با نگاهی به سالیان گذشته، روابط متقابل اپل و فیسبوک همواره توأم با نفرت و دشمنی بوده و گویا زخم دیرنهی این دو شرکت با سیاستهای حریم خصوصی اپل سَر باز کرده است؛ سیاستهایی که بهطور علنی بخش تبلیغات را هدف قرار میدهند و این به مزاج فیسبوک، یکی از بزرگترین شرکتهای تبلیغاتی خوش نیامده است. بنا بر گزارش MacRumors، غول رسانههای اجتماعی، در اقدامی علیه اپل طرح دعوی جدیدی با مضمون انحصارطلبی اپل تنظیم کرده است. به ادعای فیسبوک، اپل با اجرای قوانین اپ استور که ظاهرا خودش مجبور به رعایت آن نیست، از قدرت خود در صنعت گوشیهای هوشمند سوءاستفاده میکند. فیسبوک استدلال میکند که قوانینی مانند استفادهی توسعهدهندگان از خدمات پرداخت درون برنامهای اپل، رقابت در زمینههایی از جمله گیمینگ، برنامههای پیامرسان و بخش خریدهای درون برنامهای را دشوارتر میکند.
مقالهی مرتبط:
چندی پیش، اپل ویژگی ATT را بهعنوان قابلیتی در iOS و آیپد OS رونمایی کرد و بهنوعی دلیل تمامی این جدالها همین ویژگی عنوان میشود. پیشبینی میشود قابلیت شفافیت ردیابی تبلیغات در اوایل سال ۲۰۲۱ به iOS 14 وارد شود. این بدان معنی است که وقتی این قابلیت فعال باشد، هر برنامهای که روی آیفون یا آیپد اجرا میشود، قبل از دسترسی به دادههای خاصی که میتواند برای ردیابی در سایر برنامهها استفاده شود، باید از کاربر اجازهی دسترسی بگیرد و کاربران میتوانند درخواست شرکتها را قبول کنند یا آن را نپذیرند. همچنین غول فناوری کوپرتینو برچسبهای IDFA را در اپ استور ارائه داده است. این برچسبها این امکان را فراهم میکنند که کاربر قبل از بارگیری برنامه، نوع و هدف دادههای جمعآوریشده را مشاهده کند.
فیسبوک ادعا میکند که این درخواستها ناعادلانه است؛ زیرا به نظر نمیرسد که اپل آنها را رعایت کند و این یک مزیت رقابتی برای آن محسوب میشود. بااینحال، شواهد نشان میدهند که برنامههای اپل کاربران را ردیابی نمیکنند یا دادهها را برای اهداف تبلیغاتی به اشتراک نمیگذارند؛ بنابراین ادعای فیسبوک کمی تأملبرانگیز است. از طرف دیگر، اپل بهطور رسمی اعلام کرده است که تمامی برنامههایش از قابلیتهای مذکور مستثنی نیستند و همگی به شفافیت حریم خصوصی مجهز میشوند.
انتظار میرود علاوه بر شفافیت ردیابی برنامه، کانون توجهی فیسبوک روی عدم پذیرش اپل در اجازه دادن به نصب پیامرسانهای شخص ثالث بهعنوان گزینه پیشفرض در گوشیهای آیفون و آیپد معطوف شده باشد. این شرکت در سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریور ۱۳۹۹)، با لابیگری امکان این را فراهم کرد که کاربران مسجر فیسبوک را بهصورت پیشفرض بجای آیمسیج انتخاب کنند؛ اما اکنون ادعا میشود که اپل با هدف جلوگیری از مهاجرت کاربران به سایر برندهای گوشی هوشمند، اجازه نمیدهد پیامرسانهای دیگر بهعنوان پیشفرض تنظیم شوند.
در مستندات گزارش آمده است که فیسبوک در دادخواست احتمالی خود علیه اپل شرکتهای دیگری را دعوت کرده است که طبیعتا یکی از متحدان اپیک گیمز خواهد بود. برای یادآوری، شرکت یادشده از زمان حذف بازی فورتنایت (Fortnite) از اپ استور به دلیل نقض قوانین اپل، درگیر نبرد حقوقی با اهالی کوپرتینو است. شواهد نشان میدهد که طی ماههای اخیر تنش بین اپل و فیسبوک بهطور فزآیندهای در حال افزایش است. بهعنوان مثال، در ماه دسامبر ۲۰۲۰ (آذر ۱۳۹۹)، فیسبوک تبلیغاتی ضد قابلیتهای حریم خصوصی اپل در روزنامههای بزرگ ایالات متحدهی آمریکا منتشر کرد. در تبلیغات یادشده، این شرکت رسانههای اجتماعی خود را بهعنوان قهرمان مشاغل کوچک معرفی میکند و با محور قرار دادن مشاغل کوچک، قصد دارد آنها را بهعنوان قربانیانی به نمایش بگذارد که ظاهرا درگیر جنگ غولها شدهاند.
چهارشنبهی گذشته، در جریان آخرین گزارش مالی فیسبوک با سرمایهگذاران، مارک زاکربرگ مدیرعامل این شرکت گفت: «تجارت اپل بهطور فزایندهای بر به دست آوردن سهم برنامهها و خدمات علیه ما و سایر توسعهدهندگان متمرکز است؛ بنابراین اپل انگیزه استفاده از موقعیت و بستر اصلی خود برای تداخل در نحوه کار برنامههای ما را دارد و آنها این کار را مرتبا برای ترجیح دادن برنامههایشان انجام میدهند».
اگرچه ممکن است فیسبوک بهدنبال جبران خسارتهای مالی باشد؛ اما گزارش خاطرنشان میکند که با وجود اقدامات قانونی، فیسبوک ممکن است تصمیم بگیرد که پرونده را به دادگاه نکشاند. اعتقاد بر این است که عامل تأثیرگذار در این زمینه اختلاف نظر داخلی فیسبوک است. مدیران اجرایی در مورد احتمال تعمیق مبارزات عمومی خود علیه اپل با مقاومت داخلی برخی کارمندان روبهرو هستند. بهطور کلی، برخی از کارمندان ظاهرا نگران هستند که فیسبوک یک قربانی قانعکننده نباشد؛ زیرا با توجه به موراد متعدد در رفتارهای انحصارطلبانه و مدیریت نادرست دادههای کاربران، این شرکت بسیار متزلزل شده است.
این مطالب صرفا از سایت zoomit کپی برداری شده است و جنبه اموزشی دارد
ایسوسبررسی تخصصی موبایلجعبه گشایی لپ تاپجعبه گشایی موبایلدیجیتال مارکفروش لپ تاپلنوونقد و بررسی لپ تاپنقد و بررسی موبایل
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.