمی‌شود و سازندگان با هر تغییر کوچک، باید قطعات داخلی دستگاه را نیز در ذهن داشته باشند. مدل اولیه ۳۳۱۰، هیچگونه مودمی برای دریافت امواج اینترنت ۲G یا ۳G نداشت. در ابتدا، نسخه‌ی بازسازی‌شده نوکیا ۳۳۱۰ از امواج اینترنت موبایل پشتیبانی نمی‌کرد؛ ام پس از ارتقائی که در پاییز سال گذشته شامل حال این گوشی شد، هم‌اکنون این دستگاه از امواج اینترنت ۳G‌پشتیبانی به عمل می‌آورد.

سارویگاس در همین رابطه می‌گوید:

مسئله تنها به این خلاصه نمی‌شود که شما ظاهری زیبا را برای طراحیتان در نظر بگیرید. مهندسی‌ و موارد جانبی پیشرفته‌ای برای توسعه‌ نیاز است. شگفت‌انگیز است که تنها چند میلی‌متر، تا چه اندازه مهم جلوه می‌کند.

امسال و در جریان کنگره جهانی موبایل بارسلون، اچ‌ام‌دی از نوکیا ۸۱۱۰ رونمایی کرد؛ موبایلی که به سبب رنگِ خاصش، به تلفنِ موزی نیز معروف است. ابتدا با ظاهر این دستگاه شروع می‌کنیم که به‌سبب انحنای ملایمش، جلوه ای خاص به این دستگاه بخشیده است.

نوکیا 8110

سارویگاس درباره‌ی انحنای ۸۱۱۰ می‌گوید:

چگونگی تنظیم‌کردن طول و ضخامت این دستگاه نسبت به انحنای فیزیکی واقعی، بسیار مهم است. همانطور که شما درگیر ساخت قسمت‌های درونی دستگاه هستید و طراحی‌های الکترومکانیکی حول آن را انجام می‌دهید، در عین حال با تمرینی جذاب نیز روبرو می‌شوید. شما نمی‌توانید بدون دست‌بردن به عوامل درونی دستگاه و پیکربندی دوباره آن، ابعاد را تغییر دهید.

مکانیزم کشویی، نیازمند تعادلی خاصی است. فرآیند باز و بسته‌شدن دربِ دستگاه باید به نرمی صورت بگیرد و نباید با تکان‌خوردن همراه باشد. سارویگاس چرخش دستگاه را ترفند نهایی ۸۱۱۰ می‌داند.

با این وجود، نوکیا ۸۱۱۰ از ویژگی‌های جذاب زیادی برخوردار است؛ خریدارن این دستگاه علاوه بر اینکه امکان اتصال به امواج اینترنت ۴G را دارند، می‌توانند از راهنمایی‌های دستیار صوتی گوگل اسیستنت استفاده کنند. در نهایت و با تمام این اوصاف، باتری دستگاه تا یک ماه به شما شارژدهی می‌کند.

رشد فیچرفون‌ها

در سال ۲۰۱۸، تمرکز یک شرکت روی موبایل‌های غیرهوشمند، ملقب به فیچرفون، کمی عجیب به‌نظر می‌رسد. هم‌اکنون، گوشی‌های هوشمند بازار موبایل را به تشخیر خود در آورده‌اند و کمتر کسی گوشی‌های غیرهوشمند را به این نمونه‌های هوشمند ترجیح می‌دهد. در ایالات متحده آمریکا و اروپای غربی، فیچرفون‌ها سهمی کمتر از ۷ درصد فروش بازار موبایل را تشکیل داده‌اند؛ اما در کشورهایی که با بحران پهنای باند مواجه هستند، این نوکیا است که باری دیگر در حال تثبیت سلطه‌ی خود است.

برطبق گفته‌ی اچ‌ام‌دی، در سال ۲۰۱۷، ۵۹.۲ میلیون فیچرفون تحت برند نوکیا به فروش رسیده است که رشدی ۷۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۶ را نشان می‌دهد. با این حال، هنوز فاصله‌ی زیادی با قلمرو اپل باقی مانده است؛ برطبق گفته‌ی کوپرتینویی‌ها، اپل تنها در یک سه‌ماهه، مؤفق به فروش ۷۷ میلیون آیفون شده است.

توئونگ نگوین، تحلیلگر بخش موبایل مؤسسه گارتنر می‌گوید:

آیا شرایط طوری رقم خواهد خورد تا دوباره شاهد حضور این گوشی‌ها در رتبه‌ی نخست باشیم؟ مشخصاً فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی رخ دهد؛ اما رشد فیچرفون‌ها به آن‌ها ثابت می‌کند که هنوز هم از برخی رقبا بهتر هستند؛ رقبایی که روی فیچرفون‌ها یا موبایل‌ها ایمن و با قیمت پایین تمرکز کرده‌اند.

گوشی‌های غیرهوشمند انتخاب افرادی است که می‌خواهند برای مدتی از هیاهوی دنیای مجازی دور باشند

مسلماً بخش عمده‌ای از این تجدید حیات به افرادی بر می‌گردد که نوکیا ۳۳۱۰ و ۸۱۱۰ را به چشم یک سفر خاطره‌انگیز نظاره می‌کنند و استفاده از این دستگاه‌ها را شانسی مجدد، برای ترک اعتیاد به گوشی‌های هوشمند می‌بینند. نوکیا ۸۱۱۰ تنها به اندازه‌ای شما را به دنیای اینترنت متصل می‌کند تا از اتفاقات پیرامون آن دور نمانید؛ البته نباید از صفحه‌نمایش ۲.۴ اینچی این دستگاه چیزی بیشتر از این انتظار داشته باشید.

سارویگاس می‌گوید:

من عقیده دارم، جمعیت افرادی که نیاز به خرید دستگاهی به عنوان گوشی دوم خود هستند، رو به افزایش است. اغلب اوقات، این افراد می‌خواند برای مدتی هرچند کوتاه، ارتباط خود را با دنیای اینترنت قطع کنند.

برطبق آنچه که سارویگاس استدلال می‌کند، «ارتباطات پایدار» از طریق پیام‌رسان، موردی است که نیاز به اینترنت را در این دستگاه‌ها ایجاد کرده است؛ با این حال، اینستاگرام و کندی کراش و دیگر اپلیکیشن‌ها، جایی در این موبایل‌های غیرهوشمند ندارند؛ شاید بتوان اینطور تصور کرد که چنین افرادی، تنها به یک گوشی موزی شکل و بازی اسنیک (مار) احتیاج دارند.

نگوین می‌گوید:

من به عنوان گیک تکنولوژی، کمی احساس هیجان‌زدگی نسبت به محصولات نوکیا دارم. به شخصه با رها کردن ویژگی‌های هوشمند اسمارت‌فون‌ها برای شناخت بیشتر زندگی روزانه، مشکلی ندارم. قطعاً باور من این است که زندگی [بدون گوشی‌های هوشمند] شادتر می‌شود.

مؤفقیت نوکیا در عرضه‌ی مجدد گوشی‌های غیرهوشمند، عمدتاً با مزایایی برای بخش‌ گوشی‌های هوشمند این شرکت فنلاندی نیز همراه بود. تجدید حیات فیچرفون‌های خاطره‌انگیز نوکیا، به کاربران یادآوری کرد که این شرکت دوباره به حوزه‌ی فناوری برگشته است.

با این حال، این روند همچنان ادامه دارد و برطبق گفته‌ی مسئولان نوکیا، چندین تجدید حیاتِ جدید در راه است؛ به نظر می‌رسد که انتخاب بعدی فنلاندی‌ها برای برانگیختن خاطره‌هایمان، نوکیا ۸۸۰۰ باشد.

سارویگاس در خاتمه‌ می‌گوید:

چیزهای زیادی وجود دارد که از آن‌ها برای طراحی استفاده کنیم و تکنولوژی‌های نوظهور فراوانی برای بهره‌گیری وجود دارد. به‌نظرم ما به این زودی‌ها دست از این کار نمی‌کشیم.

این مطالب صرفا از سایت zoomit کپی برداری شده است و جنبه اموزشی دارد



admin
ارسال دیدگاه