بررسی سرفیس لپ تاپ مایکروسافت در دیجیتال مارک

تا همین چند سال پیش، تصور اینکه مایکروسافت روزی به یکی از هیجان‌انگیزترین سازندگان کامپیوترهای شخصی بدل شود، بسیار دیوانه‌وار به‌نظر می‌رسید؛ اما اکنون ردموندی‌ها با گذشت ۵ سال از زمان رونمایی نسخه‌‌‌ی ابتدایی سرفیس پرو (نخستین محصول از خانواده‌ی سرفیس) به یکی از کلیدی‌ترین مهره‌ها در بین سازندگان کامپیوترهای شخصی بدل شده‌اند. آن‌ها ثابت کرده‌اند که اپل تنها شرکت با توانایی برقراری هارمونی بین سخت‌افزار و نرم‌افزار محصولاتش نیست و دستگاه‌های ویندوزی نیز می‌توانند محصولات بی‌نقصی باشند.

سرفیس پرو، سرفیس بوک و سرفیس استودیو هر سه محصولاتی هستند که مایکروسافت با آن‌ها توانایی خود در ترسیم آینده‌ی کامپیوترهای شخصی را به رخ رقبا کشید؛ اما در طول سال‌های گذشته همواره جای خالی یک محصول خاص بین اعضای خانواده‌ی سرفیس حس می‌شد؛ محصولی که نه پایه‌‌ای با قابلیت باز‌شدن تا زاویه‌ی ۱۶۵ درجه دارد و نه نمایشگر آن از پایه‌ جدا می‌شود، محصولی که به‌معنای واقعی کلمه یک «لپ‌تاپ» است. حال، مایکروسافت این جای خالی را با محصولی به‌نام سرفیس لپ‌تاپ پر کرده است. این لپ‌تاپ با طراحی مینیمالیستی و زیبای خود، به‌خوبی ایده‌ی مایکروسافت از یک اولترابوک بی‌نقص را به‌تصویر می‌کشد.

پس از عرضه‌ی کامپیوترهای متعددی که طراحی هر بخش از آن‌ها عبارت «شاهکار مهندسی» را در ذهن تداعی می‌کرد، سرفیس لپ‌تاپ نخستین تلاش مایکروسافت برای ساخت لپ‌تاپی ساده با طراحی مینیمالیستی و برند سرفیس به‌شمار می‌رود. از نقطه‌نظر عملکرد، سرفیس لپ‌تاپ چیزی فراتر از اولترابوک‌های دیگر سال ۲۰۱۷ ارائه نمی‌دهد؛ کیبوردی جزیره‌ای، ترک‌پدی با درایور Precision و مجموعه‌ای بسیار محدود از پورت‌ها در کنار نمایشگر لمسی ۱۳.۵ اینچی، تمام آن چیزی است که در نگاه اول می‌توان در سرفیس لپ‌تاپ یافت.

آنچه که سرفیس لپ‌تاپ را از اولترابوک‌های دیگر موجود در بازار متمایز می‌کند، پوششی است که مایکروسافت برای پایه‌ی آن در نظر گرفته است؛ برخلاف اولترابوک‌های پریمیوم دیگر که معمولا بدنه‌ای یکپارچه از جنس فلز دارند، مایکروسافت روی پایه‌ی سرفیس لپ‌تاپ را با پارچه‌ای به‌نام آلکانترا پوشانده است. این پارچه از جنس ماده‌‌‌ای مصنوعی است که حسی مشابه جیر مرغوب دارد و ظاهرا در تودوزی خودروهای سوپراسپرت نیز به‌کار گرفته می‌شود. 

از جمله‌ی موارد دیگری که سرفیس لپ‌تاپ را از رقبا متمایز می‌کند، نسبت ۳:۲ تصویر نمایشگر این لپ‌تاپ – که به‌نوعی امضای محصولات خانواده‌ی سرفیس محسوب می‌شود – و امکان خرید آن با پردازنده‌ی کمیاب Core i7 7660U و واحد پردازش گرافیکی Iris Plus 640 است. در حال حاضر موارد یادشده در هیچ‌یک از اولترابوک‌های دیگر موجود در بازار یافت نمی‌شود؛ بنابراین مایکروسافت از آن‌ها به‌عنوان برتری‌های سرفیس لپ‌تاپ نسبت به محصولات دیگر این دسته یاد می‌کند.

صرف‌نظر از رنگ‌های متنوعی که مایکروسافت برای سرفیس لپ‌تاپ در نظر گرفته، سرفیس لپ‌تاپ تنها با یکی از دو پردازنده‌ی Core i5 7200U یا Core i7 7660U در کنار مجموعه‌ای محدود از گزینه‌‌ها برای حافظه‌ی رم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی قابل سفارش است و تفاوتی بین نسخه‌های مختلف از لحاظ نمایشگر یا تعداد و نوع پورت‌های در دسترس وجود ندارد. مایکروسافت برای نسخه‌ی پایه‌‌ی سرفیس لپ‌تاپ با پردازنده‌ی Core i5، حافظه‌ی رم ۴ گیگابایتی و حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایتی، برچسب قیمتی نسبتا بالای ۹۹۹ دلاری را در نظر گرفته است.

مایکروسافت مدعی است که سرفیس لپ‌تاپ با وزن ۱.۲۵ کیلوگرمی و عمر باتری ۱۴.۵ ساعته‌ی خود، توازنی بی‌نقص از قابلیت حمل و عملکرد بالا را در اختیار کاربر قرار می‌دهد؛ اما عملکرد سرفیس لپ‌تاپ در دنیای واقعی چگونه است؟ برای یافتن پاسخ این سوال و سوالات مشابه در ادامه با بررسی سرفیس لپ‌تاپ همراه دیجیتال مارک باشید.

سرفیس لپ‌تاپ مایکروسافت توسط شرکت امتداد پارسه برای بررسی در اختیار دیجیتال مارک قرار گرفته است.

مشخصات فنی سرفیس لپ‌تاپ مایکروسافت

مشخصات / لپ‌تاپسرفیس لپ‌تاپمک‌بوک پرو ۱۳ ۲۰۱۷ (بدون تاچ‌بار)
صفحه‌ی نمایشنمایشگر ۱۳.۵ اینچ پیکسل سنس
قابلیت دریافت ۱۰ لمس به‌صورت هم‌زمان
نمایشگر ۱۳.۳ اینچ
IPS LCD
رزولوشن۱۵۰۴×۲۲۵۶ پیکسل
تراکم ۲۰۱ پیکسل بر اینچ
نسبت تصویر ۳:۲
۱۶۰۰×۲۵۶۰ پیکسل
تراکم ۲۲۷ پیکسل بر اینچ
نسبت تصویر ۱۶:۱۰
سیستم عاملویندوز ۱۰مک او‌اس سیرا
پردازندهIntel Core i5-7200U نسل ۷
Intel Core i7-7660U نسل ۷
Intel Core i5 7360U نسل ۷
Intel Core i7 7660U نسل ۷
فضای ذخیره‌سازی۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت یا ۱ ترابایت اس‌اس‌دی۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت یا ۱ ترابایت اس‌اس‌دی
حافظه‌ی رم۴، ۸ یا ۱۶ گیگابایت
۱۸۶۶ مگاهرتز LPDDR3
۸ یا ۱۶ گیگابایت
۲۱۳۳ مگاهرتز LPDDR3
گرافیکCore i5: Intel HD graphics 620
Core i7: Intel Iris Plus Graphics 640
Core i5: Intel Iris Plus Graphics 640
Core i7: Intel Iris Plus Graphics 640
دوربین جلو۷۲۰‌پی
تشخیص چهره به‌وسیله‌ی Windows Hello
۷۲۰‌پی
فیس‌تایم اچ‌دی
اسپیکراسپیکرهای استریوی Omnisonic
به همراه Dolby Audio Premium
اسپیکرهای استریو
به‌همراه رنج داینامیکی گسترده
پورت‌هایک عدد پورت USB 3.0 سایز کامل
مینی‌دیسپلی‌ پورت
جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
Surface Connect
دو پورت USB نوع C (تاندربولت ۳)
جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
سنسورهاسنسور نور محیطسنسور نور محیط
شبکهWi-Fi: IEEE 802.11 a/b/g/n/ac compatible
Bluetooth Wireless 4.0 technology
Wi-Fi: IEEE 802.11 a/b/g/n/ac compatible
Bluetooth Wireless 4.2 technology
امنیتچیپ TPM برای مصارف اینترپرایز
قلمSurface Pen
وزن (کیلوگرم)۱.۲۵ کیلوگرم۱.۳۷ کیلوگرم
ابعاد (میلی‌متر)۱۴.۴۷ × ۲۲۳.۲ × ۳۰۸.۰۱۴.۹ × ۲۱۲.۴ × ۳۰۴.۱

طراحی

سرفیس لپ‌‌تاپ برخلاف سایر محصولات خانواده‌ی سرفیس، تداعی‌گر آینده‌ی دنیای فناوری نیست و احتمالا ردموندی‌ها نیز حین طراحی آن، تلاشی برای پیش‌بینی وضعیت و ظاهر لپ‌تاپ‌ها در سال ۲۰۲۵، پورت‌های پرکاربرد آن سال و فُرم‌فکتور مورد علاقه‌ی کاربران نداشته‌ و در عوض لپ‌تاپی را روانه‌ی بازار کرده‌اند که برای سال ۲۰۱۷ طراحی شده است.

همانند آنچه پیش از این از محصولات خانواده‌ی سرفیس تجربه کرده‌ایم، سرفیس لپ‌تاپ نیز از منظر طراحی و کیفیت ساخت، سرآمد تمام لپ‌تاپ‌های ویندوزی است و از این حیث رقیبی شایسته برای مک‌‌بوک‌های اپل محسوب می‌شود. سرفیس لپ‌تاپ بدنه‌ای آلومینیومی و یکپارچه دارد و نوع پوشش مات بدنه‌ی آن به‌گونه‌ای است که به‌ هیچ‌وجه اثر انگشت کاربر را جذب نمی‌کند.

مایکروسافت از همان خطوط شکسته‌ و زاویه‌ای، لبه‌های تیز و ظاهر جدی خانواده‌ی سرفیس در طراحی لپ‌تاپ جدید خود بهره گرفته است؛ نقطه‌به‌نقطه‌ی سرفیس‌ لپ‌تاپ، از دریچه‌ی هوای واقع در مجاورت لولا گرفته تا لبه‌های پشت نمایشگر، بسیار متقارن و بی‌نقص است. سرفیس لپ‌تاپ ظاهر مینیمالیستی و بسیاری جذابی دارد؛ جای‌جای این لپ‌تاپ، دقت بی‌حد‌و‌حصر مایکروسافت در امر طراحی و مهندسی فوق‌العاده‌ی این کمپانی را به‌نمایش می‌گذارد.

از بین خیل عظیم لپ‌تاپ‌های ویندوزی، سرفیس لپ‌تاپ اولین نمونه‌ای محسوب می‌شود که در آن، توزیع جرم قطعات داخلی و طراحی لولاها به‌گونه‌ای انجام شده است که کاربر می‌تواند به‌راحتی و بدون نگه‌ داشتن پایه، نمایشگر را با یک دست باز کند. لولا‌های کوچک سرفیس لپ‌تاپ، امکان چرخش نمایشگر تا زاویه‌ی ۱۴۰ درجه را فراهم می‌کنند و به خوبی از لرزش نمایشگر حین تایپ جلوگیری می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که ارگونومی و تعادل این محصول بسیار بهتر از سرفیس پرو و سرفیس بوک ارزیابی می‌شود.

با باز کردن در لپ‌تاپ، کامپیوتر جدید مایکروسافت از آن طراحی خشن و گونیایی فاصله گرفته و ظاهری «نرم‌تر» به‌خود می‌گیرد؛ چرا که ردموندی‌ها از همان پوشش جیرمانندی برای سطح پایه‌ی این لپ‌تاپ استفاده کرده‌اند که پیش از این نیز نیز شاهد به‌کاررفتن آن در تایپ‌کاورهای سری Signature سرفیس پرو بودیم. ترکیب این بافت مصنوعی با بدنه‌ی فلزی و مات سرفیس لپ‌تاپ، علاوه‌بر آنکه ظاهری لوکس‌ و زیبا به‌ محصول می‌بخشد، بر ارگونومی آن نیز می‌افزاید؛ به‌گونه‌ای که حس گرم و خوشایندی به کاربر القاء می‌کند و تجربه‌ی تایپ لذت‌بخش و راحتی را به‌ارمغان می‌آورد.

این پوشش مصنوعی که مایکروسافت آن را آلکانترا می‌نامد، از ترکیب پلی‌استر و پلی‌اورتان و با هدف ارائه‌ی حسی مشابه جیر و چرم، ساخته شده است. طبق ادعای مایکروسافت، آلکانترا دوام بسیار بالایی دارد و ساختار آن به‌گونه‌ای است که در برابر لکه‌، پاشش قطرات و نفوذ مایعات مختلف، مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد و از همه مهم‌تر اینکه به راحتی می‌توان آن را پاک کرد؛ اما ممکن است تیزی لبه‌های سرفیس لپ‌تاپ، در طولانی‌مدت باعث ساییده‌شدن پوشش آلکانترا شود.

پایه و بخش نمایشگر سرفیس لپ‌تاپ، استحکام بالایی دارند و استفاده از پوشش لبه‌-تا-لبه‌ و مسطح گوریلا گلس ۳ برای نمایشگر نیز بر مقاومت آن افزوده و باعث شده است تا بخش بالایی لپ‌تاپ بیش از هر محصول دیگری در دسته‌ی اولترابوک‌ها، در برابر خمیدگی مقاوم باشد. صلبیت پایه نیز در حد قابل قبولی است؛ اما فشردن بخش‌های مرکزی کیبورد، کمی باعث فرو رفتن پایه می‌شود که البته این مسئله در خصوص اولترابوک باریک و ظریفی همچون سرفیس‌ لپ‌تاپ، امری کاملا طبیعی است.

سرفیس لپ تاپ / Surface Laptop

مایکروسافت مجموعه‌ای بسیار محدود از پورت‌ها را برای سرفیس لپ‌تاپ در نظر گرفته است. این لپ‌تاپ تنها از یک پورت USB 3.0 نوع A، یک پورت مینی دیسپلی‌پورت و یک جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون بهره می‌برد که در لبه‌ی سمت چپ پایه‌ی آن قرار گرفته‌اند و لبه‌ی سمت راست لپ‌‌تاپ نیز میزبان پورت انحصاری Surface Connect است که برای شارژ دستگاه و اتصال دانگل‌های مایکروسافت به‌کار می‌رود. مایکروسافت برای آنتن‌دهی بهتر سیستم وایرلس، دو نوار باریک پلاستیکی و هم‌رنگ بدنه در لبه‌های سمت چپ و راست دستگاه تعبیه کرده است.

به‌طور حتم یکی از معدود ایراداتی که می‌توان به سرفیس لپ‌تاپ گرفت، بهره نبردن آن از پورت USB نوع C است. مایکروسافت مدعی است که USB نوع C پورتی با آپشن‌های بسیار، مانند پشتیبانی از نمایشگر، سطوح بالاتر توان و تاندربولت ۳ محسوب می‌شود و این مسئله می‌تواند باعث سردرگم‌‌شدن کاربر شود، همچنین این موضوع مطرح است که هنوز هم بسیاری از دستگاه‌های کنونی از پورت‌های USB نوع A استفاده می‌کنند. با این حال مایکروسافت می‌توانست در کنار پورت USB-A، یک پورت USB-C با پشتیبانی از تمام موارد یادشده در نظر بگیرد.

کیبورد

ظاهر و ساختار کیبورد سرفیس لپ‌تاپ شباهت بسیار زیادی به تایپ‌کاور سرفیس پرو دارد؛ گویی مایکروسافت یکی از کیبوردهای سری Signature را روی سرفیس لپ‌تاپ چسبانده باشد! ابعاد کیبورد جزیره‌ای سرفیس لپ‌تاپ، معادل ۱۰ × ۲۷.۵ سانتی‌متر است و با نور سفید پس‌زمینه‌ی سه‌مرحله‌ای خود، تجربه‌ی تایپ نسبتا خوبی را در ساعات مختلف شبانه‌روز در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

جنس پلاستیکی کلید‌ها تا حدودی ناامید‌کننده‌ است؛ چرا که پیش از این مایکروسافت با کلیدهای فلزی (منیزیوم) سرفیس بوک، ما را شگفت‌زده کرده است؛ البته این مسئله به‌مفهوم کیفیت پایین کلیدهای سرفیس لپ‌تاپ نیست، شاید هدف مایکروسافت از انتخاب چنین جنسی، هماهنگ کردن حس گرم آلکانترا با کلیدهای کیبورد بوده است.

عمق حرکتی کلیدهای سرفیس لپ‌تاپ با افزایش ۰.۲ میلی‌متری نسبت به تایپ‌کاور سرفیس پرو، معادل ۱.۵ میلی‌متر است و این مسئله بر لذت تایپ با لپ‌تاپ مایکروسافت می‌افزاید. مایکروسافت سرانجام کلیدهایی اختصاصی (F1 و F2) برای تنظیم روشنایی نمایشگر در نظر گرفته است و دیگر نیازی برای فشردن کلیدهای ترکیبی نیست.

از جمله‌ی تغییرات طراحی دیگر در کیبورد سرفیس لپ‌تاپ نسبت به محصولات دیگر مایکروسافت، اضافه‌شدن کلید پاور به آن است. البته این کلید در گوشه‌ی سمت راست کیبورد و در مجاورت کلیدهای پرکاربردی همچون بک‌‌اسپیس، دیلیت، پیج‌دان و +/= قرار گرفته است؛ بنابراین ممکن است گاهی اوقات به اشتباه کلید پاور را فشار دهید.

در حالت کلی کیبورد سرفیس لپ‌تاپ تجربه‌ی تایپ بی‌نقصی را به ارمغان می‌آورد و از این نظر می‌توان محصول جدید مایکروسافت را یکی از بهترین‌های موجود در بازار دانست.

ترک‌پد

یکی از ویژگی‌های مشترک بین لپ‌تاپ‌های پریمیوم، پوشش شیشه‌ای ترک‌پد آن‌ها است و سرفیس لپ‌تاپ نیز به‌عنوان محصولی بالارده و لوکس از این قاعده مستثنی نیست. ترک‌پد لپ‌تاپ جدید مایکروسافت با ابعاد ۷ × ۱۰.۵ سانتی‌متری خود و پشتیبانی از ۵ انگشت به‌صورت هم‌زمان، فضای مناسبی را برای اجرای ژست‌های حرکتی مختلف ویندوز ارائه می‌دهد.

عملکرد ترک‌پد سرفیس لپ‌تاپ به‌لطف درایور Precision مایکروسافت، بسیار خوب ارزیابی می‌شود؛ به‌طوری که حرکت انگشت روی پوشش شیشه‌ای آن به‌نَرمی صورت می‌پذیرد و تاخیر بین حرکت انگشت و نشان‌گر ماوس بسیار ناچیز و قبال اغماض است، علاوه‌بر این، کلیک‌پذیری کلیدهای این ترک‌پد نیز بسیار بی‌نقص و همراه با صدایی خوشایند است؛ البته برای عملکرد بدون صدا می‌توانید به‌جای کلیک از تپ‌کردن استفاده کنید.

صفحه نمایش

مایکروسافت همواره بیش از هر تولیدکننده‌ی دیگری روی کیفیت نمایشگر محصولات خود دقت داشته است. ردموندی‌ها طی چند سال گذشته، بهترین نمایشگرها را در محصولات خود به‌کار برده‌اند؛ بنابراین مایه‌ی تعجب نیست؛ اگر سرفیس لپ‌تاپ نیز به یکی از بهترین نمایشگرهای دنیای اولترابوک‌ها مجهز باشد. سرفیس لپ‌‌تاپ از نمایشگری ۱۳.۵ اینچی پیکسل‌سنس با رزولوشن نامتعارف ۱۵۰۴ × ۲۲۵۶ بهره می‌برد؛ چنین رزولوشنی، تراکم پیکسلی ۲۰۱ پیکسل بر اینچ را برای سرفیس لپ‌تاپ به‌ارمغان می‌آورد.

نسبت تصویر ۳:۲ به نوعی امضای محصولات خانواده‌ی سرفیس محسوب می‌شود؛ بنابراین سرفیس لپ‌تاپ نیز از این قاعده مستثنی نیست و نسبت تصویر در آن ۳ به ۲ انتخاب شده است؛ این نسبت تصویر باعث افزایش ارتفاع صفحه‌نمایش سرفیس لپ‌تاپ نسبت به نمونه‌های دیگر می‌شود و این دستگاه را به ابزاری بسیار مناسب برای طراحی و تولید محتوا بدل می‌کند، اما از سوی دیگر از لذت تجربه‌ی مالتی‌مدیا می‌کاهد؛ چرا که حین پخش فیلم، دو نوار مشکی در لبه‌ی بالا و پایین نمایشگر به‌وجود می‌‌آید.

مایکروسافت از پنل IPS منحصربه‌فرد VVX14T092N00 پاناسونیک در سرفیس لپ‌تاپ استفاده کرده؛ این پنل تاکنون در دستگاه دیگری به‌کار نرفته است. همان‌طور که از پنلی با پوشش براق می‌توان انتظار داشت، نمایشگر سرفیس لپ‌تاپ تصاویر و متون بسیار شفاف و واضحی را به‌نمایش می‌گذارد.

یکی از شاخصه‌های مهم در ارزیابی عملکرد نمایشگر، تراکم پیکسلی است؛ اما موارد مهم‌تر دیگری نظیر دقت رنگ‌ها، میزان روشنایی و کنتراست نیز مطرح هستند. سرفیس لپ‌تاپ در تمام این شاخصه‌ها عملکرد بی‌نقصی را از خود به‌نمایش می‌گذارد؛ نمایشگر ۱۳.۵ اینچی لپ‌تاپ جدید مایکروسافت رنگ‌ها را با دقت بسیار بالایی به تصویر می‌کشد و نسبت کنتراست Native بیشنیه‌ی آن در حالت روشنایی اتوماتیک به عدد ۸۶.۹۶ می‌رسد.

میزان حداکثر روشنایی صفحه‌نمایش سرفیس لپ‌تاپ به عدد بسیار خوب ۳۸۷ نیت می‌رسد؛ بنابراین کار با آن زیر نور مستقیم خورشید نیز چندان دشوار نخواهد بود. برای آن دسته از افرادی که علاقه‌مند به استفاده از تبلت در اتاق‌ تاریک هستند، سرفیس لپ‌تاپ با حداقل روشنایی فوق‌العاده‌ی ۱.۷۱ نیت، گزینه‌‌ی بسیار مناسبی محسوب می‌شود؛ بنابراین کار با لپ‌تاپ در محیط‌های تاریک به‌ هیچ‌وجه باعث بروز سردرد یا آسیب چشمانتان نخواهد شد.

سرفیس لپ‌تاپ در کنار پروفایل رنگ استاندارد sRGB از یک حالت جدید موسوم به Enhanced sRGB نیز بهره می‌برد. در حالت بهبودیافته، رنگ‌ها کمی زنده‌تر به‌نظر می‌رسند؛ اما در حالت‌ عادی، تصاویر کمی رنگ‌‌رفته هستند. طبق ادعای مایکروسافت، حالت Enhanced sRGB، پروفایلی در داخل فضای رنگی sRGB محسوب می‌شود که در آن تُن‌های میانی رنگ‌ها تا حد امکان به طیف رنگی P3-D65 نزدیک می‌شود، در حالی که رنگ پوست در تصاویر بدون تغییر باقی می‌ماند، ضمن آنکه کنتراست کلی تصاویر نیز بهبود پیدا می‌کند. 

همان‌طور که پیش از این در بخش مشخصات فنی ذکر کردیم، نمایشگر سرفیس لپ‌تاپ می‌تواند هم‌زمان، لمس ۱۰ انگشت را تشخیص دهد، علاوه‌بر این با قلم سرفیس پن و ابزار سرفیس دایل نیز سازگار است؛ اما متاسفانه لولاهای نمایشگر به‌اندازه‌ای مستحکم نیستند تا امکان استفاده‌ی راحت از قلم را فراهم کنند، بنابراین نگارش یا طراحی توسط قلم با لرزش قابل توجه نمایشگر همراه است.

در کل نمایشگر سرفیس لپ‌تاپ با نسبت تصویر عالی و کیفیت بسیار خوب آن، باعث می‌شود تا حین استفاده از این لپ‌تاپ نهایت لذت را ببرید و هر زمان که نیاز داشتید از طریق قلم روی آن یادداشت‌برداری یا طراحی کنید.

اسپیکر

مایکروسافت اسپیکرهای سرفیس پرو و سرفیس بوک در حاشیه‌‌های سمت چپ و راست نمایشگر پنهان کرده بود؛ اما این بار رویه‌ی متفاوتی را در پیش گرفته است. در نگاه اول ممکن است نبود دریچه‌ی اسپیکر در هیچ‌یک از بخش‌های سرفیس لپ‌تاپ متعجب‌تان کند؛ چرا که مایکروسافت طی یک تصمیم عجیب، اسپیکرهای لپ‌تاپ را زیر کیبورد آن پنهان کرده است!

مایکروسافت اسپیکرهای استریو و ۲ واتی سرفیس لپ‌تاپ را Omnisonic می‌نامد و مدعی است که این اسپیکرها با پخش چندسویه‌ی صدا، تجربه‌‌ی صوتی فراگیری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. حجم صدای سرفیس لپ‌تاپ به‌دلیل فضای آکوستیک اسپیکرهای آن، در مقایسه با سرفیس پرو و سرفیس بوک بلندتر است.

صدای تولیدشده توسط سرفیس لپ‌تاپ، شفاف، غنی و رسا است و نویز بسیار پایینی دارد. علاوه‌بر موارد یادشده، مایکروسافت اکنون از استاندارد Dolby Audio Premium در این لپ‌تاپ بهره می‌برد و به‌لطف آن افکت‌‌های صوتی مختلفی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که توسط آن‌ها می‌توان صدای تولیدی را سفارشی‌سازی کرد.

دوربین

تمام دستگاه‌های مدرن خانواده‌ی سرفیس از قابلیت امنیتی ویندوز هِلوی مایکروسافت (Windows Hello)، برای تشخیص چهره‌ی کاربر بهره می‌برند؛ این قابلیت به کمک ترکیب پرتو مادون قرمز (IR)، یک لنز و دوربین جلوی دستگاه عمل می‌کند. مایکروسافت قابلیت ویندوز هلو را در سرفیس لپ‌تاپ بیش از پیش بهینه‌سازی کرده و نتیجه‌ی این بهینه‌سازی، افزایش قابل توجه سرعت عملکرد آن است.

به محض آنکه کاربر شروع به باز کردن درِ لپ‌تاپ می‌کند، در زاویه‌ی حدود ۱۰ درجه، نمایشگر و دوربین فعال می‌شوند و حین بازشدن در، فرایند جست‌وجوی کاربر نیز آغاز می‌شود و زمانی که درِ لپ‌تاپ به‌‌طور کامل باز شد، شناسایی کاربر نیز به اتمام می‌رسد. دوربین سرفیس لپ‌تاپ برخلاف نمونه‌ی به‌کاررفته در سرفیس پرو، تنها قادر به ضبط ویدیو با رزولوشن اچ‌دی (۷۲۰پی) است. با وجود آنکه تصاویر ثبت‌شده رزولوشن پایینی دارند؛ اما کیفیت آن‌ها در حد قابل قبولی ارزیابی می‌شود.

نرم‌افزار

یکی از کلیدی‌ترین و در عین حال بحث‌برانگیزترین ویژگی‌های سرفیس لپ‌تاپ در زمان معرفی آن، ویندوز ۱۰ اس، یکی نسخه‌ی ساده‌شده و ایمن از سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ بود. این نسخه‌ از سیستم‌عامل محبوب ویندوز تنها اپلیکیشن‌هایی را اجرا می‌کند که از فروشگاه اپلیکیشن ویندوز دانلود شده‌اند. بسیاری از این اپلیکیشن‌ها برای صفحات لمسی بهینه شده‌اند؛ چرا که ویندوز استور در اصل به‌همراه سیستم‌عامل تاچ‌محور ویندوز ۸ راه‌اندازی شده است.

طبق ادعای مایکروسافت، توسعه‌دهندگان می‌توانند اپلیکیشن‌های عادی خود برای ویندوز ۱۰ را به‌سادگی به نمونه‌های سازگار با ویندوز استور پورت کنند؛ اما متاسفانه در حال حاضر، کیفیت اپلیکیشن‌های موجود در فروشگاه ویندوز در اکثر موارد رضایت‌بخش نیست و هنوز هم بسیاری از عناوین مهم در استور موجود نیستند.

سرفیس لپ‌تاپ به‌صورت پیش‌فرض قادر به اجرای اپلیکشن‌های خارج از استور نیست؛ بنابراین نمی‌توانید نرم‌افزارهایی مانند گوگل کروم، فایرفاکس یا نسخه‌ی کامل فتوشاپ را روی آن نصب کنید و حتی بسیاری از بنچمارک‌هایی نیز که معمولا از آن‌ها برای ارزیابی عملکرد لپ‌تاپ‌های ویندوزی استفاده می‌کنیم از فروشگاه مایکروسافت غایب هستند، خوشبختانه مایکروسافت تا پایان سال ۲۰۱۷ به کاربران سرفیس لپ‌تاپ، اجازه‌ی ارتقای رایگان به ویندوز ۱۰ پرو را می‌دهد؛ اما پس از این بازه‌ی زمانی ارتقاء سیستم‌عامل تنها با پرداخت ۴۹ دلار امکان‌پذیر خواهد بود.

مایکروسافت مدعی است که در ویندوز ۱۰ اس روی سادگی و مدیریت آسان این سیستم‌عامل تمرکز دارد و از این رو، آن را انتخابی مناسب برای مراکز آموزشی، سازمان‌ها و مؤسسات مختلف می‌داند؛ چرا که هر ارگانی با صدها یا هزاران دستگاه مبتنی بر ویندوز ۱۰ اس، مانند سرفیس لپ‌تاپ، درگیر مشکلاتی مانند بدافزارهای خطرناک نخواهد شد.

اما برای کاربر عادی، ویندوز ۱۰ اس به هیچ‌وجه انتخاب مناسبی محسوب نمی‌شود؛ شما قادر به استفاده از اپلیکیشن‌های مورد نظرتان نخواهید بود و در ازای این محدودیت، هیچ چیز مثبتی عایدتان نخواهد شد. ویندوز ۱۰ اس حتی امکان استفاده از «regedit» یا «command window» را نیز برای اعمال تغییرات جزئی در سیستم‌عامل به کاربر نمی‌دهد.

بازده و عملکرد

ردموندی‌ها قلب تپنده‌ی سرفیس لپ‌تاپ را از بین پردازنده‌‌های نسل هفتم اینتل موسوم به کیبی‌لیک انتخاب کرده‌اند. در حال حاضر مدل‌های در دسترس از سرفیس لپ‌تاپ، نمونه‌هایی با پردازنده‌ی Core i5 یا Core i7، حافظه‌ی رم از ۴ تا ۱۶ گیگابایت و حافظه‌ی ذخیره‌سازی از ۱۲۸ تا ۵۱۲ گیگابایت را در بر می‌گیرند؛ اما نکته‌ی جالب این است که مایکروسافت به‌جای استفاده از پردازنده‌ی آشنای Core i7 7600U که در بسیاری از اولترابوک‌های دیگر به‌کار گرفته شده است، مدل نامتعارف Core i7 7660U با واحد پردازش گرافیک قدرتمند‌تر را برای سرفیس لپ‌تاپ برگزیده است.

با وجود آنکه معماری پردازنده در تراشه‌های کبی‌ لیک مشابه اسکای‌لیک است؛ اما بهبود‌های اعمال‌شده در فرایند ساخت ۱۴ نانومتری این تراشه که اینتل آن را +۱۴nm می‌نامد، امکان افزایش فرکانس و مصرف انرژی پایین‌تر را فراهم آورده است. بنابراین تراشه‌های کبی‌ لیک با وجود بهره‌گیری از معماری یکسان با اسکای‌لیک، بهبودهایی را تجربه کرده‌اند.

هیچ‌کدام از مدل‌های در دسترس از پردازنده‌ی گرافیکی مجزا بهره نمی‌برند تا بدین‌ ترتیب از هم‌پوشانی با محصولات سری سرفیس بوک ممانعت شود؛ اما واحد پردازش گرافیکی Iris Plus Graphics 640 موجود در مدل مجهز به پردازنده‌ی Core i7 7660U نسبت به نمونه‌ی HD Graphics 620 موجود در مدل Core i5 عملکرد به مراتب بهتری دارد.

مدل پایه‌ی سرفیس لپ‌تاپ که برای بررسی در اختیار دیجیتال مارک قرار گرفته است، از پردازنده‌ی رایج‌تر Core i5 7200U، حافظه‌ی رم ۴ گیگابایت و حافظه‌ی ذخیره‌سازی SSD با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت بهره می‌برد. این مدل از سرفیس لپ‌تاپ به واحد پردازش گرافیکی HD Graphics 620 مجهز است. فرکانس پایه‌ی این واحد گرافیکی ۳۰۰ مگاهرتز است؛ اما در حالت توربو به فرکانس ۹۳۳ مگاهرتز نیز می‌رسد.

دمای پردازنده‌ی Core i5 سرفیس لپ‌تاپ در بیشترین حالت و زمانی که زیر بار گرافیکی است به ۳۹ درجه‌ی سلسیوس می‌رسد. سیستم خنک‌کننده‌ی سرفیس لپ‌تاپ از نوع فعال و مبتنی بر فن است؛ اما در استفاده‌ی عادی، به‌ندرت صدای آن به گوش می‌رسد، به‌گونه‌ای که گاهی اوقات در مورد استفاده کردن یا نکردن آن از فن دچار تردید می‌شوید.

طراحی سرفیس لپ‌تاپ به‌گونه‌ای انجام شده که در آن دریچه‌ی ورود هوا با دریچه‌ی خروجی مشترک است؛ این مسئله باعث می‌شود تا زمانی که لپ‌تاپ را روی پای خود می‌گذارید، جریان هوا مسدود نشود و علاوه‌بر این، زیبایی دستگاه نیز تحت تاثیر دریچه‌های متعدد قرار نگیرد؛ چرا که دریچه‌ی هوا پشت لولا پنهان شده است.

مایکروسافت اسلایدری نیز برای تغییر حالت مصرف انرژی سرفیس لپ‌تاپ در نظر گرفته است. برای دسترسی به این اسلایدر باید روی آیکون باتری در تسک‌بار کلیک کنید. اسلایدر Power Mode، حالت‌های «بهترین عمر باتری»، «عملکرد بهتر» و «بهترین عملکرد» را در برمی‌گیرد و به‌صورت پیش‌فرض روی حالت بهترین طول‌عمر باتری تنظیم شده است.

در ادامه می‌توانید برخی از نتایج تست‌های بنچمارک را که توسط دیجیتال مارک روی این تبلت اجرا شده‌اند، مشاهده کنید: 

همان‌طور که از نتایج بنچمارک‌ها نیز پیدا است، سرفیس‌ لپ‌تاپ برای انجام بازی‌های سنگین ساخته نشده است؛ اما به‌راحتی می‌تواند با سایر اولترابوک‌های موجود در بازار برابری کند و حتی در پاره‌ای از موارد از آن‌ها پیشی بگیرد. سرفیس پروی جدید در استفاده‌‌های روزمره و نیمه‌سنگین، به‌راحتی می‌تواند کاربر را راضی نگه دارد.

بازده و عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی

یکی از اصلی‌ترین نقاط ضعف سرفیس لپ‌تاپ را می‌توان عملکرد بسیار ناامید‌کننده‌ی حافظه‌ی ذخیره‌سازی اس‌اس‌دی آن دانست. مایکروسافت برای نسخه‌ی پایه‌ی سرفیس لپ‌تاپ حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایتی توشیبا با مدل THNSN0128GTYA M.2 1620 و فُرم‌فکتور M.2 را انتخاب کرده است. سرعت خواندن و نوشتن سرفیس لپ‌تاپ حتی از نمونه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی ساخت سامسونگ به‌کاررفته در سرفیس پرو ۴ نیز پایین‌تر است.

بسیاری از اولترابوک‌های امروزی، به‌خصوص نمونه‌هایی که از حافظه‌‌هایی با پشتیبانی از رابط NVMe به‌راحتی می‌توانند سرفیس لپ‌تاپ را در این زمینه شکست دهند؛ البته مایکروسافت برای نسخه‌ی ۵۱۲ گیگابایتی و Core i7 سرفیس‌ لپ‌تاپ حافظه‌ی ذخیره‌سازی ساخت سامسونگ با مدل KUS040202M را در نظر گرفته است که به سرعت خواندن و نوشتن بسیار بالای ۱۲۰۰ و ۹۶۰ مگابایت بر ثانیه دست می‌یابد، اما متاسفانه این موضوع در خصوص نسخه‌ی پایه‌ی سرفیس لپ‌تاپ صادق نیست.

 جدول نرخ خواندن داده توسط حافظه

HD Tune Pro

CrystalDiskMark

Maximum MB/sMinimum MB/sAverage MB/sRead MB/sWrite MB/s
Surface Laptop (128GB)۱۷۰.۴۹۳.۷۱۲۱.۶۴۲۵.۶۱۲۸.۲
Galaxy Book 10.6۲۲۴.۸۶۶.۲۱۲۴۲۷۲۱۴۹
Surface Pro 2017۱۰۴۵.۴۸۲۹.۴۱۰۱۷.۱۱۷۱۱۹۷۷.۲
Surface Book i7۹۸۱.۵۶۴۱.۹۹۱۷.۸۱۷۲۸۱۲۴۷
Surface Pro 4۳۳۶.۷۳۰۲.۸۳۲۱.۲
iLife ZED Air۹۰.۱۳۸.۵۷۱.۰
Asus ASUSPRO P2430UJ۱۱۰.۸۴۷.۰۸۳.۴
Lenovo E5180۱۱۴.۵۳۷.۶۸۶.۷
Asus K550VX۱۳۲.۲۵۲.۹۱۰۰
Surface Book۸۴۶.۷۲۰۶.۴۶۳۲.۹
Surface Pro 4۳۳۶.۷۳۰۲.۸۳۲۱.۲
Asus Transformerbook T100TAL۱۰۰.۱۷۴.۴۸۹.۵
Aspire Aspire E15۱۱۲.۳۴۶.۷۸۷.۱
Aspire V15 Nitro۱۱۳.۱۲۶.۴۸۷.۴
HP ENVY 15-K007NE۱۱۶.۴۵۵.۶۹۱.۴
Microsoft Surface 3۱۱۵.۹۷۴.۵۱۰۱.۲
ASUS ROG G551JM۲۹۴.۷۱۸۵.۸۲۶۳
HP Pavilion 15 P062۱۱۰۴۳.۶۸۶.۱
Asus Zenbook UX303L۴۲۶.۶۳۴۴.۳۳۸۸.۹
Lenovo Flex 2۱۱۶.۲۴۸.۵۸۶.۶
Lenovo Yoga 2 Pro۳۲۶.۷۲۰۷.۸۲۴۰.۶
Lenovo ThinkPad Tablet 2۵۴.۲۲۳.۹۵۰.۵
ET2321 INTH۱۹۰.۲۲۳۱۳۸.۵
Asus N550JV۱۰۷.۵۱۸.۳۸۰.۵
Acer Aspire S7 2013۹۳۲.۶۷۶۶.۶۹۱۵.۸

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، نرخ خواندن و نوشتن داده در سرفیس لپ‌تاپ بسیار پایین و ناامیدکننده است؛ به‌طوری که عملکرد آن در برخی از بنچمارک‌ها حتی با نمونه‌های مجهز به حافظه‌ی ‌eMMC نیز قابل مقایسه نیست، اما این موضوع در عملکرد کلی دستگاه، به جز در مواردی مانند کپی فایل‌‌های حجیم، تاثیر چندانی نگذاشته است و ما در طول مدت استفاده‌ی خود از سرفیس لپ‌تاپ، شاهد هیچ‌گونه کندی در آن نبودیم.

باتری

با وجود آنکه مایکروسافت اشاره‌ای به ظرفیت باتری سرفیس لپ‌تاپ نکرده و تنها به ذکر عمر ۱۴.۵ ساعته‌‌ی باتری بسنده کرده است؛ اما براساس بررسی‌های دیجیتال مارک، ردموندی‌ها از یک باتری با ظرفیت ۴۷ وات‌ساعت در محصول جدید خود استفاده کرده‌اند؛ چنین ظرفیتی برای یک لپ‌تاپ چندان زیاد محسوب نمی‌شود و حتی از نمونه‌ی به‌کاررفته در مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی با ظرفیت ۴۹.۳ وات‌ساعت نیز پایین‌تر است؛  اما باتری این لپ‌تاپ در دنیای واقعی چه عملکردی از خود به نمایش می‌گذارد؟ برای یافتن پاسخ این سؤال، تست‌های روتین دیجیتال مارک را روی این دستگاه اجرا کردیم.

طبق روال همیشگی بررسی‌های دیجیتال مارک، ویدیویی با رزولوشن HD را در شرایطی روی سرفیس پرو ۲۰۱۷ پخش کردیم که میزان روشنایی نمایشگر روی ۵۰ درصد قرار داشت، کلیه‌ی ارتباطات بی‌سیم گوشی قطع شده بودند و اسلایدر Power Mode نیز روی حالت Recommended تنظیم شده بود. فرایند پخش ویدیو را تا رسیدن باتری از ۱۰۰ به صفر درصد ادامه دادیم. در این تست، سرفیس لپ‌تاپ توانست قبل از اتمام کامل شارژ، ۱۲.۵ ساعت دوام بیاورد که برای یک کامپیوتر، مدت‌زمان فوق‌العاده‌ای به‌حساب می‌آید؛ اما در آزمایش Battery Eater، سرفیس لپ‌تاپ با ثبت ۱۷۶ دقیقه نسبت به تبلت سرفیس پرو (۲۶۵ دقیقه) عملکرد پایین‌تری را از خود به‌نمایش گذاشت.

اگرچه سرفیس لپ‌تاپ در تست باتری، رکوردی را از خود بر جای نگذاشت؛ اما باید عملکرد مایکروسافت را به جهت ثبت چنین نتایجی توسط باتری کوچک این لپ‌تاپ تحسین کرد. واضح است که ردموندی‌ها زمان زیادی را صرف بهینه‌سازی نرم‌افزاری سرفیس لپ‌تاپ صرف کرده‌اند؛ چرا که این لپ‌تاپ در استفاده‌ی روزمره، مانند تولید محتوا، استریم موسیقی و تماشای فیلم، به‌راحتی می‌تواند یک روز کاری، شما را همراهی کند.

جمع‌بندی

سرفیس لپ‌تاپ محصولی بسیار خوب ارزیابی شود و شاید کمی با اغماض بتوان آن را در مجموع بهترین اولترابوک ویندوزی موجود در بازار به‌شمار آورد؛ اما به‌طور حتم نمی‌توان این لپ‌تاپ را بی‌نقص دانست. پورت‌های سرفیس لپ‌تاپ بسیار محدود هستند و بی‌شک نبود پورت USB-C در سال ۲۰۱۷ و برای لپ‌تاپ پریمیومی همچون سرفیس لپ‌تاپ، یک نقطه‌ی ضعف محسوب می‌شود.

ویندوز ۱۰ اس با وجود آنکه تجربه‌ی روان و امنی از سیستم‌عامل ویندوز را ارائه می‌دهد؛ بسیار محدود است و فروشگاه اپلیکیشن آن نیز، ابزارهای مورد نیاز بسیاری از کاربران را تامین نمی‌کند. از سویی دیگر مرورگر اج هنوز هم آماده‌ی رقابت با مرورگرهای دیگری همچون گوگل کروم و فایرفاکس نیست؛ اما خوشبختانه مایکروسافت تا پایان سال جاری میلادی امکان ارتقای رایگان به ویندوز ۱۰ پرو را فراهم کرده است.

سرفیس لپ‌تاپ به‌ هیچ‌وجه محصول ارزانی نیست؛ اما تجربه‌ی لذت‌بخشی که ارائه می‌دهد در کنار طراحی زیبا، عملکرد روان و عمر باتری بسیار خوب این لپ‌تاپ بر ارزش خرید این محصول می‌افزاید؛ بنابراین چنانچه به‌دنبال لپ‌تاپی پریمیوم به همراه سیستم‌عامل ویندوز هستید و نبود پورت USB-C نیز برای‌تان اهمیتی ندارد، خرید سرفیس لپ‌تاپ را به شما توصیه می‌کنیم.

نکات مثبت

  • نمایشگر بسیار باکیفیت
  • طراحی زیبا 
  • کیفیت ساخت خوب و بدنه‌ی مستحکم
  • عمر باتری بالا
  • عملکرد سریع و روان

نکات منفی

  • پورت‌های محدود
  • محدودیت‌های ویندوز ۱۰ اس
  • سرعت پایین‌تر از حد انتظار حافظه‌ی ذخیره‌سازی


این مطالب صرفا از سایت zoomit کپی برداری شده است و جنبه اموزشی دارد


منبع

admin
ارسال دیدگاه