کاهش ۲۰ درصدی فروش گوشی‌ها در فصل اول ۲۰۲۰ به‌دلیل کووید ۱۹ – دیجیتال مارک

دنیاگیری ویروس کرونا اتفاقی ناگهانی بود که شرکت‌های فعال در حوزه‌ی فناوری انتظار آن را نداشتند. این بیماری مرگبار باعث شد قوانین قرنطینه‌ی خانگی وضع شوند. در پی وضع این قوانین شرکت‌ها مجبور شدند دفاتر کاری خود را تعطیل کنند. همچنین شماری از مردم کار خود را از دست دادند و این افراد امروزه ترجیح می‌دهند پول خود را برای تهیه‌ی اقلام اساسی نگه دارند. گزارش مالی بسیاری از شرکت‌ها در سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۲۰ از کاهش درآمد آن‌ها خبر می‌دهد. بااین‌حال شمار درخورتوجهی از شرکت‌ها گفته‌اند آثار دنیاگیری ویروس کرونا طی فصل‌های پیش‌رو بیشتر خودش را نشان خواهد داد.

آمار منتشرشده ازسوی مؤسسه‌های تحقیقاتی هم تأیید می‌کنند که ابعاد بازار گوشی‌های هوشمند کوچک‌تر شده است. به‌تازگی آماری جدید منتشر شده‌اند که مجددا همین موضوع را اعلام می‌کنند؛ بر همین اساس گفته می‌شود سه‌ماهه‌ی نخست امسال برای بازار گوشی‌ موبایل، دورانی سخت بوده است. جدیدترین گزارش مؤسسه‌ی پژوهشی گارتنر اعلام می‌کند فروش جهانی گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه‌ی نخست سال ۲۰۲۰ نسبت‌به همین بازه‌ی زمانی در سال ۲۰۱۹ به‌میزان ۲۰/۲ درصد کاهش پیدا کرده است. دلیل اصلی بروز این اتفاق، دنیاگیری ویروس کرونا عنوان شده است.

طبق آمار رسمی، میزان عرضه‌ی گوشی‌های ساخته‌شده توسط تک‌تک پنج شرکت برتر دنیا به‌جز شیائومی کاهش پیدا کرده است، بااین‌حال سامسونگ همچنان توانسته جایگاه نخست خود را حفظ کند. گارتنر می‌گوید سامسونگ با حضور محدود در چین توانسته است اندکی از افت فروش خود را جبران کند. شیائومی برخلاف بسیاری از شرکت‌ها اعلام می‌کند شمار دستگاه‌هایی که در سه‌ماهه‌ی نخست امسال روانه‌ی بازار کرده رشد سالانه‌ی ۱/۴ درصدی داشته است. افزایش شمار گوشی‌های عرضه‌شده توسط شیائومی اتفاقی غیرمنتظره بود، به‌خصوص با درنظرگرفتن میزان حادبودن شیوع کووید ۱۹ در چین. بررسی‌ها نشان می‌دهد شیائومی توانسته است در بازارهای بین‌المللی به‌خصوص هند عملکردی بسیار خوب از خود نشان دهد. 

طبق گزارش‌های رسمی، میزان گوشی‌های عرضه‌شده توسط سامسونگ، هواوی و اوپو در فصل اول سال جاری میلادی به‌شکل دورقمی افت کرده؛ آمار نشان می‌دهند میزان دستگاه‌های عرضه‌شده توسط این سه شرکت به‌ترتیب با افت ۲۲/۷، ۲۷/۳ و ۱۹/۱ درصدی مواجه شده است. همچنین آمار از کاهش عرضه‌ی گوشی‌های اپل به‌میزان ۸/۲ درصد خبر می‌دهند. دیگر شرکت‌ها درمجموع افت درخورتوجه ۲۴/۲ درصدی را در گوشی‌های عرضه‌شده‌ به بازار شاهد بوده‌اند.

دلایل اصلی افت عرضه و فروش گوشی‌های هوشمند را پیش‌تر بارها موردبررسی قرار داده‌ایم، تقریبا در تمامی موارد دلیل اصلی افت فروش به دنیاگیری ویروس کرونا نسبت داده می‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم قوانین قرنطینه‌ی خانگی امروز به‌شکلی گسترده در بسیاری از مناطق دنیا اجرا می‌شوند و همین موضوع باعث شده است افراد زیادی کار خود را از دست بدهند. درکنار این‌ها بروز برخی مشکلات در زنجیره‌ی تأمین شرکت‌ها یکی دیگر از دلایل مشکلات اخیر بازار موبایل اعلام شده است. در نظر داشته باشید که در زنجیره‌ی تأمین بسیاری از شرکت‌های بزرگ، شرکت‌های آسیایی حضور دارند. آسیا نخستین قاره‌ی دنیا بود که تحت‌تأثیر طغیان ویروس کرونا قرار گرفت.

صرف‌نظر از تمامی دلایل مذکور، کارشناسان ادعا می‌کنند مدت‌ها است بازار موبایل روند فروش منفی در پیش گرفته است. تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که فرارسیدن شبکه‌ی ۵G بتواند تا حدی با افت فروش گوشی‌ها مقابله کند، اما شیوع ناگهانی کروناویروس معادلات را برهم ریخت. اپل توانست در هفته‌های آغازین امسال عملکردی درخشان از خود نشان دهد؛ همین موضوع باعث شد میزان افت فروش گوشی‌های اپل کمتر از حد انتظار باشد. بااین‌حال باید ببینیم که دنیاگیری اخیر در فصل‌های آتی چه‌آثاری روی عملکرد اپل می‌گذارد.

آنت زیمرمن از گارتنر در بخشی از یادداشت جدید این مؤسسه می‌نویسد: «اگر دنیاگیری ویروس کرونا اتفاق نمی‌افتاد، احتمالا میزان فروش آیفون‌های اپل در سه‌ماهه‌ی نخست امسال رکوردشکنی می‌کرد. بروز اختلال در زنجیره‌ی تأمین و همچنین کاهش تمایل مردم به تهیه‌ی گوشی جدید باعث شد روند مثبت فروش گوشی‌های اپل در ماه فوریه متوقف شود. توانایی اپل برای خدمت‌رسانی به مشتریان ازطریق فروشگاه‌های آنلاین به این شرکت امکان داد بخشی از فروش را بازیابی کند و کم‌کم به مسیر عادی بازگردد. عامل دیگری که روی دستیابی به این هدف اثر گذاشته، این بوده است که اپل توانسته به‌تازگی روند تولید محصولاتش را از سر بگیرد و میزان تولیدات را به حالت عادی نزدیک کند».

همچنین آنشول گوپتا، از تحلیلگران ارشد گارتنر، می‌گوید: «دنیاگیری ویروس کرونا باعث شد بازار جهانی گوشی‌های هوشمند بدترین افت فروش خود را تجربه کند. بسیاری از شرکت‌های پیشتاز چینی به‌همراه اپل به‌دلیل بسته‌شدن موقتی کارخانه‌هایشان در خاک چین شدیدا تحت‌تأثیر قرار گرفتند. همچنین کاهش تمایل مردم به پول‌خرج‌کردن در بازار گوشی‌های هوشمند در پی وضع قوانین قرنطینه‌ی خانگی باعث افت فروش محصولات شرکت‌های موردبحث شده است». 

انتظار نمی‌رود که روند بازگشت شرایط به‌حالت عادی در بازار موبایل به‌شکلی فوری صورت پذیرد. آینده‌ی کووید ۱۹ فعلا تا حد زیادی نامشخص است و همین موضوع پیش‌بینی ماه‌های آینده را بسیار سخت می‌کند. کشورهای مختلف طی چند وقت اخیر روند بازگشایی اماکنِ تعطیل‌شده را آغاز کرده‌اند. بدون‌شک کسانی که تازه به سر کار برمی‌گردند همچنان تمایل چندانی به تهیه‌ی گوشی‌های جدید به‌خصوص مدل‌های گران‌قیمت نخواهند داشت. گارتنر هفته‌ی گذشته در مقاله‌ای پژوهشی پیش‌بینی کرد به‌دلیل دنیاگیری اخیر میزان عرضه‌ی دستگاه‌هایی نظیر رایانه‌های شخصی، تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند طی سال جاری میلادی افت سالانه‌ی ۱۳/۶ درصدی تجربه کند. گارتنر می‌گوید به‌دلیل کاهش تمایل مردم به تهیه‌ی گوشی‌های جدید انتظار دارد عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۰ به‌میزان ۱۴/۶ درصد افت کند.

شما کاربران دیجیتال مارک چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

این مطالب صرفا از سایت zoomit کپی برداری شده است و جنبه اموزشی دارد



کلیدواژه : بررسی تخصصی موبایلخرید اینترنتی موبایلفروشگاه موبایل دیجیتال مارکمعرفی برترین گوشی های موبایلموبایل اپل
admin
ارسال دیدگاه