بررسی ردمی نوت ۵A شیائومی در دیجیتال مارک

ردمی نوت ۵A، محصولی پایین‌رده از شیائومی است که به نسبت برچسب قیمتی بسیار پایین خود، تجربه‌ی کاربری مطلوبی را ارائه می‌دهد.

نام شیائومی از بدو تولدش در سال ۲۰۱۰ تا به امروز با قیمت پایین گره خورده است به طوری که این شرکت تمام تلاش خود را برای تولید محصولات ارزان‌ و با کیفیت در سال‌های اخیر به کار بسته است. این شرکت به خوبی در سرزمین مادری‌اش یعنی چین پرورش یافت و حالا به بزرگ‌ترین فروشنده در بازارهای بزرگی همچون هند مبدل شده است. شیائومی در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ محصولی فبلت ردمی نوت ۵ ای را برای تسلط بر بازار پایین‌رده‌ها معرفی و راهی بازار کرد؛ این فبلت در بازار هندوستان با نام ردمی وای وان (Redmi Y1) نیز شناخته می‌شود.

Xiaomi Redmi Note 5A / شیائومی ردمی نوت 5A

با تغییر علایق کاربران به سمت استفاده از گوشی‌های بزرگ‌‌تر، از سال‌ها پیش بازار پایین‌رده‌ها نیز به ناچار میزبان فبلت‌ها شده است. ردمی نوت ۵ ای (Redmi Note 5A) با نمایشگر ۵.۵ اینچی، تراشه‌ی اسنپدراگون ۴۲۵ و باتری ۳۰۸۰ میلی آمپر ساعتی گزینه‌ی جذابی در بازار پایین‌رده‌ها محسوب می‌شود. آیا ردمی نوت ۵ ای تنها روی کاغذ یک گوشی کامل در بازه‌ی قیمتی خود است یا حقیقا قادر به برطرف کردن نیازهای کاربر خواهد بود؟ برای پاسخ به این سوال و آشنایی بیشتر با این محصول اقتصادی موجود در بازار کشورمان همراه دیجیتال مارک باشید.

گوشی ارزان‌قیمت Redmi Note 5A‌ شیائومی توسط فروشگاه بامیلو برای بررسی در اختیار دیجیتال مارک قرار گرفته است.

مشخصات فنی رمی نوت ۵A

مشخصات فنی ردمی نوت ۵A
تراشهاسنپدراگون ۴۲۵
سیستم‌عاملاندروید ۷.۱.۲ نوقا
MIUI 9.0
حافظه‌ی رم۲ گیگابایت
نمایشگر

۵.۵ اینچ
IPS LCD
رزولوشن ۱۲۸۰×۷۲۰ پیکسل

محافظ نمایشگرگوریلا گلس
تراکم پیکسلی۲۷۰ پیکسل بر اینچ
حافظه ذخیره‌سازی۱۶ گیگابایت
کارت حافظهمیکرو اس‌دی تا سقف ۱۲۸ گیگابایت
دوربین اصلی

۱۳ مگاپیکسل
دیافراگم f/2.2

دوربین سلفی۵ مگاپیکسل
f/2.0
حسگر اثر انگشتندارد
سیم‌کارتنانوسیم
باتری۳۰۸۰ میلی‌آمپر ساعت
وزن۱۵۰ گرم
ابعاد۷.۵۵×۷۶.۲×۱۵۳ میلی‌متر

طراحی

وقتی برای اولین بار به ردمی نوت ۵ ای نگاه می‌کنید، الهام‌گیری از ردمی ۴ ای در آن مشهود است. شیائومی گوشی پایین‌رده‌ی خود را از جنس پلاستیک ساخته است و خبری از فریم یا قاب فلزی در آن نیست؛ استفاده از پلاستیک مات در این گوشی به معنی کیفیت ساخت پایین آن نیست. این گوشی با هدف القای حس پریمیوم طراحی و ساخته نشده است با این حال گوشی در ارائه‌ی حس یک کالای با کیفیت چندان هم ناموفق نیست. فریم و قاب پشتی دستگاه با یکدیگر یکپارچه شده‌اند و این تصمیم به درستی اتخاذ شده است.

Xiaomi Redmi Note 5A / شیائومی ردمی نوت 5A

نمایشگر ۵.۵ اینچی گوشی همانطور که انتظار داشتیم از نوع ۱۶ به ۹ است و ۷۱.۵ درصد از جلوی گوشی را پوشانده است. خوشبختانه بر خلاف بسیاری از گوشی‌های هم قیمت، این نمایشگر با شیشه‌ی گوریلا گلس ۳ محافظت می‌شود. بخش پایین‌ نمایشگر در ردمی نوت ۵ ای بلا استفاده نمانده و شیائومی کلیدهای خازنی ناوبری اندروید را در این قسمت قرار داده است. شیشه‌ی جلوی دستگاه توسط یک نوار سفید رنگ به فریم پلاستیکی کشیده شده از پشت دستگاه متصل شده است.

گوشی با توجه به استفاده از پلاستیک در ساخت بدنه‌‌ و ابعادش وزن مناسبی دارد؛ وزن گوشی طبق اعلام شرکت سازنده ۱۵۰ گرم است. لبه‌های قاب پشتی ردمی نوت ۵ ای انحنای اندکی دارند که به در دست گرفتن هر چه راحت‌تر گوشی کمک کرده است با این حال استفاده از گوشی با یک دست کار ساده‌ای برای دستانی با ابعاد استاندارد نخواهد بود. خوشبختانه نسخه‌ی خاکستری مورد بررسی ما به لطف این بدنه‌ی مات لک‌پذیری زیادی نداشت. شایان ذکر است ضخامت گوشی نسبت به نسل قبل نزدیک به یک میلی‌متر کمتر شده و حالا به ۷.۵ میلی‌متر رسیده است. گوشی همانند رقبا فاقد استانداردهای مقاوت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار است.

Xiaomi Redmi Note 5A / شیائومی ردمی نوت 5A

شیائومی کلیدهای پاور و حجم صدا را همانند اکثر گوشی‌هایش در لبه‌ی سمت راست قرار داده است؛ این کلیدها لقی نداشته و در محل مناسبی قرار گرفته‌اند. شیار سیم‌کارت گوشی علاوه بر میزبانی از دو سیم‌کارت نانو برای افزایش ظرفیت حافظه نیز استفاده می‌شود؛ کاربر قادر به استفاده از کارت‌های میکرو اس‌دی با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت نیز خواهد بود.

در دو طرف درگاه میکرو یو‌اس‌بی دو خروجی مشبک وجود دارد که طبق انتظار تنها یکی از آن‌ها برای خروج صدای اسپیکر استفاده می‌شود و دومی برای ایجاد تقارن به کار گرفته شده است. چینی‌ها جک ۳.۵ میلی‌متری صدا را در لبه‌ی بالایی و در کنار فرستنده اینفرارد برای کنترل لوازم صوتی، تصویری و خانگی و همچنین میکروفون ثانویه برای لغو نویز صدا قرار داده‌اند. ناگفته نماند که برخلاف نسخه‌ی پرایم که برای بازار چین درنظر گرفته شده است، نسخه‌ی معمولی فاید حسگر اثر انگشت است.

Xiaomi Redmi Note 5A / شیائومی ردمی نوت 5A
Xiaomi Redmi Note 5A / شیائومی ردمی نوت 5A

در بحث تولید صدا توسط اسپیکر ویژگی‌‌هایی همچون بلندی صدا، توانایی تولید صدای بیس و صداهای زیر و دیستورشن مطرح است. اسپیکر تک کاناله‌ی ردمی نوت ۵ ای حجم صدای بالایی دارد اما در بحث دیستورشن و ارائه‌ی صدای بیس با اسپیکر چندان توانمندی نسبت به رقبا روبرو نیستیم.

نمایشگر

شیائومی از نمایشگر ۱۶ به ۹ با قطر ۵.۵ اینچ در ردمی نوت ۵ ای استفاده کرده است؛ تراکم پیکسل این نمایشگر اچ‌دی نزدیک به ۲۷۰ پیکسل بر اینچ است که با توجه به پایین‌رده بودن آن طبیعی به نظر می‌رسد. در نگاه اول به این نمایشگر اچ‌دی شاید تصاویر به اندازه‌ی کافی شارپ به نظر نرسند؛ اما حقیقت این است که شیائومی در این زمینه فراتر از رقبایش عمل کرده است. نوار سیاه‌رنگ دور نمایشگر نیز که این روزها در بسیاری از گوشی‌های چینی شاهد آن هستیم در زمان روشن بودن نمایشگر به زیبایی آن لطمه زده است؛ البته این نوار به کم‌حاشیه به نظر رسیدن نمایشگر در حالت خاموش بودن آن نیز کمک می‌کند.

Xiaomi Redmi Note 5A / شیائومی ردمی نوت 5A

همانند دیگر گوشی‌های مورد بررسی ردمی نوت ۵ ای را برای سنجش فاکتورهای روشنایی آن، مورد بررسی قرار دادیم. خوشبختانه نمایشگر IPS LCD این گوشی با ثبت روشنایی حداکثری ۴۰۰ نیت ما را شگفت‌زده کرد. رنگ مشکی نیز به اندازه‌ی کافی عمیق است که شیائومی را در این بخش موفق بنامیم. نسبت کنتراست Native این نمایشگر عدد مناسب ۱۱۶ است که در چنین بازه‌ی قیمتی کاملا رضایت‌بخش محسوب می‌شود. حداقل روشنایی نمایشگر ردمی نوت ۵ ای عدد فوق‌العاده‌ی ۱.۲ نیت است که در دنیای پرچمداران نیز چنین رقمی عالی محسوب می‌شود. در جدول زیر می‌توانید نتایج تست نمایشگر گوشی‌های پایین‌رده و میان‌رده را مشاهده کنید:

روشنایی نمایشگرWhite, 0%Black, 100%, ManualWhite, 100%, ManualBlack, 100% AutoWhite, 100%, AutoMax Native Contrast
Redmi Note 5A۱.۲۳.۴۵۳۹۱۳.۵۰۴۰۰۱۱۶
Honor 7X۲.۶۶۲.۰۴۲۹۰۲.۰۹۲۹۲۱۴۲
P smart۲.۴۳۳.۹۴۵۲۲۳.۹۵۵۲۲۱۳۲
Zenfone Max Plus۶.۵۳.۵۸۳۷۸۳.۲۳۳۵۴۱۰۵.۶
Xperia XA1 Ultra۲۳.۳۳.۹۵۴۷۰۳.۹۶۴۷۰۱۱۸
Galaxy A8+ 2018۲.۵۳۰۵۶۸۰۷۹۵
Galaxy A8 2018۲.۶۰۰۵۷۰۰۷۶۳
Honor 9۲.۴۸۳.۸۷۴۷۹۳.۸۷۴۸۰۱۲۴
Mate 10 lite۲.۴۲۱.۹۲۲۷۹۱.۹۲۲۸۳۱۴۷
Xperia XA1 Plus۳۲۳.۵۲۴۳۲۳.۶۱۴۴۳۱۲۲
Neffos X1 lite۵.۷۶۴.۱۸۲۸۳۴.۲۳۲۹۲۶۷.۷
Nova 2 Plus۲.۳۰۳.۹۶۴۸۳۴۴۸۶۱۲۱
Nokia 5۱.۹۶.۱۲۵۶۵۵.۲۵۶۷۹۱.۱

شیائومی ۳ حالت گرم‌، سرد و استاندارد را برای تغییر پروفایل نمایش رنگ‌ها درنظر گرفته است. چینی‌ها همچنین برای تغییر کنتراست تصویر سه حالتAutomatic contrast ، Increased contrast و Standard در نظر گرفته‌اند که بیشترین روشنایی در حالت دوم بدست می‌آید. شیائومی قابلیتی با نام «Reading mode» را نیز برای فیلتر نور آبی نمایشگر گوشی درنظر گرفته است؛ خوشبختانه امکان زمان‌بندی و تغییر شدت این فیلتر نیز وجود دارد. اگر علاقه‌ای به استفاده از کلید پاور ندارید، شیائومی امکان روشن کردن نمایشگر با دو ضربه به آن را نیز فراهم کرده است.

رابط کاربری ردمی نوت 5A

زاویه‌ی دید نمایشگر ردمی نوت ۵ ای رضایت‌بخش است و در بین گوشی‌های هم‌رده از بهترین‌ها به شمار می‌رود. خوانایی نمایشگر گوشی در محیط‌‌های پر نور و زیر نور خورشید هم سطح دیگر میان‌رده و پایین‌رده‌ی شیائومی است؛ کاربر در زیر مستقیم خورشید نیز قادر به استفاده از گوشی خواهد بود با این حال بازتاب نور از نمایشگر کمی به خوانایی آن زیر نور خورشید لطمه می‌زند. رنگ‌های به نمایش در آمده در این گوشی با وجود نداشتن طراوت بالا کاملا رضایت‌بخش هستند. در پایان این بخش باید گفت که نمایشگر شیائومی ردمی نوت ۵ ای از همان برخورد اول، خود را به عنوان یک نمونه‌ی باکیفیت و نکته‌ی مثبت به کاربر معرفی می‌کند.

رابط کاربری

رابط کاربری MIUI از زمان تولدش همواره به عنوان یک رابط کاربری محبوب با پشتیبانی مناسب از سوی سازنده شناخته شده است. بد نیست بدانید که شیائومی حتی پیش از تولید اولین گوشی خود نیز به توسعه‌ی رابط کاربری برای گوشی‌های اندرویدی مشغول بوده است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ نزدیک کردن رابط کاربری گوشی‌های خود به اندروید خالص را اولویت می‌دانند اما شرکت‌هایی مانند شیائومی استفاده از رابط کاربری شخصی‌سازی شده و با امکانات متنوع را در دستور کار قرار داده‌اند. ردمی نوت ۵ ای شیائومی با اندروید ۷.۱.۲ نوقا و نسخه‌ی نهم MIUI روانه بازار شده است؛ این نسخه از MIUI با حفظ بسیاری از المان‌های نسخه‌های پیشین با تمرکز بر بهبود تجربه‌ی کاربری و سرعت توسعه داده شده است.

رابط کاربری ردمی نوت 5A

قسمت اعلان‌‌ها همانطور که انتظار داشتیم فاصله‌ی زیادی با اندروید خالص دارد. شیائومی قابلیت پاسخ سریع را به بخش اعلان‌ها اضافه کرده و تمام اعلان‌ها یک اپلیکیشن را در کنار هم به صورت دست‌بندی شده نمایش می‌دهد. بیشتر اپلیکیشن‌‌های پیش‌فرض رابط کاربری و اپ‌ها اینستاگرام و فیسبوک با انیمیشن‌های جالبی همراه شده‌اند و چند پوسته‌ی جدید نیز به صورت پیش‌فرض در رابط کاربری قرار داده شده است. تخصیص داینامیک منابع و سرعت راه‌اندازی اپلیکیشن‌ها برای ارائه‌ی تجربه‌ی کاربری بهتر چیزهایی هستند که شیائومی در زمان معرفی نسخه‌ی رابط کاربری MIUI مانور زیادی روی آن داده است؛ این تخصیص منابع باعث کاهش تاخیر و تجربه‌ی روان‌تر از کار با گوشی خواهد شد.

رابط کاربری ردمی نوت 5A

بخش مدیریت اپلیکیشن‌های در حال اجرا نیز به به صورت کارت‌هایی در کنار هم در دسترس کاربران است. با توجه به این که قابلیت اسپلیت اسکرین به صورت بومی در اندروید ۷ گنجانده شده است، شیائومی نیز این قابلیت را به گوشی‌های مبتنی بر MIUI 9 آورده است. با کشیدن اپلیکیشن دلخواه و پشتیبانی شده به بخش اسپلیت اسکرین صفحه برای اضافه کردن اپلیکیشن دوم به دو قسمت تقسیم می‌شود. رابط کاربری شیائومی با وجود فاصله از اندروید خالص عملکرد سریع و خوبی از خود در این گوشی پایین‌رده نشان داد. ویژگی‌های مختلفی مانند دوال اپ و اپلکیشن‌های ویدئو و ویرایش عکس بهبود یافته در کنار امکانات متنوع دیگر از MIUI 9 یک گزینه‌ی ایده‌آل برای گوشی‌های پایین‌رده ساخته است.

دوربین

ردمی نوت ۵A از دوربینی با سنسور ۱۳ مگاپیکسلی بهره می‌برد که در پس لنزی با دیافراگم f/2.2 قرار دارد. چینی‌ها برای گوشی پایین‌رده‌ی خود فوکوس خودکار تشخیص فاز برای فوکوس سریع روی سوژه و فلش LED تکی برای ثبت تصاویر بهتر در محیط‌های تاریک نیز در نظر گرفته‌اند. ردمی نوت ۵ ای توانایی ثبت تصاویر HDR را نیز دارد که در حالت عکاسی خودکار، می‌توان آن را از گوشه‌ی سمت راست رابط کاربری دوربین فعال یا غیرفعال کرد.

Xiaomi Redmi Note 5A / شیائومی ردمی نوت 5A

در نرم‌افزار دوربین ۱۷ فیلتر عکاسی به‌چشم می‌خورد که می‌توان پیش‌نمایش تأثیر تمام آن‌ها را به‌صورت زنده و بدون نیاز به ثبت عکس مشاهده کرد. از بین حالت‌های عکاسی می‌توان به مواردی همچون پاناروما، تایمر، Audio، عکاسی در شب (HHT ،(Beautify، عکاسی براساس نوع سوژه (پرتره، منظره، ورزشی و…) و دستی اشاره کرد که در حالت دستی کاربر می‌تواند وایت بالانس و ایزو را تغییر دهد. دوربین اصلی ردمی نوت ۵ ای توانایی ضبط ویدیوهای فول‌ اچ‌دی با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه را نیز دارد.

تصاویر ثبت‌شده با دوربین اصلی ردمی نوت ۵ ای با در نظر گرفتن قیمت بسیار پایین گوشی، کیفیت قابل قبولی دارند؛ با این حال، ترجیح می‌دادیم تا سطح جزئیات تصاویر، کمی بالاتر باشد. عملکرد دوربین در محیط‌های تاریک، متوسط ارزیابی می‌شود، در این شرایط، نویز تصویر بالا می‌رود و از طراوت رنگ‌ها کاسته می‌شود. دوربین سلفی Redmi Note 5A از سنسوری ۵ مگاپیکسلی با لنز f/2.0 بهره می‌برد و تصاویر سلفی قابل قبولی را در وضعیت نوری مناسب ثبت می‌کند؛ اما در محیط‌های تاریک، نویز تصاویر همانند آنچه با دوربین اصلی تجربه کرده بودیم، افزایش پیدا می‌کند.

نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با ردمی نوت ۵A

بازده و عملکرد

توان پردازشی گوشی هوشمند ارزان‌قیمت شیائومی، پردازنده‌ی چهار هسته‌ای و ۲۸ نانومتری اسنپدراگون ۴۲۵ است که رونمایی آن‌ها به بیش از دو سال پیش و تاریخ ۱۸ فوریه‌ی ۲۰۱۶ بازمی‌گردد. این تراشه را ۲ گیگابایت رم و ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی (۹.۴۳ گیگابایت در دسترس) همراهی می‌کند؛ البته شیائومی درگاهی اختصاصی را نیز در کنار درگاه سیم‌کارت‌های اول و دوم برای ارتقاء حافظه‌ی این گوشی با کارت حافظه‌ی میکرو اس.‌دی در نظر گرفته است.

Xiaomi Redmi Note 5A / شیائومی ردمی نوت 5A

تراشه‌های سری ۴۰۰ کوالکام، جزو محصولات پایین‌رده‌ی آن به‌شمار می‌روند و در آن‌ها اغلب از ماژول‌های ضعیف‌تری نسبت به تراشه‌های سری ۴۰۰ و ۶۰۰ استفاده می‌شود، بنابراین، اسنپدراگون ۴۲۵ نیز از این قاعده مستثنی نیست و چهار هسته‌ی کم‌مصرف با ریزمعماری Cortex A53 با فرکانس حداکثری ۱.۴ گیگاهرتز، پردازنده‌ی مرکزی آن را تشکیل می‌دهند.

پردازش تسک‌های گرافیکی، برعهده‌ی واحد پردازش گرافیکی کوالکام با مدل آدرنو ۳۰۸ قرار دارد، این واحد از نمایشگرهایی با رزولوشن اچ‌دی تا نرخ حداکثری ۶۰ فریم‌برثانیه پشتیبانی می‌کند و امکان ضبط و پخش ویدیوهای فول اچ‌دی با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.  در کنار GPU و CPU مودم ال‌تی‌ایی X6 کوالکام قرار می‌گیرد که از سرعت‌های دانلود و آپلود ۱۵۰ و ۷۵ مگابیت‌برثانیه پشتیبانی می‌کند.

پردازشگر سیگنال تصویر دوگانه‌ی به‌کاررفته در تراشه‌ی ۶۴ بیتی اسنپدراگون ۴۲۵ با سنسورهای ۱۶ مگاپیکسلی سازگار است، این تراشه از حافظه‌های رم LPDDR3 با فرکانس ۶۶۷ مگاهرتز، حافظه‌ی ذخیره‌سازی eMMC 5.1، درگاه USB 2.0، بلوتوث نسخه‌ی ۴.۱ و فناوری شارژ سریع Quick Charge 2.0‌ کوالکام نیز پشتیبانی می‌کند؛ البته شیائومی همراه با ردمی نوت ۵A، شارژر عادی ارائه می‌دهد.

ابتدا به بررسی سرعت خواندن و نوشتن حافظه‌ی ذخیره‌سازی ردمی نوت ۵‌ای با استفاده از اپلیکیشن AndroBench‌ می‌پردازیم:

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده
مدل‌ها / عملکردنرخ خواندن ترتیبینرخ نوشتن ترتیبینرخ خواندن تصادفینرخ نوشتن تصادفی
شیائومی ردمی نوت ۵A۲۶۳.۶۲ مگابایت بر ثانیه۷۹.۸۹ مگابایت‌ بر ثانیه۵۷.۱۴ مگابایت بر ثانیه۹.۶۹ مگابایت بر ثانیه
آنر ۷ ایکس۲۹۵.۸۶ مگابایت‌ بر ثانیه۱۹۲.۳۸ مگابایت‌ بر ثانیه۵۷.۸۲ مگابایت‌ بر ثانیه۲۵.۴۸ مگابایت‌ بر ثانیه
پی اسمارت۲۶۶.۸ مگابایت‌ بر ثانیه۱۳۲.۰۲ مگابایت‌ بر ثانیه۷۱.۹۶ مگابایت‌ بر ثانیه۲۰.۵۴ مگابایت‌ بر ثانیه
ذن‌فون مکس پلاس۲۶۹.۶۸ مگابایت‌‌برثانیه۷۲.۱۹ مگابایت‌‌برثانیه۳۶.۸۲ مگابایت‌ بر ثانیه۱۰.۵ مگابایت‌ بر ثانیه
اکسپریا ایکس‌ ای وان اولترا۲۶۲.۸۴ مگابایت‌‌برثانیه۸۵.۳۹ مگابایت‌ بر ثانیه۴۲.۳۷ مگابایت‌ بر ثانیه۱۲.۱۹ مگابایت‌ بر ثانیه
گلکسی ای ۸ پلاس۲۹۲.۲۱ مگابایت‌ بر ثانیه۹۹.۱۳ مگابایت‌ بر ثانیه۷۱.۳۵ مگابایت‌ بر ثانیه۹.۳۱ مگابایت‌ بر ثانیه
گلکسی ای ۸۲۹۹.۲۶ مگابایت‌ بر ثانیه۸۶.۶ مگابایت‌ بر ثانیه۷۸.۲۸ مگابایت‌ بر ثانیه۱۰.۱۳ مگابایت‌ بر ثانیه
آنر ۹۲۸۱.۷۲ مگابایت‌ بر ثانیه۹۷.۷۱ مگابایت‌ بر ثانیه۲۸.۳۸ مگابایت‌ بر ثانیه۱۳.۸۵ مگابایت‌ بر ثانیه

برای بررسی عملکرد Redmi Note 5A ابتدای بنچمارک‌های متداول دیجیتال مارک را روی این گوشی اجرا کردیم و سپس به اجرای تسک‌هایی مانند وب‌گردی، استریم موسیقی و تماشای ویدیو پرداختیم تا عملکرد این گوشی را در دنیای واقعی نیز مورد ارزیابی قرار دهیم. خاطرنشان می‌کنیم که آزمون‌های Manhattan 3.1 و CarChase از بنچمارک GFXBench‌ برای گوشی ردمی نوت ۵ ای در دسترس نبودند.

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده
تلفن / تبلتAnTutu 7/6۳DMark
IceStorm
Unlimited
PCMark Work2.0
Overall/Web Browsing 
GeekBench4
Single/Multi
GFXBench
Manhattan 3.1/OffScreen 
GFXBench
CarChase/OffScreen
GFXBench
T-Rex/OffScreen
Xiaomi Redmi Note 5A۴۳۲۵۷
۳۴۸۱۷
۶۲۹۵۳۳۴۶
۴۱۳۳
۶۷۹
۱۸۹۱
Not SupportedNot Supported۱۴FPS
۷.۷FPS
Honor 7X ۷۱۳۰۸
۵۲۲۳۳
۱۱۱۳۱۴۸۸۸
۵۰۷۳
۹۰۴
۳۳۷۱
۴.۳FPS
۴.۳FPS
۲.۷FPS
۲.۶FPS
۱۶FPS
۱۶FPS
Huawei P Smart ۸۷۷۴۷
۶۶۲۹۳
۱۲۴۸۴۴۹۱۰
۵۰۳۴
۹۳۹
۳۶۸۴
۵.۴FPS
۵.۴FPS
۳.۲FPS
۳.۲FPS
۱۹FPS
۱۹FPS
Zenfone Max Plus
۴۳۲۰۵
۷۱۹۶۲۷۴۸
۳۲۵۸
۴۳۱
۲۲۴۸
۴.۴FPS
۴.۵FPS
۲.۳FPS
۲.۴FPS
۱۶FPS
۱۶FPS
Xperia XA1 Ultra


۶۳۸۵۵

۱۲۷۹۰۴۰۱۸
۴۲۴۶
۸۶۸
۳۷۲۲
۶.۷FPS
۶.۲FPS
۴.0FPS
۳.۷FPS
۲۲FPS
۲۲FPS
Mate 10 Lite
۶۱۹۹۷
۱۰۰۶۲۴۹۳۰
۵۲۴۳
۸۷۰
۳۲۶۷
۴.۸FPS
۴.۸FPS
۲.۹FPS
۲.۹FPS
۱۷FPS
۱۷FPS
+Galaxy A8
۷۶۹۸۲
۱۴۰۹۱۴۸۵۹
۴۸۰۸
۱۵۰۰
۴۲۱۳
۹.۶FPS
۹.۹FPS
۵.۸FPS
۶.0FPS
۳۱FPS
۳۳FPS
Galaxy A8
۷۶۵۴۳
۱۴۲۶۱۴۹۷۲
۵۰۵۵
۱۵۰۱
۴۱۷۵
۹.۵FPS
۹.۹FPS
۵.۸FPS
۶.0FPS
۳۱FPS
۳۳FPS
Xperia XA1 Plus
۶۴۶۴۸
۱۲۶۱۸۳۸۶۹
۴۰۸۹
۸۳۴
۳۷۴۲
۶.۶FPS
۶.۲FPS
۳.۹FPS
۳.۷FPS
۲۱FPS
۲۱FPS
Neffos X1 Lite
۴۰۹۰۵
۷۱۷۸۳۲۹۱
۳۸۵۸
۶۰۴
۲۵۱۷
۸.0FPS
۳.۵FPS
۳.۹FPS
۱.۹FPS
۲۱FPS
۱۳FPS
Huawei Nova 2 Plus
۶۲۰۴۸
Failed۴۸۱۶۹۰۸
۳۵۳۴
۵.۱FPS
۴.۸FPS
۳.۱FPS
۲.۹FPS
۱۹FPS
۱۹FPS
Nokia 5
۴۵۳۷۲
۹۵۰۷۳۶۳۰
۴۰۲۸
۶۷۱
۲۸۶۸
۱۰.0FPS
۴.۶FPS
۵.۲FPS
۲.۵FPS
۲۰FPS
۱۶FPS
Nokia 6
۴۴۸۳۳
۹۴۴۴۳۶۷۱
۴۰۲۶
۶۴۷
۲۷۹۱
۲.۵FPS
۲.۵FPS
۴.۵FPS
۴.۶FPS
۱۵FPS
۱۶FPS
Honor 6X
۵۶۶۹۱
۱۱۶۱۹۴۳۲۳
۴۷۹۲
۷۸۷
۳۱۹۸
۴.۶FPS
۴.۸FPS
۳.0FPS
۲.۸FPS
۱۹FPS
۱۹FPS
Galaxy A7 2017
۶۰۵۰۶
۱۳۰۷۰۳۹۶۹
۴۲۲۵
۷۶۵
۳۹۳۹
۹.0FPS
۹.0FPS
۵.۲FPS
۵.۲FPS
۳۳FPS
۳۴FPS
Galaxy A5 2017
۵۹۹۴۹
۱۳۴۰۶۳۷۸۳۷۶۶
۳۹۴۷
۴.۹FPS
۹.0FPS
۵.۲FPS
۵.۲FPS
۲۷FPS
۳۴FPS
Redmi 4 Prime
۶۳۴۵۸
۱۵۶۸۷۴۲۴۶
۴۱۸۹
۸۳۵
۳۱۲۵
۳.۶FPS
۶.۱FPS
۲.۳FPS
۲.۴FPS
۸.۹FPS
۱۶.۳FPS
Galaxy J7 Prime
۴۰۱۵۳
۵۰۴۷۳۱۲۴
۳۰۳۸
۶۵۴
۲۳۱۹
۲.۳FPS
۴.۹FPS
۱.۸FPS
۱.۸FPS
۷.۲FPS
۱۲FPS
Galaxy J5 Prime
۳۳۳۵۳
۴۸۲۱۳۲۶۷۵۹۰
۱۶۶۲
۱.۷FPS
۳.۸FPS
NOT
Supported
۶.۷FPS
۱۱FPS
Huawei Honor 8
۸۸۷۳۹
۱۷۹۳۹
Xperia XA Ultra
۴۹۰۹۶
۱۱۱۲۴
Huawei P9 Lite
۵۳۰۴۱
۱۱۸۰۸
Galaxy C5
۴۸۱۰۲
۱۱۳۴۵
Galaxy A9 2016
۶۳۵۸۹
۱۷۲۳۵

بی‌شک همانند هر گوشی پایین‌رده‌ی دیگری از Redmi Note 5A نیز نمی‌توان انتظار اجرای بازی‌های سنگین، عملکرد بی‌نقص و انیمیشن‌های نرم را داشت؛ اما بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری شیائومی باعث شده است تا این گوشی در کاربری‌های روزمره، عملکرد مطلوبی را به نسبت قیمت پایین خود ارائه دهد و برای کاربر تجربه‌ای عذاب‌آور را به بار نیاورد. ردمی نوت ۵ ای بازی‌هایی سبک همانند Candy Crush و Ballz را نیز بدون مشکل اجرا می‌کند و در تسک‌هایی همچون مرور صفحات وب، استفاده‌ از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و استریم موسیقی نیز موفق ظاهر می‌شود.

باتری

شیائومی برای محصول پایین‌رده‌ی خود، باتری ۳۰۸۰ میلی‌آمپرساعتی را در نظر گرفته است که با توجه به نمایشگر اچ‌دی و پردازنده‌ی کم‌مصرف گوشی، روی کاغذ، به‌نظر ظرفیت کافی و قابل توجهی به‌نظر می‌رسد؛ البته ممکن است لیتوگرافی ۲۸ نانومتری پردازنده، تأثیری منفی بر شارژدهی ردمی نوت ۵ ‌ای داشته باشد. باید در نظر داشت که عوامل گوناگونی مانند نوع کاربری، میزان روشنایی نمایشگر و حتی دمای گوشی تأثیر قابل توجهی روی شارژدهی محصول دارند؛ به‌‌عنوان مثال، در کاربری‌هایی مانند اجرای بازی‌های گرافیکی مجموعه‌ی عوامل یادشده، در میزان شارژدهی دستگاه نقش خواهد داشت. در کاربری‌هایی نظیر پخش فیلم، در کنار میزان روشنایی، نوع پنل نیز بر میزان مصرف انرژی تأثیر می‌گذارد.

Xiaomi Redmi Note 5A / شیائومی ردمی نوت 5A

ما برای بررسی عملکرد باتری ردمی نوت ۵ ای، آزمون مرسوم دیجیتال مارک را روی این گوشی اجرا کردیم، آزمون نخست مربوط به پخش فیلم در حالتی است که روشنایی نمایشگر در حد ۲۰۰ نیت تنظیم شده و گوشی در حالت پرواز قرار دارد. در این آزمون گوشی ارزان‌قیمت شیائومی ۷ ساعت و ۱۰ دقیقه دوام آورد که عملکرد متوسطی محسوب می‌شود.

آزمون‌های دیگر به اجرای تست‌های باتری Manhattan 3.1 و Work 2.0 از بنچمارک‌های GFXBench و PCMark مربوط می‌شود که آزمون نخست ترکیبی از توانایی پردازشی را در کنار شارژدهی بررسی می‌کند و آزمون دوم یکی از گزینه‌های توانمند در شبیه‌سازی استفاده‌ی روزمره‌ی کاربران از گوشی‌ها محسوب می‌شود، خاطرنشان می‌کنیم که در این آزمون‌ها نیز روشنایی نمایشگر در حد ۲۰۰ نیت قرار دارد؛ متاسفانه آزمون Manhattan 3.1 برای ردمی نوت ۵A در دسترس نبود. 

نام گوشی هوشمندنمایشگرظرفیت
(mAh)
ویدیو
(h)
GFXBench
Manhattan 3.1
Battery LifeTime
GFXBench
Manhattan 3.1
LongTime Performance
PCMark
(h)
Xiaomi Redmi Note 5A۷۲۰p/”5.5۳۰۸۰۷:۱۰Not SupportedNot Supported۷:۳۲
Honor 7X۵.۹۳″/۱۰۸۰p۳۳۴۰۹:۰۷۲۸۸.۲min۲۲۶.۱Frame۶:۵۸
Huawei P Smart۵.۶۵″/۱۰۸۰p۳۰۰۰۹:۱۰۳۳۶.۸min۳۱۴.۲Frame۵:۲۰
Asus Zenfone Max Plus۵.۷″/۱۰۸۰p۴۱۳۰۱۱:۱۴۳۵۳.۹min۲۷۱.0Frame۹:۰۰
Sony Xperia XA1 Ultra۱۰۸۰p/”6.0۲۷۰۰۱۱:۰۷۳۴۹.۳min۴۰۹.0FrameFailed
Huawei Mate 10 Lite۱۰۸۰p/”5.9۳۳۴۰۹:۰۵۳۰۶.۸min۲۵۲.0Frame۵:۳۸
+Samsung Galaxy A8۱۰۸۰p/”6.0۳۵۰۰۱۶:۳۵۵۱۴.۶min۲۵۴.0Frame۹:۵۲
Samsung Galaxy A8۱۰۸۰p/”5.6۳۰۰۰۱۴:۱۰۳۸۶.۵min۲۴۵.۲Frame۷:۳۲
Sony Xperia XA1 Plus۱۰۸۰p/”5.5۳۴۳۰۱۲:۴۰۴۷۷.۵min۴۰۶.۶FrameFailed
Neffos X1 Lite۷۲۰p/”5.0۲۵۵۰۱۰:۰۰۲۹۴.۸min۴۹۵.0FrameTBA
Huawei Nova 2 Plus۱۰۸۰p/”5.5۳۳۴۰۱۱:۴۰۲۸۸.۲min۳۱۴.۱Frame
Nokia 5۷۲۰p/”5.2۳۰۰۰۱۵:۴۰۹:۲۰
Nokia 6۱۰۸۰p/”5.5۳۳۴۰۱۲۹:۱۵
Huawei Honor 6X۱۰۸۰p/”5.5۳۳۴۰۱۱:۰۰۱۰:۱۹
(Samsung Galaxy A8 (2016۱۰۸۰p/”5.7۳۳۰۰۱۲:۱۰
(Samsung Galaxy A7 (2017۱۰۸۰p/”5.7۳۶۰۰۱۹:۱۰۱۲:۵۲
(Samsung Galaxy A5 (2017۱۰۸۰p/”5.2۳۰۰۰۱۲:۴۰۶:۵۵
Xioami Redmi 4 Prime۵.۰″/۱۰۸۰p۴۱۰۰۱۰:۱۰۸:۳۴
Samsung Galaxy J7 Prime۵.۵″/۱۰۸۰p۳۳۰۰۱۴:۱۰۹:۰۷
Samsung Galaxy J5 Prime۷۲۰p/”5.0۲۴۰۰۱۶:۳۰۹:۱۴
Huawei Honor 8۵.۲″/۱۰۸۰p۳۰۰۰۹:۰۰
Huawei Nova Plus۵.۵″/۱۰۸۰p۳۳۴۰۱۱:۰۰
Xiaomi Mi 5s۵.۱۵″/۱۰۸۰p۳۲۰۰۱۳:۰۰
Apple iPhone 7۴.۷″/۷۵۰p۱۹۶۰۹:۲۰
Sony Xperia XZ۵.۲″/۱۰۸۰p۲۹۰۰۹:۰۰
Sony Xperia XA Ultra۶.۰″/۱۰۸۰p۲۷۰۰۸:۵۰
Huawei P9 Lite۵.۲″/۱۰۸۰p۳۰۰۰۱۱:۰۰
Samsung Galaxy C5۵.۲″/۱۰۸۰p۲۶۰۰۸:۲۰

با وجود عملکرد متوسط ردمی نوت ۵ ای در آزمون پخش فیلم، این گوشی در کاربری‌های روزمره، به‌لطف نمایشگر اچ‌دی خود می‌تواند تا یک روز کامل شارژدهی داشته باشد. با وجود پشتیبانی تراشه‌ی اسنپدراگون ۴۲۵ از فناوری شارژ سریع Quick Charge 2.0، شارژر همراه گوشی از نوع عادی است؛ به‌طوری که فرآیند شارژ کامل گوشی از صفر تا ۱۰۰ درصد حدود ۲ تا ۳ ساعت به‌طول می‌انجامد.

جمع‌بندی

شیائومی در زمینه‌ی ساخت گوشی‌های هوشمند میان‌رده و پایین‌رده با ارزش خرید بالا تبحر خاصی دارد؛ می‌توان گفت که این جمله تا حدود زیادی در مورد Redmi Note 5A نیز صدق می‌کند، محصول ارزان‌قیمت چینی‌ها در کالبدی پلاستیکی و خوش‌ساخت جای گرفته است، نمایشگر اچ‌دی این گوشی کنتراست مطلوبی دارد و به‌لطف روشنایی حداکثر و حداقلی ۴۰۰ و ۱.۲ نیتی خود، در هر محیط‌های روشن و تاریک، شما را آزار نخواهد داد. عملکرد دوربین ردمی نوت ۵ ای نیز در بین محصولات پایین‌رده، قابل قبول ارزیابی می‌شود.

Xiaomi Redmi Note 5A / شیائومی ردمی نوت 5A

به‌لطف بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری شیائومی، این گوشی در کاربری‌های روزمره، عمکلرد رضایت‌بخشی را به نسبت برچسب قیمتی خود ارائه می‌دهد؛ اما بهتر بود تا چینی‌ها در این نسخه نیز همانند Redmi Note 5A Prime از تراشه‌ی پیشرفته‌تر اسنپدراگون ۴۳۵ بهره می‌بردند. استفاده از تراشه‌ی قدیمی با لیتوگرافی ۲۸ نانومتری، بر میزان مصرف انرژی گوشی می‌افزاید؛ بنابراین تصمیم منطقی برای شیائومی، می‌توانست استفاده از تراشه‌ی کم‌مصرف و ۱۴ نانومتری اسنپدراگون ۴۵۰ باشد.

نکات مثبت

  • بدنه‌ی باکیفیت
  • نمایشگری با روشنایی مطلوب
  • عملکرد مناسب در کاربری‌های روزمره

نکات منفی

  • شارژدهی متوسط
  • عرضه با نسخه‌ی هفتم اندروید
  • فقدان شارژر Quick Charge با وجود پشتیبانی پردازنده

این مطالب صرفا از سایت zoomit کپی برداری شده است و جنبه اموزشی دارد



کلیدواژه : sonyاپل xاچ پیایسرایفون 8ایفون xجعبه گشایی موبایلدیجیتالدیجیتال مارک برترین فروشگاه اینترنتیسامسنوگسرفیسسونیفروش موبایلنقد و بررسی موبایلنوتنوت 8
admin
ارسال دیدگاه