وقتی بحث به هویت برند میرسد، لوگو بیشترین اهمیت را پیدا میکند. لوگوی معروف نهتنها نشانگر وضعیت برند است بلکه میتواند به معیاری فرهنگی تبدیل شود. چنین اتفاقی را برای برندهای مختلفی نظیر کوکاکولا، نینتندو و حتی فدکس مشاهده کردهایم.
بر اساس مقالهی Android Authority، شرکتهای لوکس روی برندشان موضعی بسیار تدافعی دارند و برخورد شدیدی با افراد یا سازمانهایی میکنند که هویت برندشان را نقض کنند. اگر هر کس بهراحتی میتوانست لوگوی برندهای لوکس را روی محصولاتش بچسباند، این برندها نمیتوانستند قیمت زیادی برای محصولات اختصاصی خودشان تعیین کنند و در نتیجه تا این حد معروف نمیشدند.
مدتی پیش پروندهای با همین محوریت در دادگاه تشکیل شد. این دعوای حقوقی که هواوی را در برابر شرکت فرانسوی شنل (Chanel) قرار داد، نهایتا در دادگاهی اروپایی به پایان رسید. رویترز مینویسد جنگ حقوقی هواوی و شنل به لوگوی نمادین برند لوکس فرانسوی که در حوزهی مد و لباس فعالیت میکند ارتباط داشت. شنل مدعی شده بود که هواوی لوگوی این برند را اصلاح و از آن استفاده کرده است.
لوگوی مورد استفادهی هواوی در سمت راست و لوگوی برند شنل در سمت چپ
به احتمال زیاد پس از دیدن تصویر بالا با خود فکر میکنید که دو لوگوی موجود در تصویر هیچ شباهتی به هم ندارند. به نظر میرسد اعضای هیئت محکمهی دادگاه اروپایی نیز چنین نظری دارند؛ چون رأی پروند به سود هواوی صادر شده و دادگاه در حکمی اعلام کرده است که «علائم مجازی مورد بحث، شبیه هم نیستند.»
استدلال شنل این بود که اگر لوگوی هواوی را بچرخانید تا به پهلو قرار بگیرد و سپس به قوهی تخیل خود متکی شوید، شباهت بین لوگوها واضح خواهد شد. اعضای هیئت محاکمه با این استدلال موافق نیستند. قاضی دادگاه گفته است که لوگوها باید به همان شکلی هستند و بدون تغییر جهت مقایسه شوند.
این دومین باری است که پروندهای حقوقی بین هواوی و شنل در دادگاه اروپا به جریان میافتد. برند فرانسوی پروندهی قبلی را نیز به هواوی باخته بود. شنل اجازه دارد یک بار دیگر برای حکم دادگاه درخواست تجدید نظر بدهد. در صورت ثبت این درخواست، پرونده به دیوان دادگستری اتحادیه اروپا منتقل خواهد شد.
این مطالب صرفا از سایت zoomit کپی برداری شده است و جنبه اموزشی دارد
بررسی تخصصی موبایلخرید اینترنتی موبایلفروشگاه موبایل دیجیتال مارکمعرفی برترین گوشی های موبایلموبایل اپل
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.