بهگزارش اپلاینسایدر، هارش کومار، تحیلگر ارشد پایپر سَندلر، در یادداشتی خطاب به سرمایهگذاران موضوعات مربوط تولید خودرو اپل و درآمدزایی این بخش را توضیح داده است. بهاعتقاد وی، اپل تا سال ۲۰۳۰ میتواند با بهرهگیری از فروش سختافزاری و بخش خدمات خودرو، بیش از ۵۰ میلیارد دلار درآمد کسب کند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که تخمین کومار برمبنای تصاحب تنها ۱ درصد از سهم بازار خودرو است؛ بنابراین، درآمد اپل میتواند بسیار بیشتر نیز باشد. او مینویسد:
بهطورکلی، فکر میکنم ورود اپل به بازار خودرو کاملا منطقی است. همانند سایر پیشنهادهای سختافزاری، این شرکت میتواند همزمان با جلوگیری از خطر شکلگیری بازار، در زمان اوج اختلال در فناوری وارد این حیطه شود.
تاکنون، شایعات ضدونقیضی دربارهی پروژهی تایتان منتشر شده است. طبق پیشیبینی برخی گزارشها، پروژهی اپل بر توسعهی فناوری برای تسهیل ساخت خودرو خودران متمرکز است و این احتمال وجود دارد که اپل تصمیم بگیرد اولین خودرو خود را در مقیاس کوچکتر و مجهز به سیستم کارپلی (CarPlay) بهروزشده یا رابط کاربری وسیلهی نقلیه با مارک تجاری اپل برای استفاده در محصولات سایر خودروسازان انتخاب کند.
مقالهی مرتبط:
بااینحال، کومار معتقد است کوپریتنوییها در حال تولید وسیلهی نقلیهی الکتریکی تمامعیار با مارک تجاری خود است. بهادعای کومار، اپل با تولید خودرو مستقل میتواند تمامی جنبههای طراحی، ازجمله سختافزار و پلتفورم نرمافزاری آن را کنترل کند.
براساس گزارشهای قبلی، ورود اپل به صنعت خودرو الكتریكی احتمالا به بهبود تجربهی رانندگی با ادغام سختافزار و نرمافزار و خدمات منجر خواهد شد. این شرکت میتواند وارد صنعتی بزرگ با رشد سریع شود و بهطرز چشمگیری تجربهی کاربر را بهبود ببخشد. تحلیلگران بر این باورند که فرصت کسب درآمد اضافه از بخش خدمات صنعت خودرو میتواند بیش از خود تجارت خودرو باشد.
طبق گزارشهای اخیر، کومار خاطرنشان میکند اپل ممکن است تولید ۱۰۰ هزار وسیلهی نقلیه را در سال ۲۰۲۴ هدف قرار دهد. او تخمین میزند اپل با داشتن ۰/۱ درصد از سهم بازار خودرو میتواند پنجمیلیارد دلار درآمد کسب کند و اگر تا سال ۲۰۳۰ این رقم به ۱ درصد افزایش یابد، اپل دستکم ۵۰ میلیاد دلار درآمد بهدست خواهد آورد. هارش کومار بر این باور است که اکنون زمان مناسبی برای ورود اپل به بازار خودرو خواهد بود. بازهی یادشده ظاهرا بهدلیل شریط مناسب برای ایجاد نوآوری در فناوری در نظر گرفته شده و از قرار معلوم، اهالی کوپرتینو میتوانند با بهرهگیری از رشد، بلوغ، تجربه و درآمد حاصل از محصولاتی همچون آیفون و مک، روند توسعهی خودروی مذکور را تسریع کنند.
بهطورکلی، گفته میشود دلیل اصلی علاقهی اپل به صنعت خودرو به این اصل مهم مرتبط میشود که کل بازار آدرسپذیر (TAM) آن با ارزش تقریبا ۲٫۵۵ تریلیون دلار، بسیار گستردهتر از بازار ۴۲۰ میلیارد دلاری گوشی هوشمند است. افزونبراین، اپل بهلطف محبوبیت محصولاتش، از پایگاه کاربری بیش از یکمیلیاردنفری بهره میگیرد؛ ازاینرو، Apple Car مستقلا میتواند خدمات را کاملا ادغام کند و گسترش دهد.
با استناد بهگفتهی تحلیلگران پیشین، انتظار میرود از نظر درآمد Apple Car وسیلهی نقلیهای شاخص باشد و کوپرتینوییها احتمالا در ابتدا فرایند ساخت خارج از شرکت را به ادغام عمودی ترجیح خواهند داد. ظاهرا حاشیه سود ناخالص بسیار کمتر از سایر محصولات سختافزاری اپل خواهد بود؛ اما درآمد ۷۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار از TAM، در ردهی خودروهای برتر میتواند به ۷۰۰ میلیارد دلار برسد. علاوهبراین، گمان میرود مؤلفهی اصلی درآمد خدمات باشد. خدمات میتواند حاشیه سود کم صنعت را بهبود بخشد؛ بهویژه زمانیکه پای اکوسیستم اپل در میان باشد؛ بنابراین، وسایل نقلیه کاملا خودران بیشتر از بخش خدمات میتوانند درآمد کسب کنند.
کومار معتقد است حتی اگر اپل خودرویی با مارک تجاری مستقل تولید کند، برای تولید واقعیاش باید از بازوی تولیدی تولیدکنندهی شخص ثالث استفاده کند. بهگفتهی او، اپل محصولات سختافزاری خود را مونتاژ نمیکند؛ بااینحال، توسعهی اپل در زمینه فناوری وسایل نقلیه سالها است که در دست انجام است. بههمینترتیب، کومار پیشبینی میکند این خودرو میتواند از فناوری پیشرفتهتر و بهروزتری درمقایسهبا رقبا برخوردار باشد. درپایان، گفته میشود بزرگترین مانع در فرایند تولید خودرو یادشده یافتن شریک تجاری برای برونسپاری تولید است؛ زیرا کومار خاطرنشان میکند خودروسازان نمیخواهند فاکسکان صنعت خودرو باشند.
این مطالب صرفا از سایت zoomit کپی برداری شده است و جنبه اموزشی دارد
بررسی تخصصی موبایلخرید اینترنتی موبایلفروشگاه موبایل دیجیتال مارکمعرفی برترین گوشی های موبایلموبایل اپل
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.