یکی از تأمین‌کنندگان اپل به استفاده از نیروی کار اجباری متهم شد

مدتی است که تأمین‌کنندگان واقع در چین اتهام‌های زیادی در رابطه با استفاده از نیروی کار اجباری دست‌وپنچه نرم می‌کنند. تاکنون تأمین‌کنندگان بزرگی همچون فاکسکان، پگاترون، ویسترون و… بارها قوانین کار را نقض و به‌صورت موشکافانه‌ای توجه دستگاه‌های نظارتی را به خود جلب کرده‌اند؛ مونتاژکننده‌های بزرگی که محصولات دَه‌ها شرکت را تأمین می‌کنند. وب‌سایت ۹To5Mac با استناد به خبرگزاری روئیترز، گزارشی را تدوین کرده است که ادعا می‌کند شرکت Lens Technology به‌عنوان تأمین‌کننده‌ی اپل، تسلا، آمازون و… از کارگران اردوگاه‌های کار اجباری برای تولید قطعات بهره گرفته است.

گزارش یادشده نشان می‌دهد این شرکت، به‌منظور تولید فناوری‌های موردنیاز نمایشگر مانند شیشه‌ی محافظ و ماژول حسگرهای حساس به لمس، از اقلیت مسلمان اویغور به‌صورت اجباری استفاده کرده است. باتوجه‌به قوانین چین گفته می‌شود که این افراد در صورت نپذیرفتن کار اجباری در کارخانه‌ها، باید به بازداشتگاه‌هایی شبیه به اردوگاه کار اجباری اعزام شوند. افزون‌براین، یکی از گروه‌های حقوق بشر موسوم به پروژه‌ی شفافیت فناوری، موفق به کشف اسناد جدیدی شده و به‌طور انحصاری آن‌ها را دراختیار نشریه واشنگتن پست قرارد داده است.

اسناد مذکور جزئیات نحوه‌ی ارسال هزاران کارگر اویغور را از منطقه‌ی عمدتا مسلمان‌نشین سین‌جیانگ برای کار در شرکت Lens Technology نشان می‌دهد. به‌گفته‌ی گروه‌های حقوق بشری، این شرکت حداقل یکی از پنج شرکتی است که در زنجیره‌ی تأمین محصولات اپل نقش ایفا می‌کند و اکنون با ادعای کار اجباری از منطقه‌ی سین‌جیانگ مواجه شده است. گفتنی است شرکت یادشده به‌دلیل بنیان‌گذار برجسته و سابقه‌ی مستند و طولانی‌مدت در فرایند تأمین آیفون‌ها، یکی از شرکای تجای معتبر اپل محسوب می‌شود.

مقاله‌ی مرتبط:

با استناد به گزارش‌های قبلی، مقر اصلی این شرکت در سین‌جیانگ واقع شده است؛ جایی که گفته می‌شود دولت چین بیش از یک‌میلیون مسلمان اویغور را بازداشت یا به کار در شرکت‌ها با شرایطی مشابه زندان کرده است. دولت چین ادعا می‌کند تمامی کارگران اویغور به‌ دلخواه و انتخاب خود در آنجا هستند؛ اما شواهد نشان می‌دهد گفته‌های دولت چین کاملا به دور از حقیقت است.

درواقع، راهی برای رضایت آگاهانه در سین‌جیانگ وجود ندارد؛ زیرا درغیر‌این‌صورت، کارگران با تهدید به بازداشت‌های غیرقانونی مواجه می‌شوند. علاوه‌براین، دولت چین به گروه‌های حقوق بشری اجازه نمی‌دهد برای مصاحبه با کارگران و مشاهده‌ی وضعیت موجود به چین وارد شوند. غول دنیای فناوری در بیانیه‌ای صراحتا ادعاهای واردشده را تکذیب کرده است؛ اما تاکنون سایر مشتریان Lens Technology، ازجمله تسلا و آمازون دراین‌باره اظهارنظری نکرده‌اند.

جاش روزنستاک، سخن‌گوی اپل، تأیید کرده است Lens Technology انتقال نیروی کار اجباری اویغور از سین‌جیانگ را در کارخانه‌اش نپذیرفته است و از قرار معلوم، اپل در اوایل سال ۲۰۲۰ مطمئن شده است که هیچ‌یک از تأمین‌کنندگانش از نیروی اویغوری منتقل‌شده از سین‌جیانگ استفاده نمی‌کنند. روزنستاک می‌گوید:

به‌هیچ‌وجه استفاده از نیروی اجباری را تحمل نمی‌کنیم. جست‌وجو برای کشف نیروی کار اجباری یکی از اقدامات سخت‌گیرانه‌ی ما برای ارزیابی تأمین‌کنندگان محسوب می‌شود. این حمایت‌ها صرف‌نظر از شغل یا محل‌زندگی [کارگران]، در سراسر زنجیره تأمین اعمال می‌شود و هرگونه نقض قوانین و خط‌مشی ما عواقب فوری، ازجمله تعلیق تجارت با آن تأمیین‌کننده را به‌همراه دارد. مثل همیشه، تمرکز ما بر این است مطمئن شویم که با تمامی افراد با عزت و احترام رفتار شود و نهایت تلاش خود را برای محافظت از کارگران در زنجیره‌ی تأمین خواهیم کرد. 

ماه گذشته، اپل روابطش را با پگاترون، سومین تولیدکننده‌ی بزرگ آیفون، به‌دلیل کار اجباری دانشجویان در کارخانه‌های این شرکت تعلیق کرد و هفته‌ی پیش نیز، مشخص شد این غول دنیای فناوری به‌دنبال شورش‌های اخیر در کارخانه‌ی ویسترون، به روابطش با شرکت یادشده موقتا خاتمه داده است.

افزون‌براین، اوایل دسامبر (آذر)، اهالی کوپرتینو در اقدامی مشابهه علیه شرکت تأمین‌کننده‌ی تجهیزات دوربین آیفون موسوم به O-Film محدودیت‌هایی در تجارت با آن به‌دلیل کار اجباری ایجاد کرد؛ هرچند شواهد نشان می‌دهد اپل هنوز این شرکت را کاملا از زنجیره‌ی تأمین محصولاتش حذف نکرده است. همچنین، BOE شرکتی چینی تأمین‌کننده‌ی نمایشگرها و یکی از شرکت‌های تأمین‌کننده‌ی تی‌شرت برای کارکنان اپل به رفتارهای مشابهی متهم شده‌اند.

اکنون بسیاری بر این باورند همکاری با تأمین‌کنندگان مستقر در سین‌جیانگ بدون پذیرش خطر شریک‌شدن در استفاده از نیروی کار اجباری غیرممکن خواهد بود. غول فناوری کوپرتینو سابقه‌ی زیادی در زمینه‌ی تخلف‌های کارگری دارد و گزارش اخیر حاکی از آن است که اپل حتی وقتی می‌داند مشکلی وجود دارد، از آن‌ها چشم‌پوشی می‌کند. حال سؤال اصلی این است: آیا اپل از این موضوع مطلع بوده یا اکنون که این قضیه رسانه‌ای شده، اظهارنظر کرده است؟

دیدگاه شما کاربران دیجیتال مارک درباره‌ی گزاش منتشرشده و تخلفات تأمین‌کنندگان در استفاده از نیروی کار اجباری چیست؟

این مطالب صرفا از سایت zoomit کپی برداری شده است و جنبه اموزشی دارد



کلیدواژه : ایسوسبررسی تخصصی موبایلجعبه گشایی لپ تاپجعبه گشایی موبایلدیجیتال مارک برترین فروشگاه اینترنتیفروش لپ تاپفروش موبایلقروشگاه اینترنتینقد و بررسی لپ تاپنقد و بررسی موبایل
admin
ارسال دیدگاه