درخواست ژاپن از سونی و TSMC برای احداث کارخانه‌‌ی تولید تراشه‌‌ی ۲۰ نانومتری در این کشور در دیجیتال مارک

کمبود تراشه در دنیا نه‌تنها شرکت‌های تولیدکننده که نیاز به قطعات نیمه‌رسانا دارند، بلکه برخی از کشورهای دنیا از جمله ایالات متحده، اتحادیه‌ی اروپا و ژاپن را نگران کرده است. گزارش‌هایی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه کشورهایی مانند کره‌ی جنوبی، ایالات متحده و ژاپن روی به سرمایه‌گذاری کلان بر تولید قطعات نیمه‌رسانا آورده‌اند.

به گزارش GizmoChina، ژاپن از سونی و TSMC درخواست کرده است تا کارخانه‌هایی برای تولید تراشه با لیتوگرافی ۲۰ نانومتری را در خاک این کشور بسازند. چنین اقدامی در شرایط فعلی نه‌تنها ضروری است؛ بلکه می‌تواند موقعیت ژاپن در بازار رقابت‌های داخلی و خارجی را حفظ کند.

اولین اطلاعات از اهداف دولت ژاپن توسط روزنامه‌ای محلی به نام نیکان کوقیو منتشر شد. رسانه‌ی ژاپنی در گزارشی اشاره دارد که سرمایه‌گذاری برای احداث کارخانه‌های مورد نظر در حدود ۱ تریلیون ین (معادل ۹٫۲ میلیارد دلار) برآورد شده است و اگر TSMC و سونی بر سر این موضوع به توافق برسند، کارخانه‌ها در جنوب غربی ژاپن، نزدیک به کارخانه‌های ساخت حسگر تصویر سونی احداث خواهند شد.

کنیچیرو یوشیدا، مدیرعامل  سونی، در مورد تراشه و قطعات نیمه‌رسانا توضیح داده است که شرکت‌های ژاپنی برای ماندن در عرصه‌ی رقابت، نیاز جدی به تراشه برای محصولاتشان دارند؛ اما وی در مورد اینکه تراشه‌های مورد نظر به‌زودی در ژاپن تولید خواهند شد یا از کشورهای دیگر مانند تایوان تأمین می‌شوند، توضیحی نداد.  البته یکی از سخنگویان دولت ژاپن گفت گزارش منتشرشده صحت ندارد؛ اما از توضیح بیشتر خودداری کرد.

چندی پیش دولت بایدن از اختصاص بودجه‌ی ۵۰ میلیارد دلاری برای افزایش حجم تولید تراشه در خاک آمریکا خبر داد و چندی بعد مشخص شد شرکت‌هایی مانند سامسونگ، TSMC، اینتل و کوالکام به‌صورت جدی در تلاش هستند تا بخشی از این بودجه را به دست آورند. سران کشور کره نیز اعلام کردند که برنامه‌ای بلندمدت برای افزایش تولید تراشه در خاک کره‌ی جنوبی دارند و می‌خواهند به فناوری‌های روز تولید تراشه برای رقابت با شرکت‌هایی مانند TSMC برسند.

مقاله‌های مرتبط:

دلیل تلاش‌های صورت‌گرفته توسط کشورهای مختلف در دو موضوع خلاصه می‌شود. در ابتدا باید به کمبود تراشه در دنیا به خاطر اثرگذاری مخرب شیوع بیماری کرونا و عدم توانایی کشورها در کنترل آن اشاره کرد. موضوع دوم تنش ایالات متحده آمریکا و چین است. چین در زمینه‌های مختلف، بزرگ‌ترین یا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محسوب می‌شود و تولید قطعات نیمه‌رساناُ بخش کوچکی از فعالیت‌های اقتصادی این کشور آسیایی محسوب می‌شوند.

با گسترش تنش چین و آمریکا، بسیاری از کشورها مانند کره‌ی جنوبی و تایوان در تلاش هستند جایگزین چین در بازار جهانی شوند. برخی از کشورها مانند ژاپن که مصرف‌کننده‌ی محصولات چینی محسوب می‌شوند، می‌خواهند خلأ احتمالی محصولات چینی را با ساخت قطعات مورد نیاز در کشورشان پر کنند.

با این حساب، دور از انتظار نیست که خبر منتشرشده در مورد احداث کارخانه‌های تولید تراشه در ژاپن صحت داشته باشد و حتی گسترش آن در آینده به تولید تراشه‌هایی با لیتوگرافی پایین‌تر محقق شود.

این مطالب صرفا از سایت zoomit کپی برداری شده است و جنبه اموزشی دارد



کلیدواژه : بررسی تخصصی لپ تاپبررسی نوت بوکخرید ایسوس یا لنووراهنمای خرید اپ تاپ
admin
ارسال دیدگاه