اپل از مشکل خم شدن آیفون ۶ آگاه بوده است – دیجیتال مارک

اسناد درون‌سازمانی اپل نشان از آن دارد که اپل از مقاومت پایین آیفون ۶ در برابر خمش آگاه بوده است.

هنگامی که اپل دو گوشی آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس را به بازار عرضه کرد، گزارش‌های بسیاری در مورد کار نکردن صفحه لمسی دریافت شد. بر این اساس برخی کاربران از اپل شکایت کردند. اپل هم تصمیم گرفت به شکایت‌ها و اعتراضات پاسخ دهد. کوپرتینویی‌ها در نهایت اعلام کردند که آمار خرابی‌های مربوط به نمایشگر گوشی‌های یادشده تعداد محدودی بوده و این معضل به دلیل درست استفاده نکردن از گوشی اتفاق افتاده است و مربوط به شرکت اپل نمی‌شود. با همین استدلال، اپل برای تعمیر گوشی‌هایی که با مشکل کار نکردن تاچ مواجه بودند،‌ ۱۴۹ دلار از مشتری دریافت می‌کرد.

اپل معتقد بود آیفون ۶ در تست مقاومت عملکرد خوبی از خود نشان داده است و کاربرانی که ادعا می‌کنند گوشی آن‌ها در اثر زمین خوردن دچار مشکل شده‌اند، قطعا خودشان به شکل نامناسب و خارج از عملکرد معمول گوشی،‌ آن‌ را تحت فشار قرار داده‌اند. کار به جایی رسید که کوپرتینویی‌ها تصمیم گرفتند از خبرگزاری‌ها و اصحاب رسانه دعوت کنند تا مقاومت آیفون ۶ مورد آزمایش قرار داده و با تهیه ویدیویی مقاومت این گوشی را به نمایش بگذارند. هرچند این تصمیم کوپرتینویی‌ها نشان‌دهنده‌ی ضعف استحکام بدنه گوشی‌های قبلی آیفون بود؛ ولی اپل برای نجات از حواشی مربوط به آیفون ۶ به این تصمیم تن داد.

آیفون ۶ / iPhone 6

حال بعد از گذشت یک سال و نیم از این ماجرا، اسناد و مدارک درون سازمانی اپل مربوط به شکایت‌های دادگاه نشان می‌دهد که کوپرتینویی‌ها از ابتدا می‌دانستند که آیفون ۶ در حدود ۳.۳ برابر از آیفون ۵ اس مقاومت بیشتری در مقابل خم شدن از خود نشان می‌دهد و در تست مقاومت قطعا پیروز میدان خواهد بود؛ اما شاید بپرسید آیفون ۶ پلاس برادر بزرگ‌تر آیفون ۶ چطور؟ آیفون ۶ پلاس نیز حدود ۷.۲ برابر استحکام بیشتری نسبت به گوشی‌های قبلی آیفون از خود در مقابل خم شدن نشان می‌دهد. پس مشکل کاربرانی که از اپل شکایت کرده بودند، چه بود؟ اگر آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس در تست مقاومت، استحکام خوبی از خود نشان می‌دهند چرا این کاربران با مشکل مواجه شدند؟

مقاله‌های مرتبط:

اسناد مربوط به آزمایش تست مقاومت آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس که به‌صورت درون‌سازمانی بایگانی شده بود،‌ به دست خبرگزاری Motherboard رسید که بخشی از اسناد مربوط به پرونده شکایت در دادگاه بودند. شاکیان پرونده ادعا کرده بودند که اپل مشتریان خود را گمراه کرده است. اپل گفته بود که هر دو گوشی مقاومت بالایی دارند و در تست خم کردن از باقی گوشی‌های آیفون قوی‌تر هستند. ولی وقتی کاربران تصمیم گرفته بودند تست خم کردن را روی گوشی خود اجرا کنند، متاسفانه با معضل کار نکردن صفحه لمسی مواجه شده بودند. برخی کاربران هم ادعا کرده بودند که گوشی در جیب‌شان خم شده است.

در نهایت مشخص شد وقتی گوشی تحت فشار قرار می‌گیرد یا در معرض خم شدن قرار می‌گیرد،‌  چیپ مربوط به مدار مجتمع (IC)‌ از برد خارج می‌شود که علت بروز این مساله هم این است که تراشه فاقد ماده چسبند‌ه‌ای به نام «Underfill» است. Underfill برای اتصال مدارهای مجتمع به برد به کار برده می‌شود و جزو لایه‌های مهم در طراحی برد منطقی محسوب می‌شود. در نهایت روش اتصال نامناسب تراشه به بردمنطقی و عدم استفاده از Underfill،‌ باعث می‌شود وقتی گوشی تحت فشار قرار می‌گیرد تراشه از برد جدا شود و صفحه نمایش لمسی گوشی به درستی کار نکند که به آن «Touch Disease» گفته می‌شود. اسناد و مدارک نشان می‌دهد اپل از ابتدا از این معضل در گوشی‌های آیفون ۶ و ۶ پلاس مطلع بوده است. 

لوسی کوه، قاضی دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده، معتقد است:

«یکی از مهمترین موضوعاتی که اپل قبل از معرفی گوشی‌های آیفون جدید به آن توجه می‌کند این است که گوشی‌های جدید در مقایسه با گوشی‌های قبلی راحت‌تر خم می‌شوند.»

مقاله‌های مرتبط:

این موضوع نشان می‌دهد که اپل قبل از فروش محصولات خود،‌ به این موضوع مهم واقف بوده است و با علم به اینکه محصولش چه نقاط قوت و ضعفی دارند، آنها را روانه بازار می‌کند. براساس شواهد مستند شده در اسناد و مدارک موجود درون سازمانی، اپل مشکل مربوط به تراشه روی برد گوشی‌های آیفون را یکسال بعد از عرضه آیفون ۶ به بازار یعنی در ماه می ۲۰۱۶ برطرف کرد. ظاهرا اپل پس از بررسی موضوع متوجه شد که برای جدا نشدن چیپ روی برد باید آن‌را تقویت کند و از underfill برای این کار کمک بگیرد تا وقتی کاربر قصد خم کردن گوشی را دارد،‌ با مشکل جدا شدن تراشه از روی برد مواجه نشود. ظاهرا برد مدل‌های قبلی آیفون چنین مشکلی نداشتند و این مساله تنها در گوشی‌های آیفون ۶ و ۶ پلاس مشاهده شده است.

در حالی که کوپرتینویی‌ها در نهایت وجود چنین مساله‌ای را در برد آیفون ۶ تایید می‌کنند،‌ ولی هزنیه تعمیر را بر عهده خود مشتری می‌گذارند و همان‌طور که گفته شد اگر کاربری به دلیل قطعی چیپ از برد گوشی با معضل کار نکردن صفحه نمایش مواجه شود باید ۱۴۹ دلار هزینه تعمیر را خودش بپردازد و کوپرتینویی‌ها هیچ هزینه‌ای را تقبل نمی‌کنند. البته خبرگزاری Motherboard معتقد است که بروز این مساله که گوشی‌های آیفون ۶ که بعد از آن تاریخ به بازار عرضه شده‌اند،‌ عملا با تغییرات مهندسی جدی‌ به بازار عرضه ‌نمی‌شوند و شاید یکی از دلایل اپل برای عدم پرداخت هزینه‌های تعمیر همین موضوع باشد.  

این مطالب صرفا از سایت zoomit کپی برداری شده است و جنبه اموزشی دارد



admin
ارسال دیدگاه