اسنپدراگون ۸۷۰ کوالکام با تغییرات اندک نسبت‌به اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس معرفی شد در دیجیتال مارک

در اطلاعیه‌ای غیرمنتظره، کوالکام رسما پردازنده‌ی جدیدی برای دنیای موبایل معرفی کرد. این پردازنده اسنپدراگون ۸۷۰ (Qualcomm Snapdragon 870) نام دارد و به‌نوعی جایگزین پردازنده‌های اسنپدراگون ۸۶۵ و اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس (سال ۲۰۲۰) محسوب می‌شود.

براساس گزارش خبرگزاری‌های ورج و Android Authority، اسنپدراگون ۸۷۰ طراحی مدرن کلاس نسل بعد را ندارد و این لقب مختص اسنپدراگون ۸۸۸ است. اسنپدراگون ۸۸۸ درمقایسه‌با مدل قبلی بسیار قدرتمندتر است و قابلیت‌های متنوع‌تری دارد؛ ولی اسنپدرگون ۸۷۰ در این حد و اندازه ظاهر نمی‌شود.

اسنپدراگون ۸۷۰ تا حد بسیار زیادی به پردازنده‌های اسنپدراگون ۸۶۵ و اسنپدارگون ۸۶۵ پلاس شبیه و طراحی‌اش مشابه آن‌ها است. این یعنی جدیدترین پردازنده‌ی کوالکام به هسته‌ی CPU کرایو ۵۸۵ (Kryo 585) و هسته‌ی GPU آدرنو ۶۵۰ (Adreno 650) مجهز است.

بنویسید اسنپدراگون ۸۷۰، بخوانید اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس پلاس!

به‌طور مشخص‌تر، اسنپدراگون ۸۷۰ کوالکام از یک هسته‌ی Cortex-A77 با سرعت کلاک ۳٫۲ گیگاهرتز و سه هسته‌ی Cortex-A77 با سرعت کلاک ۲٫۴ گیگاهرتز و چهار هسته‌ی کم‌مصرف Cortex-A55 با سرعت کلاک ۱٫۸ گیگاهرتز بهره می‌برد. 

اسنپدراگون ۸۷۰ کوالکام به سرعت کلاک ۳٫۲ گیگاهرتز دست پیدا می‌کند؛ یعنی حدودا ۱۰ درصد سریع‌تر از سرعت کلاک ۲٫۸۴ گیگاهرتزی اسنپدراگون ۸۶۵ و حدودا ۳ درصد سریع‌تر از سرعت کلاک ۳٫۱ گیگاهرتزی اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس. با درنظرگرفتن این توضیحات، به اسنپدراگون ۸۷۰ کوالکام بیشتر به‌عنوان اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس پلاس نگاه کنید.

کوالکام می‌گوید اسنپدراگون ۸۷۰ مودم ۵G مجتمع ندارد و به‌جای آن از مودم خارجی Snapdragon X55 استفاده می‌کند. این مودم از هر دو نوع شبکه‌ی ۵G، یعنی mmWave و sub-6GHz پشتیبانی می‌کند و برپایه‌ی لیتوگرافی هفت‌نانومتری تولید شده است. 

گوشی در دست درحال نمایش اسنپدراگون کوالکام

اسنپدراگون ۸۷۰ کوالکام در زمینه‌ی پردازش‌های مبتنی‌بر یادگیری ماشین و پردازش‌های حوزه‌ی دوربین نیز شباهت زیادی به اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس دارد. براساس اعلام رسمی، هر دو تراشه از پردازنده‌ی سیگنال دیجیتال Hexagon 698 و ISP یا پردازنده‌ی سیگنال تصویر Spectra 480 بهره می‌ببرند. ISP یادشده باعث می‌شود اسنپدراگون ۸۷۰ از دوربین‌هایی با وضوح حداکثر ۲۰۰ مگاپیکسل پشتیبانی کند و ویدئوهای ۸K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه و ویدئوهای حرکت‌آهسته‌ی ۹۶۰fps ضبط کند. این پردازنده‌ هم‌زمان فرایند ضبط ویدئو ۴K و ثبت تصویر ۶۴ مگاپیکسلی را می‌تواند انجام دهد.

دیگر مشخصه‌های مهم اسنپدراگون ۸۷۰ کوالکام پشتیبانی از Quick Charge 4 Plus و نرخ نوسازی (رفرش ریت) ۱۴۴ هرتز با وضوح +QHD و استاندارد +HDR10 و فناوری اختصاصی Qualcomm TrueWireless است.

به‌نظر می‌رسد در اسنپدراگون ۸۷۰ برخلاف اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس از FastConnect 6900 خبری نیست و کوالکام تصمیم گرفته است در پردازنده‌ی جدیدش همچون اسنپدراگون ۸۶۵ سراغ استفاده از FastConnect 6800 برود. این یعنی اسنپدراگون ۸۷۰ از بلوتوث ۵.۲ بهره می‌ببرد؛ اما برخلاف اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس که وای‌فای ۶E داشت، از وای‌فای ۶ استفاده می‌کند. 

شاید معرفی پردازنده اسنپدراگون ۸۷۰ در نگاه اول برایتان عجیب باشد؛ زیرا این پردازنده پیشرفت شگرفی درمقایسه‌با اسنپدراگون ۸۶۵ و ۸۶۵ پلاس تجربه نکرده است. کوالکام می‌گوید دلیل معرفی پردازنده‌ی جدیدش پاسخ مستقیم به تقاضای تولیدکنندگان و بازار است. اسنپدراگون ۸۷۰ برای شرکت‌هایی طراحی شده است که به‌دنبال ارائه‌ی پردازنده‌ای قدرتمند در محصولاتشان هستند؛ اما قصد ندارند از قابلیت‌های منحصربه‌فرد و قدرتمند اسنپدراگون ۸۸۸ استفاده کنند.

موضوع مهم دیگر به تفاوت قیمت بین اسنپدراگون ۸۸۸ و اسنپدراگون ۸۷۰ مربوط می‌شود. کوالکام می‌گوید انتظار دارد گوشی‌های هوشمند مجهز به پردازنده اسنپدراگون ۸۷۰ کمتر از ۸۰۰ دلار قیمت داشته باشند. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که در همین دوران آغازین سال ۲۰۲۱، گلکسی اس ۲۱ سامسونگ را دیده‌ایم که با وجود بهره‌مندی از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۸۸، با قیمت ۷۹۹ دلار به بازار می‌آید. 

احتمالا کوالکام به جنبه‌ی بازاریابی ماجرا نیز توجه ویژه‌ای کرده است. نام جدید اسنپدراگون ۸۷۰ و بهبودهای اندک حاصل در قدرت پردازشی آن درمقایسه‌با اسنپدراگون ۸۶۵ و ۸۶۵ پلاس بدین‌معنی است شرکت‌های استفاده‌کننده از اسنپدراگون ۸۷۰ به پردازنده‌ای جدید در سال ۲۰۲۱ دسترسی دارند؛ آن‌هم بدون اینکه نگران باشند مردم به‌دلیل استفاده از پردازنده‌های اسنپدراگون ۸۶۵ یا ۸۶۵ پلاس در محصولات این شرکت‌ها، آن‌ها را محصولاتی قدیمی خطاب کنند.

کوالکام می‌گوید انتظار دارد نخستین گوشی‌های هوشمند مجهز به اسنپدراگون ۸۷۰ در سه‌ماهه‌ی نخست سال جاری میلادی به بازار بیایند. موتورولا و اوپو و شیائومی جزو نخستین شرکت‌هایی هستند که در محصولاتشان به‌سراغ استفاده از پردازنده‌ی جدید کوالکام می‌روند. 

این مطالب صرفا از سایت zoomit کپی برداری شده است و جنبه اموزشی دارد



کلیدواژه : بررسی تخصصی لپ تاپبررسی نوت بوکخرید ایسوس یا لنووراهنمای خرید اپ تاپ
admin
ارسال دیدگاه