بررسی لپ تاپ ریزر بلید ۲۰۱۷ در دیجیتال مارک

در بررسی بلید ۲۰۱۷ در دیجیتال مارک، قابلیت‌های جدیدترین لپ‌تاپ مخصوص بازی باریک و سبک ۱۴ اینچی شرکت ریزر را مورد آزمون قرار می‌دهیم.

جامعه‌ی علاقه‌مندان به بازی‌های کامپیوتری، بسیار بزرگ است. این جامعه، تمام کسانی را که از کنسول‌ها یا کامپیوترهای شخصی استفاده می‌کنند، شامل می‌شود. از این جامعه‌ی وسیع، تعداد کمی وجود دارند که کامپیوترهای شخصی را به کنسول‌های بازی ترجیح می‌دهند. این افراد برای بازی با کامپیوتر، هزینه‌ی به‌مراتب بیشتری در مقایسه با کنسول‌ها می‌پردازند؛ ولی در عوض، از مزایایی اعم از قدرت پردازشی بیشتر بهره می‌برند. در همین جامعه‌ی اقلیت، درصد کوچکی وجود دارند که به جای مونتاژ یا خرید کامپیوتر رومیزی، به سراغ لپ‌تاپ‌ مخصوص بازی می‌روند. به‌طور کلی کامپیوتر رومیزی، قدرت، امکانات و آزادی عمل بیشتری در مقایسه با لپ‌تاپ‌ در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ بنابراین تنها افراد خاصی به سراغ لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی می‌روند. در جامعه‌ی تولیدکنندگان لپ‌تاپ‌ مخصوص بازی، به‌جز تولیدکنندگان مطرح مثل ام‌اس‌آی، اچ‌پی و ایسر، برندهای خاصی هم وجود دارند که به‌طور تخصصی به تولید این دسته از لپ‌تاپ‌ها می‌پردازند. یکی از این برندها، ریزر (Razer) نام دارد.

ریزر یک شرکت آمریکایی است که ۱۲ سال پیش توسط مین لیان تانگ سنگاپوری تأسیس شد. ریزر از زمان تأسیس تاکنون، با تولید انواع گجت‌های مخصوص بازی مثل لپ‌تاپ، ماوس، کیبورد و هدست، توانسته است به یکی از محبوب‌ترین برندها در میان گیمرها تبدیل شود. تانگ، یکی از شناخته‌شده‌ترین گیمرهای آسیا محسوب می‌شود و به همین دلیل، کاملا به نیاز علاقه‌مندان به بازی‌های کامپیوتری واقف است. کیفیت عالی و رضایت کاربران محصولات ریزر به‌قدری زیاد است که نشریه‌ی Business Insider نام تانگ را در فهرست ۲۵ نفره‌ی «خلاق‌ترین چهره‌های دنیای فناوری» قرار داد.

ریزر بلید / Razer blade

مقاله‌های مرتبط:

ریزر لپ‌تاپ‌های خود را بلید (Blade) می‌نامد. بلید به معنی «تیغ» است و انتخاب این نام بی‌دلیل نیست. درحالی‌که اکثر تولیدکنندگان لپ‌تاپ‌ مخصوص بازی، محصولاتی بزرگ و سنگین طراحی می‌کنند، ریزر دستگاه‌هایی باریک و سبک عرضه کرده است که در مقایسه با مدل‌های رقیب، مثل تیغ هستند. لپ‌تاپ‌های بلید هر سال با عرضه‌ی نسل جدید پردازنده‌های اینتل و تراشه‌های گرافیکی انویدیا، به‌روز و مدل‌هایی جدیدی از آن‌ها، وارد بازار می‌شوند. جدیدترین نسل این لپ‌تاپ‌ها که ریزر بلید ۲۰۱۷ نام دارد، به نسل هفتم از پردازنده‌های Core i7 و تراشه‌ی گرافیکی GeForce GTX 1060 مجهز شده است تا خیال کاربران را از بابت اجرای روان تمام بازی‌های جدید روی نمایشگر ۱۴ اینچی فول اچ‌دی راحت کند. برخی مراجع تخصصی کامپیوترهای شخصی از این لپ‌تاپ با نام «مک بوک ویندوزی» یاد می‌کنند؛ زیرا بلید یکی از معدود لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی محسوب می‌شود که توانسته است تعادل خوبی بین قدرت، کیفیت ساخت، وزن، ابعاد و امکانات برقرار کند. بلید ۱۴ اینچی، هم آن‌قدر باریک و سبک است که به‌راحتی جابجا شود و هم قدرت کافی برای اجرای حداکثر تنظیمات بازی‌های جدید ارائه می‌کند؛ به‌علاوه این لپ‌تاپ کیفیت ساخت و نمایشگری عالی هم دارد. با دیجیتال مارک همراه شوید تا به بررسی کامل ریزر بلید ۲۰۱۷ بپردازیم.

مشخصات / مدلریزر بلید مدل ۲۰۱۷

نمایشگر

۱۴ اینچی با دقت فول اچ‌دی
فناوری IPS و روکش مات

پردازنده‌ی گرافیکی

NVIDIA GeForce GTX 1060
۶ گیگابات حافظه‌ی گرافیکی GDDR5

پردازنده‌ی مرکزی

Intel Core i7 7700HQ
فرکانس پایه: ۲.۸ گیگاهرتز
فرکانس حداکثر: ۳.۸ گیگاهرتز

تراشه‌ی مادربورد

Intel HM175

حافظه‌ی داخلی

۵۱۲ گیگابایت SSD
PCIe M.2

رم

۱۶ گیگابایت DDR4
فرکانس ۲۴۰۰ مگاهرتز

سیستم عامل

ویندوز ۱۰ نسخه‌ی ۶۴-بیت

ارتباطات

Killer Wireless AC 1535
بلوتوث ۴.۱

ورودی‌ها و خروجی‌ها

وب‌کم با حسگر دو مگاپیکسلی
کیبورد با نور پس‌زمینه‌ی Chroma

صوتی

بلندگوهای استریو
Dolby Digital Plus Home Theater Edition

امکانات ویژه

نرم‌افزار ریزر ساینپس برای کنترل نور پس‌زمینه‌ی کیبورد و فن‌ها
قفل کنسینگتون

منبع تغذیه و باتری

مبدل برق ۱۶۵ وات
باتری داخلی لیتیوم-یون پلمیر با ظرفیت ۷۰ وات‌ساعت

ابعاد

۲۳۵ × ۳۴۵ × ۱۷.۹ میلی‌متر

وزن

۱.۸۶ کیلوگرم

لپتاپ استفاده‌شده در این بررسی، توسط فروشگاه روژسا در اختیار دیجیتال مارک قرار گرفته است.

طراحی و کیفیت ساخت

بلید ۲۰۱۷ از لحاظ ظاهری، شباهت زیادی به مک‌بوک پرو دارد. این لپ‌تاپ هم از بدنه‌ای ساخته‌شده با آلیاژ آلومینیوم  و روکشی مات و لبه‌های خمیده استفاده می‌کند. کیفیت ساخت بلید واقعا تحسین‌برانگیز است؛ به‌طوری‌که کوچک‌ترین خطایی در بدنه‌ی ماشین‌کاری شده‌ی این لپ‌تاپ مشاهده نمی‌شود. بدنه‌ی بلید از انجام ماشین‌کاری روی یک تکه آلومینیوم به وجود آمده است و هیچ درز یا شکافی در آن وجود ندارد. دقت و ظرافت به‌کاررفته در ساخت این لپ‌تاپ، قطعا نظر مثبت هر علاقه‌مند به دنیای فناوری را برمی‌انگیزد. بخش کنترل کیفیت ریزر تضمین می‌کند که دستگاه‌های ساخته‌شده، کوچک‌ترین ایرادی در طراحی نداشته باشد. بدنه‌ی بلید ۲۰۱۷، نکات مثبت زیادی دارد؛ ولی چند مورد آن‌ها توانستند توجه ما را به خود جلب کنند: اول اینکه بدنه به‌قدری مستحکم است که اعمال فشار به قسمت‌های مختلف آن، کوچک‌ترین اثری از خمیدگی یا فرورفتگی به جای نمی‌گذارد. حتی بخش استراحت‌گاه دست و فضای اطراف کیبورد که معمولا مقاومت کمی دارد، در ریزر بیلد فوق‌العاده سفت و سخت ساخته‌ شده است. قاب پشت نمایشگر، تنها استثنای این بخش محسوب می‌شود که حتی با اعمال فشاری کم، به‌راحتی فرو می‌رود.

ریزر بلید / Razer blade

بلید یکی از خوش‌ساخت‌ترین، باریک‌ترین و سبک‌ترین لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی محسوب می‌شود

مورد دوم به لولای بلید برمی‌گردد. نمایشگر این لپ‌تاپ توسط یک لولای بزرگ که طولی هم‌اندازه‌ی کیبورد دستگاه دارد، به بدنه‌ی آن متصل شده است. حرکت این لولا به‌قدری روان است که می‌توانید لپ‌تاپ را به‌راحتی و تنها با یک دست باز کنید؛ البته روان بودن حرکت لولا باعث می‌شود تا نتواند نمایشگر را محکم در زاویه‌ی مورد نظر نگه دارد؛ بنابراین، تکان دادن لپ‌تاپ به تغییر زاویه‌ی نمایشگر منجر می‌شود. مورد سوم به پایه‌های دستگاه مربوط می‌شود. در زیر دستگاه دو نوار ضخیم لاستیکی قرار دارد. این دو نوار، حکم پایه‌های دستگاه را دارند و آن را کمی از سطح میز بالاتر می‌برند تا به گردش هوا در سیستم خنک‌کننده‌ی دستگاه کمک کند. به‌علاوه، جنس این دو نوار طوری است که کاملا از سُر خوردن لپ‌تاپ جلوگیری می‌کند؛ بنابراین می‌توانید با خیالت راحت از انواع پایه‌های خنک‌کننده‌ی شیب‌دار استفاده کنید.

ریزر بلید / Razer blade

بلید جزو معدود لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی محسوب می‌شود که می‌توان آن‌ را واقعا جابجا کرد. سازندگان کامپیوترهای شخصی، معمولا اهمیتی به ضخامت و وزن لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی‌ خود نمی‌دهند؛ ولی بلید از این قاعده مستثنا است. این لپ‌تاپ ضخامتی معادل ۱۷.۹ میلی‌متر و نزدیک به ۱.۹ کیلوگرم وزن دارد؛ بنابراین با اینکه برای یک لپ‌تاپ ۱۴ اینچی، جایزه‌ای برای باریکی و سبکی دریافت نمی‌کند؛ ولی در میان لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی، جزو بهترین‌ها محسوب می‌شود. رقیب اصلی این مدل در میان لپ‌تاپ‌های ۱۴ اینچی مخصوص بازی، مدل GS43VR ام‌اس‌آی است که نزدیک به ۲۲ میلی‌متر ضخامت و ۱.۸ کیلوگرم وزن دارد؛ بنابراین با اینکه لپ‌تاپ ام‌اس‌آی کمی سبک‌تر از بلید است؛ ولی از نظر ضخامت نمی‌تواند با آن رقابت کند. در بین لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی، بلید ۲۰۱۷ یکی از جمع‌وجورترین مدل‌ها محسوب می‌شود.

ریزر بلید / Razer blade

اما به‌جز ضعف لولای نمایشگر، بدنه‌ی بلید ایرادهای دیگری هم دارد که مهم‌ترین‌ آن‌، لک پذیری است. روکش مشکی و مات بلید ۲۰۱۷، استعداد زیادی در جذب اثر انگشت و چربی دست دارد و آن‌ها را به‌راحتی نشان می‌دهد. اگر کمی وسواس داشته باشید، باید همیشه یک دستمال و اسپری تمیزکننده در کیف لپ‌تاپ‌ قرار دهید. مورد دوم، ضخامت زیاد حاشیه‌ی نمایشگر است. درست است که انتظار قابی مثل دل اکس‌پی‌اس ۱۳ را از بلید نداشتیم، ولی حاشیه‌ی نمایشگر این لپ‌تاپ به‌قدری زیاد است که در نگاه اول کمی ناامیدکننده به نظر می‌رسد.

درگاه‌ها و ارتباطات

بلید ۱۴ به کارت شبکه‌ی بی‌سیم AC-1535 ساخت شرکت کیلر (Killer) مجهز شده است. این تراشه همان‌طور که نامش نشان می‌دهد، از Wi-Fi با استاندارد AC به همراه نسل ۴.۱ بلوتوث پشتیبانی می‌کند. پیش از این، کارت شبکه‌ی AC-1535 را در لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی ام‌اس‌آی دیده بودیم. این کارت، شبکه‌ی پرسرعت و پایداری در اختیار کاربر قرار می‌دهد و اگر کارت شبکه‌ی ساخت Broadcom در مک‌بوک‌ها را نادیده بگیریم، بیشترین سرعت انتقال داده را ارائه می‌دهد. بلید ۲۰۱۷، درگاه شبکه‌ی RJ45 ندارد.

برای ارتباط با‌سیم، ریزر لپ‌تاپ بالارده‌ی خود را به سه درگاه یو‌اس‌بی با استاندارد USB 3.0 مجهز کرده است. طبق معمول، این درگاه‌ها به رنگ امضای شرکت ریزر، یعنی سبز فسفری مزین شده‌اند. علاوه بر این سه درگاه، یک درگاه HDMI و یک درگاه یو‌اس‌بی نوع C با پشتیبانی از استاندارد Thunderbolt 3 هم وجود دارد. درگاه آخری به شما اجازه می‌دهد دستگاه ریزر کُر (Razer Core) را که شامل کارت‌های گرافیک خارجی است، به بلید متصل و قدرت پردازش گرافیکی آن را چند برابر کنید. مثل سایر لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی باریک و سبک، بلید ۲۰۱۷ هم فاقد هر گونه درایو نوری است؛ البته می‌توان این موضوع را به‌راحتی و به کمک یک درایو نوری اکسترنال جبران کرد.

کیبورد و تاچ‌پد

ریزر برای بلید ۲۰۱۷ از کیبوردی با چینش جزیره‌ای (Chicklet) استفاده کرده است؛ یعنی کلیدها به‌صورت جدا و با فاصله از هم قرار گرفته‌اند. به‌جز کلیدهای چهار جهت اصلی که به‌صورت فشرده طراحی شده‌اند، باقی کلیدها ابعاد بزرگ و مناسبی دارند و فاصله‌ی بین آن‌ها هم مناسب ارزیابی می‌شود. البته در نظر داشته باشید که کیبورد بلید، بخش ماشین حساب یا Numpad ندارد؛ این موضوع به ریزر کمک کرده است تا کیبوردی با کلیدهای بزرگ برای لپ‌تاپ ۱۴ اینچی خود در نظر بگیرد و در ضمن، بلندگوهای لپ‌تاپ را هم به دو طرف کیبورد انتقال دهد. مثل فضای اطراف کیبورد، کلیدها هم روکشی مات دارند که از سُر خوردن انگشتان دست‌، جلوگیری می‌کند. این موضوع در کنار ابعاد بزرگ و فاصله‌ی مناسب بین کلیدها، به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید با سرعت زیاد و با حداقل اشتباه تایپ کنید؛ به‌علاوه با وجود بدنه‌ی باریک، فضای کافی برای حرکت کلیدها وجود دارد و فشردن آن‌ها، بازخورد خوب و صدای «کلیک» دل‌نشینی ارائه می‌دهد؛ البته از شرکتی که به‌طور تخصصی به طراحی کیبوردهای کامپیوتری مشغول است، انتظاری کمتر از این نداشتیم؛ پس اگر با فرض محال، بخواهید از بلید ۲۰۱۷ برای کار دیگری به‌جز بازی کردن استفاده کنید، مشکلی از بابت سرعت و دقت تایپ کردن نخواهید داشت. خبر خوب برای علاقه‌مندان به بازی اینکه کیبورد بلید ۲۰۱۷ از فناوری ضد-سایه‌اندازی (Anti-Ghosting) هم پشتیبانی می‌کند. این فناوری تضمین می‌کند در بازی‌هایی که نیاز دارید چندین کلید را به‌صورت همزمان فشار دهید، تمام فرامین و کلیدها به دقت شناسایی شوند. این فناوری بیشتر در بازی‌های سبک MMORPG و استراتژیک کاربرد دارد.

یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های بلید، قابلیت شخصی‌سازی نور پس‌زمینه‌ی کیبورد آن است

مثل اکثر لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های کیبورد بلید ۲۰۱۷، نور پس‌زمینه‌ی آن است. پیش از هر چیز، لازم است بدانید که برای دسترسی به تنظیمات نور پس‌زمینه‌ی کیبورد توسط برنامه‌ی ساینپس (Synapse)، باید یک حساب کاربری ریزر ایجاد کنید؛ البته این موضوع ساده و کاملا رایگان است و زمان زیادی نخواهد برد. رابط کاربری برنامه‌ی ساینپس کاملا کاربرپسند است و تنظیمات کامل کلیدهای کیبورد را در اختیارتان قرار می‌دهد. با انتخاب گزینه‌ی Lighting از پنجره‌ی System، می‌توانید تنظیمات نور پس‌زمینه‌ی کیبورد لپ‌تاپ را تغییر دهید. در پنجره‌ی جدیدی که با عنوان Chroma باز می‌شود، دو بخش وجود دارد: بخش اول مربوط به کلیدها است و بخش دوم به نوع و رنگ نور پس‌زمینه برمی‌گردد. ابتدا باید مشخص کنید که نور پس‌زمینه‌ی کدام کلیدها فعال شود؛ سپس رنگ و نوع افکت آن را انتخاب کنید. ریزر به‌صورت پیش‌فرض تعدادی حالت جذاب برای نور پس‌زمینه انتخاب کرده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حالت شبیه‌ساز آتش یا حالت Reactive اشاره کرد؛ در حالت دوم، تنها کلیدهایی را که فشار دهید، روشن خواهند شد. شدت نور پس‌زمینه با نگه‌داشتن کلید Fn و فشردن کلیدهای F10 و F11، قابل تغییر است. یکی از نکات جذاب در مورد نور پس‌زمینه‌ی این لپ‌تاپ این است که منبع نور در مرکز کلیدها قرار دارد؛ این موضوع هم جلوی نشت نور را از فضای اطراف کیبورد می‌گیرد و هم شدت آن را افزایش می‌دهد.

ریزر بلید / Razer blade

تاچ‌پد همواره یکی از کم‌مصرف‌ترین قطعات در لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی محسوب می‌شود. محال است بتوانید کسی را پیدا کنید که از تاچ‌پد لپ‌تاپش هنگام بازی استفاده کند. کاربری که قصد خرید چنین لپ‌تاپی دارد، قطعا همراه آن یک ماوس مخصوص بازی گران‌قیمت هم تهیه می‌کند. ریزر هم اهمیت زیادی به این موضوع نداده و یک تاچ‌پد قدیمی سیناپتیکس با کلیدهای جدا از هم برای بلید ۲۰۱۷ در نظر گرفته است. حتی بخش جداگانه‌ای برای تنظیمات این تاچ‌پد در نرم‌افزار ساینپس وجود ندارد و باید به تنظیمات استاندارد ویندوز قناعت کنید. صرف نظر از موارد بالا، تاچ‌پد بلید ۲۰۱۷، عملکرد خوب و رضایت‌بخشی دارد. سطح تاچ‌پد براق‌تر از استراحت‌گاه دست است تا هم بتوانید آن را به‌راحتی پیدا کنید و هم انگشتان دست‌تان به روانی روی سطحش سُر بخورد. دو کلید مربوط به تاچ‌پد کمی باریک هستند و احتمالا مدتی طول خواهد کشید تا به کار کردن با آن‌ها عادت کنید؛ البته جدا از ابعادشان، عملکرد کلیدها خوب ارزیابی می‌شود و بازخورد خوبی دارند.

نمایشگر و بلندگو

بلید ۲۰۱۷ در مدل‌های مختلفی با نمایشگرهای متفاوتی عرضه شده است؛ ولی مدلی که برای بررسی مهمان دیجیتال مارک بود، از نمایشگری ۱۴ اینچی فول اچ‌دی با دقت ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل، پنل ال‌سی‌دی و نور پس‌زمینه‌ی ال‌ای‌دی استفاده می‌کند. ساخت نمایشگر بلید ۲۰۱۷ به شرکت ال‌جی سپرده شده و ال‌جی هم برای نمایشگر این لپ‌تاپ، از فناوری IPS استفاده کرده است. اگر کمی به دنیای گوشی‌های هوشمند علاقه‌مند باشید، قطعا نام فناوری IPS را زیاد شنیده‌اید؛ این فناوری که در نمایشگر اکثر گوشی‌های بالارده استفاده می‌شود، مشکل اصلی نمایشگرهای ال‌سی‌دی، یعنی زوایای دید محدودشان را برطرف می‌کند. به‌علاوه این فناوری کمک می‌کند تا نمایشگر طیف رنگ وسیع‌تری را نشان دهد؛ البته استفاده از فناوری IPS، هزینه‌ی زیادی دارد و به همین دلیل، تنها در دستگاه‌های بالارده به‌ کار گرفته می‌شود.

در آزمون‌هایی که روی نمایشگر بلید ۲۰۱۷ انجام دادیم، با نتایج خیلی جالبی مواجه شدیم. حداکثر روشنایی نمایشگر این دستگاه، ۲۸۹ نیت است. اگر نمایشگرهای فوق‌العاده‌ی مک‌بوک‌ها و سرفیس لپ‌تاپ را کنار گذاریم، از لحاظ حداکثر میزان روشنایی، نمایشگر بلید ۲۰۱۷ در جایگاه خوبی قرار دارد؛ اما حداقل روشنایی این نمایشگر، ۱۵.۳ نیت است. این رقم چندان جذاب نیست و اگر بخواهید در محیط‌های تاریک با این لپ‌تاپ کار کنید، نتایج ایده‌آلی دریافت نخواهید کرد. عمق رنگ مشکی در این نمایشگر در حداکثر میزان روشنایی آن، ۲.۵ نیت به‌ دست آمد که عدد خیلی خوبی محسوب می‌شود. این عدد نشان می‌دهد که نمایشگر بلید ۲۰۱۷ می‌تواند رنگ مشکی طبیعی و غلیظی را نشان دهد. نسبت کنتراست نیتیو هم ۱۱۵.۶ است که آن را در رتبه‌ی بالاتری در مقایسه با سرفیس لپ‌تاپ قرار می‌دهد. در نهایت، یک روکش مات هم به آن اضافه کنید تا با یک نمایشگر ایده‌آل برای بازی حتی در محیط‌های پرنور طرف باشیم.

عمق رنگ مشکی و نسبت کنتراست نمایشگر بلید، عالی است؛ ولی حداقل و حداکثر روشنایی آن، چنگی به دل نمی‌زند.

ممکن است تصور کنید که نمایشگری با دقت ۴K، انتخاب بهتری برای بلید ۲۰۱۷ محسوب می‌شد؛ ولی به چند دلیل این‌طور نیست. دلیل اول اینکه دقت فول اچ‌دی در نمایشگری ۱۴ اینچی، به چگالی پیکسلی ۱۶۰ پیکسل بر اینچ منجر می‌شود؛ با توجه به فاصله‌ی استاندارد بین چشم انسان تا نمایشگر لپ‌تاپ، این رقم مناسب است و مشکلی از بابت دقت تصویر نخواهید داشت. در حقیقت استفاده از دقت ۴K در نمایشگری ۱۴ اینچی، می‌تواند به کوچک شدن بیش از حد برخی از قسمت‌های رابط کاربری ویندوز منجر شود. مورد بعد اینکه، تمام مدل‌های بلید ۲۰۱۷، از تراشه‌های گرافیکی جی‌فورس GTX 1060 استفاده می‌کنند. درست است که این تراشه جزو مدل‌های بالارده محسوب می‌شود؛ ولی قدرت کافی برای اجرای بازی‌های جدید با حداکثر تنظیمات و در رزولوشن ۴K ندارد. سومین مورد هم اینکه استفاده از نمایشگری ۴K، قیمت تمام‌شده‌ی لپ‌تاپ را به طرز چشمگیری افزایش خواهد داد.

ریزر بلید / Razer blade

مقاله‌های مرتبط:

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، بلندگوهای بلید ۲۰۱۷ در دو طرف کیبورد آن تعبیه شده است. برای مدیریت تنظیمات صوتی دستگاه، علاوه بر نرم‌افزار Realtek HD که در اکثر لپ‌تاپ‌ها وجود دارد، نرم‌افزاری به‌عنوان Dolby Digital Plus هم به‌صورت پیش‌فرض در بلید نصب شده است. این نرم‌افزار کمک می‌کند تا بتوانید عملکرد صوتی دستگاه را با توجه به نوع نیازتان، بهینه کنید. برای مثال، اگر از تنظیمات مخصوص بازی استفاده کنید، شبیه‌ساز صدای فراگیر و تثبیت‌کننده‌ی بلندی صدا، فعال می‌شود. اگر بخواهید فیلم تماشا کنید، تقویت‌کننده‌ی صدای دیالوگ‌ها روشن می‌شود. اما صرف نظر از تمام این امکانات و قابلیت‌های صوتی، کیفیت بلندگوهای بلید ۲۰۱۷، کاملا معمولی ارزیابی می‌شود. اگر صدا را روی حداکثر بلندی آن تنظیم کنید، کمی اعوجاج به گوش می‌رسد و شفافیت صدا از بین می‌رود؛ اما مادامی که نخواهید صدا را زیاد بلند کنید، کیفیت آن رضایت‌بخش است. در نظر داشته باشید که بلید ۲۰۱۷، ساب‌ووفر داخلی ندارد؛ بنابراین میزان صدای بیس بسیار ضعیف است. در هر صورت، برای استفاده از بهترین تجربه‌ی بازی، تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی، پیشنهاد می‌کنیم که از هدفون یا بلندگوهای جداگانه استفاده کنید.

سرعت و عملکرد

صرف نظر از طراحی و کیفیت ساخت بدنه، نمایشگر و کیبورد، شاخص تعیین‌کننده‌ی لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی، قدرت پردازشی، به‌خصوص قدرت پردازش گرافیکی آن‌ها است. تمام مدل‌های بلید ۲۰۱۷ به تراشه‌های گرافیکی GeForce GTX 1060 مجهز شده‌اند. این تراشه، کم و بیش همان مدلی است که در کارت گرافیک GTX 1060 کامپیوترهای رومیزی هم قرار دارد و از لحاظ عملکرد، نزدیک به ۱۵ درصد کُندتر از آن محسوب می‌شود. به‌طور خلاصه، GTX 1060 جزو مدل‌های رده‌بالا از جدیدترین سری تراشه‌های گرافیکی شرکت انویدیا است و قدرت پردازش گرافیکی زیادی دارد؛ به‌طوری‌که می‌تواند به‌راحتی تمام بازی‌های روز را با حداکثر تنظیمات گرافیکی و در دقت فول اچ‌دی (که حداکثر دقت نمایشگر این لپ‌تاپ است) اجرا کند؛ اما ریزر برای اینکه مطمئن باشد که بلید ۲۰۱۷ از تمام توان این تراشه‌ی گرافیکی استفاده می‌کند و هیچ گلوگاهی وجود نداشته باشد، برترین قطعات موجود در زمان تولید این لپ‌تاپ را به کار برده است. بلید ۲۰۱۷ از پردازنده‌ی مرکزی Core i7 7700HQ استفاده می‌کند که جزو سریع‌ترین پردازنده‌های ساخته‌شده برای لپ‌تاپ‌ها محسوب می‌شود. این پردازنده، چهار هسته دارد ولی به کمک فناوری Hyper-Threading، چهار هسته‌ی مجازی هم ایجاد می‌کند تا بتواند هشت پردازش به‌صورت موازی انجام دهد. فرکانس پایه‌ی هسته‌های این پردازنده، ۲.۸ گیگاهرتز است؛ ولی هنگام انجام محاسبات سنگین می‌تواند آن را تا ۳.۸ گیگاهرتز هم افزایش دهد. در کنار این پردازنده، ۱۶ گیگابایت رم DDR4 با فرکانس ۲۴۰۰ مگاهرتز و آرایش دو کاناله هم وجود دارد. تمام این سخت‌افزار توسط تراشه‌ی HM175 شرکت اینتل کنترل می‌شود. این ترکیب سخت‌افزاری کمک می‌کند تا خیالتان به‌طور کل از بابت اجرای راحت و روان انواع بازی‌های روز راحت باشد.

ریزر بلید / Razer blade

در جدول زیر می‌توانید نتایج آزمون‌هایی را که توسط دیجیتال مارک روی این لپ‌تاپ اجرا شده‌اند، مشاهده کنید.

لپ‌تاپ / آزمون۳DMark06PCMark7۳DMark11NovaBench

۳DMarkBasic
Ice/Cloud/Fire/Sky

Geekbench
Single/Multi

Geekbench OpenCL
GPU/dGPU

PCMark8
Home/Work/Creative

CineBench
OpenGL/CPU

Razer Blade 2017۲۸۰۰۷۶۳۲۰۱۱۶۱۹۱۳۴۲۹۳۶۰۰/۲۵۱۱۳/۹۲۵۰/۲۳۸۱۹۴۴۳۳/۱۴۸۲۱۲۱۳۹۱/۱۱۸۵۴۷۴۰۱۸/۵۱۵۶/۵۱۹۶۹۲.۳۳/۷۴۱
Surface Laptop۸۳۷۸۴۹۷۴۱۴۸۹۷۲۴۳۷۰۲۷/۵۷۳۳/۷۳۶/۳۶۴۶۳۷۶۰/۷۴۳۴-/۱۸۰۰۴۳۳۳۸/۴۱۷۴/۴۲۴۶۳۹.۸۱/۳۲۶
Galaxy Book 10.6 ۶۰۰۰۴۰۵۵۹۴۶۶۴۳-/۲۶۲۴۹/۳۹۶۲/۴۹۸۲۵۲۲/۳۹۲۵-/۱۳۸۸۹
Surface Pro 2017۱۲۲۲۴۴۷۴۵۸۹۷۱۱۰۳-/۵۶۵۴۵/۳۶۴۸/۷۷۹۴۵۷۴/۹۳۱۵-/۲۹۵۲۷
Surface Book i7۲۰۶۸۷۵۵۰۵۵۳۷۵۹۰۴-/۱۶۴۸۶/۹۰۲۳/۴۳۴۵۳۵۱۱/۷۱۹۱۱۷۹۸۰/۶۴۲۱۸
Surface Pro 4۱۱۰۳۸۴۸۹۵۱۳۸۹۶۴۴-/۳۹۹۱۳/۵۶۲۰/۷۹۱
ASUSPRO P2430UJ۹۰۱۶۳۰۵۳۱۷۰۹۷۴۵-/۴۱۵۲۷/۵۲۵۰/۹۹۴
Zenbook 3 UX390UA۸۲۰۵۵۲۱۵۱۵۶۴۷۵۰-/۱۴۶۲۲/۵۷۰۷/۸۴۰
Spectre X360 2016۷۸۸۵۵۳۹۷۱۳۰۴۷۹۱-/۳۶۶۷۲/۴۵۳۸/۷۳۱
K550VX۲۳۰۵۲۳۵۰۷۴۷۰۰۱۲۳۱-/۷۶۰۳۵/۱۵۹۱۸/۳۴۳۷
Aspire E15۱۱۷۸۲۳۶۰۹۲۳۳۵۵۸۲-/۵۵۹۰۷/۴۹۷۹/۱۱۹۳
Aspire V15 Nitro۱۳۰۳۸۴۱۱۸۳۹۱۱۶۳۹-/۵۸۵۷۰/۸۳۸۹/۲۶۴۱
Envy 15-K007NE۱۱۳۰۴۳۸۵۱۲۳۵۱-/۵۶۲۰۶/۵۵۷۱/۱۳۶۰
Surface Book۱۵۲۹۷۵۰۶۴۱۴۴۴۸۳۱-/۱۶۸۱۸/۱۸۶۲/۲۲۵
ROG G551JM۸۳۳۴۳۴۴۹۴۸۶۶۶۵۳۸۲۷۵۹/۵۷۴۱/۲۴۳۷/-

تمام مدل‌های بلید ۲۰۱۷ از حافظه‌ی اس‌اس‌دی استفاده می‌کنند. در مدل‌های مختلف این لپ‌تاپ می‌توان از حافظه‌های ۲۵۶ گیگابایت تا یک ترابایت، مشاهده کرد. توجه داشته باشید که هر چقدر ظرفیت حافظه‌ی داخلی لپ‌تاپ بیشتر باشد، سرعت خواندن و نوشتن آن هم بیشتر خواهد بود؛ برای مثال، سرعت خواندن حافظه‌ی مدلی که از یک ترابایت اس‌اس‌دی استفاده می‌کند، تقریبا پنج برابر مدلی است که ۲۵۶ گیگابایت اس‌اس‌دی دارد. مدلی که برای بررسی مهمان ما بود، از ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی SSD با معماری M.2 و رابط PCIe استفاده می‌کند. سرعت خواندن و نوشتن این حافظه به‌قدری زیاد است که از زمان روشن کردن دستگاه تا هنگامی که ویندوز قابل استفاده باشد، تنها دو الی سه ثانیه طول می‌کشد. در نظر داشته باشید که از این ۵۱۲ گیگابایت، تنها ۴۷۵ گیگابایت در اختیارتان خواهد بود که تازه از این مقدار، کمی بیش از ۳۰ گیگابایتش توسط ویندوز و نرم‌افزارهای پیش‌فرض اشغال شده است. در نهایت چیزی حدود ۴۴۰ گیگابایت برای نصب برنامه و بازی، فضا در اختیارتان قرار دارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید بازی‌های زیادی نصب کنید، حتما مدلی را که یک ترابایت حافظه دارد، تهیه کنید.

ریزر بلید / Razer blade

لپ‌تاپ / آزمون

HD Tune Pro

CrystalDiskMark

Maximum MB/sMinimum MB/sAverage MB/sRead MB/sWrite MB/s
Razer Blade 2017۱۴۹۸۱۱۲۵۱۴۷۳۳۱۲۹۱۶۱۷
Surface Laptop (128GB)۱۷۰.۴۹۳.۷۱۲۱.۶۴۲۵.۶۱۲۸.۲
Galaxy Book 10.6۲۲۴.۸۶۶.۲۱۲۴۲۷۲۱۴۹
Surface Pro 2017۱۰۴۵.۴۸۲۹.۴۱۰۱۷.۱۱۷۱۱۹۷۷.۲
Surface Book i7۹۸۱.۵۶۴۱.۹۹۱۷.۸۱۷۲۸۱۲۴۷
Surface Pro 4۳۳۶.۷۳۰۲.۸۳۲۱.۲
ASUSPRO P2430UJ۱۱۰.۸۴۷.۰۸۳.۴
K550VX۱۳۲.۲۵۲.۹۱۰۰
Aspire E15۱۱۲.۳۴۶.۷۸۷.۱
Aspire V15 Nitro۱۱۳.۱۲۶.۴۸۷.۴
Envy 15-K007NE۱۱۶.۴۵۵.۶۹۱.۴
Surface Book۸۴۶.۷۲۰۶.۴۶۳۲.۹
ROG G551JM۲۹۴.۷۱۸۵.۸۲۶۳

سیستم خنک‌کننده‌ی بلید ۲۰۱۷ از دو فن ۴۰ میلی‌متری و چهار لوله‌ی انتقال حرارت تشکیل شده است. این دو فن، هوای خنک را از زیر لپ‌تاپ مکش می‌کنند و پس از انتقال از روی پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی، از قسمت پشت دستگاه، خارج می‌کنند. در شرایطی که بار محاسباتی سنگینی روی دستگاه نیست، مثل تماشای ویدئو، وب‌گردی یا کار با نرم‌افزار آفیس، این دو فن کاملا ساکت هستند و صدایی تولید نمی‌کنند؛ اما وقتی چند دقیقه‌ای از اجرای یک بازی بگذرد، دو فن ۴۰ میلی‌متری فعال می‌شوند و صدای زیاد و نسبتا آزاردهنده‌ای تولید می‌کنند؛ البته از چنین فن‌های کوچکی، انتظار تولید صدای زیاد هم داشتیم؛ شاید بهتر بود که ریزر هم مثل ام‌اس‌آی یا ایسوس، از فن‌های بزرگ‌تری در سیستم خنک‌کننده‌ی لپ‌تاپ مخصوص بازی خود استفاده می‌کرد. بدنه‌ی فلزی بلید، رسانای خوبی برای انتقال حرارت محسوب می‌شود؛ بنابراین هنگامی که زیاد با آن بازی کنید، گرمای تولیدشده توسط قطعات داخلی، به بدنه منتقل می‌شود. البته به دلیل اینکه این قطعات در قسمت بالای بدنه و نزدیک به نمایشگر قرار دارند، قسمت استراحت‌گاه دست خنک باقی می‌ماند و بیشتر این گرما توسط فضای زیر دستگاه و قسمت بالای کیبورد، قابل لمس خواهد بود. در نظر داشته باشید که تنها منبع تأمین هوای خنک، قسمت زیر دستگاه است؛ بنابراین بهتر است یک پایه‌ی خنک‌کننده هم تهیه کنید تا همواره جریان هوای خنک در زیر لپ‌تاپ وجود داشته باشد.

باتری

مقاله‌های مرتبط:

طبق گفته‌ی شرکت سازنده، بلید ۲۰۱۷ از یک باتری لیتیوم-یون پلمیری با ظرفیت ۷۰ وات‌ساعت استفاده می‌کند. این باتری در داخل لپ‌تاپ قرار دارد و نمی‌توانید آن را تعویض کنید. برای ارزیابی عملکرد این باتری، از آزمون استاندارد دیجیتال مارک استفاده کردیم؛ در این آزمون، روشنایی نمایشگر را روی ۲۰۰ نیت قرار دادیم و سپس یک ویدئوی HD را از زمانی که باتری دستگاه کاملا شارژ بود تا زمان خاموش شدن دستگاه، پخش کردیم. در زمان پخش این ویدئو هیچ بار محاسباتی دیگری روی لپ‌تاپ قرار ندارد و کلیه‌ی اتصالات آن مثل Wi-Fi و بلوتوث هم خاموش شده است. در این آزمون، ریزر بلید ۲۰۱۷ توانست با یک بار شارژ کامل، تا ۶.۴ ساعت ویدئو پخش کند. این زمان فاصله‌ی زیادی با مدل‌هایی مثل سرفیس لپ‌تاپ یا مک‌بوک دارد؛ ولی برای یک لپ‌تاپ مخصوص بازی، زمان خیلی خوبی محسوب می‌شود. در نظر داشته باشید که این زمان در هنگام پخش ویدئو به‌ دست آمد و شارژدهی دستگاه هنگام اجرای بازی‌های کامپیوتری، خیلی کمتر خواهد بود.

ریزر بلید / Razer blade

در آزمایش Battery Eater نیز ریزر بلید ۱۴ موفق به شارژدهی به مدت‌زمان نه‌چندان مناسب ۵۹ دقیقه شد که با توجه به پردازنده‌ی قدرتمند چهارهسته‌ای اینتل، قابل پیش‌بینی بود. نکته‌ی دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که انرژی لازم برای سخت‌افزار قدرتمند بلید، تنها زمانی فراهم می‌شود که آن را به برق وصل کرده باشید؛ بنابراین اگر بخواهید با اکتفا به باتری، بازی‌های مختلف را اجرا کنید، دستگاه به‌صورت خودکار، فرکانس‌های پردازنده‌ی مرکزی و گرافیکی را کاهش می‌دهد و با افت شدید عملکرد آن مواجه خواهید شد. البته این موضوع تنها هنگام بازی مشخص می‌شود و تأثیری در سایر کارها مثل تماشای ویدئو یا گشت و گذار در اینترنت نخواهد داشت.

جمع‌بندی

ریزر بلید / Razer blade

بلید را می‌توان بهترین نمونه از یک «لپ‌تاپ» مخصوص بازی کامل نامید

هر کدام از تولیدکنندگان کامپیوترهای شخصی، جهت خاصی را برای لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی‌ در نظر گرفته‌اند؛ برخی‌ها بدون اهمیت به ابعاد و وزن، سعی می‌کنند قدرتمندترین سخت‌افزار را درون آن‌ها قرار دهند که معمولا نتیجه‌ی این نگرش، دستگاه‌هایی ۴ تا ۵ کیلوگرمی است که نمی‌توان آن‌ها را «لپ‌تاپ‌» نامید. برخی دیگر هم آن‌قدر این دستگاه‌ها را باریک می‌کنند که قدرت کافی برای اجرای بازی‌های مختلف نخواهند داشت؛ اما نگرشی که ریزر نسبت به مفهوم لپ‌تاپ مخصوص بازی دارد، رعایت تعادل است. لپ‌تاپ‌های ساخت این شرکت، هم قدرت کافی برای اجرای روان جدیدترین بازی‌ها دارند و هم آنقدر سبک هستند که بتوانید بدون هیچ مشکلی، جابجایشان کنید. بلید مدل ۲۰۱۷ هم از همین قاعده پیروی می‌کند. این لپ‌تاپ ترکیبی از کیفیت ساخت بدون نقص، نمایشگر باکیفیت و کیبورد کارآمد محسوب می‌شود؛ به‌علاوه‌ی تمام این‌ موارد، بلید ۲۰۱۷ قدرت کافی برای اجرای روان و بدون مکث تمام بازی‌های روز در اختیارتان قرار خواهد داد؛ پس اغراق نکرده‌ایم اگر بلید را یکی از بهترین بسته‌ها برای علاقه‌مندان به لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی بدانیم. نظر شما در مورد ریزر بلید ۲۰۱۷ چیست؟

می‌توانید لپ‌تاپ ریزر بلید ۲۰۱۷ را با قیمت ۷.۲۰۰.۰۰۰ تومان از فروشگاه اینترنتی روژسا خریداری کنید.

نکات مثبت

  • نمایشگر باکیفیت با نسبت کنتراست زیاد
  • کیبورد کارآمد با نور پس‌زمینه‌ی قابل تنظیم
  • حافظه‌ی داخلی سریع با سرعت خواندن و نوشتن بالا
  • عملکرد سریع پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی
  • بدنه‌ی باریک و سبک تمام فلزی با کیفیت ساخت عالی

نکات منفی

  • لولاهای ضعیف نمایشگر
  • روکش بدنه‌ی مستعد به نشان دادن اثر انگشت
  • صدای زیاد سیستم خنک‌کننده هنگام انجام پردازش‌های سنگین


این مطالب صرفا از سایت zoomit کپی برداری شده است و جنبه اموزشی دارد


منبع

admin
ارسال دیدگاه