بررسی گوشی وان پلاس ۵ / OnePlus 5 در دیجیتال مارک

وان‌پلاس ۵ با بهبود‌های متعددی همراه شده است تا به روند جذب کاربران بیشتر برای برند چینی وان‌پلاس ادامه دهد. 

اگر به یاد داشته باشید، سه سال پیش شرکت چینی وان‌پلاس (OnePlus) اولین گوشی هوشمند خود را با نام وان‌پلاس وان (OPO) عرضه کرد؛ گوشی هوشمندی که توانست سر و صدای زیادی به پا کند و به یک باره، نام شرکت وان‌پلاس را در تیتر اول خبرها قرار داد. اما دلیل اصلی اینکه این گوشی توانست سر و صدای زیادی به پا کند، عملکرد آن در برابر قیمتش بود. در آن زمان، اکثر گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار، قیمتی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار داشتند؛ ولی وان‌پلاس وان با وجود اینکه از سخت‌افزاری هم‌رده‌ی آن‌ها استفاده می‌کرد، تنها ۲۹۹ دلار قیمت‌گذاری شده بود؛ یعنی دقیقا نصف قیمت گلکسی S5 سامسونگ که پرچم‌دار گوشی‌های اندرویدی در آن زمان بود. محبوبیت این گوشی به قدری زیاد بود که وان‌پلاس لقب «قاتل پرچم‌داران» را برای آن برگزید. سه سال پس از معرفی وان‌پلاس وان، در خرداد ماه امسال، نسل چهارم این گوشی با نام وان‌پلاس ۵ معرفی شد. دلیل اینکه شرکت سازنده از نام وان‌پلاس ۴ برای این گوشی استفاده نکرد، شوم بودن عدد چهار در فرهنگ چین است.

وان پلاس 5 / oneplus 5

وان‌پلاس ۵ که جایگزین مدل وان‌پلاس ۳ و ۳تی محسوب می‌شود، تغییرات زیادی در مقایسه با مدل‌های سال گذاشته داشته است؛ یکی از مهم‌ترین این تغییرات، افزایش قیمت وان‌پلاس ۵ است. وان‌پلاس دیگر آن استارتاپ کوچک چینی نیست که بخواهد برای به‌دست آوردن سهم بازار گوشی‌های رده‌بالا، محصولات خود را با قیمت گوشی‌های میان‌رده عرضه کند. این شرکت اکنون تولیدکننده‌ا‌ی بالغ در صنعت گوشی‌های موبایل محسوب می‌شود و وان‌پلاس ۵ حاصل تجربه‌ی این شرکت چینی است؛ به نظر نمی‌رسد که دیگر بتوان از لقب «قاتل پرچم‌داران» برای این گوشی استفاده کرد؛ زیرا این گوشی خود اکنون پرچم‌داری توانمند است. با دیجیتال مارک و بررسی عمیق وان‌پلاس ۵ همراه شوید.

مشخصات / مدل گوشیوان‌پلاس ۵وان‌پلاس ۳تیوان پلاس ۳
نمایشگر۵.۵ inches, Optic AMOLED, ۱۰۸۰ x 1920 pixels۵.۵ inches, Optic AMOLED, ۱۰۸۰ x 1920 pixels۵.۵ inches, Optic AMOLED, ۱۰۸۰ x 1920 pixels
پردازندهQualcomm MSM8998 Snapdragon 835, Octa-core (4×2.45 GHz Kryo & 4×1.9 GHz Kryo)Qualcomm MSM8996 Snapdragon 821, Quad-core (2×2.35 GHz Kryo & 2×1.6 GHz Kryo)Qualcomm MSM8996 Snapdragon 820, Quad-core (2×2.15 GHz Kryo & 2×1.6 GHz Kryo)
حافظه‌ی ذخیره‌سازی۶۴/۱۲۸ GB۶۴/۱۲۸ GB۶۴ GB
حافظه‌ی رم۶/۸ GB۶ GB۶ GB
سیستم‌عاملAndroid OS, v7.1 (Nougat)Android OS, v6.0.1, upgradable to v7.0 (Nougat)Android OS, v6.0.1, upgradable to v7.0 (Nougat)
دوربین اصلیDual 16 MP, f/1.7, 24mm, EIS (gyro) + 20 MP, f/2.6, 36mm, phase detection autofocus, 1.6x optical zoom۱۶ MP, f/2.0, phase detection autofocus, OIS۱۶ MP, f/2.0, phase detection autofocus, OIS
دوربین سلفی۱۶ MP, f/2.0, 20mm, EIS (gyro), 1.0 µm pixel size۱۶ MP, f/2.0, ۱.۰ µm pixel size۸ MP, f/2.0, 1/3.2″ sensor size, 1.4 µm pixel
سیم‌کارتDual SIM (Nano-SIM, dual stand-by)Dual SIM (Nano-SIM, dual stand-by)Dual SIM (Nano-SIM, dual stand-by)
باتری۳۳۰۰ mAh۳۴۰۰ mAh۳۰۰۰ mAh
ابعاد۱۵۴.۲ x 74.1 x 7.3 mm۱۵۲.۷ x 74.7 x 7.4 mm ۱۵۲.۷ x 74.7 x 7.4 mm 
وزن۱۵۳ g۱۵۸ g۱۵۸ g
سنسورFingerprint , accelerometer, gyro, proximity, compassFingerprint , accelerometer, gyro, proximity, compassFingerprint , accelerometer, gyro, proximity, compass
قیمت۵۰۰ euro۴۴۰ euro۴۰۰ euro

وان‌پلاس ۵ توسط فروشگاه اینترنتی آی‌سی‌موبایل در اختیار دیجیتال مارک قرار گرفته است. می‌توانید این گوشی را با قیمت ۱٬۹۱۰٬۰۰۰ و ۲٬۲۶۰٬۰۰۰ تومان برای نسخه‌های ۱۲۸ و ۶۴ گیگابایت، از فروشگاه آی‌سی‌موبایل خریداری کنید.

طراحی و کیفیت ساخت

اولین نگاه به وان‌پلاس ۵، شما را به یاد آیفون ۷ پلاس خواهد انداخت. اگر از لوگوی شرکت وان‌پلاس روی قاب پشتی چشم‌پوشی کنید، ممکن است نتوانید تفاوتی بین ظاهر این گوشی با آیفون ۷ پلاس پیدا کنید؛ سیستم دوربین دوتایی بیرون‌زده، دقیقا در همان جا و به همان شکل قرار دارد و خطوط مربوط به آنتن‌دهی در بالا و پایین گوشی هم، مثل آیفون ۷ پلاس طراحی شده است. مورد دیگر اینکه به‌جز کلیدها و شکاف‌های همیشگی، یک سوییچ هم روی لبه‌ی سمت چپ قرار دارد که عملکردی کم و بیش مشابه سوئیچ قطع صدای آیفون‌ها دارد. این سوئیچ وضعیت صدای زنگ را در سه حالت باصدا، بدون صدا و لرزش، تنظیم می‌کند. خوشبختانه برخلاف مهندسان اپل، طراحان وان‌پلاس معتقدند که خروجی صوتی ۳.۵ میلی‌متر، یک درگاه از رده خارج محسوب نمی‌شود و بدین ترتیب شاهد حضور آن روی لبه‌ی پایینی وان‌پلاس ۵ هستیم.

وان پلاس 5 / oneplus 5

وان‌پلاس یکی از معدود شرکت‌هایی است که همچنان از قاب پشتی فلزی بدون روکش شیشه‌ای برای گوشی پرچم‌دار خود استفاده می‌کند. امروزه حتی شرکت‌هایی مثل اچ‌تی‌سی و سونی هم دیگر بدنه‌ی گوشی‌های پرچم‌دار خود را به روکش‌های شیشه‌ای مزین کرده‌اند. با اینکه روکش شیشه‌ای، ظاهری زیباتر به گوشی می‌بخشد، ولی در عوض نیازی نیست نگران ترک خوردن یا باقی ماندن اثر انگشت و چربی دست روی قاب پشت وان‌پلاس ۵ باشید. به‌علاوه انحنای این قاب در کنار روکش مات آن، احساس خیلی خوبی را هنگام در دست گرفتن گوشی به شما منتقل می‌کند. بدنه‌ی تمام فلزی وان‌پلاس ۵ طراحی یک‌پارچه‌ای دارد؛ استفاده از نتایج تجربه‌ی کاربران در شرکت‌هایی مثل ال‌جی، سامسونگ و هواوی ثابت کرده است که بهترین مکان برای قرارگیری حسگر تشخیص اثر انگشت، پشت گوشی است؛ اما وان‌پلاس هنوز از همان مکان کلاسیک پایین نمایشگر برای این حسگر استفاده می‌کند. این موضوع برای محصولی مثل وان‌پلاس ۵ با بدنه‌ای کشیده و ۱۵۰ میلی‌متری، تاثیری منفی در راحتی کار با آن دارد؛ احتمالا مجبور می‌شوید که با یک دست گوشی را نگه دارید و انگشت دست دیگرتان را روی حسگر اثرانگشت قرار دهید.

وان پلاس 5 / oneplus 5

در بازه‌ای که عموم تولیدکننده‌های موبایل جهت حذف حاشیه‌ی نمایشگر از محصولات خود تلاش می‌کنند؛ اما وان‌پلاس اعتقادی به این وضوع ندارد و پرچم‌دار جدید خود را همانند گذشته با حاشیه‌‌های نسبتا ضخیمی روانه‌ی بازار کرده است. اگر بخواهیم از مباحث مربوط به زیبایی بگذریم، این موضوع باعث شده است تا ابعاد گوشی در مقایسه با پرچم‌داران مطرح بازار مانند گلکسی اس۸ و جی۶ بزرگ‌تر باشد؛ موضوع یادشده با وجود این است که هر دو گوشی ذکر شده، نمایشگرهای بزرگ‌تری در مقایسه با وان‌پلاس ۵ دارند.

وان پلاس 5 / oneplus 5

شرکت سازنده ادعا می‌کند که وان‌پلاس ۵ با ضخامت ۷.۲۵ میلی‌متری، باریک‌ترین گوشی پرچم‌دار در جهان محسوب می‌شود؛ این ادعا در مقایسه با پرچم‌دارانی مثل گلکسی اس ۸ پلاس یا سونی اکسپریا ایکس‌زد پرمیوم، واقعیت دارد؛ اما کاملا صحیح نیست؛ برای مثال گوشی هواوی پی۱۰ پلاس با وجود بهره‌گیری از نمایشگری هم‌اندازه‌ی وان‌پلاس ۵، تنها ۷ میلی‌متر ضخامت دارد. البته این باریکی بدون عواقب نبوده است؛ وان‌پلاس ۵ یکی از معدود گوشی‌های پرچم‌دار است که استانداردی برای مقابله با نفوذ آب یا گرد و غبار ندارد.

وان پلاس 5 / oneplus 5

 سنسور اثرانگشت

وان‌پلاس همواره از سنسور‌های بسیار سریعی در بخش اثرانگشت گوشی‌های خود بهره برده است. زمانی که نسخه‌ی سوم این گوشی به بازار عرضه شد، سرعت و دقت این سنسور در سطح بسیار خوبی قرار داشت و این گمان وجود داشت که شاید ترکیب سرعت و دقت به کار رفته در آن سنسور، بهترین نمونه‌ی ممکن و کاملا ایده‌آل باشد.

وان پلاس 5 / oneplus 5

اما وان‌پلاس ۵ در قسمت سنسور اثر انگشت باز هم رشد محسوسی داشته و سرعت عملکرد در این بخش را یک قدم جلوتر برده است. سرعت باز شدن قفل وان‌پلاس ۵ به حدی است که در ابتدا حس می‌کنید این عملیات نمایشی بیش نیست و گوشی واقعا اقدام به شناسایی انگشت کاربران نمی‌کند؛ اما در صورتی که عملکرد این بخش را به ترکیب دو انگشت (یکی تنظیم شده و دیگری ناشناخته) را به چالش بکشید، بیش از پیش متعجب خواهید شد. دقت سنسور اثرانگشت وان‌پلاس در حد بسیار خوبی قرار دارد و اشتباه در عدم شناسایی اثر انگشت واقعه‌ای نادر در آن است. سرعت این بخش نیز در حال حاضر بهترین نمونه‌‌ی موجود در دنیای گوشی‌های هوشمند است. عملیات باز شدن گوشی پس از لمس انگشت تقریبا بلافاصله انجام می‌شود.

در حال حاضر مجددا این حس را دارم که ترکیب سرعت و دقت این سنسور اثرانگشت ایده‌آل است؛ اما آیا پیشرفت بیشتر در این بخش ممکن است و وان‌پلاس باز هم در آینده عملکرد آن را ارتقا خواهد بخشید؟

نرم‌افزار و رابط کاربری

وان‌پلاس هنگام تولید اولین گوشی خود، با شرکت سیانوژن برای سیستم‌عامل وان‌پلاس وان همکاری کرد. سیانوژن سیستم‌عاملی مبتنی بر اندروید بود که امکانات و قابلیت‌های بیشتری را در مقایسه با نسخه‌ی استاندارد اندروید در اختیار کاربرش قرار می‌داد؛ اما این همکاری به دلیل نبود دید مشترک بین دو شرکت وان‌پلاس و سیانوژن و محدودیت‌های فروش این گوشی، عمر کوتاهی داشت؛ این موضوع شرکت وان‌پلاس را ناچار کرد که خود دست به کار شود و نسخه‌ی ویرایش شده‌ی اندروید را تولید کند. نتیجه‌ی کار، تولد سیستم عاملی به نام اکسیژن او‌اس (OxygenOS) بود؛ سیستم‌عاملی که در دو سال گذشته، در گوشی‌های وان‌پلاس استفاده می‌شود. وان‌پلاس ۵ به‌طور پیش‌فرض از نسخه‌ی ۴.۵ از این سیستم‌عامل استفاده می‌کند که برمبنای اندروید نسخه‌ی ۷.۱.۱ ساخته شده است.

وان پلاس 5 / oneplus 5

نسخه‌ی جدید اکسیژن او‌اس شباهت زیادی به اندروید استفاده شده در گوشی‌های پیکسل دارد. این موضوع باعث می‌شود که اگر پیش از وان‌پلاس ۵، از گوشی اندرویدی دیگری استفاده کرده باشید، محیط سیستم‌عامل شما را سردرگم نکند. دکمه‌ی مربوط به صفحه‌ی فهرست اپلیکیشن‌ها (App Drawer) از  رابط کاربری حذف شده است و مثل گوشی‌های پیکسل، با کشیدن نوار پایین صفحه به بالا، نمایان می‌شود.

یکی از قابلیت‌های جدید اکسیژن او‌اس که اتفاقا وان‌پلاس تبلیغات زیادی پیرامون آن انجام داده است؛ «حالت خواندن» (Reading Mode) نام دارد. با فعال کردن این قابلیت، تصویر نمایشگر سیاه و سفید شده و فیلتر نور آبی هم فعال می‌شود. این موضوع کمک می‌کند که گوشی شبیه به یک دستگاه کتاب‌خوان عمل کند؛ سپس می‌توانید بدون ایجاد احساس خستگی در چشم، متون مختلف را برای طولانی مدت مطالعه کنید. این حالت را می‌توانید برای تمام قسمت‌های گوشی یا تنها برای اپلیکیشن‌های خاصی فعال کنید. استفاده از این حالت را برای مرورگر گوشی توصیه می‌کنیم؛ به‌علاوه اپلیکیشن‌های پیام‌رسان هم که متن‌های زیادی را به‌صورت روزانه در اختیارتان قرار می‌دهد، برای این حالت مناسب خواهد بود.

اسکرین شات وان پلاس 5

اگر جزو علاقه‌مندان به بازی با موبایل باشید، وان‌پلاس قابلیتی جدید را با نام «حالت عدم مزاحمت» (DND) در سیستم‌عامل این گوشی قرار داده است؛ این حالت همان‌طور که از نام آن نیز مشخص است، به‌طور موقت نمایش اعلان‌ها و عملکرد کلیدهای خازنی پایین نمایشگر را قطع می‌کند؛ با توجه به حساسیت زیاد کلیدهای خازنی گوشی، پیشنهاد می‌کنیم که هنگام اجرای بازی‌های مختلف و حتی تماشای ویدیو، از این قابلیت استفاده کنید.

مورد جذاب بعدی «پوشه‌ی امن» (Secure Box) نام دارد؛ البته این مورد محدود به وان‌پلاس ۵ نیست و پیش از این در گوشی‌های دیگری مثل پرچم‌داران سامسونگ هم وجود داشت. این قابلیت پوشه‌ای را در اختیارتان قرار می‌دهد تا بتوانید تمام فایل‌ها، عکس‌ها و ویدیوهای خصوصی یا مهم‌تان را در آن قرار دهید؛ دسترسی به این پوشه تنها توسط حسگر تشخیص اثر انگشت یا یک کد ۶ رقمی امکان‌پذیر است.

اسکرین شات وان پلاس 5

به جز این موارد جدید، تمام قابلیت‌های همیشگی سیستم‌عامل اکسیژن او‌اس مثل امکان تغییر پوسته، تغییر رنگ قسمت‌های مختلف رابط کاربری و انواع فرمان‌های لمسی، وجود دارد؛ وان‌پلاس ۵ به طور کامل از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند.

نمایشگر

وان‌پلاس ۵ روی کاغذ از نظر رزولوشن نسبت به رقبای پرچمدار خود ضعیف‌تر است؛ اما همه چیز تعداد پیکسل‌های نمایشگر نیست. وان‌پلاس از نمایشگری ۵.۵ اینچی با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل در پرچمدار جدیدش استفاده کرده است؛ رزولوشن و ابعاد نمایشگر استفاده شده تغییری نسبت به نسل پیشین وان‌پلاس نکرده و ثابت مانده است. وان‌پلاس همانند گذشته از نمایشگر اپتیک امولد در پرچم‌دار خود استفاده کرده است؛ در حقیقت وان‌پلاس با ایجاد تغییرات موردنظر خود در سوپر امولدها از جمله کنتراست و دمای رنگ چنین نمایشگری را برای پرچم‌داران خود برگزیده است.

در نگاه اول و کاربردهای روزانه تراکم پیکسلی ۴۰۱ پیکسل بر اینچ نمایشگر وان‌پلاس ۵ راضی کننده است؛ با این حال در صورت مشاهده‌ی محتوا از فاصله‌ی نزدیک، اختلاف اندکی بین این نمایشگر و نمونه‌های QHD موجود در پرچم‌داران دیگر مشاهده می‌شود. با وجود اولد بودن نمایشگر، به واسطه‌ی تراکم پیکسلی نه چندان بالای آن نمی‌توان وان‌پلاس ۵ را یک گوشی ایده‌ال برای کاربردهای واقعیت مجازی دانست؛ اما تجربه‌ی ما در استفاده از نمایشگر ۵.۵ اینچی وان‌پلاس ۵ برای کاربردهای روزمره مانند وب‌گردی، بازی و مشاهده‌ی ویدئو کاملا راضی‌کننده بود.

وان پلاس 5 / oneplus 5

نمایشگر ۵.۵ اینچی وان‌پلاس ۵ همانند نسل گذشته تقریبا ۷۳ درصد از بخش جلویی گوشی را به خود اختصاص داده است؛ در مقام مقایسه باید گفت این میزان از نسبت نمایشگر به بدنه با توجه به پرچم‌داران کره‌ای عرضه شده در سال جاری رقمی قابل قبول و معمولی محسوب می‌شود. همچنین وان‌پلاس از نسل پنجم پوشش گوریلا گلس برای محافظت بیشتر دستگاه در برابر خراشیدگی و آسیب‌های ناشی از سقوط بهره برده است.

علاوه‌بر امکان تغییر پروفایل نمایش رنگ‌ها در بخش تنظیمات نمایشگر، وان‌پلاس قابلیت‌های «Night mode» و «Reading mode» را برای استفاده از گوشی در نور کم و مطالعه درنظر گرفته است؛ قابلیت اول که در بیشتر گوشی‌های امروزی شاهد آن هستیم با تغییر دمای رنگ به نمایش درآمده باعث کاهش خستگی چشم در استفاده‌ شبانه از گوشی خواهد شد. قابلیت دوم با سیاه و سفید کردن رنگ‌ها در نمایشگر وان‌پلاس ۵ به تجربه‌ی لذت‌بخش‌تر شما از خواندن متون کمک خواهد کرد. این دو قابلیت را می‌توان به‌صورت دستی در تنظیمات نمایشگر فعال کرد با این حال امکان شخصی‌سازی فعال‌سازی خودکار نیز برای ‌آن‌ها وجود دارد.

نمایشگر نسل‌ پیشین وان‌پلاس به دلیل مشکلات موجود در پاسخ به لمس و تاخیر مورد انتقادهای شدیدی قرار گرفت. خوشبختانه این مشکلات در وان‌پلاس ۵ حل شده و در تجربه‌ی ما نیز تاخیری در نمایشگر این گوشی مشاهده نشد. همانطور که از یک نمایشگر امولد انتظار می‌رود رنگ مشکی در نمایشگر وان‌پلاس ۵ عمیق و رنگ‌ سفید درخشان نمایش داده می‌شود. رنگ‌ها در وان‌پلاس ۵ بسیار زنده و با طراوت هستند؛ بسیاری از کاربران ممکن است علاقه‌ای به رنگ‌های اشباع چنین نمایشگرهایی نداشته باشند و رنگ‌های طبیعی‌تر را بپسندند؛ این دسته از کاربران برای تغییر در پروفایل‌ نمایش رنگ در وان‌پلاس ۵ کافی است به بخش «Screen calibration» مراجعه و تنظیمات دلخواه خود را اعمال کنند؛ در این بخش استانداردهای sRGB و DCI-P3 در دسترس است.

خوشبختانه روشنایی نمایشگر در وان‌پلاس ۵ کاملا رضایت‌بخش است و از این نظر با نمونه‌های موفق امسال مانند گلکسی اس ۸ قابل رقابت است. طبق نتایج تست‌های ما، حداقل روشنایی نمایشگر وان‌پلاس ۵ برابر ۲.۴ نیت است؛ این مقدار با وجود بیشتر بودن نسبت به آیفون ۷ پلاس و هواوی پی ۱۰ هنوز هم رضایت‌بخش و مناسب است. به لطف فیلتر پلاریز استفاده شده بین پنل و شیشه روی نمایشگر و روشنایی مناسب آن خوانایی تصاویر زیر نور مستقیم خورشید کاملا رضایت بخش است. در ادامه نتایج تست‌های روشنایی نمایشگر وان‌پلاس ۵ و مقایسه‌ی آن با دیگر پرچمداران را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

روشنایی نمایشگرWhite, 0%Black, 100%, ManualWhite, 100%, ManualBlack, 100% AutoWhite, 100%, AutoMax Native Contrast
OnePlus 5۲.۴۰۶۳۹۰۶۴۰
Xperia XZ Premium۳.۸۷۱.۳۸۴۱۱۱.۵۵۴۱۴۲۹۸
Galaxy S8 Plus۲.۳۹۰۶۹۸۰۱۱۱۹
iPhone 7 Plus۱.۵۳۱.۸۱۵۵۳۲.۲۱۶۴۷۳۰۵
LG G6۲.۵۱۰.۶۸۳۴۹۰.۸۲۳۸۹۵۱۳
Huawei P10۱.۷۳۳.۵۷۵۳۲۳.۵۰۵۳۱۱۵۲
HTC U11۴.۶۸۳.۱۸۳۹۵۳.۹۷۵۱۵۱۳۰

کنتراست اندازه‌گیری شده در این بررسی به صورت Native بوده و در روشنایی صد درصد نمایشگر به دست آمده است. نمایشگر وان‌پلاس ۵ بهترین نمونه‌ی موجود در بازار پرچمداران نیست با این حال نمی‌توان از روشنایی بالا و خوانایی عالی آن در زیر نور خورشید به سادگی گذشت.

مشکل اسکرول ژله‌ای

یکی از مشکلاتی که بسیاری از کاربران گزارش کرده‌‌اند، اسکرول ژله‌ای در وان‌پلاس ۵ است. این موضوع بدین معنی است که در صورتی که با سرعت زیاد اقدام به اسکرول صفحه نمایش کنید، بخش‌های بالا و پایین نمایشگر با توجه به جهت اسکرول، فشرده یا کشیده می‌شوند. وان‌پلاس در ابتدا این واقعه را طبیعی عنوان کرد اما پس از مدتی با بیانیه‌ای اعلام کرد به دنبال راه‌حل این موضوع است.

اما علت این موضوع چیست؟ برخی کاربران با باز کردن وان‌پلاس ۵، به نکته‌ی جالبی دست یافته‌اند. نمایشگر این گوشی بنابر دلایلی نامعلوم برعکس نصب شده است و سپس مهندسان وان‌پلاس با تغییراتی در کرنل نرم‌افزار و چرخش ۱۸۰ درجه‌ای تصویر امکان نمایش صحیح آن‌ها را فراهم کرده‌اند. اما مشکل اسکرول ژله‌ای در وان‌پلاس ۵ بسیار نامحسوس است و برای درک آن باید دقت زیادی بکنید. این وضعیت به حدی است که کارشناسان دیجیتال مارک در ابتدا از حضور آن مطلع نشدند و سپس با آزمایش‌های بیشتر در صفحاتی مملو از متن و تشدید این موضوع، از حضور آن مطلع شدند. در صورت استفاده و دقت زیاد و عدم اطلاع از این مشکل، حس خواهید کرد که این واقعه مربوط به انیمیشن‌های رابط کاربری است.

با این حال مشکل گزارش شده تنها در اسکرول سریع متون و تصاویر با جزئیات بالا محسوس است. البته وان‌پلاس در حال حاضر به دنبال راه‌حل برای رفع کامل این موضوع است.

 دوربین

عموم پرچمداران دنیای موبایل به استفاده از چیدمان دوگانه برای افزایش کیفیت دوربین‌های خود روی آورده‌اند. وان‌پلاس نیز در جدید‌ترین محصول خود از دوربین دوگانه بهره برده است تا غافله را به رقبا نبازد. این در حالی است که وان‌پلاس ۳ نسبت به پرچمداران زمان خود، تنها دوربینی خوب مجهز شده است و حرف چندانی برای گفتن نداشت.

چیدمان دوربین‌های دوگانه در برند‌های مختلف تفاوت دارد. در حالی که ال‌جی از لنز‌های استاندارد و واید برای دوربین خود بهره می‌برد و دوربین دوگانه هواوی توانایی ضبط تصاویر در حالت‌های رنگی و سیاه و سفید را دارد، عملکرد دوربین وان‌‌پلاس ۵ به نمونه‌ی به کار رفته در آیفون ۷ پلاس شباهت دارد و دو لنز با فاصله‌ی کانونی متفاوت منجر به ایجاد حالت پرتره و زوم ۲ برابر شده است.

وان پلاس 5 / oneplus 5

دوربین استاندارد وان‌پلاس ۵ از سنسور ۱۶ مگاپیکسلی IMX398 ساخت سونی بهره می‌برد که با اندازه‌ی ۱/۲.۸ اینچ، سنسور‌هایی به ابعاد ۱.۱۲ میکرومتر را به ارمغان می‌آورد. این در حالی است که دوربین دوم که نقش حالت تله را خواهد داشت، از سنسور  ۲۰ مگاپیکسلی IMX350 سونی با اندازه ۱/۲.۸ اینچ و پیکسل‌هایی به بزرگی ۱.۰ میکرومتر بهره می‌برد. وان‌پلاس اشاره‌ای به نوع لنزهای به‌کار رفته نکرده است؛ در حالی که برخی کارشناسان با استخراج داده‌های به‌دست آمده از تصاویر اطلاعات لنزهای به کار رفته در این گوشی را بدست آورده‌اند؛ لنز‌های ۲۴ با f/1.7 و ۳۶ میلی‌متری با f/2.6، ترکیب نمونه‌های به‌کار رفته در وان‌پلاس ۵ را شامل می‌شوند.

رابط کاربری بسیار ساده و کاربردی طراحی شده است. برای تسلط به این بخش به دقایقی زمان بیشتر نیاز نخواهید داشت. با کلیک روی گزینه‌ی منو، حالت‌های مختلف دوربین نمایش داده می‌شود که کاربر می‌تواند گزینه‌ی مورد نظر خود را انتخاب کند. دوربین وان‌پلاس ۵ سه حالت اصلی دارد که امکان انتخاب هر یک از محیط رابط کاربری و با کشید انگشت به طرفین نمایشگر در دسترس است. حالت عکاسی، فیلمبرداری و پرتره نمونه‌های یاد شده هستند. اما در صورتی که هر یک از حالت‌های دیگر دوربین را انتخاب کنید، برای تغییر آن باید مجدد وارد بخش منو شوید و امکان تغییر سریع با سوایپ در دسترس نیست. 

وان پلاس 5 / oneplus 5

حالت عکاسی پرتره شاید مطرح‌ترین گزینه در دوربین وان‌‌پلاس ۵ باشد. با انتخاب حالت دوربین با استفاده از لنز ۳۶ میلی‌متری خود نسبت به حالت عادی دو برابر زوم خواهد کرد و با استفاده از جلوه‌های نرم‌افزاری نیز پس‌زمینه سوژه را تار می‌کند تا حالت بوکه ایجاد شود. امکان تغییر میزان جلوه‌ی بوکه نیز در این حالت در دسترس بوده که البته با میزان نور محیط در ارتباط است. حالت عکاسی Pro نیز با امکان تغییر بخش گسترده‌ای از تنظیمات دستی در دسترس است. کاربران حرفه‌ای و علاقه‌مند به عکاسی قادر خواهند بود با تنظیمات دلخواه خود نتایج مطلوب‌تری را بدست آورند. پانوراما، تایم‌لپس و ویدیو صحنه‌آهسته از دیگر بخش‌های دوربین وان‌پلاس ۵ است.

کیفیت تصاویر ثبت شده با وان‌پلاس ۵ نسبت به نسل گذشته‌ی خود ارتقای بسیار قابل توجه‌ای را داشته است. تصاویر اکنون به مراتب شارپ‌تر هستند و جزئیات بیشتری در خود دارند. سرعت فوکوس به لطف استفاده از فناوری Dual Pixel در سطحی عالی قرار دارد. رنگ‌ها نیز بسیار خوب و البته جذاب ثبت می‌شوند. اما وجود سطح قابل توجهی از نویز را می‌‌توان مشکل اصلی دوربین وان‌پلاس ۵ عنوان کرد. حتی در شرایط نوری مساعد نیز با کمی دقت می‌توان به وجود نویز در تصاویر پی برد. این موضوع در شرایط نوری اندک بیش از پیش محسوس خواهد شد. در حالت عکاسی پرتره نیز با توجه به سنسوری با پیکسل‌های کوچک‌تر، نویز بیش از پیش خود را نشان می‌دهد. این موضوع باعث شده است تا در شرایط نوری ضعیف شخصا هیچ‌گاه به سراغ حالت پرتره نروم و عکاسی با حالت معمولی را ترجیح دهم. در صورتی که پرتره بخش عمده‌ای از عکاسی شما را تشکیل می‌دهد، حالت پرتره وان‌پلاس ۵ کمک زیادی به افزایش کیفیت تصاویر خروجی خواهد کرد؛ اما تنها در شرایط نوری مساعد.

وان‌پلاس ۵ در بخش سلفی نیز از سنسور ۱۶ مگاپیکسلی بهره برده است. با این حال سنسور IMX371 سونی به کار رفته در این بخش، پیکسل‌هایی به بزرگی ۱.۰ میکرومتر دارد. استفاده از سنسوری با تعداد پیکسل زیاد باعث شده است تا وان‌پلاس گزینه‌ای بسیار جذاب برای عاشقان سلفی و شبکه‌های اجتماعی باشد. کیفیت تصاویر سلفی در سطح بسیار خوبی قرار داشته و رنگ طبیعی پوست و جزئیات مناسب تصویر را به همراه دارد. الگوریتم پردازش تصاویر در این بخش نیز تاثیر بسیار زیادی در کاهش سطح نویز (با توجه به ابعاد کوچک پیکسل‌ها) در شرایط نوری ضعیف دارد. با توجه به این موضوع که عموما تصاویر سلفی در محیط‌هایی با شرایط نوری مساعد ثبت می‌شوند، می‌توان دوربین وان‌پلاس ۵ در این بخش را جزو نقاط قوت اصلی آن دانست.

دوربین وان‌پلاس ۵ را می‌‌توان یکی از نقاط قوت آن دانست. وان‌پلاس تلاش زیادی برای بهبود دوربین گوشی خود کرده و نتیجه‌ی کار نیز کاملا مثبت بوده است. با این حال نبود لرزش‌گیر اپتیکال و سطح بیشتر نویز نسبت به پرچمداران قدرتمند فعلی مانند گلکسی اس ۸ و اچ‌تی‌سی یو ۱۱، باعث می‌شود تا وان‌پلاس ۵ خود را در این بخش به عنوان بهترین گزینه‌ی موجود معرفی نکند. با این حال دوربین این گوشی به هیچ وجه شما را ناامید نخواهد کرد و به خوبی تمام نیاز‌ها را به بهترین وجه پوشش می‌دهد.

بازده و عملکرد

یکی از شاخصه‌های گوشی‌های ساخت شرکت وان‌پلاس این است که همیشه از برترین و سریع‌ترین سخت‌افزار ممکن، استفاده می‌کند؛ وان‌پلاس ۵ هم از این قاعده مستثنا نیست. این گوشی با اینکه کمی ارزان‌تر از گوشی‌های پرچم‌دار دیگر است، ولی مثل اکثر آن‌ها، از تراشه‌ی قدرتمند اسنپدراگون ۸۳۵ استفاده می‌کند. پیش از این و در بررسی تخصصی اچ‌تی‌سی یو ۱۱ به طور کامل در مورد مشخصات این تراشه سخن گفته‌ایم؛ اما مجددا نگاهی به مشخصات اصلی این تراشه می‌اندازیم:

مشخصات / پردازنده Snapdragon 835Snapdragon 821
هسته‌های CPUSemi-custom ARM CortexKryo
پیکربندی CPU۴x 2.45GHz Kryo 280
۴x 1.9GHz Kryo 280
۲x 2.35GHz Kryo
۲x 1.6GHz Kryo
GPUAdreno 540Adreno 530
RAM۲x 32-bit LPDDR4X
۱۸۶۶ MHz
۲x 32-bit LPDDR4X
۱۸۶۶ MHz
پشتیبانی از حافظه فلشeMMC 5.1/ UFS 2.1eMMC 5.1/ UFS 2.0
پشتیبانی از دوربین۳۲MP single / 16MP dual۲۸MP single / 14MP dual
قابلیت ضبط ویدیو۴K UHD @ 30fps۴K UHD @ 30fps
پخش ویدیو۴K UHD @ 60fps
۱۰-bit H.264 (AVC)
H.265 (HEVC), VP9 codecs
۴K UHD @ 60fps
۱۰-bit H.264 (AVC)
(H.265 (HEVC
مودم داخلی۱۰۰۰Mbps down
۱۵۰Mbps up
۶۰۰Mbps down
۱۵۰Mbps up
فرایند ساخت۱۰nm FinFET۱۴nm FinFET

اسنپدراگون ۸۳۵ از یک پردازنده‌ی مرکزی هشت هسته‌ای استفاده می‌کند؛ شرکت کوالکام برای این پردازنده، هسته‌های جدید کایرو ۲۸۰ را طراحی کرده است. این ۸ هسته به دو دسته‌ی «عملکرد» و «بازدهی» تقسیم می‌شود. هسته‌های عملکرد، هنگام انجام محاسبات سنگین فعال می‌شود و با حداکثر فرکانس ۲.۴۵ گیگاهرتز کار می‌کند؛ اما هنگامی که بار محاسباتی سنگینی روی گوشی نباید، این هسته‌ها غیرفعال شده و هسته‌های بازدهی جای آن‌ها را می‌گیرد. هسته‌های بازدهی مصرف انرژی کمتری دارند و با فرکانس حداکثر ۱.۹ گیگاهرتز کار می‌کنند. این هسته‌ها، یک مگابایت کش سطح ۲ (L2) دارد که در مقایسه با تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۲۰، دو برابر شده است. کش بیشتر به معنی سرعت بیشتر، مصرف باتری کمتر و ترافیک کمتر در حافظه است. در کنار این پردازنده‌ی مرکزی، پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۵۴۰ قرار دارد؛ این پردازنده‌ی گرافیکی از اکثر رابط‌های کابردی برنامه‌نویسی گرافیکی شامل دایرکت ایکس ۱۲، ولکان و اوپن‌جی‌ال ES نسخه ۳.۲ پشتیبانی می‌کند. قدرت این پردازنده‌ی گرافیکی به‌قدری است که می‌تواند حتی سنگین‌ترین بازی‌های موبایل را هم بدون هیچ مشکلی اجرا کند.

در حال حاضر اسنپدراگون ۸۳۵، سریع‌ترین تراشه‌ای است که در تمام گوشی‌های اندرویدی استفاده می‌شود؛ تراشه‌ای که باعث شده است تا وان‌پلاس ۵ بتواند به یکی از قدرتمندترین گوشی‌های هوشمند جهان تبدیل شود. این گوشی در آزمون «طوفان یخ» اپلیکیشن ۳DMark توانست از مرز امتیاز ۴۱ هزار عبور کند و عنوان سریع‌ترین گوشی جهان را در فهرست ما از اچ‌تی‌سی یو ۱۱ بگیرد؛ این بنچمارک یکی از بهترین شاخص‌ها برای ارزیابی نحوه‌ی عملکرد گوشی در اجرای بازی‌های سنگین خواهد بود؛ با این حساب می‌توان وان‌پلاس ۵ را برترین گوشی هوشمند جهان برای علاقه‌مندان به بازی‌های کامپیوتری دانست.

وان پلاس 5 / oneplus 5

اما موضوعی که باید در مورد عملکرد سریع این گوشی در نظر داشته باشید، به صفحه‌نمایش آن برمی‌گردد. صفحه‌نمایش وان‌پلاس ۵ دارای رزولوشن Full HD است؛ این یعنی در این صفحه، حدود ۲ میلیون پیکسل وجود دارد. برای مقایسه، در صفحه‌نمایش گوشی‌هایی نظیر اچ‌تی‌سی یو۱۱ و سامسونگ گلکسی اس ۸، به ترتیب ۳.۶ میلیون و ۴.۲ میلیون پیکسل قرار دارد. بنابراین تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ در وان‌پلاس ۵ باید محاسبات کمتری در مقایسه با یو۱۱ و گلکسی اس۸ انجام دهد. این موضوع نه تنها هنگام اجرای بازی، بلکه هنگام گشت‌وگذار در قسمت‌های مختلف سیستم‌عامل هم به کمک وان‌پلاس ۵ می‌آید. مشابه این شرایط برای آیفون اس‌ای اپل هم اتفاق افتاده بود؛ اگر به یاد داشته باشید عملکرد آیفون اس‌ای توانسته بود آیفون ۶اس را پشت سر بگذارد. دلیل این مورد هم رزولوشن پایین‌تر صفحه‌نمایش آیفون اس‌ای در مقایسه با آیفون ۶اس بود.

همان‌طور که در جدول زیر ملاحظه می‌کنید، وان‌پلاس ۵ در سایر آزمون‌های ما هم توانست امتیازهای فوق‌العاده‌ای را کسب کند. این گوشی به جز ظاهر، از نظر عملکرد هم شباهت زیادی به آیفون ۷ پلاس دارد؛ حرکت بین بخش‌های مختلف سیستم‌عامل و اجرا و بستن برنامه‌ها، کاملا روان و بدون مکث انجام می‌شود. اگر به دنبال سریع‌ترین گوشی اندرویدی جهان هستید، وان‌پلاس ۵ سرمایه‌گذاری خوبی محسوب می‌شود.

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل پرچم‌دار
تلفن / تبلت

AnTutu 6

۳DMark
IceStorm
Unlimited

PCMark
Work 2.0
/Overall
Web Browsing

Geekbench 4
/Single
Multi
GFXBench
/Manhattan 3.1
Offscreen
GFXBench
/Car Chase
Offscreen
GFXBench
/T-Rex
OffScreen
Vellamo
/Browser
Metal

CF Bench
v1.3

OnePlus 5

۱۷۱۹۹۳

۴۱۱۶۳

۶۶۶۶

۱۹۵۳
۶۷۱۶
۴۰FPS
۴۰FPS
۲۴FPS
۲۴FPS

۶۰FPS
۱۱۳FPS

۷۳۰۳
۲۷۱۴

۶۸۸۵۱

Sony Xperia XZ Premium

۱۶۱۲۰۰

۳۹۹۲۶

۶۶۷۵
۶۲۸۷

۱۹۷۹
۵۹۲۷
۴۱FPS
۴۰FPS
۲۵FPS
۲۳FPS
۶۰FPS
۱۰۸FPS
۶۷۳۹
۳۴۲۳

۶۵۰۲۷

HTC U11

۱۷۳۹۴۶

۴۰۴۴۹

۶۸۸۷
۶۳۲۳

۱۸۹۲
۶۳۵۰
۱۴FPS
۳۱FPS
۱۰FPS
۱۹FPS
۴۸FPS
۸۹FPS
۷۰۴۴
۲۷۲۰

۶۸۳۰۳

Samsung Galaxy S8+

۱۷۳۲۸۲

۳۱۲۱۹

۵۳۰۷
۵۱۶۲

۲۰۱۹
۶۴۵۲

۲۲FPS
۳۶FPS

۱۳FPS
۲۵FPS

۵۷FPS
۱۰۳FPS

۷۵۶۵
۳۲۰۹

۵۸۱۶۵

LG G6

۱۳۰۹۶۲

*

۵۲۲۱
۴۱۵۷

۱۷۴۹
۴۱۷۰

۱۲FPS
۲۶FPS

۸.۲FPS
۱۶FPS

۴۱FPS
۶۳FPS

۴۳۶۸
۳۶۲۵

۳۴۳۷۳

Samsung Galaxy S8

۱۷۱۷۹۵

۲۸۶۵۹

۵۰۴۵
۴۷۷۳

۱۹۸۸
۶۶۲۷

۲۳FPS
۳۵FPS

۱۳FPS
۲۵FPS

۵۸FPS
۱۰۴FPS

۴۴۶۷
۳۳۴۸

۵۴۷۱۸

HTC U Ultra ۱۴۸۸۵۸۲۶۸۴۹

۶۴۸۹
۵۷۸۹

۱۶۴۵
۴۰۱۴

۴۴FPS
۲۳FPS

۱۸FPS
۱۸FPS

۵۷FPS
۶۱FPS

۵۸۸۸
۳۰۹۱

۶۷۸۹۶
Huawei P10 ۱۲۰,۸۵۲۲۲,۹۲۳

۶۲۹۹
۵۵۲۱

۱۹۲۸
۵۶۰۸

۱۸FPS
۱۷FPS

۱۲FPS
۹.۹FPS

۵۲FPS
۵۵FPS

۶۰۰۴
۲۷۳۷

۵۵,۶۳۹
Xiaomi Mi Mix ۱۳۸۶۵۴۲۶۰۹۸

۶۷۹۸
۵۹۰۲

۱۸۲۱
۴۲۹۶

۴۶FPS
۲۲FPS

۱۹FPS
۱۹FPS

۵۷FPS
۶۳FPS

۵۹۷۸
۳۱۲۴

۶۹۰۳۴
Google Pixel Xl۱۳۸,۴۲۳۲۵,۸۵۶

۶۵۸۹
۵۸۷۱

۱۴۷۸
۴۲۱۸

۴۴FPS
۲۱FPS

۱۸FPS
۱۷FPS

۵۷FPS
۶۲FPS

۵۸۴۶
۳۰۸۷

۶۸۰۲۱
Huawei Mate 9۱۲۲,۱۷۸۲۷,۴۷۱۶۳۲۱
۵۶۱۲
۱۹۴۰
۵۸۵۵
۲۰FPS
۲۰FPS
۱۲FPS
۱۱FPS
۵۷FPS
۶۲FPS

– / ۳۳۸۲

۵۹,۴۲۷
Moto Z۱۳۶۸۴۶۲۴۹۸۷۱۸FPS
۳۲FPS
۱۲FPS
۱۹FPS

۴۹۰۱
۳۴۵۸

۶۵۸۷۹
Xiaomi Mi5s۱۳۴۵۶۸۲۵۶۴۸۱۷۰۱
۳۹۹۲
۲۶FPS
۲۶FPS
۱۶FPS
۱۶FPS

۴۸۹۶
۳۳۴۵

۶۴۳۵۹
Xperia XZ۱۲۴۵۸۹۲۴۵۶۹

۴۸۵۶
۳۲۵۶

۶۴۵۸۹
Apple iPhone 7۱۶۸۲۴۲
Galaxy Note 7۱۳۲۵۸۶۲۳۹۸۹

۴۸۲۳
۲۹۵۶

۶۳۹۸۹
OnePlus 3۱۴۱۸۹۵۲۷۵۴۶

۴۹۸۶
۳۵۶۸

۶۶۵۸۷
LG G5 ۱۲۸۴۵۹۲۶۱۵۲

۴۸۶۹
۳۴۶۵

۶۵۹۸۶
Galaxy S7 edge۱۲۷۵۸۹۲۴۰۴۶

۴۷۸۹
۳۰۵۸

۶۵۴۸۹

وان‌پلاس ۵ در دو مدل عرضه شده است که این دو، از لحاظ میزان حافظه‌ی داخلی و رم با هم تفاوت دارند. مدل ارزان‌تر، ۶ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی داخلی دارد و مدل گران‌تر از ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابابت حافظه‌ی داخلی استفاده می‌کند. برای این بررسی، نسخه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی در اختیار تیم دیجیتال مارک قرار گرفته بود. از ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی، ۱۱۰ گیگابایت قابل دسترس است و ۱۸ گیگابات آن توسط سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌های پیش‌فرض اشغال شده است. در نظر داشته باشید که وان‌پلاس ۵ از کارت‌های حافظه پشتیبانی نمی‌کند و باید به فضای ارائه شده به‌صورت پیش‌فرض، قناعت کنید. البته این گوشی از قابلیت یو‌اس‌بی OTG هم پشتیبانی می‌کند؛ این قابلیت که توسط بخش Advanced از منوی تنظیمات قابل فعال کردن است، به شما اجازه می‌دهد که به کمک یک مبدل یو‌اس‌بی نوع C به یو‌اس‌بی استاندارد، انواع فلش‌های USB را به گوشی متصل کنید. آخرین مورد اینکه وان‌پلاس ۵ پس از گلکسی اس۸، یکی از اولین گوشی‌هایی است که از نسل پنجم فناوری بلوتوث استفاده می‌کند؛ بلوتوث نسل پنجم، سرعت و برد بیشتری در مقایسه با نسل قبلش دارد.

یکی از امکانات جالب دیگر وان‌پلاس ۵، فناوری «اولویت‌بندی اپلیکیشن» نام دارد. این فناوری، همان‌طور که از نامش مشخص است، به کمک یک الگوریتم ساده، رفتارتان با گوشی را بررسی می‌کند و سپس، اپلیکیشن‌های گوشی را بنا به میزان استفاده‌ی شما، طبقه‌بندی می‌کند. این طبقه‌بندی به گوشی کمک می‌کند که منابع سخت‌افزاری را در اختیار برنامه‌هایی قرار دهد که بیشترین میزان استفاده را دارد. برای مثال اگر به‌طور منظم، از اپلیکیشن‌هایی مثل اینستاگرام و تلگرام استفاده کنید، سیستم اولویت‌بندی گوشی، مقداری بیشتری از رم و قدرت تراشه را در اختیار این دو برنامه قرار می‌دهد تا با سرعت بیشتری اجرا شوند.

باتری

وان‌پلاس در بخش باتری جدیدترین گوشی خود، از نمونه‌ای به حجم ۳۳۰۰ میلی‌آمپر ساعت بهره برده است؛ این در حالی است که وان‌پلاس ۳T به باتری با حجم ۳۴۰۰ میلی‌آمپر ساعت مجهز شده بود. با این حال استفاده از پردازنده‌ی قدرتمند و البته بهینه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ در کنار نمایشگر ۱۰۸۰P امولد، خبر از باتری با طول عمر خوب را می‌دهد. وان‌پلاس ۵ از شارژ سریع Dash نیز پشتیبانی می‌کند و شارژر مخصوص این امر نیز همراه گوشی عرضه می‌شود. فناوری شارژ سریع وان‌پلاس ۵ امکان شارژ بیش از ۵۰ درصد گوشی را در کمتر از ۳۰ دقیقه فراهم می‌کند.

بررسی شارژدهی گوشی‌های هوشمند در دیجیتال مارک در چهار بخش مختلف انجام می‌گیرد. ابتدا ویدیویی با رزولوشن ۷۲۰P در شدت روشنایی ۵۰ درصد نمایشگر و قرارگیری گوشی در حالت هواپیما، به صورت مداوم تا زمان خاموش شدن دستگاه، پخش می‌شود. در آزمایش بعدی الگوریتم وب‌گردی روی دستگاه متصل به شبکه‌ی وایرلس با شدت روشنایی ۵۰ درصد نمایشگر اجرا می‌شود و این آزمایش نیز تا زمان خاموش شدن گوشی ادامه دارد. بنچمارک PCMark‌ یکی از گزینه‌های توانمند در شبیه‌سازی استفاده‌ی روزمره‌ی کاربران از گوشی‌ها است. در نهایت نیز باید به بنچمارک GFXBench اشاره کرد. این بنچمارک ترکیبی از توانایی پردازشی در کنار شارژدهی است. گوشی‌های موبایل باید قادر به ارایه‌ی نتایجی مناسب در هر دو بخش باشند. برخی از برند‌ها با اورکلاک پردازنده، توان پردازشی بالایی را به ارمغان می‌آورند اما هنگام شرایط کاری سنگین، باتری گوشی به سرعت خالی خواهد شد.

وان پلاس 5 / oneplus 5

پس از بررسی‌های دیجیتال مارک، وان‌پلاس ۵ در بخش باتری خود را گزینه‌ای بسیار توانمند‌ معرفی کرد. استفاده از نمایشگر کم‌مصرف با رزولوشن ۱۰۸۰p باعث شده است تا این گوشی قابلیت پخش مداوم ۱۶ ساعت ۴۵ دقیقه را داشته باشد. همچنین برای اتمام کامل شارژ گوشی از طریق وبگردی به ۱۱ ساعت ۴۰ دقیقه زمان احتیاج خواهید داشت.

گوشی / تستنمایشگرظرفیت
(mah)
ویدیو
(h)
وب‌گردی
(h)
GFXBench
Manhattan 3.1
Battery LifeTime

GFXBench
Manhattan 3.1
LongTime Performance

PCMark
(h)
OnuPlus 5۱۰۸۰p / “5.5۳۳۰۰۱۶:۴۵۱۱:۴۰۱۸۵.۶min۱,۹۳۷Frame۱۰:۰۰
Sony Xperia XZ Premium۴K / “۵.۵۳,۲۳۰۷:۰۰۱۰:۰۴۱۸۰.۳min۱,۷۱۸FrameFailed*
HTC U11QHD / “۵.۵۳,۰۰۰۱۱:۰۴۱۰:۱۲۳۳۹.۴min۷۳۰.0FrameFailed*
+Samsung Galaxy S8WQHD+ / “6.2۳,۵۰۰۱۴:۲۷۱۲:۱۶۱۵۷.۸min۸۲۷.۵Frame
LG G6QHD+ / “5.7۳,۳۰۰۱۲:۳۰۸:۳۱۳۹۱.۳min۴۷۹.۵Frame
Samsung Galaxy S8WQHD+ / “5.8۳,۰۰۰۱۲:۳۰۱۰:۰۵
HTC U UltraQHD / “5.7۳,۰۰۰۸:۴۰۷:۳۵۷:۲۶
Huawei P10۱۰۸۰p / “5.1۳,۲۰۰۱۴:۲۴۱۲:۰۰۶:۳۰
Xiaomi Mi Mix۱۰۸۰p / “6.4۴,۴۰۰۱۴:۱۰۱۳:۴۰۱۰:۱۳
Pixel XL Google۵.۵″ / QHD۳,۴۵۰۱۱:۱۰۹:۳۰۸:۱۶
Pixel Google۵″ / ۱۰۸۰p۲,۷۷۰۱۱:۲۰۸:۱۰۷:۴۳
Huawei Mate 9۵.۹″ / ۱۰۸۰p۴,۰۰۰۱۴:۱۵۱۴:۱۷۹:۲۲
Huawei Honor 8۵.۲″ / ۱۰۸۰p۳,۰۰۰۹:۰۰۱۰:۴۰
Huawei Nova Plus۵.۵″ / ۱۰۸۰p۳,۳۴۰۱۱:۰۰۱۰:۵۰
Motorola Moto Z۵.۵″ / QHD۲,۶۰۰۸:۵۰۶:۵۰
Xiaomi Mi 5s۵.۱۵″ / ۱۰۸۰p۳,۲۰۰۱۳:۰۰۱۲:۱۰
iPhone 7۴.۷″ / ۷۵۰p۱,۹۶۰۹:۲۰۱۰:۰۰
Xperia XZ۵.۲″ / ۱۰۸۰p۲,۹۰۰۹:۰۰۹:۲۰
iPhone 7 Plus۵.۵″ / ۱۰۸۰p۲,۹۰۰۱۴:۲۰۱۲:۰۰
Xperia XA Ultra۶.۰″ / ۱۰۸۰p۲,۷۰۰۸:۵۰۸:۰۰
Huawei P9 Lite۵.۲″ / ۱۰۸۰p۳,۰۰۰۱۱:۰۶۱۱:۳۰
Galaxy C5۵.۲″ / ۱۰۸۰p۲,۶۰۰۸:۲۰۹:۰۰
OnePlus 3۱۰۸۰p / “5.5۳,۰۰۰۱۲:۱۵۱۰:۲۰

وان‌پلاس ۵ در زمینه‌ی باتری نیز بهبود قابل‌توجهی کرده است تا دغدغه‌ی کاربران در این بخش را نیز به خوبی پاسخ دهد. این گوشی به راحتی قادر به شارژدهی به مدت یک روز با استفاده‌های سنگین خواهد داشت. همچنین در صورت استفاده‌ی نیمه‌سنگین و سبک، وان‌پلاس ۵ تا دو روز شما را همراهی خواهد کرد.

جمع‌بندی

وان‌پلاس همواره خود را به عنوان رقیبی قدرتمند برای پرچمداران به‌نام دنیای موبایل معرفی کرده است. این گوشی اکنون از رقیبی کم‌شهرت، به گزینه‌ای شناخته شده تبدیل شده است و به لطف ویژگی‌های متعدد و قیمت رقابتی، گزینه‌ای بسیار مناسب است. 

وان پلاس 5 / oneplus 5

وان‌پلاس ۵ را می‌توان سریع‌ترین گوشی اندرویدی حال حاضر عنوان کرد. این موضوع به لطف پردازنده‌ای قدرتمند و رابط کاربری سبک به دست آمده است. دوربین دوگانه‌ی این گوشی نیز شاید بهترین نمونه‌ی موجود نباشد، اما توانایی‌ها زیادی به همراه دارد. کیفیت ساخت و باتری عالی در کنار نمایشگر روشن از دیگر نکات برجسته‌ی وان‌پلاس ۵ است. با این حال وان‌پلاس در جدید‌ترین گوشی خود افزایش قیمت را اعمال کرده است که منجر به کاهش ارزش خرید آن شده است. در حال حاضر و با توجه به برچسب قیمت، هواوی پی ۱۰، ال‌جی جی ۶ و شیائومی می ۶، اصلی‌ترین رقبای وان‌پلاس ۵ هستند. در طرف دیگر نیز سامسونگ گلکسی اس ۸، سونی اکسپریا ایکس زد پرمیوم و اچ‌تی‌سی یو ۱۱ قرار دارند که با وجود قیمتی بیشتر، خود را به کاربران موبایل ثابت کرده‌اند و از اعتماد بیشتری در بین آن‌ها برخوردار هستند. در نهایت نیز باید به آیفون ۷ و ۷ پلاس اشاره کرد که به قابلیت‌هایی منحصر به فرد، همواره گزینه‌ای جذاب برای کاربران پرچمداران هستند.

وان‌پلاس ۵ در کنار رقابتی شدید با سایر محصولات، با تجهیز به امکانات متعدد و قیمتی رقابتی، گزینه‌ای بسیار مقرون به صرفه و ارزشمند به شمار می‌آید. در صورتی که سرعت بالا، کیفیت ساخت خوب، نمایشگری مناسب، دوربین توانمند و باتری عالی از اولویت‌های خرید شما است، وان‌‌پلاس ۵ را به عنوان گزینه‌ای ایده‌آل در نظر داشته باشید.

نکات مثبت

  • کیفیت ساخت عالی
  • ارزش خرید بالا 
  • سرعت فوق‌العاده در اجرای اپلیکیشن‌ها 
  • حسگر اثر انگشت عالی
  • دوربین اصلی و سلفی توانمند
  • باتری عالی
  • شدت نور خوب نمایشگر

نکات منفی

  • امکانات کمتر نرم‌افزار نسبت به رقبا
  • رزولوشن کمتر نمایشگر نسبت به رقبا
  • طراحی نه چندان جذاب با حاشیه‌های زیاد نمایشگر

این مطالب صرفا از سایت zoomit کپی برداری شده است و جنبه اموزشی دارد



کلیدواژه : sonyاپل xاچ پیایسرایفون 8ایفون xپلاسجعبه گشایی موبایلدیجیتالدیجیتال مارک برترین فروشگاه اینترنتیسامسنوگسرفیسسونیفروش موبایلنقد و بررسی موبایلنوت 8
admin
ارسال دیدگاه